Battlefield 2042 staat sterk als shooter, maar wankelt nog als service
Nieuws

Battlefield 2042 staat sterk als shooter, maar wankelt nog als service

Battlefield 2042 moet meer zijn dan enkel ‘de nieuwe Battlefield’. Het vergrote, traditionele Battlefield-component lanceert direct met een Hazard Zone-survivalmodus en Battlefield Portal, een blokkendoos waarin eerdere Battlefield-era’s met elkaar gemixt kunnen worden. De wirwar van wapens en wereldoorlogen kan overweldigend overkomen, maar het getuigt van een brede fundering voor schietvermaak als een service.

Aanstaande vrijdag begint de Early Access-periode van Battlefield 2042 voor mensen met een pre-order. Diezelfde build werd tijdelijk voor recensenten opengesteld, zij het van erg korte duur — te kort om een uitgebreide multiplayertitel ademruimte te geven. In plaats van voorbarige conclusies te trekken, kiest Gamer.nl er voor om Battlefield 2042 te onderwerpen aan een review in progress. Dit is wat je van Battlefield 2042 kunt verwachten; een eindoordeel volgt naarmate de multiplayerervaring uithardt. 

©GMRimport

Battlefield, maar dan in het jaar 2042

Met All-Out Warfare keren Dice en EA terug naar een voorzichtig futuristisch thema. Zie het als Battlefield 3 met een dikker technosausje eroverheen. Het daadwerkelijke schietwerk voelt vooral aan als Battlefield, maar er wandelen dodelijke robothonden doorheen en de wereld is volledig overhoop gewaaid. Anno 2042 is klimaatverandering schijnbaar nog steeds een dingetje, maar we kunnen elkaar nu wel mooi in tornado’s en zandstormen overhoop knallen met high-tech speelgoed.

De focus op verschillend gereedschap is daarbij vergroot, hoofdzakelijk als onderdeel van de zogenaamde Specialists, die de traditionele Battlefield-klassen vervangen. De game lanceert met tien Specialists, waarvan het leeuwendeel weer heerlijk oppervlakkig overkomt. In het eerste jaar staan er sowieso nog vier onbekende Specialists op de planning. 

Specialists komen elk met een zogenaamde Specialty en Trait, vaak in de vorm van een actief passief unicum op het slagveld. De ene specialist heeft een grijphaak of een wingsuit, de ander een bewegingssensorpak en een drone. Battlefield 2042 lijkt daarmee richting een hero shooter-principe te sturen, maar doet dat wijs genoeg met mate — wat ongemakkelijke oneliners na de pot daargelaten. De Specialists gaan vooral goed samen met bepaalde speelstijlen; ze schrappen niet per se de complete essentie van het onderlinge teamspel.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Los van de twee bonussen zijn bijvoorbeeld niet alleen alle wapens voor alle Specialists beschikbaar, maar ook de gadgets. Zo is er een Specialist die beter als hospik fungeert, maar elke Specialist kan in theorie medische hulppakketjes meenemen en gevallen soldaten omhoog helpen. En waarom zou de sluipende verken-Specialist niet gewoon ook een luchtafweerkanon mee mogen nemen? Battlefield 2042 heeft aardig wat eigen regeltjes en nuance om aan te leren, maar het geeft spelers tegelijkertijd veel vrijheid in hoe ze de strijd trotseren.

De Specialists blijken, net als het on-the-fly aanpassen van wapens of de bijtijdse klimaatrampen, niet per se gigantische ingrepen op de bekende Battlefield-formule. De aanpassingen bieden spelers vooral een interessant spelelement om mee te experimenteren, maar de strijd op macroschaal blijft relatief onaangetast. Battlefield 2042 draait nog altijd om grootschalige gevechten. Zo’n tornado of een passieve bonus voegt daar niet altijd evenveel aan toe, maar met tientallen squads tegelijkertijd een wolkenkrabber bestormen blijft alsnog een prachtig palet van multiplayerhectiek.

