Red Dead Redemption is Rockstars beste werk
Achtergrond

Red Dead Redemption is Rockstars beste werk

Het einde van een tijdperk

Na het succes van de driedimensionale Grand Theft Auto-games had Rockstar vrij spel. Naast de gigantische vierde GTA-game, dat qua toon behoorlijk afweek van diens voorgangers, wilden de Houser-broeders nóg iets verder buiten hun boekje gaan. Een licentie voor Red Dead, die de studio vlak voordat Red Dead Revolver uitkwam kocht, werd het fundament voor Rockstars beste werk ooit.

Red Dead Redemption voelt als een epiloog. Waar veel westernfilms inzoomen op de hoogtijdagen van het Wilde Westen – en die periode regelmatig romantiseren – behandelt Red Dead Redemption het einde van een tijdperk. In 1911 is de tijd van chaotische vrijheid stervende; een nieuw Amerika ligt op de loer. De boodschap aan de traditionele cowboys is dan ook duidelijk: conformeer je aan law and order, of verdwijn voorgoed in de geschiedenisboeken.

Dat contrast is wat Red Dead Redemption oneindig boeiend maakt. Immers een paar jaar voor de Eerste Wereldoorlog, een grote boost voor de industrialisatie, waren paarden nog het voornaamste vervoersmiddels en golden er hele andere normen en waarden. John Marstons outfit en litteken verraden het al wanneer hij aan wal stapt bij het stadje Blackwater: hij behoort tot het verleden.

Een nieuwe wereld

En dat terwijl Marston ontzettend hard zijn best doet om zijn verleden van zich af te schudden. De Pinkertons - federale agenten - laten hem namelijk alleen vrij onder de voorwaarde dat hij zijn voormalige bendeleden opspoort en omlegt. Bij elke confrontatie bespeur je dat er iets goed is misgegaan in Johns oude bende. Dat beleef je in het 2018 verschenen Red Dead Redemption 2 in z’n volledigheid, maar juist de sporadische hints geven het verhaal een mysterieuze ondertoon.

Dat vereist meesterlijk schrijfwerk, iets waar Rockstar natuurlijk om bekendstaat. Ditmaal nam de ontwikkelaar spelers echter veel serieuzer. Waar John ooit bevelen aannam van de overambitieuze bandiet Dutch van der Linde, heeft ‘de wet’ hem nu in een houtgreep. Dat schuurt bij zijn oude maten, die vlak voor hun dood Marston het ergste toewensen. Het zijn thema’s die Rockstar nog nooit zo diepgaand verkende.

Maar ook de in vergelijking met Grand Theft Auto subtielere en serieuzere dialogen onderstrepen Rockstars volwassenere aanpak. Een bloederige Mexicaanse revolutie, wanhopige grafrovers en ex-prostituees die een leven proberen op te bouwen schetsen de tijdsgeest van het Amerika in 1911. Rockstar gaf eerder aan tijdens de ontwikkeling taal die nu ‘echt niet meer door de beugel kan’ te vermijden, al zijn de subtiele gevallen van seksisme en racisme (voornamelijk jegens Mexicanen) overal zichtbaar.

Anderzijds stapt de game zelf ook in een aantal valkuilen. Waar door geschiedkundigen wordt geschat dat een vierde van de ‘cowboys’ zwart was, zijn zwarte personages in Red Dead Redemption zo goed als afwezig. Het is duidelijk dat diens opvolger, dat zich nota bene eerder in de tijdlijn afspeelt, dat een stuk beter doet.

Far Away

Het tempo van de game is daarbij niets minder dan perfect. Red Dead Redemption wordt weleens ‘GTA met paarden’ genoemd, maar daar doe je de game echt mee tekort. Juist de tragere paardritten, zoemende insecten in de uitgestrekte vlaktes en Marstons korte animatie na afloop van elke missie leren je de kalmte van de spelwereld te waarderen. In Red Dead Redemption schiet je niet met automatische geweren (behalve tijdens de spectaculaire gatling gun-missies dan), maar moet je nadenken over elk geplaatst schot met je semi-automatische Winchester Repeater.

De beroemde scène waarin John Marston voor het eerst Mexico inrijdt en José Gonzalez’ ‘Far Away’ inzet, is een goed voorbeeld van hoe die kalmte hand in hand gaat met het uitstekende sound design. Vanaf daarna fervent Rockstar-componist Woody Jackson stuurt het gevoel van de speler op subtiele wijze, van enkele snaren tijdens kalme momenten tot een compleet blaasorkest tijdens de grootste actiescènes. De soundtrack van de game – en de opvolger – won terecht meerdere prijzen.

