Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen
Reviews

Before Your Eyes vat een mensenleven in een oogwenk samen

‘Je leven aan je voorbij zien flitsen’ is een veelgebruikte term, vaak in de context van bijnadoodervaringen en wanhopige situaties. Het daadwerkelijk zelf ervaren doe je liever niet, mits misschien in een veilige virtuele setting. Dat is wat Before Your Eyes op voortreffelijke wijze doet.

Met alsmaar voortschrijdende technologische ontwikkelingen zijn ontwikkelaars constant op zoek naar nieuwe invoermethoden voor games. Bewegingsbesturing stamt al uit de jaren zeventig, virtual reality maakt de laatste jaren een flinke opmars en aanraakgevoelige besturing keert op meerdere manieren terug in het huidige gamelandschap. Goodbyeworld Games implementeert een methode die we voorheen nog amper in mainstream titels zagen: Before Your Eyes bestuur je door met je ogen te knipperen.

Een dergelijke manier van gamen is uiteraard niet volledig nieuw. Zo wordt eyetrackingsoftware al ruim een decennium ingezet voor onderzoek en dezelfde techniek wordt gebruikt om games toegankelijk te maken voor lichamelijk beperkten. Daarbij houdt Before Your Eyes enkel via je webcam bij of je knippert; zaken als rondkijken doe je alsnog met de muis.

©GMRimport

Vogelvlucht

Het is echter het thematische karakter van de techniek dat de game zo bijzonder maakt. Je volgt namelijk in vogelvlucht het leven van Benny, van zijn eerste jaren op deze aardbol tot de bittere dood. In bad met een speelgoedboot, filmijkend in een donker klaslokaal, z’n eerste liefde, lastige carrierekeuzes: knipper – na een paar seconden – met je ogen, en het is voorbij.

Het spreekt daarom boekdelen dat elke ‘flits’ een diepe indruk achterlaat. Before Your Eyes is duidelijk geinspireerd door herinneringen en ervaringen van het ontwikkelteam en bevat daarom situaties die heel herkenbaar aanvoelen. Vanuit de kinderwagen luisteren naar de branding van de zee, je ouders die apetrots zijn op je kleurplaat, zenuwachtig een zaal vol mensen toespreken: het roept gevoelens op die je mogelijk lang niet meer hebt ervaren.

©GMRimport

Ook minder fijne gevoelens, want het mag geen geheim zijn dat Before Your Eyes enkele droevige wendingen kent. Spelers zien immers het leven van Benny aan hem voorbij flitsen, met een goede reden. Daarbij laat de game een hoop over ter interpretatie: was je jeugd eenzaam of best wel oké? Vroegen je ouders teveel van je, of waren ze juist trots en gedreven? Er zijn geen goede of foute antwoorden - wel meerdere perspectieven op de mooie en pijnlijke momenten in het leven waarop je voor de poort naar het hiernamaals reflecteert.

In een oogwenk voorbij

Dat laatste is enigszins afhankelijk van hoe uitgebreid je de simpel opgebouwde doch sfeervolle omgevingen bestudeert. Voordat de telkens terugkerende metronoom in beeld verschijnt en de volgende knipper een flashforward activeert, krijgen spelers namelijk even de tijd om interactie te hebben met de omgeving. Denk aan actief een bepaalde richting op knipperen om meer van een kamer of gebied te onthullen, muziek spelen op een piano of schilderen. Ook zijn er momenten waarop je extra lang moet staren of juist de ogen moet sluiten om te luisteren naar de omgeving. Before Your Eyes móet je daarom spelen met een headset om de volledige ervaring te krijgen.

Soms ben je als speler wel erg bewust van hoe vaak je knippert. Knipper ‘per ongeluk’ uit automatisme – dat gebeurt héél vaak – en je mist een stuk dialoog of verlaat een herinnering voordat je deze goed hebt kunnen bekijken. Dat is enerzijds spijtig, want korte gesprekken tussen personages geven net wat meer context aan bepaalde situaties en zijn eigenlijk zonde om te missen. Ook vertelt de omgeving vaak een verhaal dat je helpt te begrijpen of je vijf seconden of juist vijf jaar in de toekomst bent gesprongen.

©GMRimport

Hart van steen

Anderzijds bewijst het ook dat de game technisch goed in elkaar zit. Met een relatief oude Logitech C922-webcam worden na een korte kalibratie vrijwel alle knippers geregistreerd. Ook houdt de game rekening met brillen en zegt de ontwikkelaar gekeken te hebben naar stoorzenders als aquariums op de achtergrond. Voor wie de techniek toch niet werkt, is er ook de optie om de game volledig met muisklikken te spelen, al schiet dat z’n doel behoorlijk voorbij. Gelukkig balanceert de game optionele scènes waarbij je zelf kunt knipperen met essentiële informatie en raak je nooit helemaal de draad kwijt.

Sterker nog: tegen het einde van de game is het overduidelijk wat er gaande is. Wie er niet door wordt geraakt, heeft een hart van steen. Before Your Eyes duurt slechts anderhalf uur en flitst daarom aan je voorbij – blijkbaar genoeg om een mensenleven samen te vatten.