De actie voelt soms wel beter in de ándere modi van Battlefield 2042. Breakthrough en Conquest staan als basismodi met zeven aardig ontworpen speelvelden en 128 spelers (op PS5, Xbox Series en pc) sterk in hun schoenen, maar vooral het gebeuren rondom de Specialists en klimaatinvloeden komt in Hazard Zone beter tot zijn recht. Deze modus beperkt zich tot 32 spelers op dezelfde terreinen, maar gooit de spelformule in zijn geheel om.

©GMRimport

Hazard Zone heeft een overlevingskans

Waar de Firestorm-modus van Battlefield 5 vocht om serieus genomen te worden als battle royale, is Hazard Zone een survivalspel van een andere aard. In squads van vier man jaag je op dataschijven uit neergestorte satellietonderdelen, die vervolgens veilig naar een extractie gebracht dienen te worden. Computergestuurde troepen bewaken relevante locaties, terwijl zeven andere squads altijd op de loer kunnen liggen om je zuurverdiende floppy’s te jatten. De actie zelf is puur Battlefield, maar van moment tot moment voelt het aanzienlijk benauwder.

De flow van de spelmodus is gefaseerd en gelimiteerd tot twee mogelijke, willekeurig geplaatste extracties voor je team. Een potje Hazard Zone duurt daardoor nooit langer dan een minuut of elf, maar in die hectische minuten kan veel interessants gebeuren — zeker door te experimenteren met combinaties van verschillende Specialists, gadgets en speelstijlen. De modus biedt vlotte, tactische actie, waarbij spelers in hectische situaties ingrijpende keuzes moeten maken. Bij vlagen doen confrontaties in Hazard Zone denken aan de hoogtijdagen van PUBG.

Hazard Zone’s zogenaamde metaspel komt daarentegen rommelig over. Door goed te presteren en schijven succesvol te extraheren verdienen spelers Black Market Credits. Deze valuta kan voor de volgende ronde Hazard Zone weer ingezet worden om betere wapens en gadgets te kopen. Een beetje opsparen kán, maar dan worstel je wel een ronde of twee met minder voordelige uitrusting. Dat voelt toch als een onnodig heen-en-weer in spelbalans.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Modificaties die verdiend zijn voor bepaalde wapens blijven altijd beschikbaar, maar ook na een succesvolle extractie dient alle uitrusting weer opnieuw aangeschaft worden. Hazard Zone als modus an sich is ontzettend interessant, maar de langdurige progressie lijkt volledig zoek — afgezien van misschien een mooie Extraction Streak opbouwen voor één cosmetische bonus per Specialist. Die waren toch al niet zo bijster interessant.

Mogelijk zet Dice pas meer op Hazard Zone in als de modus bij het grote publiek aanslaat, maar dat is bijzonder lastig te peilen in een gesloten speelsessie. Voor nu voelt het alsof Dice en EA ietwat onzeker interesse aan het peilen zijn, wat natuurlijk weer afdoet aan de overtuigingskracht van de complete modus.

Nostalgisch knutselen met Battlefield Portal 

Eenzelfde soort terughoudendheid lijkt ook rondom Battlefield Portal te spoken. De bedoeling is om een alles-in-één speelgoeddoos van Battlefield aan te bieden; doe lekker wat je wilt met onze publieksfavorieten. Dat werkt, maar het begint wel enigszins pril. 

De modus lanceert met zes klassieke slagvelden en honderden wapens en voertuigen uit Battlefield 1942, Battlefield: Bad Company 2 en Battlefield 3. Bijgestaan door vrijwel alle content uit de All-Out Warfare-pilaar biedt dat toch flink wat speelgoed. Die ‘blokken’ kunnen door de ontwikkelaar én spelers gebruikt worden om nostalgische Battlefield-herinneringen in de hedendaagse engine op te bouwen, maar ook om er vrijuit mee te sjoemelen. Althans, dat is de belofte.

