Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details
Achtergrond

Gespeeld: Bij Monster Hunter Wilds zit de vernieuwing in de details

Geen woord over Steam Deck

Hoewel Monster Hunter al een hit was in Japan, brak de serie internationaal pas echt door met World in 2018. Het aankomende Monster Hunter Wilds belooft een direct vervolg te worden – maar hoeveel is er werkelijk anders? We konden de game alvast uitproberen op Gamescom.

Op het moment van schrijven is Monster Hunter World met 20,5 miljoen verkochte exemplaren de meest succesvolle game die Capcom ooit heeft uitgebracht. Bovendien staat het spel twee keer in Capcoms hitlijsten, want de uitbreiding Iceborne is met 13,4 miljoen verkochte exemplaren de op vier na meest succesvolle Capcom-titel ooit.

Dit succes maakte van Monster Hunter in één klap een wereldwijd fenomeen. De franchise was in Japan al jaren populair, waar fans met ’PlayStation Portables op zak samenkwamen in cafés om op jacht te gaan. Eerdere pogingen om de game ook bij westerse consolegamers te introduceren waren minder succesvol, maar met World lukte dat voor het eerst écht.

Watch on YouTube

Veel van het DNA van World is dan ook duidelijk terug te vinden in Wilds. Ook deze game neemt afstand van de traditionele Japanse esthetiek door te kiezen voor grauwere kleuren en realistischere personages. Hier en daar zijn er wel aanpassingen – de resolutie is duidelijk hoger, al leek de framerate tijdens onze tests eerder rond de dertig dan de zestig te zitten. Wilds voelt echter op alle fronten als een direct vervolg.

Assertieve jager

De verschillen zitten in de details. Wat ons meteen opviel tijdens de speelsessie was je hoofdpersoon: in voorgaande games was dit een stille jager, maar deze keer heeft hij (of zij) eigen dialogen. Dat lijkt een klein verschil, maar het effect is groot. In eerdere games voelde je je als speler vaak een slachtoffer van de omstandigheden, een held die tegen zijn zin op pad werd gestuurd.

In Wilds is dat anders: als je op een groot zandschip vaart en ziet hoe een klein meisje door monsters wordt achtervolgd, stel je zelf voor om haar te redden. Je jager bedenkt een gedurfd plan om op de rug van een reptiel te springen en haar te volgen. Jij bent die waaghals die de dag redt, wat je personage meteen veel stoerder maakt.

Focusmodus

We kregen twee korte demo’s te spelen, waarvan de eerste aan het begin van de game plaatsvindt. Na een korte rit op de rug van een reptiel start je je eerste jachtmissie, waarbij je alle wapens tot je beschikking hebt. Deze spelen grotendeels hetzelfde als in World en andere recente Monster Hunter-games, met als grootste verschil de nieuwe focusmodus. Met een druk op de linkertrekker verschijnt een vizier in beeld en kun je je slagen richten met de precisie van een shooter. Dit systeem is bekend voor boog- en bowgun-spelers, maar nieuw voor andere wapens. Met deze modus moet Wilds het makkelijker maken om specifieke zwakke plekken te raken of bijvoorbeeld staarten af te hakken.

Er schuilt bovendien meer achter de focustrekker. Als je monsters voldoende verwondt, ontstaan er zwakke plekken die je kunt uitbuiten met speciale focusaanvallen. De boog kan bijvoorbeeld meerdere pijlen tegelijk afvuren op alle wonden, die als geleide projectielen hun doel bereiken. Met dubbele zwaarden schiet je als een stekelige wervelwind over de zwakke plekken heen.

Dit geeft elk wapen iets nieuws om mee te spelen, maar verwacht niet dat de kern van je speelstijl drastisch verandert. Wilds speelt in de basis hetzelfde als World. Zelfs de slinger waarmee je bommen op vijanden kunt gooien is terug, terwijl deze ontbrak in tussendeel Rise.

