Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield
Nieuws

Bomb Rush Cyberfunk-studio gaat verder waar Jet Set Radio ophield

De Nederlandse studio Team Reptile verraste eind vorige maand vriend en vijand met de aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk. De stijlvol ogende game heeft niet alleen veel weg van Sega’s klassieke Jet Set Radio-franchise: ook diens componist Hideki Naganuma werkt er ook aan mee. Gamer.nl sprak met game director Dion Koster over de aankomende game.

In de onthullingstrailer zien we rondrennende personages in een kleurrijke spelwereld graffiti spuiten, maar veel meer details zijn er sindsdien niet naar buitengekomen over Bomb Rush Cyberfunk. Op de Steam-pagina lezen we dat spelers onderdeel worden van een crew en dat men zoveel mogelijk hun graffitinaam op plekken in levels moet spuiten. We stonden dan ook te popelen om meer te weten te komen over deze veelbelovende titel van Nederlandse makelij. We spreken met Dion Koster van Team Reptile.

Watch on YouTube

Gamer.nl: De game is overduidelijk geïnspireerd door Jet Set Radio, net zoals vele illustraties op je Instagram-pagina. Waar komt die passie voor Sega’s franchise en de skate-, dans- en graffiticultuur vandaan?

Dion Koster: Het begon met skaten en dansen voor mij. Vooral toen ik begon met breaken, dook ik echt in de hiphopcultuur. Ik ging al snel naar jams in Amsterdam en raakte in de ban van graffiti, rap en dj’en. Rond die tijd kwam Jet Set Radio Future voor de eerste Xbox uit. Die game deed alles waar ik al mee bezig was, maar dan met een futuristisch sausje. Het liet mij zien hoe fantasie niet alleen Tolkien hoeft te zijn: je kan ook straatcultuurfantasie maken.

Op welk moment besloot je om een soort spiritueel vervolg op Jet Set Radio te maken?

Na Lethal League Blaze [de vorige game van Team Reptile - red.] zocht ik naar een vrijere manier om een 'Street World' te maken. Een manier om dansen, rap, tricks en graffiti in een game te beleven. Ik kwam er al vroeg tijdens de ontwikkeling achter dat een Jet Set Radio-achtige game een goed medium is daarvoor.

Het idee was nooit om Ryuta Ueda's wereld na te maken of per se een spirituele opvolger te maken. Jet Set Radio's vertaling van straat naar game is de standaard die twintig jaar later nog steeds niet echt verder ontwikkeld is. Neem shooters, die nemen vaak elementen van elkaar over. Ook ik houd me niet in om te kijken wat er al in een genre is verkend, om er vervolgens op verder te bouwen.

En dan weet je ook nog Hideki Naganuma, de componist van de Jet Set Radio-games, te strikken. Hoe is die samenwerking ontstaan?

We hadden natuurlijk al samengewerkt met Naganuma voor Lethal League Blaze. Deze terugkomst begon net zoals daarvoor, met een aantal mailtjes heen en weer met ideeën en onderhandelingen. Ongeacht zijn online persoonlijkheid is hij best zakelijk ingesteld! Wat ik zo tof vind is dat hij altijd komt met zijn ongefilterde stijl. Ik houd er niet van als artiesten in muziek of graffiti zich aanpassen aan de game. Geef mij maar iets dat uit het hart komt.

©GMRimport

Een wezenlijk verschil met Jet Set Radio is dat je in Bomb Rush Cyberfunk rent in plaats van skate. Waarom is daar voor gekozen?

Daar zijn een aantal redenen voor. Om straatcultuur te tonen, vind ik het belangrijk dat de personages in deze wereld kunnen lopen en dansen op sneakers. Het is ook leuke manier om tricking (de martial arts-sport) naar voren te brengen. Uiteindelijk draait het meer om de Boostpacks die de kids gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat we andere extreme sports compleet uitsluiten.

Die Boostpacks, kun je daar wat meer over vertellen?

Boostpacks zijn horizontale movement devices. In plaats van jetpacks, die je laten opstijgen, kunnen deze Boostpacks je vooruit stoten, sneller laten gaan en verder laten springen. Je kan een airdash doen om je richting te corrigeren. Als het allemaal te sloom gaat kun je met Boostpacks boosten. Bij graffiti kun je met de boosts blijven zweven om de klus te klaren.

Het spelprincipe is dat je een personage uit een crew kiest en daarmee in verschillende levels graffiti spuit. Hoe uit dit zich precies in de gameplay – wanneer speel je een level bijvoorbeeld uit?

De graffiti is inderdaad de richtlijn. Zodra je een andere crew genoeg hebt gedisrespecteerd in hun eigen wijk, kun je ze uitdagen. Vervolgens wordt het een wedstrijd om wie de Heaven kan pakken: de beste en voornaamste plek om graffiti te zetten. Zo kun je gebieden claimen voor je eigen crew. In werkelijkheid staat er nog veel open qua spelprogressie. Ik ontwerp vaak meer evolutionair, alleen op zo'n manier kun je games krijgen zoals Lethal League Blaze.

Eerdere games van Team Reptile - zoals Lethal League Blaze - hebben een soortgelijke art direction, maar bieden wel andere gameplay. Zijn er belangrijke lessen die jullie hebben geleerd van eerdere games die jullie toepassen op Bomb Rush Cyberfunk?