©GMRimport

Middels een webportaal laat DICE spelers hun eigen spelmodi maken, inclusief een ogenschijnlijk uitgebreide Logic Editor, een soort van integrale stukje scripting-gereedschap. Vrijwel iedere leek mikt in een mum van tijd een potje ’defibrillatoren versus messen’ in elkaar, terwijl mensen met enige programmeerervaring unieke spelregels aan elkaar kunnen rijgen. Dat klinkt als onbeperkte Battlefield-ongein, maar vooralsnog lijkt het wel aardig gelimiteerd.

Zo kunnen spelers aanvankelijk geen eigen spelomgeving of objecten aanmaken, terwijl de modi zich vooralsnog beperken tot enkel Team Deathmatch en Free-For-All. Een potje Gun Game in de context van Battlefield is een geinige belofte, maar zulke concepten blijven hoogstens een ronde of drie enerverend. Mocht dit gedeelte van Battlefield Portal niet spoedig vollopen met pareltjes uit het publiek, dan is de kans groot dat het portaal vooral dient als remastermachine van Dice’ eerdere hoogtepunten.

Dat zou ook helemaal prima zijn, want daarin is Battlefield Portal ijzersterk. Het segment ’Official Experiences’ laat zien dat eerdere Battlefield-ervaringen prima in de nieuwe omgeving kunnen draaien. Niet alleen zijn de terugkerende locaties bijzonder net nagemaakt, ook de spelregels en al het gereedschap komen naadloos overeen met die van eerdere slagvelden. Van vergeten gadgets en vliegtuigen tot specifieke nuances, zoals niet kunnen tijgeren in Bad Company 2; voor een futuristische titel barst Battlefield 2042 van de nostalgie. Alleen al de moderne terugblik op Battle of the Bulge geeft heel Battlefield Portal bestaansrecht.

©GMRimport

Een Battlefield met beperkte zekerheid

Voor al het goede dat Battlefield 2042 doet, blijft het alsnog zwaar leunen op het service-element. De game biedt een flinke bak aan Battlefield-goedheid, maar in sommige pilaren lijkt enige directie te ontbreken. Battlefield Portal valt of staat bijvoorbeeld bij verdere input van zowel de ontwikkelaars als spelers, terwijl Hazard Zone mogelijk beter verpakt zou kunnen worden om langer interessant te blijven. Er is na een rotatie van alle nieuwigheden genoeg om over te twijfelen.

Dice en EA beloven uiteraard dat “de lancering enkel het begin is”, maar zoals de game onderverdeeld is, voelt het bijna alsof de ene pilaar uiteindelijk voor de ander moet sneuvelen. In het komende jaar liggen vier seizoenen (en bijbehorende Battle Passes) in het verschiet; de inhoud is nog geheel onbekend. Vermoedelijk is het ‘Pre-Season’ rondom de lancering dan ook bedoeld om animo voor komende content te polsen.

De hoop is uiteraard dat Hazard Zone zo snel mogelijk PUBG-achtig momentum kan vinden en dat Battlefield Portal uitgroeit tot een voortdurend uitdijende remastermachine, maar die zekerheid is nog even zoek. De fundering overtuigt in ieder geval op veel fronten; nu is het nog maar de vraag waar Battlefield 2042 precies naartoe groeit, naarmate de servers volstromen en meta’s ontdekt worden. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Voorlopige conclusie

Battlefield 2042 lijkt de Battlefield-formule op aparte wijze te herpakken. Met een futuristische draai en focus op samenspel tussen Specialists staat dit deel fier op zichzelf, terwijl het schietwerk trouw blijft aan eerder succes. Zowel de voortzetting van klassieke modi als het nieuwe Hazard Zone hebben potentie om interessant te blijven; het Portal-element loont vooral als ingebakken remaster van multiplayernostalgie. De levensverwachting van de game valt of staat echter wel met het servicecomponent, waarover nog bijzonder veel onduidelijk is.

Battlefield 2042 komt op 19 november uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Mensen die de Gold- en Ultimate-editions van de game hebben gereserveerd, ontvangen de volledige game al vanaf 12 november. Vanaf dan is er ook een tien uur durende testversie beschikbaar voor EA Play- en Xbox Game Pass Ultimate-leden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error