Nederland verdient een eigen gamegeschiedenis
Nieuws

Nederland verdient een eigen gamegeschiedenis

Van A2 Racer tot Horizon: Zero Dawn en van de Videopac G7000 tot de CD-i; Nederland heeft een uniek gameverleden dat het verdient om naverteld te worden. Tom Lenting nam de taak op zich en schreef het eerste geschiedenisboek over games in Nederland. “Mensen hier zien games niet als cultuur. Ik hoop dat daar verandering in komt.”

Wist je dat een Amsterdammer aan de wieg stond van de jrpg? Dat de eerste 3D-game ooit waarschijnlijk van Nederlandse bodem kwam? Of dat Maurice de Hond directeur was van een gamepublisher?

Ik ook niet.

Tot vorige maand plots Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 op de deurmat plofte. Het boekje raast in zeventig pagina’s door de vaderlandse gamehistorie – van Philips dat in de jaren zeventig het bedrijf achter de eerste gameconsole kocht, tot Guerrilla, Vlambeer en de booming serious-gamesmarkt van nu.

Zo’n geschiedenisboek was er nog niet. De sterke verhalen die het Nederlandse gamewereldje voortbracht zijn door de jaren heen her en der opgetekend door verschillende media, waaronder Gamer.nl, maar nooit eerder nam iemand de moeite om die anekdotes te bundelen tot één verhaal over het nationale gameverleden.

©GMRimport

Tom Lenting, parttime-gamehistoricus

Enter Tom Lenting. De 37-jarige Arnhemmer runt al tien jaar een

Watch on YouTube

, schreef artikelen voor retrogamewebsites en fungeerde als klankbord voor instituut Beeld en Geluid bij het opzetten van de Nederlandse gamecanon – een interactieve tijdlijn van hoogtepunten van veertig jaar Nederlandse gamegeschiedenis.

Lenting is ‘retrogame-expert’. De aanhalingstekens oppert hij zelf met een lach wanneer ik hem bel; hij is hobbyist, geen hardcore verzamelaar. Lenting legt uit dat hij het zonde vond dat er geen naslagwerk bestond van de Nederlandse gamehistorie. “Er zijn veel internationale boeken, maar het gaat nooit over Nederland. En wat er bestaat over de Nederlandse gamegeschiedenis is gefragmenteerd.”

Dus nam hij het heft in eigen handen. In zijn vrije tijd begon hij te grasduinen door internetarchieven, verhalen te lezen en de gamehistorie op te delen in thema’s. Lenting kwam er al gauw achter dat geschiedschrijving zelfs in digitale tijden niet eenvoudig is. “Je merkt hoe weinig er vaak beschikbaar is. Boeken erover bestaan niet, internetpagina’s zijn verdwenen. Vooral in de beginjaren ging het om kleine bedrijfjes, waar alles slecht gedocumenteerd is.”

Grote games zullen wel in het collectieve geheugen blijven, maar voor kleinere projecten dreigt de vergetelheid

-

Zijn ‘passieproject’ – eigen woorden – bracht hem bij de Videopac G7000 (de eerste Nederlandse spelcomputer), bij 3D Doolhof 2 (misschien wel de eerste 3D-game ooit, al weet eigenlijk niemand dat zeker), bij de talloze kloongames van Nederlandse makelij (zoals Pac-Man-kopie Oh Shit!, Jumbo Lander en Monkey Kong) en de subtiel activistische games van John Vanderaart.

Wat Lenting vooral begon op te vallen is de rol van Philips. Met de overname van consolemaker Magnavox, het omarmen van het populaire MSX-platform en het inzetten op CD’s met de faliekant geflopte CD-i was Philips de enige grote Nederlandse speler die iets probeerde op de gamemarkt. Dat de sporen van het bedrijf nu grotendeels zijn uitgewist heeft het vooral aan zichzelf te danken. “Philips heeft nooit echt durven kiezen voor spellen”, vertelt Lenting. “Bij elk apparaat bleven ze hangen tussen games, educatie en multimedia. Maar wel hebben ze de Nederlandse game-industrie tot op de dag van vandaag beïnvloed – kijk maar naar hoe groot Nederland is in serious gaming.”

Startschot voor het echte veldwerk

Lenting is de eerste om toe te geven dat zijn boek verre van compleet is. Hij schreef Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 uitsluitend op basis van secundaire bronnen – zelf eropuit gaan, pioniers zoeken en interviews doen zou te veel werk zijn voor een vrijetijdsproject waar geen inkomen tegenover stond.

