Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen
Reviews

Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen

‘Je leven aan je voorbij zien flitsen’ is een veelgebruikte term, vaak in de context van bijnadoodervaringen en wanhopige situaties. Het daadwerkelijk zelf ervaren doe je liever niet, mits misschien in een veilige virtuele setting. Dat is wat Before Your Eyes op voortreffelijke wijze doet.

Met alsmaar voortschrijdende technologische ontwikkelingen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar nieuwe invoermethoden voor games. Bewegingsbesturing stamt al uit de jaren zeventig, virtual reality maakt de laatste jaren een flinke opmars en aanraakgevoelige besturing keert op meerdere manieren terug in het huidige gamelandschap. Goodbyeworld Games implementeert een methode die we voorheen nog amper in mainstream titels zagen: Before Your Eyes bestuur je door met je ogen te knipperen.

Een dergelijke manier van gamen is uiteraard niet volledig nieuw. Zo wordt eyetrackingsoftware al ruim een decennium ingezet voor onderzoek en dezelfde techniek wordt gebruikt om games toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten. Daarbij houdt Before Your Eyes enkel via je webcam bij of je knippert; zaken als rondkijken doe je alsnog met de muis.

©GMRimport

Vogelvlucht

Het is echter het thematische karakter van de techniek dat de game zo bijzonder maakt. Je volgt namelijk in vogelvlucht het leven van Benny, van zijn eerste jaren op deze aardbol tot de bittere dood. In bad met een speelgoedboot, filmijkend in een donker klaslokaal, z’n eerste liefde, lastige carrierekeuzes: knipper – na een paar seconden – met je ogen, en het is voorbij.

Het spreekt daarom boekdelen dat elke ‘flits’ een diepe indruk achterlaat. Before Your Eyes is duidelijk geinspireerd door herinneringen en ervaringen van het ontwikkelteam en bevat daarom situaties die heel herkenbaar aanvoelen. Vanuit de kinderwagen luisteren naar de branding van de zee, je ouders die apetrots zijn op je kleurplaat, zenuwachtig een zaal vol mensen toespreken: het roept gevoelens op die je mogelijk lang niet meer hebt ervaren.

©GMRimport

Ook minder fijne gevoelens, want het mag geen geheim zijn dat Before Your Eyes enkele droevige wendingen kent. Spelers zien immers het leven van Benny aan hem voorbij flitsen, met een goede reden. Daarbij laat de game een hoop over ter interpretatie: was je jeugd eenzaam of best wel oké? Vroegen je ouders teveel van je, of waren ze juist trots en gedreven? Er zijn geen goede of foute antwoorden - wel meerdere perspectieven op de mooie en pijnlijke momenten in het leven waarop je voor de poort naar het hiernamaals reflecteert.

In een oogwenk voorbij

Dat laatste is enigszins afhankelijk van hoe uitgebreid je de simpel opgebouwde doch sfeervolle omgevingen bestudeert. Voordat de telkens terugkerende metronoom in beeld verschijnt en de volgende knipper een flashforward activeert, krijgen spelers namelijk even de tijd om interactie te hebben met de omgeving. Denk aan actief een bepaalde richting op knipperen om meer van een kamer of gebied te onthullen, muziek spelen op een piano of schilderen. Ook zijn er momenten waarop je extra lang moet staren of juist de ogen moet sluiten om te luisteren naar de omgeving. Before Your Eyes móet je daarom spelen met een headset om de volledige ervaring te krijgen.

Soms ben je als speler wel erg bewust van hoe vaak je knippert. Knipper ‘per ongeluk’ uit automatisme – dat gebeurt héél vaak – en je mist een stuk dialoog of verlaat een herinnering voordat je deze goed hebt kunnen bekijken. Dat is enerzijds spijtig, want korte gesprekken tussen personages geven net wat meer context aan bepaalde situaties en zijn eigenlijk zonde om te missen. Ook vertelt de omgeving vaak een verhaal dat je helpt te begrijpen of je vijf seconden of juist vijf jaar in de toekomst bent gesprongen.

©GMRimport

Hart van steen

Anderzijds bewijst het ook dat de game technisch goed in elkaar zit. Met een relatief oude Logitech C922-webcam worden na een korte kalibratie vrijwel alle knippers geregistreerd. Ook houdt de game rekening met brillen en zegt de ontwikkelaar gekeken te hebben naar stoorzenders als aquariums op de achtergrond. Voor wie de techniek toch niet werkt, is er ook de optie om de game volledig met muisklikken te spelen, al schiet dat z’n doel behoorlijk voorbij. Gelukkig balanceert de game optionele scènes waarbij je zelf kunt knipperen met essentiële informatie en raak je nooit helemaal de draad kwijt.