Rauw is vaak beter dan oppervlakkig mooi.

©GMRimport

Team Reptile is een indiestudio. Is het lastig het hoofd boven water te houden? En hoe bevalt het om een Nederlandse studio te zijn?

Het enige wat wij te horen krijgen is: “Ik wist niet dat jullie Nederlands waren”, haha! We hebben ons nooit zo gemengd in de indiegame-scene, ik ben zelf meer van de dans-scene. We zijn bezig sinds 2011 en we doen het nog steeds erg goed. Het scheelt dat we middelgrote games maken met een kleinschalig team.

De eerste teaser en aankondiging van Bomb Rush Cyberfunk gaf jullie enorm veel internationale aandacht. Verhoogt het de druk ook om een grandioze game af te leveren?

Dat was wel even knallen, ja! Het is hartstikke vet dat er zoveel mensen zijn die we kunnen verbinden met deze thema’s. We zagen ook dat veel mensen die niet veel gamen erop sprongen. Het is ook heel leuk om te zien dat mensen met terugwerkende kracht Lethal League Blaze spelen nu. Op zich verhoogt het de druk niet, alleen kunnen we nu wat extra besteden om deze game het beste te maken wat het kan zijn.

Bomb Rush Cyberfunk staat voor nu gepland voor een release in 2021 op Steam. Zijn er toevallig al meer details die je kunt geven – een preciezere releaseperiode of wellicht ook de intentie om de game naar andere systemen te brengen?

Nope. Ik kan zeggen dat hij sowieso naar consoles komt. Maar of dat de Playstation 7 wordt, is nog maar de vraag!

Bomb Rush Cyberfunk komt dus in 2021 naar Steam en ooit naar consoles. De vorige game van Team Reptile, Lethal League Blaze, is te koop op Steam, de Switch eShop, PlayStation 4 en Xbox One.

Lees meer interviews van Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay
Nieuws

Sniper Elite: Resistance-video bevat meer dan 12 minuten aan gameplay

Game komt op 30 januari uit voor pc, Xbox- en PlayStation-consoles en Game Pass

Rebellion Developments heeft onlangs een nieuwe video uitgebracht van Sniper Elite: Resistance, waarin uitgebreid wordt ingegaan op de gameplay die het spel bevat.

Zo wordt er uitgebreid stilgestaan bij de locaties, het hoofdpersonage en de missies. Zoals de naam van de game al doet vermoeden staat daarbij de precieze van het gebruik van een sluipschuttergeweer centraal.

Het nieuwe deel in de Sniper Elite-reeks van Rebellion Developments loopt parallel met het in 2022 uitgekomen Sniper Elite 5. Special Operations Executive-agent Harry Hawker moet voor het eerst de leiding nemen wanneer hij een nooit eerder gezien, krachtig wonderwapen ontdekt die de nazi's willen inzettne.

Spelers kunnen third-person combat met een focus op stealth en sniper rifles verwachten. De game speelt zich af in het hart van het bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook zijn er multiplayermodi om mee aan de slag te gaan.

Sniper Elite: Resistance verschijnt op 30 januari voor pc (via Steam, Epic Games Store en Microsoft Store), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. De game staat vanaf release ook op Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan
Nieuws

Assassin's Creed Shadows wordt gecensureerd in Japan

Japanse gamers kunnen geen hoofden of ledematen van vijanden afhakken

De meest gewelddadige elementen van Assassin's Creed Shadows worden in Japan voor release uit de game gehaald.

Dat heeft Ubisoft via een statement op het officiële Japanse X-account laten weten. Zo krijgen Japanse spelers geen optie om het afhakken van hoofden en ledematen aan en uit te zetten en komt dit helemaal niet voor in de Japanse versie van de game. Ook bepaalde dialogen zullen anders zijn dan in de westerse versie van de game, al werd niet aangegeven om wat voor dialogen en wijzigingen het precies gaat.

In Japan heeft Assassin's Creed Shadows van Cero, de instelling die leeftijdsclassificaties aan games geeft, een rating gehad van 'Z', wat de hoogst mogelijke rating is en betekent dat de game voor spelers van achttien jaar en ouder is bestemd. Ondanks dat zaten er nog altijd elementen in het spel die als ongeschikt voor deze rating werden bestempeld, en daarom is Ubisoft dus genoodzaakt censuur toe te passen.

De leeftijdskeuringen voor games in Japan worden door westerse ontwikkelaars soms bekritiseerd. Sommige ontwikkelaars zijn van mening dat games ontwikkeld in het Westen strenger worden beoordeeld dan games van Japanse makelij. Shaun Noguchi, de general manager van EA Japan, gaf vorig jaar als voorbeeld het feit dat Stellar Blade een 'Cero D'-rating krijg, wat de game geschikt maakt voor spelers van 17 jaar en ouder, maar ook voor jongere spelers zolang ze toestemming hebben van ouders. EA's Dead Space-remake daarentegen ontving geen rating omdat het te gewelddadig zou zijn. Daardoor mocht het spel niet uitkomen in het land. Afgelopen najaar werd ook Call of Duty: Black Ops 6 gecensureerd in verband met de mogelijkheid om ledematen van personages er af te schieten.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!