Microsoft koopt Bethesda: de grootste powermove in gaming ooit
Nieuws

Microsoft koopt Bethesda: de grootste powermove in gaming ooit

Als een donderklap bij heldere hemel kwam vanmiddag het nieuws naar buiten: Microsoft heeft Zenimax Media – en dus dochteronderneming Bethesda – voor 7,5 miljard dollar gekocht. Het is een duizelingwekkende powermove van Microsoft op een cruciaal moment binnen de game-industrie.

Dat de aankoop de spreekwoordelijke naald laat trillen, is iets dat zeker is. Ga maar na: in de lijst met grootste aankopen ooit binnen de game-industrie, komt Microsofts overname van Zenimax op de tweede plek te staan. Alleen bij Tencents aankoop van Supercell ging meer geld gemoeid. Het is lastig om je voor te stellen welke move nóg meer stof zou laten opwaaien. Oké, een overname van Nintendo of Rockstar was nog grandiozer geweest, maar laten we realistisch blijven. Ondanks de grootte van de aankoop kan Microsoft het gezien zijn omzet makkelijk betalen.

Microsofts groei als gamehuis

Microsoft is de laatste jaren hard aan de weg aan het timmeren als game-uitgever, als een bedrijf dat een hoop talent en diverse licenties in handen heeft. Dat begon al met de overname van het ooit mateloos populaire Rare – dat, toegegeven, nu pas echt zijn vruchten begint af te werpen – en is vooral de laatste jaren toegenomen qua intensiteit.

Mojang, Obsidian, InXile Entertainment, Double Fine, The Coalition, 343 Industries, Ninja Theory, Turn 10: het is een greep uit de studio’s die Microsoft de afgelopen jaren heeft gekocht of opgericht. Dit zijn echter vooral kleine of middelgrote studio’s. Bethesda is van een heel ander kaliber. Deze studio is niet gekocht om talent te laten ontspruiten of een ontwikkelaar in zwaar weer te redden – Bethesda is gekocht om Microsofts positie binnen de concurrerende markt te laten groeien.

Het is extra indrukwekkend als je kijkt hoe Microsoft de vorige generatie begon. De communicatieramp van de Xbox One, gecombineerd met een zwakke output qua first-party games gedurende de hele generatie, heeft schade aangericht aan het merk. Schade die topman Phil Spencer de afgelopen jaren zorgvuldig aan het oppoetsen is, en met de bovengenoemde studio’s als poetsdoek begint die Xbox Series X aardig te blinken.

©GMRimport

Het juiste moment

Met Bethesda en zijn gamelicenties in handen worden zowel de Xbox-consoles als Game Pass nog interessanter voor gamers. Microsoft bepaalt vanaf nu waar Bethesda-games op verschijnen, en dat is een erg groot wapenfeit. The Elder Scrolls 6 op consoles in potentie exclusief op het Xbox-platform? We zien de consoles in het Westen met gemak over de toonbank vliegen.

Maar ook als Microsoft beslist om veel van Bethesda’s franchises op andere systemen uit te brengen, heeft dat veel voordeel. De winst die Microsoft op elk verkocht spel pakt is dan zeker niet het enige voordeel. Alle Bethesda-games verschijnen immers op dag één op Game Pass voor Xbox en pc. Microsofts doel om van Game Pass het Netflix voor games te maken, komt met deze move weer een stuk dichterbij. Hoelang duurt het nog voordat geen enkele gamer meer om Game Pass heen kan?

En dan hebben we het nog niet gehad over de absoluut geniale timing van deze aankondiging. Vandaag kwam de overname in het nieuws. Morgen gaan de pre-orders voor de Xbox Series X en Series S van start. Marketingtechnisch kun je het niet beter aanpakken.

©GMRimport

Bedrijven gonna bedrijven

Als gamer hoef je niet per se te vieren dat Microsoft nu eigenaar is van Bethesda – er valt veel te zeggen voor de vrijheid om games te kopen op een platform naar keuze. Maar voor wie de game-industrie volgt is deze aankondiging spectaculair. Het is de vooravond van de nieuwe generatie en Microsoft en Sony zetten alles op alles om zieltjes te winnen. Microsoft deelt hiermee een flinke klap uit op bijna ieder denkbaar front.

Het is niet alsof Microsoft het alleenrecht heeft op dit soort acties. Sony port de laatste jaren fanatiek met zijn stok in het wespennest. Spider-Man is exclusief voor de PlayStation-versies van Marvel’s Avengers en Call of Duty-spelers hebben diverse voordelen door de game op Sony-platforms te spelen (hoewel dit eerst voor Xbox-platformen gold). Beide bedrijven denken alleen maar aan hun eigen hachje redden. Deze laatste move van Microsoft maakt het bedrijf niet slechter dan Sony – hoogstens verduidelijkt het wie van de twee het meeste geld heeft om uit te geven. En voor de duidelijkheid: dat is Microsoft.

