De Blue Yeti X: een multi-inzetbare usb-microfoon die zijn geld meer dan waard is
Reviews

De Blue Yeti X: een multi-inzetbare usb-microfoon die zijn geld meer dan waard is

Het Amerikaanse Blue Microphones bouwt al vijfentwintig jaar een breed assortiment aan verschillende microfoons: van professionele studiomicrofoons tot usb-microfoons voor gebruik tijdens het multiplayer gamen. Zowel de Yeti X als de Snowball behoren tot de tweede categorie, maar tappen beide desalniettemin uit een ander vaatje.

Blue Yeti X €152,99,-

Verbinding: usb-a

Software: Logitech G Hub met daarin de BlueVoice channelstrip

Compatibiliteit: Windows, Mac

Frequentiebereik: 20Hz – 20kHz

Opnamekwaliteit: 48kHz / 24-bi

Voor een uitgebreid overzicht van de specificaties kun je hier terecht.

De Yeti X kost 152,99 euro en wordt geleverd met bijbehorende desktopstandaard. Als je hem uit de doos haalt, zit de microfoon zelfs al op deze standaard gemonteerd. Het is echter eenvoudig om de Yeti X los te schroeven en, dankzij het montagesysteem onderop de microfoon, op een andere microfoonstandaard te bevestigen. Hiervoor is wel een extra schroefdraadverloopstuk nodig dat niet wordt meegeleverd. Verder vind je in de doos een 2 meter lange usb-a-kabel en een zeer beknopte handleiding die je de basisprincipes van werken met de Yeti X uitlegt.

De bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de Yeti X is met recht degelijk te noemen. De microfoon zelf heeft een stevige, metalen grille en is verder volledig gemaakt van hard plastic en metaal. De standaard is in de voet behoorlijk verzwaard en heeft een rubberen onderkant waardoor hij te allen tijde zeer stevig staat. De Yeti X beschikt verder niet over dsp (digital signal processing). Simpelweg inpluggen en je kunt aan de gang - de eerder genoemde, beknopte handleiding heb je eigenlijk niet nodig. Wel kun je de Yeti X gebruiken in combinatie met de Logitech G Hub software. Deze software hebben we uitgebreid besproken in de review van de Logitech G Pro X Wireless, maar we zullen hem ook verderop in deze review even bekijken en doorspitten op eventuele nieuwe functionaliteiten.

De meeste instellingen van de Blue Yeti X zijn echter te besturen met de twee knoppen die je voor- en achterop de microfoonbehuizing vindt. De knop voorop de microfoon heeft vier functies. Hij kan het inputsignaal muten, het afluistervolume regelen, de gain van de microfoon afstellen en de blend besturen. De blend is in dit geval hetzelfde als bijvoorbeeld de game-chat-balans van je gameheadset: onderop de microfoon kun je je hoofdtelefoon inpluggen en vervolgens met deze instelling kiezen of je meer van je eigen stem hoort of juist meer geluid vanuit het systeem of game. Je wisselt tussen de drie volumefuncties van deze knop door hem kort ingedrukt te houden. Om het ingangssignaal volledig te muten druk je de knop snel in. Om deze voorste knop is daarnaast een ring van led-lichtjes verwerkt die de gekozen functie, zoals het volume, visualiseert.

©GMRimport

Richtingskarakteristiek

Met de knop op de achterkant van de microfoon kun je schakelen tussen de verschillende richtingskarakteristieken. De Yeti X usb-microfoon van Blue heeft in totaal vier membranen aan boord. Je kunt een membraan in een microfoon een beetje vergelijken met een zaklamp die geluidsgolven registreert. Het membraan wijst als het ware met een bundel in een bepaalde richting en neemt vervolgens alle geluidstrillingen uit die richting waar. De meeste microfoons bezitten een of twee van deze membranen om zo verschillende richtingskarakteristieken te kunnen maken. Zo’n richtingskarakteristiek is een combinatie van twee membranen - zaklampen - die allebei een andere kant uitkijken en zo een nieuw luisterveld vormen: de richtingskarakteristiek. Dat de Yeti X vier van deze membranen heeft, bekent dat deze microfoon tegelijkertijd meerdere richtingen op kan luisteren.

De drukknop achterop de Yeti X schakelt zoals gezegd tussen de verschillende richtingskarakteristieken. De Yeti X heeft een stereo-, cardioïde -, omnidirectionele en acht-karakteristiek. Je kunt aan de hand van de symbolen van de bijbehorende karakteristieken ongeveer afleiden welke kant ze opkijken. De cardioide karakteristiek wordt de praktijk vaak ‘niervormig’ genoemd omdat het bijbehorende symbool een beetje op een menselijke nier lijkt. In deze modus kijkt de microfoon recht naar voren en dat maakt deze modus het meest geschikt voor bijvoorbeeld streaming.

De omnidirectionele karakteristiek - aangeduid met een volledige cirkel - laat de Yeti X volledig rondom luisteren en de acht karakteristiek zorgt ervoor dat de Yeti X naar voren en naar achteren luistert. Je kunt je wellicht voorstellen dat, afhankelijk van de situatie waarin de Yeti X wordt gebruikt, het handig kan zijn om deze richtingskarakteristiek aan te passen. Wil je de microfoon bijvoorbeeld gebruiken om een interview tussen twee mensen op te nemen met de Yeti X in het midden, is de acht-karakteristiek een goede optie.

©GMRimport

Dankzij de vier membranen is het ook mogelijk om een stereo-opname te maken met de Yeti X. Bij een stereo opname kijkt de microfoon afzonderlijk naar wat er links en rechts van de microfoon gebeurt en zit er in de uiteindelijke opname ook lokalisatie verwerkt.

