Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie
Nieuws

Cryptovaluta Ethereum verbruikt voortaan minder energie

Het delven van Ethereum, een van de populairste cryptovaluta, gebeurt voortaan niet meer volgens proof-of-work. Hierdoor moet de vraag naar hoog stroomverbruik (van zware videokaarten) direct dalen.

Het consortium achter Ethereum zou al in 2017 aangegeven hebben proof-of-work te vervangen met een beter alternatief, maar de update van de blockchain werd jarenlang uitgesteld. Sinds vanochtend is de overstap volledig afgerond, zo liet ook medeoprichter Vitalik Buterin vreugdevol weten op Twitter.

Ethereum wordt sinds de zogenaamde Bellatrix-upgrade gedolven met proof-of-stake. Hierbij wordt Ethereum verkregen door er een gevalideerd aandeel van in te leggen, in plaats van honderdduizenden videokaarten wereldwijd dezelfde puzzeltjes op te laten lossen. De programmeurs achter de Ethereum-blockchain menen dat het totale energieverbruik van de cryptovaluta met ongeveer 99,95 procent af kan nemen. 

"[De overstap op proof-of-stake] zal het wereldwijde energieverbruik verminderen met 0,2 procent", zo stelt Justin Drake, een analytische onderzoeker bij Ethereum. 

Van de veranderingen op de blockchain is nog weinig te merken — in aanloop naar de update bleef de globale hashrate haast onveranderd — maar de komende weken vertonen mogelijk meer gevolgen van de overstap. 

In de lijn der verwachting ligt (wederom) een exodus van tweedehands videokaarten, welke minder en minder relevant zullen zijn voor crypto-boeren. Een toestroom van een tweedehands aanbod verlaagt mogelijk ook weer de vraagprijzen voor nieuwe videokaarten van AMD en Nvidia — welke beide ook staan te trappelen met een volgende generatie gpu's.

Ongeacht precieze repercussies vergt Ethereum in ieder geval minder stroom. Zeer waarschijnlijk vormt de sector ook minder dreiging voor nieuwe chiptekorten of overdreven hoge vraagprijzen voor videokaarten. Beide problemen werden flink versterkt door Ethereum, met zeker na eind 2019 een pijnlijke periode voor hardware-sector als gevolg.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Drie Sega Mega Drive-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Nieuws

Drie Sega Mega Drive-games aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Waaronder Mercs en Vectorman

Nintendo heeft drie Mega Drive-games aan het Nintendo Switch Online-abonnement toegevoegd.

Zo kan men nu ToeJam and Earl: Panic on Funkotron spelen. Het gaat om de tweede game in de reeks en is een 2D-platformer in plaats van het top-down origineel. In het spel zijn bewoners van aarde de thuisplaneet van ToeJam en Earl binnengevallen - het is aan het duo om ze te vangen.

Verder is Vectorman toegevoegd, een sidescroller waarin spelers een schoonmaakrobot besturen. Hij moet alle andere robots uitschakelen, aangezien die zijn geherprogammeerd met de missie om mensen te doden.

Tot slot is Mercs nu speelbaar. Dit is het vervolg op Capcoms Commando en een het betreft een run-and-gun-game waar speleres de voormalige Amerikaanse president moeten zien te redden uit de handen van terroristen in het fictionele land Zutura. Daarbij zijn de twee modi in de game eigenlijk twee verschillende games: Arcade bevat een overzetting van de arcadegame, terwijl Original een nieuw verhaal met nieuwe levels biedt.

De Mega Drive-app op Nintendo Switch is alleen beschikbaar voor mensen met een Nintendo Switch Online-abonnement én een Expansion Pack-lidmaatschap. Daar krijgt men ook onder andere toegang mee tot de Nintendo 64- en Game Boy Advance-apps. Mensen die alleen voor een regulier Switch Online-abonnement betalen, krijgen alleen toegang tot de apps waarmee NES-, SNES en Game Boy (Color)-games gespeeld kunnen worden.

Eerder deze week voegde Nintendo al Donkey Kong Land 2 toe aan de Game Boy-app, nadat onlangs al de eerste Donkey Kong Land werd toegevoegd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft wacht op goedkeuring om Xbox-games via Android te verkopen
Nieuws

Microsoft wacht op goedkeuring om Xbox-games via Android te verkopen

Google moet de App Store openbreken, maar wil in hoger beroep gaan

Microsoft wil het mogelijk maken voor consumenten om Xbox-games direct via de Xbox-app op Android-smartphones te kopen. Het bedrijf geeft echter aan dat dit nog niet mogelijk is vanwege de situatie rondom een rechtszaak.

Eerder deze maand sprak Microsoft de intentie al uit om Android-gebruikers via de Xbox-app games te laten kopen - in eerste instantie in ieder geval in de Verenigde Staten. Sarah Bond van Xbox heeft nu gemeld dat de functie al werkt, maar dat het bedrijf dit nog niet toe kan voegen omdat Google aan heeft gegeven in hoger beroep te gaan na een recent oordeel in een rechtszaak.

Die rechtszaak vond plaats tussen Google en Epic Games. In oktober beoordeelde een rechter dat Google de Play Store moet openbreken zodat ook andere bedrijven hun games via eigen winkels kunnen aanbieden op Android-telefoons. Google hoeft dat echter nog niet uit te voeren zolang de rechter nog niet heeft besloten of het hoger beroep van Google wordt goedgekeurd.

Toch is het niet helemaal duidelijk waarom Microsoft hier mee wacht. PlayStation en Steam geven spelers namelijk al wel de mogelijkheid om games via de Android-apps te kopen. Hoe dan ook is het waarschijnlijk dat de functie uiteindelijk wereldwijd beschikbaar komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!