De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen
Reviews

De Blue Snowball: eenvoudige usb-microfoon met praktische problemen

Het Amerikaanse Blue is een gigant als het op microfoons aankomt. Het assortiment reikt van heuse, professionele studiomodellen tot gameheadsetmicrofoons voor Logitech. De Snowball is een eenvoudige plug-and-play usb-microfoon die volgens Blue ideaal is voor zowel gamers en streamers.

Blue Snowball €49,99,-

Verbinding: usb-a

Software: geen

Compatibiliteit: Windows, Mac

Frequentiebereik: 40Hz – 18kHz

Opnamekwaliteit: 44.1kHz / 16-bi

We keken recentelijk al naar de Yeti X van Blue. Deze usb-microfoon bleek zeer veel waar voor zijn geld te bieden. In diezelfde review besteedden we ook uitgebreid aandacht aan de vier membranen in de Yeti X en wat dat voor praktische implicaties met zich meebrengt. Mocht je niet geïnteresseerd zijn in de Yeti X als microfoon, dan is er in die review dus desalniettemin wat interessante informatie over microfoons in het algemeen te vinden.

Bouwkwaliteit

Dan de Blue Snowball. De microfoon is met 49 euro beduidend goedkoper dan de Yeti X en gooit het dan ook over een iets andere boeg. Dat begint al bij het uitgesproken ontwerp: de Blue Snowball is namelijk daadwerkelijk gevormd als een bal. Deze bal is, in het geval van het testexemplaar, gemaakt van glimmend zwart plastic. Je kunt deze Snowball echter in verschillende kleuren krijgen; een excentrieke uitstraling waar je van moet houden. De Snowball wordt geleverd met een compacte desktopstandaard waar je de microfoon opdraait. De uitsparing met schroefdraad heeft een universele maat, dus de Snowball is ook eenvoudig met een andere microfoonstandaard te gebruiken.

Ondanks dat vrijwel de hele microfoon, afgezien van de metalen grille, van hard plastic is gemaakt, voelt hij behoorlijk stevig aan. De standaard is daarnaast van hard metaal en heeft rubberen poten zodat deze niet over je bureau glijdt. De standaard, microfoon en de meegeleverde usb-kabel zijn ook direct alles wat je nodig hebt om te kunnen werken met de Blue Snowball. De Snowball is een instapmodel, er is dan ook geen besturingssoftware of een overdaad aan knoppen op de behuizing te vinden. Ook de Logitech G Hub met bijbehorende BlueVoice channel-strip, die we uitgebreid besproken hebben in de Yeti X-review, is niet compatibel met de Snowball. Achterop de Snowball vind je wel een schakelaar waarmee je kunt wisselen tussen de standaard cardioïde modus, een -10dB instelling voor luide bronnen en een omnidirectionele modus.

©GMRimport

Werken met de Snowball

De schakelbare richtingskarakteristiek betekent in de praktijk dat je deze microfoon, naast gangbare inzetmogelijkheden, ook in het midden van een tafel kunt plaatsen om zo met meerdere mensen tegelijk bijvoorbeeld een interview of podcast op te nemen. De microfoon is echter behoorlijk ‘heet’. Dat wil zeggen dat de Snowball erg gevoelig is voor hard geluid: zelfs als je in je software naar keuze het opnameniveau volledig terugschroeft, komt het geluid soms harder binnen dan je eigenlijk zou willen. Idealiter gebruik je in de praktijk dus het liefst de -10dB-instelling, maar staat de schakelaar op de -10 stand, dan kun je de microfoon niet meer in omnidirectionele modus gebruiken.

Een gain-knop, zoals je die bijvoorbeeld wel vindt op de Yeti X, was hier de ideale oplossing geweest. Desalniettemin presteert de Snowball redelijk goed in omnidirectionele modus. Wat wel opvalt, is dat de klank van achter de microfoon beduidend anders is dan aan de zijkanten en de voorkant van de microfoon. Neem je met meerdere mensen een podcast op, dan kan deze eigenschap ervoor zorgen dat iedere stem een ander klankkarakter krijgt. Dat is zeker iets om rekening mee te houden bij het opnemen van een podcast of stream, omdat dit luisteraars behoorlijk kan afleiden.

©GMRimport

Zowel in de omnidirectionele als de gangbare cardioïde modus laten opnames zich kenmerken door een ietwat dunne klank. Hoewel het een behoorlijke upgrade is ten opzichte van bijvoorbeeld een gameheadset-microfoon, ontbreekt het aan warmte en ligt er veel nadruk op het absolute top-hoog. Daardoor ontstaat er een ietwat ruis-achtige toon in de klank ontstaat. Die nadruk op het top-hoog resulteert ook in een onnatuurlijke focus en vervelende, sissende nadruk op s- en t-klanken.

Zoals gezegd is de algehele klank van de Snowball aan de dunne kant. Desalniettemin reageert de microfoon erg heftig op het sublaag uit p- en b-klanken. De kleine standaard maakt het daarnaast onmogelijk een extra pop-filter bij deze microfoon te monteren. Om dit probleem op te lossen, zul je creatief moeten zijn met bijvoorbeeld een tweede standaard die ruimte biedt voor het pop-filter. Hoewel er dus problemen zijn met de vertaling van medeklinkers, is het middengebied van deze microfoon daarentegen een stuk gebalanceerder en erg gedefinieerd zonder schel te worden.

Concluderend

De Blue Snowball valt met zijn prijs en kwaliteit een beetje tussen wal en schip. Ja, het is een upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld een ingebouwde laptop- of headset-microfoon, maar er zijn ook een aantal aspecten waarin de microfoon tekort schiet. De bouwkwaliteit is degelijk en de bijbehorende desktopstandaard is stevig, maar het ontbreken van een gain-knop en de onderliggende praktische implicaties voor werken met deze usb-microfoon, zijn minder geslaagd. Als je beginnend mediamaker of streamer bent die graag eens wil experimenteren met een externe microfoon, is de Snowball vanwege zijn vergeeflijke prijs wellicht het overwegen waard.

©GMRimport

Conclusie

De Blue Snowball biedt een aardige upgrade ten opzichte van bijvoorbeeld je gameheadsetmicrofoon, maar schiet in zijn gebruikservaring tekort

Plus- en minpunten
  • Eenvoudig in gebruik, Stevig ontwerp en universeel schroefsysteem
  • Geen bijbehorende software, Geen gain-knop, Gaat niet goed om met medeklinkers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error