De verschillende karakteristieken van de Yeti X zijn redelijk precies. Wat wel gezegd moet worden, is dat in de omnidirectionele modus op de punten waar het luisterveld van de membranen overlapt, er een klankverandering is. In de praktijk is het handig om hier rekening mee te houden: de hoek waarop je in deze modus in de microfoon spreekt beïnvloedt namelijk de opnamekwaliteit behoorlijk. De stereomodus is daarnaast een leuke toevoeging als je bijvoorbeeld wilt experimenteren met het maken van muziekopnames.

De software en de klank

De Blue Yeti X werkt direct na het aansluiten zowel met Mac- als Windows-pc’s. De Logitech G Hub is ook voor deze beide systemen beschikbaar en geeft je toegang tot BlueVoice. BlueVoice is een zogenaamde channelstrip: een opeenvolging van verschillende effecten die allemaal een ander deel of aspect van de klank bewerken. Er zijn hier effecten te vinden waar je als gamer hoogstwaarschijnlijk wel bekend mee bent - zoals de equaliser, het high-pass filter en de ruisvermindering - maar er zijn ook een paar opties die minder bekend zijn.

De expander/gate zorgt er bijvoorbeeld voor dat alle audio die onder een bepaald volume valt, automatisch wordt weggeknipt. Zo maak je je stemsignaal een stuk schoner. De de-esser bewerkt de medeklinkers en maakt de klank hiervan zachter: harde s-klanken worden gedempt en ook het scherpe randje van t’s en k’s wordt afgerond. De compressor maakt het volume van je stem gelijkmatiger door hogere en lagere volumes tot een gemiddelde te corrigeren en met de limiter kun je een maximum output volume aangeven.

Wat opvalt is dat de Yeti X zeer vergevingsgezind is als het aankomt op plof-klanken. Zelfs zonder extra popfilter gaat de Yeti X erg goed om met p’s en b’s, zelfs als de microfoon erg dicht bij de gebruiker gepositioneerd is. In de hogere frequentieregionen, waar de s- en t-klanken prominent aanwezig zijn, is de Blue Yeti X redelijk goed gedefinieerd. Wel worden de s- en t-klanken in sommige gevallen wat schel. De de-esser uit BlueVoice kan iets bijdragen aan het perfectioneren van de klank, maar zoals we al in de Logitech G Pro Wireless-review concludeerden: deze effecten zijn niet van hele hoge kwaliteit.

©GMRimport

De Blue Yeti X is ingericht op streamers, podcasters en mediamakers. Dat betekent dat de microfoon hoofdzakelijk ingezet zal worden om stemmen te registreren en de toon en klank van de microfoon is dan ook hierop gericht. Dat resulteert in een aangename aanwezigheid en prima definitie in de mid-hoge frequenties zonder dat het geluid snerpend wordt. Een ander, positief aspect van de klank van deze usb-microfoon is de volheid. Als gamer ben je hoogstwaarschijnlijk bekend met de radio-achtige toon van de meeste headsetmicrofoons. Deze dunne klank is bij de Yeti X nergens te herkennen. De microfoon klinkt redelijk warm, vol en zelfs behoorlijk gedefinieerd in de lagere frequentieregionen.

Tijdens het gebruik van de Yeti X in combinatie met een macbook, ontstaan er echter een aantal problemen. Zo wil de Logitech G Hub de Blue Yeti X niet volledig herkennen en blijft de software steeds vragen om het opnieuw uit- en inpluggen van de microfoon. Ook zijn er op Mac soms audiodriver problemen. Zo schakelt het systeem na het gebruik van de Yeti X soms niet goed terug naar de systeemaudio er dus geen audio meer wordt afgespeeld nadat je de Yeti X hebt losgekoppeld. In dat geval blijkt alleen herstart afdoende om het probleem op te lossen. Je kunt deze Yeti X desalniettemin in combinatie met een macbook gebruiken, maar het is dan raadzaam om andere software in te zetten voor het toepassen van eventuele effecten.

Concluderend

De Yeti X is een ideale optie voor de streamer, gamer en serieuze contentmaker die op zoek is naar een eenvoudige plug and play-optie voor het opnemen van stem. Voor de prijs weet deze microfoon echt een hele overtuigende klank neer te zetten en dankzij de intuïtieve en eenvoudige besturing, kun je echt in een handomdraai aan de gang. Dankzij de verschillende richtingskarakteristieken is de Yeti X daarnaast ook zeer multi-inzetbaar: je kunt hem met een druk op de knop perfect geschikt maken om tijdens een interview tussen twee sprekers in te zetten.

De enige kanttekeningen bij de Yeti X zijn het feit dat de bijbehorende software niet van uitzonderlijk hoge kwaliteit is, deze software niet goed samenwerkt met Mac en dat er geen ingebouwde klankprofielen in de Yeti X zelf aanwezig zijn. Al deze kanttekeningen blijken in de praktijk echter geen deal-breakers. Deels omdat er genoeg (gratis) software beschikbaar is om achteraf effecten toe te passen en deels omdat de hands-on ervaring met de Yeti X - dankzij onder andere de ledverlichting - gewoonweg erg goed is. De Yeti X is zijn 152,99 euro dan ook helemaal waard.

Uitstekend
Conclusie

De Blue Yeti X is een uitstekend klinkende usb-microfoon die eenvoudig is in gebruik en een prima prijs-kwaliteitverhouding biedt

Plus- en minpunten
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding, Eenvoudig in gebruik, Stevig ontwerp en universeel schroefsysteem, Geluidskwaliteit gebalanceerd en vol
  • Logitech G Hub niet goed compatibel met Mac

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error