Reload: Heroes of Might & Magic 3 gaat al een heel leven mee
Achtergrond

Reload: Heroes of Might & Magic 3 gaat al een heel leven mee

Er zijn maar een handjevol games die ik mijn jeugd grijs heb gespeeld en waar nu nog steeds zonder nostalgie van kan genieten. Denk aan Diablo 2 en Final Fantasy 7, al heeft laatstgenoemde qua graphics de tand des tijds niet doorstaan. De koning van deze lijst is echter Heroes of Might & Magic 3.

Bij iedereen met wie ik over deze game praat, gaat plotseling een lichtje branden. “Ojaaa.. huh, heb ik dat niet ook heel veel gespeeld?” Het was een van de eerste dingen die mijn vriendin (inmiddels vrouw) en ik gemeen bleken te hebben: grote delen van onze tienerjaren zijn opgegaan aan het vergaren van legers en veroveren van vijandige nederzettingen, onder het genot van een uitgebreide Winamp-lijst vol gedownloade nineties-hits.

Deel 3 is ontegenzeggelijk het hoogtepunt van deze fantasierijke serie turn-based strategiespellen, dat ooit begon als spin-off van de klassieke rpg’s Might & Magic. De opzet is redelijk eenvoudig te begrijpen: pp een landkaart loop je met je helden rond en verken je de omgeving, op zoek naar goudmijnen en houthakkershutjes om je van grondstoffen te voorzien. Daarmee kun je je steden upgraden, waardoor je sterkere eenheden voor je legers kunt rekruteren.

©GMRimport

Simpel, maar doeltreffend

Elke held heeft namelijk zijn eigen legioen onder zijn hoede, en zodra je een vijandelijke generaal tegenkomt, begint het gevecht. Op een grid vol vakjes zet je je eenheden tactisch neer, daarna mogen ze om beurten hun aanvallen uitvoeren. De balans tussen verschillende troepen is daarbij essentieel. Piekeniers zijn slap maar goedkoop en kunnen nog best een flinke tik uitdelen als je er een hele stapel van hebt. Griffioenen mogen vaak twee keer aanvallen, terwijl de monniken hun tegenstanders van een afstandje kunnen bestoken met energieballen. Dat ik deze elementen na al die jaren nog heb onthouden, bewijst hoe simpel maar doeltreffend de balans is.

De vele verschillende extraatjes die aan deze simpele opzet worden gehangen, zijn wat HoMM3 zo wonderlijk goed maakt. Denk aan het bijhouden van de moraal binnen je gelederen, tempels waar je willekeurige magische spreuken leert (waar je soms helemaal niks aan hebt) en portalen die je naar een ondergronds gangenstelsel leiden.

Ook de vele verschillende facties spreken tot de verbeelding. Mijn favoriet zijn altijd de necromancers, die een klein percentage van hun slachtoffers transformeren tot skeletten voor hun eigen leger. Het is een heerlijk gevoel om met tweeduizend skeletjes rond te lopen en daarmee alles kort en klein te slaan. Om nog maar te zwijgen over die bottendraken…

Deel 3 is ontegenzeggelijk het hoogtepunt van deze fantasierijke serie turn-based strategiespellen.

-

Neerwaartse spiraal

De serie heeft het hoogtepunt van deel drie helaas nooit kunnen evenaren. Het vierde deel werd redelijk snel afgeraffeld en introduceerde een hoop elementen die het verloop van het spel nodeloos ingewikkeld maakten. Daarna verhuisde de serie naar een andere ontwikkelaar en uitgever, en stapte het over naar driedimensionale graphics, waardoor het slagveld voor mij nogal onoverzichtelijk werd. Het zesde deel miste de charme van vroeger en het zevende, vooralsnog laatste, deel was zowat onspeelbaar door de vele bugs bij lancering. Na deze editie uit 2015 is het stil gebleven rond de serie.

Het mag dan ook geen verrassing heten dat het beste recente werk uit de bijna vergeten franchise een remaster is van dit legendarische derde deel. In 2015 verscheen de HD Edition, die de game een aardig likje verf geeft, maar de release liet een behoorlijk bittere nasmaak achter. Deze uitgave mist namelijk de uitbreidingen van het origineel en de mogelijkheid om willekeurige maps te genereren, omdat de broncode van deze complete editie ooit verloren is gegaan. Fans zullen je er dan ook op wijzen dat je beter het origineel kunt kopen met een HD-mod, gemaakt door de community. Of geniet gewoon van de oorspronkelijke graphics, want die sprites zien er nog altijd prima uit.

Dat is ook hoe ik het spel tegenwoordig weer speel. Regelmatig krijg ik de behoefte om die twintig jaar oude game weer op te starten, ook al ken ik de campaigns wel zo’n beetje uit mijn hoofd. Ik kan het muziekje dat je hoort bij het begin van een nieuwe beurt wel dromen. Toch start ik het met veel plezier nog eens op en blijft de game permanent op mijn pc geïnstalleerd. Ik krijg automatisch een glimlach op mijn gezicht als ik denk aan een grote horde skeletten die met zijn allen een draak tot moes slaan.

©GMRimport

Hoop op meer

Het is jammer dat het al jaren stil blijft rond deze serie, maar er gloort hoop aan de horizon. Ontwikkelaar New World Computing, dat aan de wieg stond van de hele Might & Magic-serie, maar ten onder ging door het faillissement van eigenaar 3DO, begon hun liefde voor turn-based strategie in 1990 met de game King’s Bounty. Sommige fans vinden zelfs dat dit spel bij de HoMM-serie hoort, omdat het zo duidelijk de voorloper daarvan was. En laat nou net vorig jaar voor die decennia oude game een vervolg zijn aangekondigd, dat afgelopen week ook werd bevestigd voor de Switch.

Inmiddels wordt het natuurlijk door heel andere ontwikkelaars gemaakt, het Russische 1C. Ze hebben al een aantal grotendeels onbekende games uitgebracht met middelmatige scores, dus misschien moeten we van dit ‘tweede’ deel ook niet al te veel verwachten. Ach, dat is eigenlijk ook helemaal niet erg. Ik start met liefde HoMM3 nog een keertje op.

In Reload houdt Gamer.nl regelmatig games van toen tegen het licht van nu. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!