Maar zelfs voor een bronnenonderzoek ontbreekt een en ander. Denk aan het prachtige verhaal van ex-Gamer-lid Kevin Shuttleworth, wiens vader achter de ontwikkeling van de Philips Videopac G7000 zat. De man was hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de eerste Europese spelcomputer. Of denk aan Dutch Game Garden, de stille motor van de huidige Nederlandse game-industrie, die niet aan bod komt in het boek.

“Ik zeg niet dat het compleet is”, benadrukt Lenting. “Ik heb geprobeerd voor een breed publiek te schrijven, maar tegelijkertijd heb ik het juist ook voor mensen als jij en ik geschreven, mensen die zich bezighouden met gamegeschiedenis, in de hoop dat die geschiedenis verder wordt vastgelegd. Ik zou het zo mooi vinden als de Nederlandse gamegeschiedenis verder op papier wordt gezet – dat hoeft niet door mij te zijn.” De website Gamegeschiedenis.nl gaf al twee voorzetjes: schrijf asjeblieft over het tijdperk vóór Philips en over de Nederlandse arcadescene.

Met de publicatie wil Lenting vooral ook gamepioniers aansporen om met hun verhalen te komen. “Het mooie van gamegeschiedenis is dat iedereen nog leeft. Iedereen kan reageren. Ik krijg mails van mensen die in de games hebben gewerkt en me meer verhalen vertellen. Ik krijg berichten van mensen bij Overloaded en Dima [ontwikkelaar voor de CD-i – red.] werkten. Ze zeggen: dit staat er nog niet in, dit had je kunnen melden. Dat vind ik leuk.”

©GMRimport

Waarom gamehistorie zo belangrijk is

Nederland is geen groot gameland. ‘Onze’ exportproducten zijn Guerrilla Games, Rami Ismail en serious games – verder staat Nederland niet op de internationale radar. Maar ook in eigen land is de aandacht beperkt: in de mainstream is nog altijd weinig serieuze aandacht voor games. Lenting: “Mensen hier zien games niet als cultuur. Ik hoop dat daar met zo’n boek verandering in kan komen.”

Daarom is het belangrijk dat we aan de slag gaan met de gamegeschiedenis. Nu kan het dus nog: de mensen die erbij waren kunnen er nog over vertellen. En van de apparaten die veertig jaar geleden op de markt verschenen slingeren er nu nog een paar rond – zonder werkende consoles uit de prehistorie gaan ook de games verloren.

Dat is ook het probleem voor bijvoorbeeld Beeld en Geluid, zegt Lenting. Archivering is een grote uitdaging. En: om games te laten zien, moeten ze speelbaar zijn. Een paar screenshots aan de muur hangen in je museum is leuk, maar de kracht van het medium ‘m in de interactiviteit. Games komen tot leven wanneer je ze speelt.

Veel games uit het verleden zijn waarschijnlijk voorgoed verdwenen, vreest Lenting. Maar ook voor de toekomst ligt er een uitdaging. “Steeds meer games verschijnen digitaal, denk aan games in de App Store. Als ze daar verdwijnen zijn ze gewoon weg.” Grote games zullen wel in het collectieve geheugen blijven, maar voor kleinere projecten dreigt de vergetelheid. “Hoe moet je dat bewaren, bijhouden en vastleggen als niemand erover schrijft?”

©GMRimport

De kleine verhalen die bijblijven

Geschiedenis is niet alleen het verzamelen van objecten – games, consoles, pc’s in dit geval – maar het vertellen van verhalen. Kijk naar kunstgeschiedenis: de meeste kunstwerken zijn betekenisloos zonder context. Daarom is het goed dat iemand het op zich heeft genomen om de grote lijnen in kaart te brengen: de ontwikkeling van de demoscene, de populariteit van edugames en waarom het dertig jaar duurde voordat Nederlanders internationaal succes wisten te boeken.

Toch zijn het vooral de kleine verhalen die bijblijven. Zoals over Vanderaart, die in 1985 Scientology op de kast kreeg met zijn game De Sekte. Of over Oh Shit!, dat aan de andere kant van de oceaan een naamsverandering onderging om gevoelige Amerikanen niet voor het hoofd te stoten. Of het Bredase Nikko, dat in 2005 een DS-kloon op de markt bracht die zo slecht was dat-ie misschien beter vergeten kan worden.

Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 is vrij beknopt als naslagwerk, maar effectief in zijn doel: het laat zien dát er verhalen te vertellen zijn. En als verhalen zoals die over Shuttleworth senior ontbreken, ga je je afvragen: wat voor moois ligt er nog meer onder dikke lagen stof verborgen?

Gamer.nl kreeg een exemplaar van Gamegeschiedenis van Nederland: 1978-2018 toegestuurd door de uitgever. Het boek is te koop voor €19,99 via deze link.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld
Nieuws

Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld

Er werd 465 miljoen dollar aan games van het bedrijf uitgegeven

Microsoft was afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld: er werd maar liefst 465 miljoen dollar - omgerekend meer dan 447 miljoen euro - aan games van het bedrijf uitgegeven.

Dat blijkt uit informatie van databedrijf Ampere (via VGC). Het succes is mede te danken aan het op Xbox en pc uitgekomen Indiana Jones and the Great Circle, maar werd bovenal behaald dankzij het afgelopen najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6. Die game, en andere spellen in de reeks die via Call of Duty HQ beschikbaar zijn, trokken in november 38 miljoen maandelijkse gebruikers aan, waardoor de franchise ook in december nog mateloos populair was.

Saillant detail is dat 64 procent van al het geld dat consumenten in december aan Microsoft-games uitgaven, dat op PlayStation-consoles deden. Als gevolg was Microsoft zoals gezegd de grootste game-uitgever ter wereld in die maand, met een flinke voorsprong op Electronic Arts, dat in dezelfde periode 366 miljoen dollar genereerde - onder andere dankzij EA Sports FC 25. Call of Duty: Black Ops 6 is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Uit andere data bleek onder andere dat Marvel Rivals 29 miljoen actieve spelers had in december, en dat Path of Exile 2 wereldwijd 148 miljoen dollar genereerde. Daarbij werden er dertig miljoen uren in Fortnite besteed op Eerste Kerstdag - wat betekent dat de gemiddelde Fortnite-speler op die dag 2,3 uur aan de game spendeerde.

De PlayStation 5 verkoopt wereldwijd beter dan de Xbox Series X en S, maar de stappen die Microsoft heeft gemaakt op het gebied van overnames van grote uitgevers en het uitbrengen van games op consoles buiten Xbox zorgen er dus wel voor dat spelers massaal geld uitgeven aan games van het bedrijf. Het is dan ook niet gek dat Xbox-baas Phil Spencer afgelopen weekend aangaf dat het bedrijf steeds meer Xbox-games naar andere systemen blijft brengen, al zien hij hardware nog altijd als essentieel onderdeel van Microsofts strategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe
Nieuws

Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe

Hello Games blijft de in 2016 uitgekomen game maar verbeteren

Hello Games heeft de Worlds Part 2-update voor No Man's Sky uitgebracht, waardoor er nog meer variatie te vinden is op de talloze planeten in de game.

In een uitvoerige blogpost vertelt de ontwikkelaar dat "het algoritme van het universum is geëvolueerd, waardoor er prachtige nieuwe bergen, diepe valleien en uitgestrekte vlaktes" op planeten te vinden zijn.

Daarnaast zijn er nieuwe omgevingen voor in de diepste oceanen toegevoegd, vol met "buitenaardse landschappen en geheimzinnige aquatische levensvormen". Er zijn zelfs nieuwe 'paarse' zonnestelsels van toegevoegd die "ontelbare nieuwe werelden" bevatten, en een compleet nieuwe verhaallijn.

De update zorgt er verder voor dat spelers hun inventaris met één druk op de knop kunnen organiseren, en kunnen er een reeks aan helmen gebaseerd op aquaria worden vrijgespeeld door mijlpalen omtrent vissen te behalen. Via een nieuwe Abandoned-modus kan men er voor kiezen om alle levensvormen uit de game te halen.

Volgens Hello Games kunnen spelers ook snellere laadtijden verwachten, ziet het wateroppervlakte er nu beter uit, werken mods nu beter en hebben modders meer controle over hun creaties, zijn er ruïnes van oude samenlevingen op planeten te vinden, is het lichtgebruik in de game verbeterd en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de game en user interface die de speelervaring moeten verbeteren.

Vorige zomer kwam de eerste Worlds-update voor No Man's Sky al uit waarmee meer variatie en verbeteringen werden doorgevoerd. Hello Games voorziet No Man's Sky daarnaast al jaren van nieuwe content middels gratis updates.

Daarnaast werkt de ontwikkelaar aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!