De Sims 2 is een perfecte chaos
Achtergrond

De Sims 2 is een perfecte chaos

Vier jaar na de release van de originele Sims-game verscheen het vervolg, de Sims 2. Nog steeds wordt de game door fans geschaard onder de beste delen, zelfs boven de Sims 4. Verdient de game deze lof, of is de nostalgie voor de Sims 2 te groot?

Waar de eerste Sims-game spelers introduceerde aan het leefsimulatiegenre, verbeterde de Sims 2 het concept op veel fronten. In de eerste Sims-titel zijn de opties om je sim samen te stellen bijvoorbeeld nog vrij beperkt, maar in de Sims 2 konden spelers hun personage voor het eerst van top tot teen naar wens samenstellen met een huidskleur, haarstijl, haarkleur en kleding. Natuurlijk zijn de create a Sim-opties later sterk verbeterd in de Sims 3 en 4, maar de Sims 2 was een belangrijke stap vooruit.

De nodige chaos en drama

De Sims 2 probeert niet eens te verbergen dat het een chaotische game is. Een andere nieuwe feature was namelijk de levensdoelen waaruit spelers kunnen kiezen: familie, intelligentie, populariteit, liefde en rijkdom. Deze aspiraties geven een doel in het leven van de sims. Er zijn voornamelijk ‘normale’ levensdoelen, zoals de top halen van een carrière of zoveel mogelijk vrienden maken. Andere sims willen echter vijftien kinderen krijgen of twintig minnaars of minnaressen hebben. Een levensdoel vervullen is flinke klus, en levert veel jankende kleuters en boze exen op.

De sims zelf zorgen ook voor de nodige chaos in de game. Direct na de start is elk dorp of elke stad al gevuld met excentrieke bewoners met een uitgewerkte geschiedenis en relaties. In de meeste huishoudens wacht er al chaos zodra de familie is opgestart, met name in dorpen uit de originele game: Droomzicht, Veronadorp en Vreemdvoort. In Droomzicht wonen bijvoorbeeld de Van Kerkhofjes, een familie die ook in de eerste Sims-game te vinden was. Nu zijn de Goths een stuk ouder en is Christa onder verdachte omstandigheden verdwenen. De dochter Cassandra staat op het punt te trouwen met de casanova van het dorp, die negen van de tien keer haar bij het altaar laat staan.

©GMRimport

Deze familie- en relatiedrama’s maken wat levendiger; sims hebben vrienden, vijanden en familieleden. Een goed voorbeeld hiervan is de Plesant familie. De tweelingzussen Lotte en Angela hebben een bloedhekel aan elkaar en kunnen bijna niks anders doen dan ruziën en hun vader heeft ondertussen een affaire met een dienstmeid. In De Sims 4 zijn deze voorgeprogrammeerde relaties verdwenen, wat de werelden in die game jammer genoeg een stuk minder levendig maakt.

Rampscenario’s

De levensdoelen en de sims zelf zijn niet de enige dingen die voor chaos zorgen, maar ook allerlei grappige rampscenario’s. Denk aan dingen als alienontvoeringen - één familie in Vreemdvoort heeft zelfs een buitenaards cadeautje aan hun ruimteavontuur overgehouden. Verder bestaat er een kans dat sims een vroegtijdige dood tegemoet gaan vanwege een satelliet die uit de lucht valt, of een brand die tijdens het maken van een salade is ontstaan. Als de sims in De Sims 2 niet goed worden verzorgd kan de speler zelfs een bezoekje verwachten van de psychiater en het sociale konijn om de sims er weer bovenop te krijgen.

Met de komst van de uitbreidingspakketten werd de game een nog veelzijdigere sadistische simulator. Zo zijn er door de jaren heen vampiers, weerwolven, plantsims, ninja’s, heksen en nog veel meer andere willekeurige dingen bijgekomen waar de sims mee te maken krijgen in hun leven. Het zijn allemaal dingen die de Sims 2 leuker en speelser maken.

In De Sims 3 en 4 is deze onzekerheid van het leven helaas minder geworden. In De Sims 2 gebeurt het af en toe er een sim willekeurig sterft, maar in de delen erna overlijdt bijna elke sim aan ouderdom, tenzij de speler besluit het laddertje van het zwembad weg te halen. In De Sims 4 kan zelfs dat niet en dan moet er een hek om het zwembad om de sims te laten verdrinken.

Watch on YouTube

Passie

De speelse willekeur van De Sims 2 is een indicatie van de passie die het team had bij de ontwikkeling. Het is duidelijk te zien dat ze de game nog chaotischer wilde maken dan De Sims 1, en daar is het team aardig in geslaagd. De game barst van de leuke interacties en kleine details, die helaas uit de franchise zijn verdwenen.

Zo begroeten kinderen elke dag hun ouders als ze terugkomen van werk of verbergen ze hun rapport van school als de cijfers tegenvallen. Ook bevat de game verschillende tussenfilmpjes voor de eerste kus, ‘woohoo’, verjaardagen, verlovingen, bruiloften en geboorte van een kind. Met het uitbreidingspakket studentenleven kwam er een afscheidsscène bij van een ouder die zijn of haar kind afzet bij de universiteit. Deze scènes en details gaven de game iets persoonlijks, wat De Sims 3 en 4 wederom missen.

Watch on YouTube

De Sims 3 is duidelijk realistischer ingestoken dan vorige generaties en met De Sims 4 ging EA juist weer ‘terug naar hun wortels’. De open wereld die De Sims 3 zo geliefd maakte verdween, de sims zelf werden weer cartoonesk en veel kleine details van De Sims 2 ontbraken. Zo knuffelen partners elkaar niet meer tijdens het slapen en spugen baby’s en peuters niet meer over hun ouders heen als ze te vaak omhoog worden gegooid. Toen de nieuwste generatie uitkwam kreeg De Sims 4 dan ook veel kritiek.

Natuurlijk niet perfect

Of dat De Sims 2 een ‘betere’ game maakt dan zijn opvolgers is moeilijk vast te stellen. Het ligt uiteraard aan de speler, de één prefereert het realisme en de open wereld van De Sims 3 beste, de ander de details van De Sims 2. Er is ook een groep die de Sims 4 waardeert omdat de game zo goed draait en veel minder bugs en glitches bevat dan bij de derde game. Natuurlijk heeft De Sims 2 ook wat mindere kanten. De game is al zestien jaar oud en heeft sinds 2010 (de release van De Sims 3) logischerwijs geen update meer gehad. De graphics hebben de tand des tijds niet goed doorstaan en de kleding en meubilair ogen ook zeer ouderwets. Gelukkig heeft De Sims 2 een loyale mod-gemeenschap die de graphics verbetert en de laatste modetrends naar de game brengt.

Aan het einde van de rit is De Sims 2 op zijn eigen chaotische manier een goede Sims-game. Ondanks dat de graphics en inhoud van de game gedateerd zijn, doet De Sims 2 zeker niet onder voor de nieuwe generaties. Er valt niet te ontkennen dat deze game gemaakt is met veel passie.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!