Before Your Eyes is nu beschikbaar voor pc.

Uitstekend
Conclusie

Before Your Eyes laat spelers op een indrukwekkende manier ervaren hoe het leven aan je voorbij kan flitsen.

Plus- en minpunten
  • Met liefde geschreven, zit technisch goed in elkaa
  • Per ongeluk knipperen zit soms het verhaal in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede open bètaperiode voor Monster Hunter Wilds op komst
Nieuws

Tweede open bètaperiode voor Monster Hunter Wilds op komst

In het tweede en derde weekend van februari

Capcom organiseert begin februari een tweede open bètaperiode voor Monster Hunter Wilds.

Het gaat om twee weekenden. Het eerste weekend vindt plaats van vrijdag 7 februari tot en met zondag 9 februari, en het tweede weekend van vrijdag 14 februari tot en met zondag 16 februari.

De test kan door iedereen op PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam gespeeld worden en bevat alle content uit de eerder gehouden bètatest, alsmede de Gypceros als monster waar men op kan jagen. Verder zijn er geen verbeteringen is prestaties of gameplay meegenomen vanuit de eerste test.

Mensen kunnen hun personage uit de eerste test meenemen naar de tweede test, en mensen die meedoen ontvangen sowieso speciale bonusitems voor de volledige game, waaronder een itempakket en een decoratieve charm voor wapens.

Monster Hunter Wilds bevat volgens de ontwikkelaar meer details qua monsters en ecosystemen dan ooit tevoren. Het is daarbij voor het eerst mogelijk om een extra wapen mee te nemen op de mount tijdens een jacht. Ook kunnen met een speciale Focus-modus de zwakke plekken van monsters worden gespot. De game komt op 28 februari uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl-redacteur Bastiaan Vroegop ging vorig jaar al aan de slag met een previewversie van de game: "Voor het eerst kun je tijdens een missie twee wapens tegelijk meenemen. Wisselen daartussen is eenvoudig: als je op je reptiel rondrijdt, druk je op een knop om snel te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om twee verschillende wapentypes mee te nemen, zoals een hamer om vijanden knock-out te slaan en een zwaard om staarten af te hakken. Maar het is ook mogelijk om twee van hetzelfde type wapen te selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een wapen met het slaapelement om een monster te verdoven en daarna te bombarderen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een wapen met het juiste element kiezen voor maximale schade."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow of the Colossus-film staat nog op de planning
Nieuws

Shadow of the Colossus-film staat nog op de planning

Regisseur Andrés Muschietti spreekt van een sterk script

Andrés Muschietti, de regisseur van de in 2009 aangekondigde verfilming van Shadow of the Colossus, heeft aangegeven dat de intentie er nog altijd is om de film te maken. Het zou er zelfs op lijken dat de productie plaats kan vinden.

Sony kondigde in 2009 aan dat er een film van Team ICO's klassieke PlayStation 2-game Shadow of the Colossus zou komen. In 2014 werd gemeld dat Andrés Muschietti, bekend van IT, Mama en The Flash, de regie op zich zou nemen. Sindsdien was het echter stil rondom de film.

Muschietti heeft in een interview op het Argentijnse radiostation Radio TU echter een update geven (via TheGamer). "De film is al tien jaar in ontwikkeling, en de mogelijkheid dat we hem kunnen gaan maken is er nu." Hij benadrukt dat hij het project "niet heeft verlaten".

De regisseur gaf tijdens het interview toe dat hij geen fanatiek gamer is, maar hij noemde Shadow of the Colossus wel een "meesterwerk". Hij gaf daarbij aan dat er een script klaarligt dat "hij erg goed vindt".

Volgens Muschietti is het grootste obstakel nu de financiering van de film. "Er zijn factoren die niets te maken hebben mijn mijn hobby en wens om het te maken, maar met hoe populair een IP zoals deze is. Shadow of the Colossus is een cultgame, maar een studio kijkt naar de cijfers om te bepalen of de regisseur 200, 150 of 100 miljoen dollar krijgt. Er zijn verschillende versies van de film (die we kunnen maken), en ik wil natuurlijk dat ze me 200 miljoen dollar geven, maar dit moeten we in het achterhoofd houden."

PlayStation zet de laatste jaren wel steeds meer in op verfilmingen van zijn IP. Eerder verschenen er al films en series gebaseerd op The Last of Us, Uncharted, Twisted Metal en Gran Turismo, en er wordt gewerkt aan een serie gebaseerd op God of War en films gebaseerd op Ghost of Tsushima, Horizon en Helldivers. Ook zal er een vervolg op de Uncharted-film komen.

Team ICO, de ontwikkelaar van Shadow of the Colossus en Ico, bestaat niet meer, maar de bedenker van die games - Fumito Ueda - kondigde afgelopen december wel zijn nieuwe game aan die hij met zijn studio GenDesign ontwikkelt. Het spel heet Project: Robot en de eerste trailer kan hier worden bekeken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!