Hoelang duurt het nog voordat geen enkele gamer meer om Game Pass heen kan?

-

Vragen

De komende jaren gaan we zien wat deze aankoop betekent. Inmiddels heeft Microsoft al bevestigd dat Deathloop en Ghostwire: Tokyo, zoals eerder afgesproken, tijdelijk exclusief voor PlayStation 5 verschijnen, maar wat gebeurt er daarna? Toekomstige games worden per titel overwogen qua releaseplatform, zo meldt Microsoft.

Ook interessant is om te zien of Microsoft het rondlopende talent binnen Bethesda’s vertrekken weet vast te houden. Een bedrijf overnemen is één ding, maar je wilt meer dan alleen de naam overhouden. En wat gaan de studio’ s doen? Gaat id Tech straks meewerken aan Gears of War of Halo? En komt er ooit nog een Wolfenstein of Doom naar een PlayStation-console?

En de belangrijkste vraag natuurlijk: hoe snel kan Obsidian aan een nieuwe Fallout beginnnen?

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'
Nieuws

GSC over Stalker 2 op PS5: 'We ondersteunen de bestaande versies'

Dat wil niet zeggen dat er nooit een PS5-versie uitkomt

GSC Game World geeft aan dat het bedrijf zich richt op het ondersteunen van de bestaande versies van Stalker 2: Heart of Chornobyl.

Tech4Gamers sprak regisseur Ievgen Grygorovych over de mogelijkheid van een PS5-versie van Stalker 2. De game kwam eerder dit najaar uit op Xbox Series X en S en pc. Op de vraag of gamers een PS5-versie kunnen verwachten, antwoordde hij het volgende: "We hebben ons volledig gerucht op het ontwikkelen (en nu ondersteunen) van de pc- en Xbox Series-versies."

Eerder lekte uit documenten dat er voor zover bekend een afspraak met Microsoft is gemaakt om Stalker 2 drie maanden console-exclusief voor Xbox te houden. Tech4Gamers vroeg aan Grygorovych of hij op die geruchten kon reageren. Hij weigerde daar echter op in te gaan.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game is verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc. Ook staat het spel op Xbox Game Pass.

Dat de game is uitgekomen mag een klein wonder heten, want de ontwikkeling had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten.

Kamal van de Pol deelde een 7 uit in de Gamer.nl-review: "Stalker 2: Heart of Chornobyl is een melancholische en meeslepende shooter gemaakt in de meest bijzondere omstandigheden. De prachtige en tot de nok toe gevulde spelwereld gaat wel gepaard met frustrerende AI en grafische foutjes. Daarbij verschilt de ervaring in de kern niet veel van de voorgaande delen. Ondanks dat is Stalker 2 een game waar je uren in kunt stoppen. Hoe meer moeite je in het verkennen van de Zone steekt, des te meer het je oplevert." GSC Game World heeft inmiddels al meerdere patches voor de game uitgebracht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online
Nieuws

Take-Two had in 2001 al plannen voor GTA Online

Een uitgebreid document over de plannen is gelekt

Er zijn documenten gelekt over de Grand Theft Auto-franchise waaruit blijkt dat er in 2001 al plannen waren over een online game of modi binnen de Grand Theft Auto-reeks.

Door een hack op ontwikkelaar Rockstar Games enkele jaren geleden lekten er eerder al vroege beelden en bestanden van Grand Theft Auto 6, en vorig jaar rond de feestdagen verscheen de broncode van GTA 5 en bestanden over diverse geannuleerde projecten online.

Nu zijn er tijdens Kerstmis weer documenten over de geschiedenis van de GTA-franchise gelekt. In documenten over de ontwikkeling van onder andere GTA Online, Vice City Stories, San Andreas en GTA Advance, die zijn geüpload via Internet Archive, zijn allerlei details te vinden.

Zo werd er aan het begin van dit millennium al gewerkt aan de voorloper van GTA Online. Er is een ontwerpdocument van 58 pagina's te vinden voor een project genaamd 'GTA: Online' waarin diverse details worden beschreven, waaronder de mogelijkheid om online te spelen met een zelfgemaakt personage.

Voormalige Rockstar-ontwikkelaar Obbe Vermeij heeft inmiddels bevestigd dat sommige van deze documenten inderdaad echt zijn. Sterker nog: hij werkte ooit aan een online deathmatch-modus voor de online game. De documenten kunnen hier gevonden worden.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!