Dutch’ paradox

De laatste uren van Red Dead Redemption zijn tekenend. Marston representeert het einde van het Wilde Westen, iets wat Dutch van der Linde maar al te graag benadrukt wanneer hij op de hielen wordt gezeten. Je kunt je niet verzetten tegen je eigen aard, noch tegen een veranderde wereld, zegt hij. Volgens die paradox verdienen zowel hij als John het om te sterven, een voorbode voor een van de meest trieste eindes van een videogame ooit.

Zelf besefte ik bovenstaande pas lang na het ‘einde’, wanneer Johns zoon koste wat het kost wraak neemt op de Pinkertons die alle ellende hebben veroorzaakt. In de nieuwe wereld maken cowboys de regels niet meer, ze volgen ze op. Het is een passend einde van dit unieke westernverhaal, en een meesterwerk van een game.

Red Dead Redemption verschijnt op 17 augustus voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen
Nieuws

Saoedi-Arabië zou dlc voor Assassin's Creed Shadows bekostigen

Savvy Games Group zou een vinger in de pap hebben

Ubisoft zou werken aan downloadbare content voor Assassin's Creed Shadows die deels door het uit Saoedi-Arabië afkomstige Savvy Games Group wordt bekostigd.

Dat meldt de Franse uitgave Les Echos (via VGC). Na een meeting tussen Ubisoft-CEO Yves Guillemot en Savvy Games Group zou zijn besloten om groen licht te geven aan de dlc. Er zijn verder geen details over de inhoud van de dlc of wanneer deze moet verschijnen.

De geruchten over de dlc zijn opvallend. Niet alleen omdat Ubisoft in eerste instantie geen plannen had voor betaalde dlc voor de game, maar ook omdat Savvy Games Group controversieel is in het Westen. Savvy Games Group is een divisie van het Public Investment Fund van Saoedi-Arabië, dat in het leven is geroepen om Saoedi-Arabië minder afhankelijk van winst gebaseerd op olie te maken.

De controverse is er vanwege de problemen in het land omtrent menselijke rechten. Een deel van de winst die bedrijven maken wanneer ze samenwerken met het Public Investment Fund gaat immers naar het land. Overigens is Ubisoft niet de enige die nu banden lijkt te hebben met het PIF; de organisatie heeft geïnvesteerd in bedrijven als Nintendo, Electronic Arts, Take-Two, Activision en Capcom.

Overigens komt er wel sowieso een gratis uitbreiding voor Assassin's Creed Shadows beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. De uitbreiding heeft Claws of Awaji en bevat meer dan tien uur aan extra content. Vorige week is er een trailer van de dlc uitgekomen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films
Nieuws

PlayStation Productions werkt aan reboot van Resident Evil-films

Onder andere Netflix en Warner Bros. zouden interesse hebben

PlayStation Productions heeft een nieuwe Resident Evil-film in productie. Het betreft een reboot en staat dus los van eerder verschenen Resident Evil-films.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Zach Cregger, de acteur en regisseur achter de in 2022 verschenen horrorfilm Barbarian, zou de regie en het schrijven van het script op zich nemen. Shay Hatten, die eerder aan Zack Snyders Army of the Dead en John Wick 4 heeft gewerkt, zou meehelpen met het schrijfwerk.

PlayStation Productions - een in 2019 door Sony Interactive Entertainment opgerichte tak van het bedrijf dat zich richt op verfilmingen van gamefranchises - zou de handen ineenslaan met Constantin Film, dat sinds de jaren negentig de rechten op Resident Evil-verfilmingen in handen heeft. Vier verschillende studio's zouden op dit moment bieden op de rechten om de film uit te geven, waaronder Netflix en Warner Bros.

Tussen 2002 en 2016 zijn zes Resident Evil-films uitgekomen met MIlla Jovovich in de hoofdrol. In 2021 kwam er al een rebootfilm uit genaamd Resident Evil: Welcome to Raccoon City. Ook kwam er een live-action-serie uit op Netflix, maar die werd na één seizoen al geannuleerd.

De horrorfranchise van Capcom gaat al sinds de jaren negentig mee en is - onder andere dankzij diverse positief ontvangen remakes - populairder dan ooit. Onlangs bleek nog dat de remake van het vierde deel meer dan negen miljoen keer is verkocht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!