Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt
Achtergrond

Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt

Zelda zo’n goede Zelda gespeeld

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Bastiaan Vroegop met The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

In een jaar vol met klappers is The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom altijd overeind gebleven als mijn grote favoriet van 2023. Het is misschien zelfs één van de beste spellen ooit gemaakt, die eindeloos de diepte ingaat zonder nodeloos complex te worden. Net als Tetris.

In mei dit jaar leek Tears of the Kingdom nog de vanzelfsprekende winnaar van alle GOTY-prijzen die in december worden uitgereikt. Een paar maanden later was dat voor velen ineens minder zeker: Baldur’s Gate 3 bleek een fenomenale rpg te zijn die voor het eerst échte keuzevrijheid in een game van die schaal bood. Mario Wonder afgelopen oktober was de beste 2D-platformer in misschien wel decennia. En Cocoon werd mijn favoriete indiegame ooit - een perfecte samensmelting van vorm en functie en tevens de eerste tien die ik ooit op Gamer.nl uitdeelde.

Toch staat Tears of the Kingdom nog bovenaan mijn persoonlijke gamelijst van 2023. Hij schuurt op vlakken dicht bij Baldur’s Gate 3 voor mij: beide zijn games van een immense, handgemaakte schaal. Zelda is een sandboxgame die nóg groter is dan we bij Breath of the Wild zagen, met wederom om iedere hoek een handgemaakt stukje van de wereld. Je krijgt nooit het gevoel dat een algoritme de wereld automatisch heeft gevuld, wat je bij games als Assassin’s Creed wel vaak hebt.

Diepgaand maar nooit complex

Er is één front waarop Zelda voorloopt op alle grote games van dit jaar. Het is een game die ondanks al zijn aan elkaar verbonden systemen nooit te complex gaat aanvoelen: ieder probleem kan worden opgelost met basale kennis van de besturing. Je kunt maandenlang de game pauzeren en weer terugkeren, waarna alles zo intuïtief in elkaar steekt dat je de basisprincipes meteen weer begrijpt.

De beste games slagen daar in. Het is waarom titels als Tetris tijdloos zijn geworden: je kunt ze na jaren weer oppikken en verder gaan, omdat de systemen zo in je denkproces zijn verweven dat spelen een tweede natuur is. Waar andere games vereisen dat je de achterliggende systemen doorgrondt en leert manipuleren, verdwijnen ze bij Zelda op meesterlijke wijze naar de achtergrond. Er ontstaat een directe connectie tussen jou en het spel: je bent in de gamewereld en doet simpelweg wat logisch en natuurlijk voelt. Problemen los je op zoals je dat in de echte wereld ook zou doen. Bij andere games loop je dan snel tegen een muur aan, maar bij Zelda kan bijna alles.

Een onmogelijke taak voor Nintendo

Het is bizar dat dit Tears of the Kingdom lukt. Waar Tetris simpel van aard is, zit deze Zelda namelijk vol met complexe ideeën en krijg je als speler buitengewoon veel vrijheid. Voor iedere puzzel zijn er tien oplossingen te bedenken, waarbij je vaak een complex bouwsel kunt maken om daarbij te helpen.

Maar het is Nintendo gelukt om deze grote variatie aan systemen allemaal natuurlijk en vanzelfsprekend te doen aanvoelen. Dat is het meest merkbaar bij het bouwsysteem: er is een perfecte balans tussen algemene natuurwetten en gezond verstand gevonden. Een vliegtuig beweegt zoals je zou verwachten, zonder dat je als speler rekening hoeft te houden met de daarbij behorende complexiteit die je wel in bijvoorbeeld Kerbal Space Program vindt.

Zelda is eindeloos diepgaand, zonder ooit nodeloos complex en ontoegankelijk te worden. Een balans die weinig games vinden.

Geen huiswerk vereist

Het staat in schril contrast met Baldur’s Gate 3. Een geweldig uitgebreide en diepgravende game, maar ook één die wel vereist dat je complexe systemen en achterliggende rekensommen kunt doorgronden. Eigenlijk is Baldur’s Gate pas goed te spelen zodra je alle regels van Dungeons & Dragons meester hebt gemaakt. In Zelda pak je een zwaard, schild en wat bouwmaterialen en word je meteen een leuke ervaring ingeleid – zonder dat die ervaring ooit simpel en afgestompt aanvoelt.

Uiteraard wil ik niet zeggen dat Baldur’s Gate 3 een slechte game is. We zitten in het staartje van een bizar jaar dat vereist dat we meesterwerken met elkaar vergelijken. Maar van de twee is Zelda het spel dat universeel geliefd kan worden, terwijl Baldur’s Gate 3 een specifiek soort gamer-mindset en voorbereidend werk vereist. Vergelijk je de twee, dan vind ik wat Zelda doet veel knapper. En die waardering maakt het alleen maar nog leuker om het spel verder te spelen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!