Cocoon is een meesterwerk
Reviews

Cocoon is een meesterwerk

Een voorbeeld voor andere games

Na Limbo en Inside zijn ontwerpers Jeppe Carlsen en Jakob Schmid de nieuwe studio Geometric Interactive gestart. Cocoon, de eerste game van dat bedrijf, is meteen een meesterwerk.

Aan de oppervlakte is Cocoon een vrij simpel spel dat je op slechts twee manieren bestuurt: je beweegt je insectachtige robotje met de linkerpook, terwijl je met de A-knop schakelaars omzet of objecten oppakt. Je wordt in een mysterieuze wereld gedropt zonder tekst en uitleg, waar je na voorzichtig verkennen iets geks vindt: een soort grote knikker met in het midden een andere wereld, waar je met behulp van een speciale machine in kunt duiken.

Knikkers

Dat is de voornaamste gimmick van Cocoon. De werelden in die knikkers beginnen als zelfstandige levels, waarin je bijvoorbeeld een vliegend robotje moet vinden die deuren kan openmaken in een andere wereld. Naarmate de game vordert, raken de werelden in de knikkers meer met elkaar verbonden en is het heen en weer springen ertussen deel van de gameplay. Vliegt er een laser op je af? Spring even de knikker uit en wacht tot hij is gepasseerd, om daarna snel naar binnen te gaan en door te lopen.

Puzzels worden nooit nodeloos moeilijk en blijven prikkelen: steeds weer worden nieuwe elementen geïntroduceerd die je perspectief op het spel veranderen. Het maakt de speelduur van in totaal vijf uur eigenlijk perfect. Was de game langer, dan zou hij waarschijnlijk in herhaling vallen.

Dune en de Romeinen

De wereld van Cocoon is daarnaast net mysterieus genoeg om te blijven intrigeren. De game vertelt niet wie je bent of wat je probeert te doen, maar zit wel vol met exotische, buitenaardse apparaten waarvan de functie vaak pas blijkt als je er mee hebt geëxperimenteerd. Het is een wereld die aanvoelt als die in de Dune-boeken, waarin alles op een net andere, minder vanzelfsprekende manier in elkaar zit en je een onderhuids gevoel meekrijgt.

Naarmate je speelt ontpopt zich een verhaal dat open is voor interpretatie. We willen het niet spoilen - het uitpluizen van wat er gebeurt is één van de leukste dingen in Cocoon - maar het is prijzenswaardig hoe subtiele verwijzingen naar andere sciencefiction en Griekse mythologie met elkaar worden verweven tot iets unieks.

Vorm en functie samengebracht

Het is een game die vorm en functie perfect met elkaar verweeft. In beeld verschijnen geen onnatuurlijke teksten die context proberen te geven aan wat je doet - in plaats daarvan laten lichten in torens, bruggen en stations zien wat ze doen zodra je op de A-knop drukt. Het helpt je om dieper in de wereld te worden gezogen. Je bent immers niet de speler die instructies op het beeld volgt, maar iemand die echt al deze apparaten bedient.

Geometric is er in geslaagd die integrale designfilosofie zelfs toe te passen bij de kleine hoeveelheid bazen die je bevecht. Waar andere games je een levensbalk geven en een game over-scherm tonen als die leeg raakt, pakt Cocoon het veel eleganter aan: bij een fout pakt de baas je vast en word je letterlijk uit de wereld geworpen, waarna je weer terug moet lopen om het gevecht opnieuw aan te gaan. In grote lijnen ga je feitelijk game over, maar Cocoon doet dit op een manier die naadloos aansluit op de gamewereld, waardoor je geen enkel menu te zien krijgt. Het houdt je in de flow en voelt onwijs slim - een beetje zoals hoe Hades de permadeath van roguelikes in zijn verhaal integreerde.

Cocoon is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de game op pc en Steam Deck gespeeld.

Legendarisch
Conclusie

Het maakt Cocoon het ultieme voorbeeld van waar een game naar moet streven: vol met puzzels en een vreemde wereld om je te intrigeren, perfect samengevouwen in een eindproduct waarbij onduidelijk is waar de wereld eindigt en de gebruikersinterface begint. Het is een game die geen tutorials of uitleg vereist - het spelen hiervan is net zo vanzelfsprekend als fietsen op een fiets. Ondanks deze eenvoud vormt zich snel een complex spel dat lange tijd door je hoofd blijft spoken. Cocoon is een game waar we nog jarenlang naar kunnen verwijzen als voorbeeld van een perfect puzzelspel.

Plus- en minpunten
  • Perfecte samenkomst van vorm en functie
  • Mysterieus en uniek
  • Leuke puzzels
  • Blijft nieuwe dingen aanreiken.
  • Lichte stotters als je van wereld wisselt op Steam Deck

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!