Cocoon is een meesterwerk
Gamer.nl
Reviews

Cocoon is een meesterwerk

Een voorbeeld voor andere games

Na Limbo en Inside zijn ontwerpers Jeppe Carlsen en Jakob Schmid de nieuwe studio Geometric Interactive gestart. Cocoon, de eerste game van dat bedrijf, is meteen een meesterwerk.

Aan de oppervlakte is Cocoon een vrij simpel spel dat je op slechts twee manieren bestuurt: je beweegt je insectachtige robotje met de linkerpook, terwijl je met de A-knop schakelaars omzet of objecten oppakt. Je wordt in een mysterieuze wereld gedropt zonder tekst en uitleg, waar je na voorzichtig verkennen iets geks vindt: een soort grote knikker met in het midden een andere wereld, waar je met behulp van een speciale machine in kunt duiken.

Knikkers

Dat is de voornaamste gimmick van Cocoon. De werelden in die knikkers beginnen als zelfstandige levels, waarin je bijvoorbeeld een vliegend robotje moet vinden die deuren kan openmaken in een andere wereld. Naarmate de game vordert, raken de werelden in de knikkers meer met elkaar verbonden en is het heen en weer springen ertussen deel van de gameplay. Vliegt er een laser op je af? Spring even de knikker uit en wacht tot hij is gepasseerd, om daarna snel naar binnen te gaan en door te lopen.

Puzzels worden nooit nodeloos moeilijk en blijven prikkelen: steeds weer worden nieuwe elementen geïntroduceerd die je perspectief op het spel veranderen. Het maakt de speelduur van in totaal vijf uur eigenlijk perfect. Was de game langer, dan zou hij waarschijnlijk in herhaling vallen.

Dune en de Romeinen

De wereld van Cocoon is daarnaast net mysterieus genoeg om te blijven intrigeren. De game vertelt niet wie je bent of wat je probeert te doen, maar zit wel vol met exotische, buitenaardse apparaten waarvan de functie vaak pas blijkt als je er mee hebt geëxperimenteerd. Het is een wereld die aanvoelt als die in de Dune-boeken, waarin alles op een net andere, minder vanzelfsprekende manier in elkaar zit en je een onderhuids gevoel meekrijgt.

Naarmate je speelt ontpopt zich een verhaal dat open is voor interpretatie. We willen het niet spoilen - het uitpluizen van wat er gebeurt is één van de leukste dingen in Cocoon - maar het is prijzenswaardig hoe subtiele verwijzingen naar andere sciencefiction en Griekse mythologie met elkaar worden verweven tot iets unieks.

Vorm en functie samengebracht

Het is een game die vorm en functie perfect met elkaar verweeft. In beeld verschijnen geen onnatuurlijke teksten die context proberen te geven aan wat je doet - in plaats daarvan laten lichten in torens, bruggen en stations zien wat ze doen zodra je op de A-knop drukt. Het helpt je om dieper in de wereld te worden gezogen. Je bent immers niet de speler die instructies op het beeld volgt, maar iemand die echt al deze apparaten bedient.

Geometric is er in geslaagd die integrale designfilosofie zelfs toe te passen bij de kleine hoeveelheid bazen die je bevecht. Waar andere games je een levensbalk geven en een game over-scherm tonen als die leeg raakt, pakt Cocoon het veel eleganter aan: bij een fout pakt de baas je vast en word je letterlijk uit de wereld geworpen, waarna je weer terug moet lopen om het gevecht opnieuw aan te gaan. In grote lijnen ga je feitelijk game over, maar Cocoon doet dit op een manier die naadloos aansluit op de gamewereld, waardoor je geen enkel menu te zien krijgt. Het houdt je in de flow en voelt onwijs slim - een beetje zoals hoe Hades de permadeath van roguelikes in zijn verhaal integreerde.

Cocoon is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Voor deze review is de game op pc en Steam Deck gespeeld.

Legendarisch
Conclusie

Het maakt Cocoon het ultieme voorbeeld van waar een game naar moet streven: vol met puzzels en een vreemde wereld om je te intrigeren, perfect samengevouwen in een eindproduct waarbij onduidelijk is waar de wereld eindigt en de gebruikersinterface begint. Het is een game die geen tutorials of uitleg vereist - het spelen hiervan is net zo vanzelfsprekend als fietsen op een fiets. Ondanks deze eenvoud vormt zich snel een complex spel dat lange tijd door je hoofd blijft spoken. Cocoon is een game waar we nog jarenlang naar kunnen verwijzen als voorbeeld van een perfect puzzelspel.

