PB Tails Choc-controller heeft een fundamenteel probleem
Nieuws

PB Tails Choc-controller heeft een fundamenteel probleem

De Choc is een bluetoothcontroller van gamestartup PB Tails. Dat bedrijf werd in 2020 opgericht en bracht onder meer verschillende controlleraccessoires uit. Met de Choc waagt de fabrikant zich na een succesvolle href="https://www.kickstarter.com/projects/pbtails2021/pb-tails-wireless-gaming-controller">Kickstartercampagne</a> aan een eigen controller, waar ruim zes maanden aan gewerkt is. PB Tails noemt haar controller revolutionair, omdat het “esthetiek en functionaliteit combineert”. Mooie woorden ten spijt heeft de Choc een fundamenteel probleem.

De PB Tails Choc combineert scherpe hoeken, rechte lijnen en opvallende, maar aangename kleurenschema’s voor een opmerkelijk, retro-futuristisch design. Ondanks het feit dat de Choc te koppelen is aan een Nintendo Switch, smartphone én computer, is vrij duidelijk dat de Switch leidend was in de doelgroep. Dat zie je aan de analoge sticks, die eenzelfde uitstraling en bewegelijkheid hebben als die op de Joy-Cons van Nintendo. Ook merk je het aan de vier actieknoppen aan de rechterkant (A, B, X en Y), die eveneens correct overgenomen zijn.

©GMRimport

De plus- en minkoppen, evenals de thuisknop en de knop voor het maken van screenshots en video’s, bevestigen dat idee des te meer. PB Tails pakt het op het gebied van de vierpuntdruktoets, de plaatsing van de analoge sticks en de schouderknoppen bovenop wel anders aan. De vierpuntdruktoets zit linksboven van de linker analoge stick en voelt glad en glibberig aan. Ondanks het feit dat je de knop niet ver hoeft in te drukken, geeft de vierpuntdruktoets je niet altijd het vertrouwen dat de input geregistreerd wordt. Zeker voor vechtspellen kan zoiets funest zijn.

Comfortabele gamehouding?

De plaatsing van de analoge sticks is fijn. Je duimen rusten op een ontspannen manier en de bediening voelt heel intuïtief en natuurlijk. Daarin doen ze niet onder voor de analoge sticks op de Joy-Cons van Nintendo. We zijn bovendien geen problemen met drifting tegengekomen, een groot pluspunt. De vier schouderknoppen zijn met twee vingers te bedienen. Door het hexagonale design van de PB Tails Choc vallen je wijsvingers precies in de juiste hoek. Toegegeven: het is even wennen om zodoende de schouderknoppen te bedienen, maar binnen enkele potjes heb je de bediening onder de knie.

©GMRimport

Aanvankelijk geeft de controller het idee een comfortabel alternatief te zijn voor iedereen met een Nintendo Switch, de console waar de gamepad voornamelijk op getest is. Maar in die ervaring ontstaan helaas snel scheuren en komt er een fundamenteel probleem bovendrijven: je kunt er niet lekker mee gamen. Natuurlijk is het zo dat een controller bij iedereen anders in de hand ligt. Daarom hebben we ook mensen uit de directe omgeving ingeschakeld, op zoek naar extra ervaringen. Iedereen concludeert eigenlijk hetzelfde: het is een cool ogende controller, maar het design zit hem in de weg.

Knoppen te dicht op elkaar

De vier actieknoppen aan de rechterkant zitten namelijk te dicht op de rand. Daardoor zit je duim vaak in een oncomfortabele positie. Drie van de vijf knoppen in het midden, gepresenteerd in een V-vorm, zijn bovendien moeilijk bereikbaar zonder je hand fysiek te verplaatsen. In veel gevallen raak je de analoge sticks aan die te dicht op die knoppen gepositioneerd zijn. Wil je bijvoorbeeld de Turbo-knop gebruiken, dan moet je je hand optillen en met je duim een boog maken, want anders kom je er niet goed bij. Dit is een geval vorm boven functie en dat werkt de Choc tegen.

©GMRimport

Omdat de Choc zo dun en smal is, kun je je ringvingers en pinken niet lekker kwijt. Ze zitten een beetje in de weg. Het is best zonde dat dergelijke problemen aan het licht komen, want de PB Tails Choc heeft mooie eigenschappen. Denk aan bewegingsgevoelige bediening en goed waarneembare force feedback. Bovendien kun je met de controller je Switch activeren, wat de Pro 2 van 8bitdo bijvoorbeeld niet kan. Installeren is ook zo gedaan: je koppelt de controller met een usb-c-kabel in je Nintendo Switch, waarna hij meteen geregistreerd staat op het systeem.

