Cadence of Hyrule is de beste Zelda spin-off ooit
Reviews

Cadence of Hyrule is de beste Zelda spin-off ooit

Op avontuur gaan in de nieuwe Zelda-game Cadence of Hyrule vereist één essentiële vaardigheid: een gevoel voor ritme. Zowel vijanden als jijzelf bewegen zich in deze combinatie tussen indiegame Crypt of the NecroDancer en de Zelda-franchise namelijk op het ritme van muziek.

In feite is de hele spelwereld van Cadence of Hyrule (vormgegeven alsof je zoals vanouds A Link to the Past op de Super NES speelt) opgedeeld in kleine vakjes. Elke stap, slag of stoot die je maakt, is een ‘beat’. Op die manier dansen zowel de vijanden als jij over het speelveld. Door het ritme van de muziek (en de meter onderin het scherm) aan te houden benader je vijanden, val je ze aan en bouw je de meter op, waardoor vijanden betere loot in de vorm van meer kristallen achterlaten. Daarnaast is het aan te raden om het aanvalspatroon van vijanden te leren kennen, zodat je niet te vaak door ze wordt geraakt.

©GMRimport

Van frustrerend naar een makkie

Doodgaan is, zeker in het begin van Cadence of Hyrule, namelijk meer regel dan uitzondering. Zeker wanneer je zoals ondergetekende niet bekend bent met voorganger Crypt of the NecroDancer, heeft dit spel in het eerste uur een steile leercurve. Tot overmaat van ramp verlies je elke keer wanneer je sterft al je verzamelde rupees en items. Alleen je hoofdwapens en -items, zoals de boemerang, hookshot en heart containers, behoud je. Ook de kristallen die je ontvangt wanneer je een heel speelveld ontruimt van vijanden, blijven in je bezit. Hiermee koop je in het Game Over-scherm onder andere betere wapens, waarmee je bijvoorbeeld meer schade doet en verder om je heen slaat.

Met meer heart containers in je inventaris en een sterker wapen in de hand wordt het spel snel een stuk makkelijker. Dan komt ook die gewenste ‘klik’ in je hoofd, en begin je de ritmische gameplay te begrijpen. Je boekt dan opeens vliegensvlug progressie, weet je door verschillende kerkers heen te slaan zonder regelmatig te sterven en de handige wapens en items blijven zich opstapelen, waardoor je je binnen enkele uren al oppermachtig voelt. In een sneltreinvaart race je door het spel, denk aan drie tot zes uur, afhankelijk van hoe snel je de gameplay de meester maakt.

De echte ster is de opzwepende muziek, bestaande uit swingende remixen van bekende Zelda-nummers

-

Dat is aan de korte kant voor een Zelda-game, maar de spelwereld is relatief uitgebreid vergeleken met Crypt of the NecroDancer. Daardoor is het niet zo verslavend om net als in laatstgenoemde game dagelijks een complete ‘run’ te doen – daar is het spel niet compact genoeg voor – maar tegelijk smaakt het korte avontuur naar meer. De ontwikkelaar tracht dit op te lossen met leaderboards om je te motiveren snellere runs te doen en een lijst aan spelregels om zelf in te stellen, zoals een permadeath-modus die een stuk pittiger is. Toch blijft het knagende gevoel hangen dat we graag wat langer bezig waren geweest met het avontuur zelf. Een betere balans tussen het uitdagende begin en de te makkelijke tweede helft van het spel had dit mogelijk opgelost.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Jazzy lounge

Dat je graag langer door had willen spelen, kan natuurlijk ook als compliment richting de game gezien worden. Want ondanks de korte speelduur is elk moment van Cadence of Hyrule genieten geblazen. Niet alleen draagt de fijne gameplay daaraan bij, ook de audiovisuele presentatie is van een niveau alsof Nintendo zelf het spel heeft geprogrammeerd. Zelda-fans kunnen genieten van een prachtig vormgegeven wereld – die ook nog eens bij elke run nagenoeg compleet willekeurig gegenereerd wordt – en bezoeken bekende locaties zoals Hyrule Castle, Zora’s Domain en Death Mountain. Tijdens deze tocht kom je allerlei bekende personages, vijanden en items uit de franchise tegen. Een Zelda-fan haalt absoluut meerwaarde uit Cadence of Hyrule.

De echte ster is de opzwepende muziek, bestaande uit swingende remixen van bekende Zelda-nummers. Een jazzy lounge-versie van Zelda’s Lullaby op het startscherm belooft al veel goeds, en muzikaal gezien stelt Cadence of Hyrule geen moment teleur. De bekende nummers uit de reeks zijn van allerlei interessante variaties voorzien, die zowel verrassen als een nostalgisch gevoel oproepen. Door de simpele structuur van de nummers zijn ze ook ideaal om in het ritme van de game te blijven, waardoor je de ritmemeter onderin beeld al snel vergeet.