Plus- en minpunten
  • Perfecte samenkomst van vorm en functie
  • Mysterieus en uniek
  • Leuke puzzels
  • Blijft nieuwe dingen aanreiken.
  • Lichte stotters als je van wereld wisselt op Steam Deck

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass
Gamer.nl
Nieuws

Call of Duty: Modern Warfare 2 en GTA 5 naar Xbox Game Pass

Ook Clair Obscur: Expedition 33 en Dredge komen er aan

Microsoft heeft de Xbox Game Pass-toevoegingen van de komende wekend bekendgemaakt.

Dat deed het bedrijf via Xbox Wire. Een van de grootste toevoegingen is het in 2022 verschenen Call of Duty: Modern Warfare 2 op 1 mei (voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc voor console, pc en cloud). Vandaag is, zoals eerder al bekend werd gemaakt, ook Grand Theft Auto 5 verschenen op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud). Ultimate-leden kunnen nu ook aan de slag met EA Sports NHL 25 (Xbox Series-consoles en cloud) via EA Play.

Morgen volgt de consoleversie van neon White voor Game Pass Standard, alsmede SpongeBob SquarePants: The Patrick Star Games (console, pc en cloud) voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc. Donderdag is het vervolgens tijd voor Crime Scene Cleaner voor Ultimate en Game Pass voor pc (Xbox Series-consoles, pc en cloud) en Tempopo voor Ultimate en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Op 24 april komt Clair Obscur: Expedition 33 uit, en die game zal ook meteen op Xbox Game Pass staan via Ultimate en Game Pass voor pc (op Xbox Series-consoles, pc en cloud). Op 29 april volgt de Game Preview-versie van Towerborne voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud). Een dag later wordt Far Cry 4 toegevoegd aan Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (console, pc en cloud).

Tot slot zal op 1 mei Anno 1800 voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc verschenen (voor Xbox Series-consoles, pc encloud), en op 6 mei de indiegame Dredge voor Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Op 30 april worden de volgende games van Game Pass afgehaald:

  • Have a Nice Death (console, pc en cloud)

  • Kona 2: Brume (console, pc en cloud)

  • Sniper Elite 5 (console, pc en cloud)

  • The Last Case of Benedict Fox (console, pc en cloud)

  • Thirsty Suitors (console, pc en cloud)

  • The Rewinder (console, pc en cloud)

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shuhei Yoshida: 'Nintendo verliest met Switch 2 zijn identiteit'
Gamer.nl
Nieuws

Shuhei Yoshida: 'Nintendo verliest met Switch 2 zijn identiteit'

'Voor mij staan ze voor het creëren van een nieuwe ervaring'

Voormalige PlayStation-topman Shuhei Yoshida heeft zich uitgelaten over de Switch 2-onthulling. Volgens hem verliest Nintendo met de console zijn identiteit door de focus op een toename aan grafische kracht in plaats van innovatie.

De voormalige directeur van SCE Worldwide Studios werd geïnterviewd door Easy Allies. Hij werd gevraagd naar zijn mening over de pas geleden uitgezonden Switch 2 Direct. "Wat mij betreft was het een gemengde boodschap. Nintendo is zijn identiteit aan het verliezen. Voor mij staan ze voor het creëren van een nieuwe ervaring. Ze ontwerpen hun hardware en games samen om ongelooflijke nieuwe ervaringen te creëren."

Yoshida vervolgt: "Maar de Switch 2 is een betere Switch, zoals we allemaal hadden verwacht. Het heeft een groter scherm, een krachtigere processor, een hogere resolutie, 4K en 120 fps. De stream begon zelfs met een hardwarepersoon, net zoals bij andere platforms gebeurt. Het is een betere Switch, dus het idee achter de Switch 2 is dat ze 'dingen beter hebben gemaakt'. Dat is echter iets wat andere bedrijven al de hele tijd doen."

Volgens Yoshida is een krachtigere Switch deels een positieve uitkomst, omdat bepaalde third-party-ontwikkelaars daardoor hun games naar Nintendo-hardware kunnen brengen. Denk bijvoorbeeld aan Elden Ring. Dat is zeker voor mensen die alleen op Nintendo-hardware gamen goed nieuws. Tegelijkertijd is het minder aanlokkelijk voor consumenten die al andere systemen thuis hebben staan en die deze third-party-games al hebben gespeeld.

Natuurlijk heeft de Switch 2 ook andere nieuwe elementen ten opzichte van de Switch. Zo hebben de Joy-Cons van de Switch 2 muisfunctionaliteiten, en zorgt de toevoeging van GameChat er voor dat Nintendo Switch Online-leden met elkaar kunnen (video)chatten en live gameplay kunnen delen met elkaar. De Nintendo Switch 2 komt op 5 juni uit.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!