Sterker nog: tegen het einde van de game is het overduidelijk wat er gaande is. Wie er niet door wordt geraakt, heeft een hart van steen. Before Your Eyes duurt slechts anderhalf uur en flitst daarom aan je voorbij – blijkbaar genoeg om een mensenleven samen te vatten.

Before Your Eyes is nu beschikbaar voor pc.

Uitstekend
Conclusie

Before Your Eyes laat spelers op een indrukwekkende manier ervaren hoe het leven aan je voorbij kan flitsen.

Plus- en minpunten
  • Met liefde geschreven, zit technisch goed in elkaa
  • Per ongeluk knipperen zit soms het verhaal in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6 op Xbox Series S geeft Take-Two geen kopzorgen
Nieuws

Grand Theft Auto 6 op Xbox Series S geeft Take-Two geen kopzorgen

'We vinden een manier om diverse platforms te ondersteunen'

Voor Take-Two Interactive spelen de lagere specificaties van de Xbox Series S geen grote rol bij het beschikbaar stellen van Grand Theft Auto 6.

In een gesprek met aandeelhouders en analisten werd Take-Two-baas Strauss Zelnick gevraagd of Xbox Series S voor extra uitdagingen zorgt in verband met de aankomende release van Grand Theft Auto 6. "De Series S is qua design een console met minder krachtige specificaties, en naar verwachting zal Grand Theft Auto 6 een hoop technische grenzen verleggen", zo stelde een analist.

"We ondersteunen de platforms waar de consumenten zijn zolang ze daar zijn, en vinden een manier om diverse platforms te ondersteunen ondanks verschillende technologieniveaus", zo antwoordde Zelnick. "Daar zijn onze labels erg goed in. Ik maak me dus niet echt zorgen."

Zelnick benadrukt dat hij zich eigenlijk nooit druk maakt om hardware, niet alleen omdat hij daar geen controle op uit kan oefenen, maar ook "omdat ik geloof in het publiek. Het publiek komt wel als je geweldige producten hebt, dus we moeten zorgen dat we op een groot aantal platforms beschikbaar zijn."

De topman liet daarnaast weten dat het ook geen probleem is wanneer er op een bepaald platform minder publiek beschikbaar is. "Dan is er altijd wel een ander platform. We zien nu bijvoorbeeld geweldige groei in pc. (...) Ik denk dat pc een steeds belangrijker onderdeel van de console-industrie wordt, en het is helemaal niet moeilijk voor ons om dat platform te ondersteunen. We zijn wel selectief over welke platforms we ondersteunen. We zorgen er voor dat de technologie werkt wanneer dat kan, zolang het publiek groot genoeg is om het de moeite waard te maken."

Zelnick liet tijdens het bekendmaken van de kwartaalcijfers deze week ook weten dat Grand Theft Auto 6 nog altijd ergens in het najaar van 2025 moet verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro bevat exclusieve achtergrond voor welkomspagina
Nieuws

PlayStation 5 Pro bevat exclusieve achtergrond voor welkomspagina

De achtergrond is ook nog eens geanimeerd

De PlayStation 5 Pro is sinds vandaag uit, en nieuwe eigenaren zijn er achter gekomen dat het systeem een exclusieve achtergrond voor het beginmenu bevat.

Deze achtergrond is specifiek bedoeld voor de nieuwe welkomstpagina die spelers zelf kunnen aanpassen. Op de achtergrond, die geanimeerd is, is de binnenkant van de PS5 te zien. In in het filmpje hieronder kunnen mensen die niet in het bezit van een PS5 Pro zijn de achtergrond in kwestie bekijken.

Eerder vandaag bleek al dat de PlayStation 5 Pro op moment van schrijven nog bij diverse winkels verkrijgbaar is. Bekijk hier ons koopoverzicht met alle winkels waar de console gekocht kan worden. Zoals al op de aankondiging bekend werd gemaakt, kost de console 799,99 euro.

De PlayStation 5 Pro wordt zonder diskdrive geleverd, al kan hij wel uitgerust worden met de externe diskdrive die los te koop is. Deze diskdrive kost gemiddeld 120 euro. Daarnaast zit er geen standaard bij om de console verticaal te plaatsen. De PS5 Pro wordt wel geleverd met een SSD-schrijf van 2TB en een draadloze DualSense-controller. Ook Astro's Playroom staat standaard geïnstalleerd op de console, zoals het geval is bij alle PS5-modellen. Gamer.nl vergelijkt in dit artikel middels foto's de PlayStation 5 Pro met andere PS5-modellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!