Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie
Nieuws

Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie

Het delven van Ethereum, een van de populairste cryptovaluta, gebeurt voortaan niet meer volgens proof-of-work. Hierdoor moet de vraag naar hoog stroomverbruik (van zware videokaarten) direct dalen.

Het consortium achter Ethereum zou al in 2017 aangegeven hebben proof-of-work te vervangen met een beter alternatief, maar de update van de blockchain werd jarenlang uitgesteld. Sinds vanochtend is de overstap volledig afgerond, zo liet ook medeoprichter Vitalik Buterin vreugdevol weten op Twitter.

Ethereum wordt sinds de zogenaamde Bellatrix-upgrade gedolven met proof-of-stake. Hierbij wordt Ethereum verkregen door er een gevalideerd aandeel van in te leggen, in plaats van honderdduizenden videokaarten wereldwijd dezelfde puzzeltjes op te laten lossen. De programmeurs achter de Ethereum-blockchain menen dat het totale energieverbruik van de cryptovaluta met ongeveer 99,95 procent af kan nemen. 

"[De overstap op proof-of-stake] zal het wereldwijde energieverbruik verminderen met 0,2 procent", zo stelt Justin Drake, een analytische onderzoeker bij Ethereum. 

Van de veranderingen op de blockchain is nog weinig te merken — in aanloop naar de update bleef de globale hashrate haast onveranderd — maar de komende weken vertonen mogelijk meer gevolgen van de overstap. 

In de lijn der verwachting ligt (wederom) een exodus van tweedehands videokaarten, welke minder en minder relevant zullen zijn voor crypto-boeren. Een toestroom van een tweedehands aanbod verlaagt mogelijk ook weer de vraagprijzen voor nieuwe videokaarten van AMD en Nvidia — welke beide ook staan te trappelen met een volgende generatie gpu's.

Ongeacht precieze repercussies vergt Ethereum in ieder geval minder stroom. Zeer waarschijnlijk vormt de sector ook minder dreiging voor nieuwe chiptekorten of overdreven hoge vraagprijzen voor videokaarten. Beide problemen werden flink versterkt door Ethereum, met zeker na eind 2019 een pijnlijke periode voor hardware-sector als gevolg.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Verken de spelwereld van Assassin's Creed Shadows in nieuwe beelden
Nieuws

Verken de spelwereld van Assassin's Creed Shadows in nieuwe beelden

Game komt op 20 maart naar PS5, Xbox Series en pc

Ubisoft heeft nieuwe gameplaybeelden van Assassin's Creed Shadows gedeeld waarin de hoofdpersonages de spelwereld verkennen.

Ubisoft plaatste vorige week een blogpost waarin meer wordt verteld over het verkennen van de virtuele wereld in de game. Deze post is uitgerust met een aantal korte filmpjes. In onderstaande YouTube-video zijn al deze filmpjes verzameld en aan elkaar geplakt.

Ubisoft laat weten dat Assassin's Creed Shadows een open spelwereld met veel vrijheid hebben gecreëerd, waarin het vinden van informatie gezien kan worden als een beloning. "We willen spelers niet teveel bij de hand nemen via icoontjes of markeringen. (...) We willen dat spelers alle coole geheimen op eigen houtje ontdekken via onderzoek, hun spionnennetwerk en door het observeren van de spelwereld."

Door hoge plekken in de spelwereld te bereiken en de 'synchroniseren' worden er dan ook niet meer allerlei icoontjes aan de kaart toegevoegd. In plaats daarvan verschijnen er alleen zogeheten 'points of interest' op de kaart.

Assassin's Creed Shadows is inmiddels al een paar keer uitgesteld. Hoewel het spel eerst in november vorig jaar moest uitkomen, verschijnt het nu pas in maart. De game komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S, en pc. Volgens geruchten wordt er ook een port ontwikkeld voor de Nintendo Switch 2.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows al uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Snap offline in de VS na TikTok-ban
Nieuws

Marvel Snap offline in de VS na TikTok-ban

Ontwikkelaar verwacht de game weer binnen 24 uur online te hebben

De mobiele game Marvel Snap is op dit moment niet speelbaar in de Verenigde Staten nadat TikTok daar offline werd gehaald.

Mensen die de game in de VS willen opstarten, krijgen een melding waarin te lezen staat dat een nieuwe wet in Amerika er voor zorgt dat Marvel Snap is verboden. De game is ook uit de App Store en Google Play Store gehaald.

In de VS is een nieuwe wet ingegaan die apps van het Chinese bedrijf ByteDance verbiedt. Daaronder valt de socialmedia-app TikTok. Inmiddels is TikTok echter weer online gekomen in de VS. "We bedanken president Trump voor de noodzakelijke helderheid en verzekering aan serviceproviders waaruit blijkt dat ze geen straf krijgen als ze TikTok aan meer dan 170 miljoen Amerikanen bieden."

Aangezien TikTok weer online is, ligt het dus in de lijn der verwachting dat Marvel Snap ook weer terugkeert. Vanochtend liet ontwikkelaar Second Dinner nog weten de game weer binnen 24 uur online te willen hebben.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!