Twee wapens meenemen

Voor het eerst kun je tijdens een missie twee wapens tegelijk meenemen. Wisselen daartussen is eenvoudig: als je op je reptiel rondrijdt, druk je op een knop om snel te schakelen. Je kunt ervoor kiezen om twee verschillende wapentypes mee te nemen, zoals een hamer om vijanden knock-out te slaan en een zwaard om staarten af te hakken. Maar het is ook mogelijk om twee van hetzelfde type wapen te selecteren. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen met een wapen met het slaapelement om een monster te verdoven en daarna te bombarderen. Is dat eenmaal gelukt, dan kun je een wapen met het juiste element kiezen voor maximale schade.

Daarnaast zijn er veel kleine nuances in Wilds. Na afloop van een missie kun je bijvoorbeeld direct terugkeren naar de quest hub, zodat je niet hoeft te wachten tot de klok bovenin het scherm naar nul is afgeteld. Het is nog afwachten of dit uniek is voor de singleplayermodus, of dat het ook in multiplayerpartijen mogelijk is.

Hier en daar een stotter

Technisch gezien moet Capcom nog wel wat bijschaven. De game werd nooit onspeelbaar, maar tijdens een visueel indrukwekkende onweersbui begon de game bij elke bliksemschicht wat te stotteren. We hoorden van collega-journalisten dat ze soms een ondraaglijke framerate voorgeschoteld kregen, maar daar hadden wij geen last van. Dit probleem leek te worden veroorzaakt door de multiplayerstand: de eerste groep journalisten speelde in teamverband, maar toen later netwerkproblemen optraden werd er overgeschakeld naar een solodemo.

We vroegen ook kort of de game op Steam Deck zal draaien, maar er werd gezegd dat er “nog geen antwoord is op deze vraag”. De framedrops in de huidige build, waarschijnlijk draaiend op een current-gen console of pc, geven weinig hoop voor een draagbare versie, vooral als je bedenkt dat World al op het randje van de mogelijkheden van de Steam Deck zit. Maar misschien slaagt Capcom erin de game in het komende jaar te optimaliseren en ons te verrassen.

Monster Hunter Wilds moet in 2025 verschijnen voor PlayStation 5, Xbox Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-video richt zich op gevarieerde campagne
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-video richt zich op gevarieerde campagne

Game komt op 25 oktober naar Xbox, PlayStation, pc en Game Pass

Activision heeft een nieuwe video van Call of Duty: Black Ops 6 uitgebracht die zich specifiek op de inhoud van de singleplayercampagne richt.

In deze zogeheten 'Intel Drop' worden er verschillende ontwikkelaars aan het woord gelaten over de campagne, en worden er ook beelden van getoond. Het was al bekend dat de campagne zich tijdens de Golfoorlog in de jaren negentig afspeelt.

Volgens lead narrative designer Murray Kraft voelt de campagne "alsof je door een zomerblockbuster speelt", en bezoeken spelers locaties overal ter wereld, waaronder Irak, de Soviet-Unie, Koeweit en Washington, DC. "De variatie in de game is spectaculair en er is veel om te verkennen. Dat kunnen spelers op hun eigen manier doen; we laten verschillende strategieën toe in deze gebieden." Ook toont de video de 'Safehouse', een soort thuisbasis tussen missies door die ook geüpgraded en aangepast kan worden.

Door missies in de singleplayermodus uit te spelen en de Safehouse uit te breiden, worden er ook beloningen die bruikbaar zijn in de multiplayermodus en Zombies ontgrendeld, die in de illustratie hieronder zijn te zien. Tot slot kan hieronder ook een video worden bekeken waarin het Black Ops-verhaal tot nu toe wordt samengevat.

Call of Duty: Black Ops 6 bevat een singleplayercampagne, multiplayer met zestien nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken. Bekijk hier de recentelijk uitgekomen launchtrailer.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Groepsgeding beschuldigt Ubisoft van delen van consumentendata aan Meta
Nieuws

Groepsgeding beschuldigt Ubisoft van delen van consumentendata aan Meta

Via de Ubisoft Store en Ubisoft+

Een groepsgeding in de Verenigde Staten beschuldigt Ubisoft er van op illegale wijze gebruikersdata te delen met Facebook-eigenaar Meta.

