De Sims 2 is een perfecte chaos
Gamer.nl
Achtergrond

De Sims 2 is een perfecte chaos

Vier jaar na de release van de originele Sims-game verscheen het vervolg, de Sims 2. Nog steeds wordt de game door fans geschaard onder de beste delen, zelfs boven de Sims 4. Verdient de game deze lof, of is de nostalgie voor de Sims 2 te groot?

Waar de eerste Sims-game spelers introduceerde aan het leefsimulatiegenre, verbeterde de Sims 2 het concept op veel fronten. In de eerste Sims-titel zijn de opties om je sim samen te stellen bijvoorbeeld nog vrij beperkt, maar in de Sims 2 konden spelers hun personage voor het eerst van top tot teen naar wens samenstellen met een huidskleur, haarstijl, haarkleur en kleding. Natuurlijk zijn de create a Sim-opties later sterk verbeterd in de Sims 3 en 4, maar de Sims 2 was een belangrijke stap vooruit.

De nodige chaos en drama

De Sims 2 probeert niet eens te verbergen dat het een chaotische game is. Een andere nieuwe feature was namelijk de levensdoelen waaruit spelers kunnen kiezen: familie, intelligentie, populariteit, liefde en rijkdom. Deze aspiraties geven een doel in het leven van de sims. Er zijn voornamelijk ‘normale’ levensdoelen, zoals de top halen van een carrière of zoveel mogelijk vrienden maken. Andere sims willen echter vijftien kinderen krijgen of twintig minnaars of minnaressen hebben. Een levensdoel vervullen is flinke klus, en levert veel jankende kleuters en boze exen op.

De sims zelf zorgen ook voor de nodige chaos in de game. Direct na de start is elk dorp of elke stad al gevuld met excentrieke bewoners met een uitgewerkte geschiedenis en relaties. In de meeste huishoudens wacht er al chaos zodra de familie is opgestart, met name in dorpen uit de originele game: Droomzicht, Veronadorp en Vreemdvoort. In Droomzicht wonen bijvoorbeeld de Van Kerkhofjes, een familie die ook in de eerste Sims-game te vinden was. Nu zijn de Goths een stuk ouder en is Christa onder verdachte omstandigheden verdwenen. De dochter Cassandra staat op het punt te trouwen met de casanova van het dorp, die negen van de tien keer haar bij het altaar laat staan.

©GMRimport

Deze familie- en relatiedrama’s maken wat levendiger; sims hebben vrienden, vijanden en familieleden. Een goed voorbeeld hiervan is de Plesant familie. De tweelingzussen Lotte en Angela hebben een bloedhekel aan elkaar en kunnen bijna niks anders doen dan ruziën en hun vader heeft ondertussen een affaire met een dienstmeid. In De Sims 4 zijn deze voorgeprogrammeerde relaties verdwenen, wat de werelden in die game jammer genoeg een stuk minder levendig maakt.

Rampscenario’s

De levensdoelen en de sims zelf zijn niet de enige dingen die voor chaos zorgen, maar ook allerlei grappige rampscenario’s. Denk aan dingen als alienontvoeringen - één familie in Vreemdvoort heeft zelfs een buitenaards cadeautje aan hun ruimteavontuur overgehouden. Verder bestaat er een kans dat sims een vroegtijdige dood tegemoet gaan vanwege een satelliet die uit de lucht valt, of een brand die tijdens het maken van een salade is ontstaan. Als de sims in De Sims 2 niet goed worden verzorgd kan de speler zelfs een bezoekje verwachten van de psychiater en het sociale konijn om de sims er weer bovenop te krijgen.

Met de komst van de uitbreidingspakketten werd de game een nog veelzijdigere sadistische simulator. Zo zijn er door de jaren heen vampiers, weerwolven, plantsims, ninja’s, heksen en nog veel meer andere willekeurige dingen bijgekomen waar de sims mee te maken krijgen in hun leven. Het zijn allemaal dingen die de Sims 2 leuker en speelser maken.

In De Sims 3 en 4 is deze onzekerheid van het leven helaas minder geworden. In De Sims 2 gebeurt het af en toe er een sim willekeurig sterft, maar in de delen erna overlijdt bijna elke sim aan ouderdom, tenzij de speler besluit het laddertje van het zwembad weg te halen. In De Sims 4 kan zelfs dat niet en dan moet er een hek om het zwembad om de sims te laten verdrinken.

Watch on YouTube

Passie

De speelse willekeur van De Sims 2 is een indicatie van de passie die het team had bij de ontwikkeling. Het is duidelijk te zien dat ze de game nog chaotischer wilde maken dan De Sims 1, en daar is het team aardig in geslaagd. De game barst van de leuke interacties en kleine details, die helaas uit de franchise zijn verdwenen.

Zo begroeten kinderen elke dag hun ouders als ze terugkomen van werk of verbergen ze hun rapport van school als de cijfers tegenvallen. Ook bevat de game verschillende tussenfilmpjes voor de eerste kus, ‘woohoo’, verjaardagen, verlovingen, bruiloften en geboorte van een kind. Met het uitbreidingspakket studentenleven kwam er een afscheidsscène bij van een ouder die zijn of haar kind afzet bij de universiteit. Deze scènes en details gaven de game iets persoonlijks, wat De Sims 3 en 4 wederom missen.

Watch on YouTube

De Sims 3 is duidelijk realistischer ingestoken dan vorige generaties en met De Sims 4 ging EA juist weer ‘terug naar hun wortels’. De open wereld die De Sims 3 zo geliefd maakte verdween, de sims zelf werden weer cartoonesk en veel kleine details van De Sims 2 ontbraken. Zo knuffelen partners elkaar niet meer tijdens het slapen en spugen baby’s en peuters niet meer over hun ouders heen als ze te vaak omhoog worden gegooid. Toen de nieuwste generatie uitkwam kreeg De Sims 4 dan ook veel kritiek.

Natuurlijk niet perfect

Of dat De Sims 2 een ‘betere’ game maakt dan zijn opvolgers is moeilijk vast te stellen. Het ligt uiteraard aan de speler, de één prefereert het realisme en de open wereld van De Sims 3 beste, de ander de details van De Sims 2. Er is ook een groep die de Sims 4 waardeert omdat de game zo goed draait en veel minder bugs en glitches bevat dan bij de derde game. Natuurlijk heeft De Sims 2 ook wat mindere kanten. De game is al zestien jaar oud en heeft sinds 2010 (de release van De Sims 3) logischerwijs geen update meer gehad. De graphics hebben de tand des tijds niet goed doorstaan en de kleding en meubilair ogen ook zeer ouderwets. Gelukkig heeft De Sims 2 een loyale mod-gemeenschap die de graphics verbetert en de laatste modetrends naar de game brengt.

Aan het einde van de rit is De Sims 2 op zijn eigen chaotische manier een goede Sims-game. Ondanks dat de graphics en inhoud van de game gedateerd zijn, doet De Sims 2 zeker niet onder voor de nieuwe generaties. Er valt niet te ontkennen dat deze game gemaakt is met veel passie.

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!