Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt
Achtergrond

Zelda: Tears of the Kingdom is een meesterwerk dat zelfs Baldur’s Gate 3 ontstijgt

Zelda zo’n goede Zelda gespeeld

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Bastiaan Vroegop met The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

In een jaar vol met klappers is The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom altijd overeind gebleven als mijn grote favoriet van 2023. Het is misschien zelfs één van de beste spellen ooit gemaakt, die eindeloos de diepte ingaat zonder nodeloos complex te worden. Net als Tetris.

In mei dit jaar leek Tears of the Kingdom nog de vanzelfsprekende winnaar van alle GOTY-prijzen die in december worden uitgereikt. Een paar maanden later was dat voor velen ineens minder zeker: Baldur’s Gate 3 bleek een fenomenale rpg te zijn die voor het eerst échte keuzevrijheid in een game van die schaal bood. Mario Wonder afgelopen oktober was de beste 2D-platformer in misschien wel decennia. En Cocoon werd mijn favoriete indiegame ooit - een perfecte samensmelting van vorm en functie en tevens de eerste tien die ik ooit op Gamer.nl uitdeelde.

Toch staat Tears of the Kingdom nog bovenaan mijn persoonlijke gamelijst van 2023. Hij schuurt op vlakken dicht bij Baldur’s Gate 3 voor mij: beide zijn games van een immense, handgemaakte schaal. Zelda is een sandboxgame die nóg groter is dan we bij Breath of the Wild zagen, met wederom om iedere hoek een handgemaakt stukje van de wereld. Je krijgt nooit het gevoel dat een algoritme de wereld automatisch heeft gevuld, wat je bij games als Assassin’s Creed wel vaak hebt.

Diepgaand maar nooit complex

Er is één front waarop Zelda voorloopt op alle grote games van dit jaar. Het is een game die ondanks al zijn aan elkaar verbonden systemen nooit te complex gaat aanvoelen: ieder probleem kan worden opgelost met basale kennis van de besturing. Je kunt maandenlang de game pauzeren en weer terugkeren, waarna alles zo intuïtief in elkaar steekt dat je de basisprincipes meteen weer begrijpt.

De beste games slagen daar in. Het is waarom titels als Tetris tijdloos zijn geworden: je kunt ze na jaren weer oppikken en verder gaan, omdat de systemen zo in je denkproces zijn verweven dat spelen een tweede natuur is. Waar andere games vereisen dat je de achterliggende systemen doorgrondt en leert manipuleren, verdwijnen ze bij Zelda op meesterlijke wijze naar de achtergrond. Er ontstaat een directe connectie tussen jou en het spel: je bent in de gamewereld en doet simpelweg wat logisch en natuurlijk voelt. Problemen los je op zoals je dat in de echte wereld ook zou doen. Bij andere games loop je dan snel tegen een muur aan, maar bij Zelda kan bijna alles.

Een onmogelijke taak voor Nintendo

Het is bizar dat dit Tears of the Kingdom lukt. Waar Tetris simpel van aard is, zit deze Zelda namelijk vol met complexe ideeën en krijg je als speler buitengewoon veel vrijheid. Voor iedere puzzel zijn er tien oplossingen te bedenken, waarbij je vaak een complex bouwsel kunt maken om daarbij te helpen.

Maar het is Nintendo gelukt om deze grote variatie aan systemen allemaal natuurlijk en vanzelfsprekend te doen aanvoelen. Dat is het meest merkbaar bij het bouwsysteem: er is een perfecte balans tussen algemene natuurwetten en gezond verstand gevonden. Een vliegtuig beweegt zoals je zou verwachten, zonder dat je als speler rekening hoeft te houden met de daarbij behorende complexiteit die je wel in bijvoorbeeld Kerbal Space Program vindt.

Zelda is eindeloos diepgaand, zonder ooit nodeloos complex en ontoegankelijk te worden. Een balans die weinig games vinden.

Geen huiswerk vereist

Het staat in schril contrast met Baldur’s Gate 3. Een geweldig uitgebreide en diepgravende game, maar ook één die wel vereist dat je complexe systemen en achterliggende rekensommen kunt doorgronden. Eigenlijk is Baldur’s Gate pas goed te spelen zodra je alle regels van Dungeons & Dragons meester hebt gemaakt. In Zelda pak je een zwaard, schild en wat bouwmaterialen en word je meteen een leuke ervaring ingeleid – zonder dat die ervaring ooit simpel en afgestompt aanvoelt.

