Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4
Nieuws

Het verschil tussen Horizon Forbidden West op PlayStation 5 en PlayStation 4

Guerrilla Games heeft Horizon Forbidden West voor de PlayStation 5 als de PlayStation 4 ontwikkeld. Wie de PlayStation-versie bezit kan zelfs gratis upgraden naar de current-gen-versie. Het kan dus geen kwaad om even te kijken naar de grafische verschillen van beide Forbidden West-versies.

Afgelopen juni sprak regisseur Mathijs de Jonge al met

Watch on YouTube

over verschillen tussen de PlayStation 5- en PlayStation 4-versie. Ten opzichte van de oudere console bevat de PlayStation 5-versie visuele verbeteringen, waaronder meer gedetailleerde graphics, meer geometrische diepte en een speciaal onderwaterweergavesysteem. De current-gen-versie beschikt tevens over extra details en extra systemen voor overtuigendere golven. De laadtijden zijn bovendien aanzienlijk korter dankzij de ingebouwde SSD; het verschil is gemiddeld meer dan vijftig seconden.

Watch on YouTube

Performance Mode en Resolution Mode

Op de PlayStation 4 hangen de resolutie en beeldkwaliteit af van het consolemodel. Het reguliere model draait de game in een resolutie van 1080p, terwijl de Pro de resolutie verhoogt naar: 1800p – vergelijkbaar met de Performance Mode op PlayStation 5. Wat framerate betreft draaien alle PS4-versies op 30 fps, alleen de PS5-versie ondersteunt 60 fps in de Performance Mode. Dat laatste gaat uiteraard wel ten koste van de resolutie, scherpte en details ten opzichte van de Resolution Mode. Die draait namelijk in een volledige 4K op 30 fps. 

Watch on YouTube

Verder maakt de PlayStation 5-versie gebruik van een filmisch lichtsysteem gedurende de hele game, terwijl die in de PlayStation 4-versie alleen aanwezig is tijdens de tussenfilmpjes. De PlayStation 5 heeft namelijk een krachtigere processor die dat lichtsysteem continu kan laten draaien en ervoor zorgt dat lichttexturen beter gedefinieerd zijn.

Een opvallend onderdeel van dit nieuwe lichtsysteem is het zogenaamde ‘hero light’, dat in beide versies beschikbaar is om aan te zetten. Daarmee is hoofdpersonage Aloy beter zichtbaar in de game, ongeacht haar locatie. In de PlayStation 4 (Pro)- versie van het hero light springt het personage er daarom niet zo duidelijk uit als in de PlayStation 5-versie. Bekijk hieronder het verschil tussen de twee consoleversies van het hero light: 

Watch on YouTube

Volledige immersie

De PlayStation-versie ondersteunt daarnaast 3D-audio. Dat is mogelijk door de 3D Tempest geluidstechnologie van de PlayStation 5. Daarmee moeten spelers zich volgens ontwikkelaar Guerrilla Games ‘omringd’ voelen door het geluid, wat handig is tijdens gevechten of stealthmissies. De DualSense-controller moet ook zorgen voor meer immersie, door middel van haptische feedback en dynamische adaptieve triggers.

Tot slot geeft Mathijs de Jonge aan dat een groot deel van de ontwikkeling heeft plaatsgevonden op de PlayStation 4. De game is volgens de ontwikkelaar veel getest op de het oudere platform, waardoor het een ‘goede ervaring’ en een ‘fantastisch uitziende game’ moet worden. Bovendien is de PlayStation 4-versie tien euro goedkoper, wat wel zo voordelig is dankzij een gratis upgrade naar de current-gen-versie.

Horizon Forbidden West verschijnt op 18 februari voor PlayStation 5 en PlayStation 4. In de review op Gamer.nl gaf Ron Vorstermans de game een 9.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error