Bayonetta 3 is een tour de force
Reviews

Bayonetta 3 is een tour de force

Het lijkt elke keer weer een wonder dat er een Bayonetta-game verschijnt. Nadat deel twee werd ‘gered’ door Nintendo, verdween het derde deel vier jaar lang van de radar. Dat kwam volgens ontwikkelaar PlatinumGames omdat Bayonetta 3 ‘het ultieme deel’ moest worden. Het blijkt een aardige samenvatting van de game.

Bayonetta 3 is namelijk vooral groter, uitgebreider en gekker dan het geprezen vorige deel. In de basis is er weinig veranderd aan de stijlvolle actiegame: de zelfverzekerde heks baant zich per afgesloten ‘arena’ een weg door gruwelijke monsters, misvormde wezens en ander hels gespuis. Eenmaal onder controle voelt het vechten nog altijd als een heerlijke dans, vol vliegende kogels, stampende vuisten en duizelingwekkende combinaties – het liefst uitgevoerd in slow motion na een perfecte ontwijkmanoeuvre. Weinig tot geen actiegames kunnen zich meten met dat gevoel.

©GMRimport

Op de schouders van reuzen

Onder de knoppen valt vooral op in hoeverre het vechtsysteem is uitgebreid. Zogenaamde Demon Slaves maken namelijk onderdeel uit van Bayonetta’s arsenaal. Dit zijn gigantische beesten die je direct kan besturen óf met een precieze druk op de knop tevoorschijn laat komen aan het einde van een combo. Tijdens een gevecht meerdere keren van wapenset en Demon Slave wisselen maakt knokpartijen nog diverser dan voorheen, waarbij spelers rekening moeten houden met het feit dat Bayonetta tijdelijk kwetsbaar is wanneer ze het monster bestuurt.

De game introduceert nieuwe monsters en daaraan gekoppelde wapens in een bijna overweldigend tempo. Spelers hebben maximaal één hoofdstuk om gewend te raken aan de Godzilla-achtige Gomorra en de bekende Madama Butterfly, voordat wezens als Baal – een gigantische vuurspin – en Wartrain Gouon - een spooktrein die vijanden met een noodgang aanrijdt – zich aandienen. Elk wapen beschikt daarnaast over een eigen skilltree, die ondanks vergelijkbare knoppencombinaties unieke aanvallen bieden. Wie de game écht meester wil worden om een platinumscore in elk hoofdstuk te behalen, doet er dan ook goed aan om verschillende hoofdstukken te herspelen, iets wat eigenlijk standaard is in vergelijkbare ‘stijlvolle’ actiegames.

Of je ramt gewoon in één ruk door het verhaal, want Bayonetta 3 speelt wederom als een trein. Er is in de grofweg vijftien uur die je nodig hebt om de game uit te spelen weinig ruimte voor adempauzes, omdat dimensies uit elkaar scheuren en spelers in de ene na de andere uiteenlopende wereld worden geworpen. Elk hoofdstuk eindigt met een titanengevecht tegen een eindbaas met meerdere gezondheidsbalken, in dit geval in de nieuwe Homunculi-categorie. Ondersteund door opzwepende koren zijn dergelijke gevechten nog altijd de absolute hoogtepunten van de game.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Een nieuwe heks

Absurde scenario’s – een wolkenkrabber uit een portaal die een groot vismonster ramt – en het uitgebreidere vechtsysteem daargelaten, biedt de game verfrissend veel variatie. In verschillende delen van het spel stappen spelers bijvoorbeeld in de laarzen van Viola, die behoorlijk anders speelt dan de titulaire heks. Met haar katana en bijbehorend katmonster is ze niet alleen trager, maar moeten spelers ook een perfecte parry doen om Witch Time te activeren en een serieuze combo in te zetten. Bayonetta 3 is minder onvergeeflijk dan vorige delen, dus Viola’s uitdagende leercurve is een zeer prettige bijkomstigheid.

Ook wisselt de game vergelijkbaar met de Nier-games zo nu en dan van gameplaygenre – op welke manieren verklappen we liever niet - schotelt het soms puzzels voor die een bepaalde Demon Slave-vaardigheid vereist en zijn er tweedimensionale stealthmissies met Bayonetta’s partner in crime Jeanne in de hoofdrol. Die laatste zijn door een ietwat logge besturing en simpele baasgevechten helaas geen succes, maar dragen wel bij aan de veelzijdigheid van de game. Elke keer wanneer gevechten saai dreigen te worden, introduceert de game iets nieuws.

©GMRimport

BCU

Het verhaal is overigens iets minder onnavolgbaar dan de vorige delen. Bayonetta 3 betreft een reis door het multiversum – dankzij het Marvel Cinematic Universe voor de meesten iets beter behapbaar – om een mysterieuze slechterik te stoppen. Ergens is het spijtig het meest verrassende aspect al uit de doeken is gedaan in de trailers, want van de bestaande zijpersonages moet de game het niet hebben. Enzo werkt met zijn overdreven geschreeuw nog steeds op de zenuwen, Luka is nog altijd Bayonetta’s nietszeggende romantische interesse en Viola is een groot gedeelte van de game vooral boos.

Daarom mist de beoogde emotionele impact van de game een beetje, juist waar er op dat gebied nog behoorlijk wat te halen viel. Gelukkig is het Britse accent van Jennifer Hale – die wegens een conflict met PlatinumGames het stokje overneemt van Helena Taylor – bijna niet van het origineel te onderscheiden.

©GMRimport

©GMRimport

Anderzijds weet de game heel goed wat het is. De omgevingen zijn wat groter, maar niet zo uitgebreid als in Nier Automata. Spelers hebben tal van vaardigheden om vrij te spelen, maar het is geen actie-rpg als Astral Chain. Bayonetta 3 is nog steeds een actiegame pur sang, een die speelt als nooit tevoren.

Bayonetta 3 verschijnt op 28 oktober voor Nintendo Switch.

Uitstekend
Conclusie

Bayonetta 3 is met z’n bijna feilloze actiegameplay en absurde scenario’s precies wat je ervan verwacht. Het spel is echter ook verrassend gevarieerd en uitgebreid, met enkel een teleurstellend verhaal dat z’n doel voorbijschiet als minpunt.

Plus- en minpunten
  • Speelt zoals vanouds, vechtsysteem is ontzettend veelzijdig, variatie in omgevingen en gameplay
  • Verhaal en personages zijn nog altijd ondergeschikt

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!