Uiteraard wil ik niet zeggen dat Baldur’s Gate 3 een slechte game is. We zitten in het staartje van een bizar jaar dat vereist dat we meesterwerken met elkaar vergelijken. Maar van de twee is Zelda het spel dat universeel geliefd kan worden, terwijl Baldur’s Gate 3 een specifiek soort gamer-mindset en voorbereidend werk vereist. Vergelijk je de twee, dan vind ik wat Zelda doet veel knapper. En die waardering maakt het alleen maar nog leuker om het spel verder te spelen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc
Nieuws

Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc

Nieuwe gameplaytrailer uitgebracht

De tijdens The Game Awards aangekondigde game Game of Thrones: Kingsroad wordt ook voor pc ontwikkeld.

Dat heeft ontwikkelaar Netmarble bevestigd via de inschrijvingen voor een gesloten bèta. Toen de game tijdens The Game Awards eind vorig jaar werd aangekondigd waren alleen iOS en Android als platforms aangekondigd, maar inmiddels is daar nu dus ook pc bijgekomen.

Ook zijn de minimale systeemeisen van de pc-versie van de game bekendgemaakt. Mensen hebben op zijn minst een Intel Core i7-9700 of AMD Ryzen 5 5500 nodig, een Nvidia GeForce RTX 1660 of AMD Radeon RX 7700 XT, 8GB aan geheugen, 30GB aan opslagruimte en Windows 10 of 11.

De hierboven genoemde bèta vindt plaatst van 16 tot en met 22 januari. Mensen die zich hebben ingeschreven en toegang krijgen ontvangen in de uiteindelijke versie van de game die later dit jaar moet uitkomen exclusieve beloningen.

Game of Thrones: Kingsroad wordt ontwikkeld door de Zuid-Koreaanse studio Netmarble en speelt zich af gedurende de gebeurtenissen uit het derde seizoen van de HBO-serie, net na de gebeurtenissen tijdens de 'Red Wedding'. Spelers besturen een bastaard afkomstig van het noordse House Tyre, die na bovengenoemde gebeurtenissen terug naar huis moet keren.

In de game verkennen spelers allerlei bekende locaties, van King's Landing tot het gebied boven de ijsmuur. Daarbij komt men diverse bekende personages tegen, waaronder Jon Snow, Varys en Cersei en Jaime Lannister. Hieronder kan een nieuwe gameplaytrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'
Nieuws

'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'

Ook de Final Fantasy 7 Remake-games zouden naar Switch 2 (en Xbox) komen

Een betrouwbare insider laat weten dat zowel Halo: The Master Chief Collection als Microsoft Flight Simulator dit jaar naar de nog onaangekondigde Nintendo Switch 2 en PlayStation 5 komen.

Dat laat NateTheHate weten in zijn podcast. Hij claimt te hebben gehoord dat Microsoft een "grote supporter" van de Switch 2 wordt en dat het bedrijf ook meer games naar de PS5 wil brengen. Vooral de komst van Halo naar Switch 2 en PS5 zou opvallend zijn, omdat hoofdpersonage Master Chief het boegbeeld van Xbox is.

NateTheHate claimt daarnaast dat Microsoft diverse games die nu al op Switch verkrijgbaar zijn zal patchen voor de Switch 2 om zo 4K-ondersteuning te bieden. Hij laat daarnaast weten dat hij "niet verrast zou zijn als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar Switch 2 komen". Beide games zijn al wel op PS5 verkrijgbaar.

De bovenstaande geruchten zijn op moment van schrijven nog niet bevestigd, maar Microsoft brengt steeds meer van zijn games naar andere consoles. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld voormalige Xbox-exclusives Pentiment, Sea of Thieves, Hi-Fi Rush en Grounded naar andere platforms, en franchises als Call of Duty en Minecraft blijven ook op meerdere systemen uitkomen. Daarbij zijn games als The Outer Worlds 2, Indiana Jones and the Great Circle en Doom: The Dark Ages ook bevestigd voor PS5.

NateTheHate claimt in zijn podcast ook dat Square Enix Final Fantasy 7 Remake en Rebirth naar Switch 2 en Xbox Series-consoles brengt. Dit jaar zou Remake verschijnen op de platforms, terwijl Rebirth voor 2026 bewaard zou worden. Square Enix liet eerder al weten de focus te verleggen op multiplatformreleases, en eind vorig jaar gaf het bedrijf aan dat Final Fantasy-games niet exclusief op één console uit kunnen blijven komen.

Tot slot speculeert de insider dat de remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion waar geruchten over gaan ook op meerdere platforms beschikbaar komt. Hij geeft echter niet aan dat hij dit specifiek van bronnen heeft gehoord. Het bestaan van de Oblivion-remake is vooralsnog niet officeel bevestigd.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!