Dat schrijft Bloomberg Law (via VGC). De persoonlijke informatie van mensen die via de Ubisoft Store een game zouden kopen of een Ubisoft+-abonnement zouden afsluiten, zou bij Meta terechtkomen. Dit zou gebeuren via de Pixel-trackingsoftware van Meta die aanwezig is in de Store en Ubisoft+. De uitgever zou bezoekers daarbij niet verwittigen van het feit dat deze data, dat ook wel personally identifiable information (PII) wordt genoemd, verzameld wordt en met Meta gedeeld wordt.

Als gevolg daarvan zouden alle zoekopdrachten en aankopen uit de Ubisoft Store en Ubisoft+-downloads bekend zijn bij Meta wanneer men ook Facebook bezoekt. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om specifieke content of marketing naar een Facebook-gebruiker te sturen.

Dit alles breekt volgens de aanklager de 'Video Privacy Protection Act' in de VS, omdat het "specifiek de identiteit van een individu" aan hun aankoopgeschiedenis koppelt. Deze wet bestaat al sinds 1988 en was oorspronkelijk bedoeld voor om de privacy van klanten van videotheken te waarborgen, maar is sinds 2013 aangepast om bijvoorbeeld ook streamingdiensten zoals Netflix in het gareel te houden.

Concrete details over de daadwerkelijke rechtszaak zijn er op moment van schrijven nog niet, maar het doel van de aanklager is in ieder geval om een rechtszaak met jury te starten en financiële compensatie te zoeken voor iedereen die hierdoor is getroffen. Ook wil men een uitspraak van de rechter teweegbrengen die er voor zorgt dat de Pixel-technologie van de Ubisoft Store gehaald wordt, of dat bezoekers eerst hun toestemming moeten geven voordat hun data gedeeld mag worden.

De aanklacht is de zoveelste kopzorg voor het Franse bedrijf achter de Assassin's Creed-, Far Cry- en Just Dance-franchises. Eerder bleek al dat Star Wars Outlaws niet naar verwachting verkocht, werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld, met een dalende beurswaarde tot gevolg. Ondertussen onderzoekt de uitgever samen met aandeelhouder Tencent naar opties om het bedrijf te stabiliseren - mogelijk zelfs door een overname van Ubisoft.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fifa gaat samenwerking met Konami's eFootball aan voor esportstoernooi
Nieuws

Fifa gaat samenwerking met Konami's eFootball aan voor esportstoernooi

eFootball wordt de officiële game van Fifae World Cup eSports 2024

Voetbalorganisatie Fifa en game-uitgever Konami gaan een samenwerking aan om eFootball onderdeel te maken van het Fifae World Cup eSports-toernooi.

Dat hebben de bedrijven aangekondigd. Sinds EA en Fifa hun samenwerking in 2022 stop hebben gezet, is er geen officiële game met de Fifa-licentie meer beschikbaar. EA brengt sinds vorig jaar dan ook de EA Sports FC-spellen uit, en Fifa liet eerder al weten zelf met games te komen.

Die games zijn er echter nog niet, en tijdens de aankomende 2024-editie van Fifae World Cup eSports zal eFootball, de huidige voetbalfranchise van Konami, speelbaar zijn. De meest recente versie van de game heet simpelweg eFootball en is afgelopen september verschenen.

De kwalificaties voor de Fifae World Cup eSports beginnen vandaag, en later dit jaar zullen er twee toernooien rondom eFootball worden gehouden: eentje voor consoles en eentje voor mobiel. Meer informatie is te vinden op fifa.gg en de eFootball-website.

Het is belangrijk om te benadrukken dat deze aankondiging niet betekent dat eFootball een naamsverandering krijgt en officieel als Fifa door het leven zal gaan, of dat Konami toestemming heeft gekregen om officiële Fifa-games te maken. Toch is het een opvallende aankondiging, aangezien Konami met de PES-reeks jarenlang de grootste concurrent van EA's Fifa-reeks was.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!