Voor wie is de controller?

Als je op een Nintendo Switch gamet, dan heb je automatisch controllers bij je in de vorm van de Joy-Cons, die beschikken over alle benodigde functies. Met een Switch Grip tover je die Joy-Cons bovendien om in een volwaardige controller. Dan kun je beter de Grip meenemen wanneer je op zoek bent naar een compacte controller voor onderweg. De Joy-Cons hebben ook een betere accuduur: zij gaan tot twintig uur mee, waar de Choc na ongeveer vijftien uur opnieuw opgeladen moet worden. Het enige wat doorslaggevend kan zijn, is de prijs. Omgerekend komt die neer op zo’n veertig euro, exclusief verzendkosten. 

©GMRimport

Gamers die wel eens spellen spelen op een smartphone of laptop en die apparaten meenemen op reis, kunnen hun voordeel wellicht nog halen uit de compacte factor van de PB Tails Choc. De fabrikant levert namelijk standaard een kleine case (inclusief usb-c-kabel) mee waar je hem in opbergt. Het pakketje neemt weinig ruimte in beslag en kan uitkomst binnen voor mensen die onderweg gamen. Maar dat is een te kleine usercase en zeer specifieke situatie, die bovendien de minpunten niet laten verdwijnen. Zelfs voor dit bedrag kun je Choc beter laten liggen.

Conclusie

De PB Tails Choc-controller heeft een aantal fijne eigenschappen: de plaatsing en het gebruik van de analoge sticks, de relatief lage prijs en het feit dat je de Nintendo Switch ermee aanzet. Maar de oncomfortabele houding voor je handen speelt de accessoire parten. Dat komt onder meer door de plaatsing van de knoppen, evenals het design van de controller.

Plus- en minpunten
  • Tof uiterlijk, analoge knuppels, Switch-bediening, prijs, meegeleverde case
  • Vierpuntdruktoetsbediening, plaatsing knoppen, te smal voor comfort, geen toegevoegde waarde ten opzichte van Joy-Cons, design zit vaak in de weg

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen

High on Life, Payday 3 en Pac-Man World Re-Pac

De drie PlayStation Plus Essential-games van februari kunnen nu geclaimd worden.

Zoals eind vorige maand al werd onthuld, gaat het deze maand om de komische shooter High on Life - waarin de wapens die spelers gebruiken kunnen praten - de 3D-platformer Pac-Man World Re-Pac - dat weer een remake is van een in 2004 verschenen game - en Payday 3, waarin spelers in teamverband overvallen plegen. Laatstgenoemde game is alleen voor PS5-eigenaren, terwijl de twee andere titels op PS5 en PS4 speelbaar zijn. De spellen zijn in de video hieronder beter te bekijken.

Elke maand kunnen PlayStation Plus-abonnees, ongeacht het type abonnement dat ze hebben, een aantal games claimen en die blijven spelen zolang ze lid blijven van de dienst. De bovengenoemde games kunnen tot 3 maart geclaimd worden.

Sony liet afgelopen week overigens ook weten dat er vanaf januari 2026 geen PlayStation 4-games meer via PlayStation Plus Essential worden weggegeven, maar alleen nog maar PlayStation 5-games. Wel is het daarna nog mogelijk dat sommige PS5-games worden geleverd met een PS4-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'
Nieuws

Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'

De console bestaat nu zo'n acht jaar

Nintendo is van plan zolang er vraag naar is games te ontwikkelen voor de oorspronkelijke Nintendo Switch.

Dat liet directeur Shuntaro Furukawa weten in gesprek met investeerders naar aanleiding van de bekendmaking van de fiscale kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). Furukawa denkt dat de aankondiging van de Nintendo Switch 2 geen significante impact heeft op de verkoop van de eerste Switch, en dat het bedrijf van plan is games te blijven maken voor die console zolang men deze wil blijven kopen.

Ondanks bovengenoemde doel liet Nintendo bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers wel weten dat de verkoop van de huidige Switch blijft dalen. Het bedrijf heeft de verkoopcijfers van de console voor dit fiscale jaar dan ook naar beneden bijgesteld. Heel gek is dat niet: de Switch is al zo'n acht jaar verkrijgbaar en er zijn wereldwijd 150,86 miljoen exemplaren van verkocht.

De opvolger moet ergens in de loop van dit jaar verschijnen. Meer details over de Switch 2 volgen op 2 april tijdens een Direct-uitzending. Aan bovenstaande uitspraak te zien is Nintendo dus van plan om na de release van de Switch 2 games voor de eerste Switch uit te blijven brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!