Starfield herinnerde mij er aan hoe leuk games kunnen zijn
Achtergrond

Starfield herinnerde mij er aan hoe leuk games kunnen zijn

Het gaat om de ervaring

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Lars met Starfield.

Lees hier alle Favorieten van de reactie.

Laat ik beginnen met een kleine bekentenis: ik vind games gemiddeld genomen steeds minder leuk. Wellicht heb ik de ‘vroeger was alles beter’-leeftijd bereikt, maar voor mijn gevoel komt er steeds meer bij kijken en krijg je er steeds minder voor terug. Al sinds de start van de huidige generatie kijk ik reikhalzend uit naar een game die weer eens écht grenzen verlegt, om vervolgens toch steeds weer op een of andere manier teleurgesteld te worden. En toen was daar Starfield.

Nu hoor ik een aantal van jullie al morren: “Nou, Starfield, was dat nou zo revolutionair dan, met die 30fps?” Nee, en juist daarom is Starfield mijn favoriet van 2023. Starfield herinnerde me er weer aan wat echt belangrijk is in een game. Games hoeven niet ‘meetbaar’ goed te zijn om toch geweldig te zijn. De resolutie of framerate zegt op zichzelf evenveel als het aantal GB’s op je harde schijf: helemaal niks. Games zijn immers, hoe cliché het ook mag klinken, ervaringen. En wat is Starfield een geweldige ervaring! 

Verliefd op NASA-punk

Vanaf het moment dat ik voor het eerst met mijn schip opsteeg en in New Atlantis landde, was ik verliefd. Dat kwam met name door de worldbuilding. Ik ben sowieso al gecharmeerd van Bethesda’s spelwerelden, maar Fallout en The Elder Scrolls sjouwen jaren aan historie met zich mee. Starfield is een onbeschreven blad, en toch weten Todd Howard en de zijnen een wereld neer te zetten die net zo gedetailleerd is, net zo vertrouwd aanvoelt, en net zo de fantasie prikkelt.

Natuurlijk zijn er gelijk allerlei questlijnen, facties en decennia aan fictieve geschiedenis die op je af worden gevuurd om je verder deze nieuwe wereld in te trekken, maar ik viel zelf eigenlijk al meteen als een blok voor de grafische stijl van de game. ‘NASA-punk’, zoals Bethesda het zelf zo treffend omschrijft. Van het polycarbonaat van je helm, tot de talloze knopjes in je cockpit, en het ietwat blauwige kleurenpalet; Starfield weet precies de uitstraling van ruimtevaart in de jaren 60 en 70 te vangen. Heerlijk! Als het kon, zou ik mijn hele huis in die stijl inrichten.

Een ontwikkelaar van Halo Wars 2 vertelde mij ooit dat ze bewust geluiden opnamen van oude tanks en voertuigen, want moderne tanks klonken te veel als ruimteschepen. Voor een game als Halo vond ik dat nogal ironisch, maar ik snap wel wat ‘ie bedoelde. SpaceX schiet astronauten tegenwoordig de ruimte in gekleed in een soort klinische, witte trainingspakken. Yuri Gagarin en Neil Armstrong verkenden de ruimte nog in lompe pakken waar je haast het aluminiumfolie tussen de slangetjes ziet zitten. Misschien minder modern, maar het ademt wel veel meer avontuur, pionieren en ontdekking. Een geweldige stijlkeuze dus voor een game als deze.

Heerlijk domme logica

Starfield is heus niet perfect, en ik begrijp de kritiek die de game krijgt ook wel. Grafisch haalt het spel misschien niet het niveau dat je verwacht van een AAA-exclusive in 2023, er zijn allerlei laadschermen, en de gameplay kan repetitief zijn. Maar ondanks, of misschien wel juist door zijn gebreken, raakt Starfield bij mij precies de juiste snaar. Ik hou bijvoorbeeld van die domme logica in Bethesda-games. Zo kon ik een peperdure fles whisky stelen door alleen maar te hurken achter een kamerplant en zo de directe zichtlijn met personages te breken.

Als je het zo leest lijkt dat beschamend slecht spelontwerp, maar dat soort ongein maakt games ook leuk. Het maakt games gamey. Nogmaals, games zijn ervaringen. Voor mij is het belangrijk dat de bijdrage van mij als speler verder gaat dan enkel de knopjes die ik indruk. Zo’n situatie met die whiskyfles nodigt uit tot experimenteren wat wel en niet kan, en om te ontdekken wat de grenzen van de geprogrammeerde logica zijn.

Bovendien zetten dit soort situaties Starfield aan de juiste kant van de uncanney valley. Starfield kruipt juist niet de kant van het extreme realisme op, maar is gek, raar en ronduit dom genoeg dat ik vrijwel alles in deze wereld accepteer. Ik heb net in een uurtje tijd een nieuw ruimteschip in elkaar ge-Lego’t, met ruimtepiraten gevochten, en bedrijfsgeheimen gestolen voor een evil megacorp. Dan wil ik ook best accepteren dat ik onzichtbaar ben achter een kamerplant, want dat is écht niet het raarste dat ik in dat tijdsbestek heb meegemaakt.