©GMRimport

Kort en krachtig, zo laat dit spel zich het beste omschrijven. Je bent er doorheen voordat je er erg in hebt en hebt na afloop het gevoel een van de betere Zelda-games te hebben gespeeld. Sterker nog: dit is met stipt de beste Zelda spin-off ooit en laat games als Hyrule Warriors (leuk!) en Link’s Crossbow Training (meh…) ver achter zich. Onafhankelijke ontwikkelaar Brace Yourself Games heeft met de Zelda-licentie iets heel speciaals gecreëerd.

Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer featuring The Legend of Zelda is nu te koop voor de Switch via de eShop. Het spel kost 25 euro.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Fantastisch
Conclusie

Cadence of Hyrule combineert op natuurlijke wijze de ritmische gameplay van Crypt of the NecroDancer met de spelwereld en audiovisuele flair van de Zelda-reeks. Dat levert iets heel speciaals op. Na een erg uitdagend begin wordt het spel echter steeds makkelijker en komt het avontuur iets te snel ten einde. Een betere balans had dit spel nog indrukwekkender gemaakt.

Plus- en minpunten
  • Ritmische gameplay steekt geweldig in elkaar, Zelda-muziek is fenomenaal
  • Game wordt al snel te makkelijk en is mede daardoor te kort

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 en GTA 6 Online worden mogelijk los van elkaar verkocht
Nieuws

Grand Theft Auto 6 en GTA 6 Online worden mogelijk los van elkaar verkocht

Voormalige Rockstar-werknemer verwacht een stabiele 30 fps op consoles

De singleplayercampagne van Grand Theft Auto 6 en de bijbehorende online modus van de game zouden wel eens los van elkaar kunnen worden verkocht.

Dat claimt Rockstar-insider Tez2 op de GTA Forums. Volgens hem moet Rockstar Games rekening houden met het meenemen van de kosten van de online modus in de uiteindelijke prijs van de game, maar kan de ontwikkelaar er voor kiezen om de singleplayercampagne de online modus los te verkopen. Op die manier kunnen spelers kiezen voor welke ervaring ze willen gaan en zo geld besparen. Tegelijkertijd kan het een manier zijn voor Rockstar om de prijs van de game niet te hoog uit te laten vallen.

Grand Theft Auto 5 werd op release geleverd met GTA Online, de online modus van de game waarin spelers met en tegen elkaar de spelwereld verkennen. De laatste jaren zijn de singleplayercampagne en de online modus digitaal los te koop.

Voormalige Rockstar Games-animator Mike York meldt daarnaast (via GamesRadar) dat hij verwacht dat de ontwikkelaar mogelijk mikt op een stabiele 30 frames per seconde voor de game op consoles. Hij meldt daarbij wel dat het spel mogelijk in 60 fps zal draaien op de PlayStation 5 Pro dankzij het gebruik van PlayStation Spectral Super Resolution. Dit zou echter ook pas ergens na release toegevoegd kunnen worden. Hoe dan ook is al het bovenstaande niet officieel door Rockstar bevestigd.

Grand Theft Auto 6 werd eind 2023 onthuld middels een eerste trailer. De game speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten, en draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Rockstar Games en uitgever Take-Two Interactive hebben meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar uitkomt op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Forza Horizon 5 komt ook naar Nintendo Switch 2
Nieuws

Gerucht: Forza Horizon 5 komt ook naar Nintendo Switch 2

Gisteren werd er een PS5-versie aangekondigd

Forza Horizon 5 zou niet alleen naar PlayStation 5, maar ook naar Nintendo Switch 2 komen.

Gisteren werd aangekondigd dat de Xbox-racegame Forza Horizon 5 aankomend voorjaar naar de PlayStation 5 komt. De PlayStation 5-versie wordt ontwikkeld door Panic Button, in samenwerking met Turn 10 Studios en Playground Games. Een exacte releasedatum is er nog niet. 

Insider eXtas1s, die eerder ook al het bestaan van een PS5-versie van Forza Horizon 5 lekte, claimt nu dat de racegame ook naar Nintendo Switch 2 komt. Dit is vooralsnog niet officieel bevestigd, maar fans speculeren dat dit tijdens de Switch 2 Direct op 2 april aangekondigd zou kunnen worden. Onlangs gaf Xbox-baas Phil Spencer al aan dat het bedrijf de Switch 2 gaat ondersteunen.

Forza Horizon 5 verscheen in 2021 op Xbox-consoles en pc. Sander Hölsgens beloonde de openwereldracegame met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Forza Horizon 5 is een prachtige, gelaagde en omvangrijke representatie van de globale autocultuur. Of je nu wilt driften in een opgevoerde Supra of de supersnelle elektrische Porsche Taycan op z’n staart wilt trappen, Forza Horizon 5 doet het met verve."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!