“De aarde was blauw en er was geen god”

En dan heeft Starfield natuurlijk nog een heel ander gezicht. Er is veel gezegd en geschreven over de honderden, vaak lege en dorre hemellichamen in de game. Ik heb er velen bezocht, de een nog dorder dan de vorige. Toch bleef ik nieuwsgierig naar bepaalde hemellichamen. Bijvoorbeeld omdat ze net wel of net niet in de Goldilock-zone van een ster liggen, als enige rondom een uitdovende ster draaien, of omdat het de enige maan in een heel zonnestelsel is met organisch leven. Dan vraag ik mij meteen af: wat is daar? Wat maakt die planeet of maan anders dan de rest?

Hoewel ik op een gegeven moment ook wel gestopt ben met het verkennen van planeten, had ik dat deel van Starfield toch niet willen missen. Astronauten benoemen immers vaak hoe nietig ze zich voelden in de ruimte. Als iemand die helaas geen Wubbo Ockels of Andre Kuipers heet, maar wel ’s nachts dromend naar een volle maan kan turen, hoop ik dat Starfield met zijn onherbergzame planeten diezelfde eenzaamheid weet na te bootsen. Al is het maar een héél klein beetje.

Mijn ervaring

Ook die ‘saaie’ kant van Starfield is dus een essentieel onderdeel van mijn totale ervaring. Die dorre planeten vormen immers samen met het kleurrijke Neon, de tot in de kleinste details vormgegeven piratenbasis, je eigen ruimteschip, en die peperdure fles whisky op Mars met daarnaast een kamerplant, een universum. Een universum waar ik eindelijk weer eens uit haal wat ik er zelf in stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus
Nieuws

Stellar Blade-studio schenkt alle werknemers een PS5 Pro en geldbonus

De bonus dient als motivatie voor de werknemers

Alle werknemers van Shift Up, de Zuid-Koreaanse ontwikkelaar van Stellar Blade, hebben als bonus een PlayStation 5 Pro en een geldbedrag ontvangen.

Het gaat om een eindejaarsbonus voor ongeveer driehonderd werknemers. Eerder vandaag ontvingen werknemers de PS5 Pro tijdens een meeting. Daarbij ontvangen alle werknemers ook 5 miljoen won (ongeveer 3298 euro).

Een woordvoerder van Shift Up laat aan de Zuid-Koreaanse publicatie Naver (via VGC) weten dat de bonussen zijn bedoeld om het bestaande talent binnen e studio te motiveren.

Stellar Blade verscheen afgelopen april op PlayStation 5. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarbij de mensheid van de aarde wordt verbannen na het verliezen van een oorlog tegen de buitenaardse Naytiba. Om de aarde weer terug te winnen, kruipen spelers in de huid van Eve. Zij moet het tij keren voor de mensheid. De game draait vooral om de hectische gevechten, vol met aanvallen, verdedigingsmoves en vloeiende combo's.

Erik Nusselder gaf de game een 7: "Er is niet zo veel mis met Stellar Blade, maar er is ook niet zo veel geweldig. Het voorspelbare verhaal en de lege personages worden gecompenseerd door spannende en vloeiende gevechten. Hopelijk wordt in een eventueel vervolg onze fantasie wat meer geprikkeld."

Over Stellar Blade gesproken: het was de favoriete game uit 2024 van Gamer.nl-redacteur Luuc ten Velde. In dit artikel vertelt hij daar meer over.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe
Nieuws

Intergalactic: The Heretic Prophet-componisten winnen Golden Globe

Dat belooft wat voor de soundtrack van de Naughty Dog-game

Trent Reznor en Atticus Ross, de componisten van het aankomende Naughty Dog-spel Intergalactic: The Heretic Prophet, hebben afgelopen nacht een Golden Globe in de wacht gespeeld voor hun soundtrack voor de film Challengers.

Reznor en Ross, die ook vaak hebben samengewerkt aan het industriële muziekproject Nine Inch Nails, hebben wel vaker prijzen geworden voor hun soundtracks - onder andere voor Soul en The Social Network. Hun nieuwste wapenfeit is dus een Golden Globe voor Challengers, de afgelopen jaar verschenen tennisfilm met Zendaya in de hoofdrol.

Toen Intergalactic: The Heretic Prophet tijdens The Game Awards afgelopen december werd aangekondigd, werd tegelijkertijd bekendgemaakt dat Reznor en Ross de soundtrack van de game zullen creëren. Reznor heeft ook de klassieke shooter Quake van een soundtrack voorzien.

De PlayStation 5-game van de studio achter The Last of Us en Uncharted speelt zich duizenden jaren in de toekomst af. Spelers kruipen in de huid van Jordan A. Mun (gespeeld door actrice Tati Gabrielle), een gevaarlijke premiejager die op jacht naar een doelwit op de verre planeet Sempiria belandt. De communicatie tussen de planeet en de rest van het universum is honderden jaren geleden al verloren gegaan. "Jordan moet al haar vaardigheden en verstand gebruiken als ze de eerste persoon in meer dan zeshonderd jaar wil worden die de planeet weer verlaat."

Intergalactic: The Heretic Prophet heeft - geheel volgens eerdere geruchten - een sciencefictionthema. Een opvallend detail is dat het ruimteschip van Jordan een Porsche is. Een releasedatum voor de PS5-game is nog niet bekend.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!