Starfield herinnerde mij er aan hoe leuk games kunnen zijn
Achtergrond

Starfield herinnerde mij er aan hoe leuk games kunnen zijn

Het gaat om de ervaring

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Lars met Starfield.

Lees hier alle Favorieten van de reactie.

Laat ik beginnen met een kleine bekentenis: ik vind games gemiddeld genomen steeds minder leuk. Wellicht heb ik de ‘vroeger was alles beter’-leeftijd bereikt, maar voor mijn gevoel komt er steeds meer bij kijken en krijg je er steeds minder voor terug. Al sinds de start van de huidige generatie kijk ik reikhalzend uit naar een game die weer eens écht grenzen verlegt, om vervolgens toch steeds weer op een of andere manier teleurgesteld te worden. En toen was daar Starfield.

Nu hoor ik een aantal van jullie al morren: “Nou, Starfield, was dat nou zo revolutionair dan, met die 30fps?” Nee, en juist daarom is Starfield mijn favoriet van 2023. Starfield herinnerde me er weer aan wat echt belangrijk is in een game. Games hoeven niet ‘meetbaar’ goed te zijn om toch geweldig te zijn. De resolutie of framerate zegt op zichzelf evenveel als het aantal GB’s op je harde schijf: helemaal niks. Games zijn immers, hoe cliché het ook mag klinken, ervaringen. En wat is Starfield een geweldige ervaring! 

Verliefd op NASA-punk

Vanaf het moment dat ik voor het eerst met mijn schip opsteeg en in New Atlantis landde, was ik verliefd. Dat kwam met name door de worldbuilding. Ik ben sowieso al gecharmeerd van Bethesda’s spelwerelden, maar Fallout en The Elder Scrolls sjouwen jaren aan historie met zich mee. Starfield is een onbeschreven blad, en toch weten Todd Howard en de zijnen een wereld neer te zetten die net zo gedetailleerd is, net zo vertrouwd aanvoelt, en net zo de fantasie prikkelt.

Natuurlijk zijn er gelijk allerlei questlijnen, facties en decennia aan fictieve geschiedenis die op je af worden gevuurd om je verder deze nieuwe wereld in te trekken, maar ik viel zelf eigenlijk al meteen als een blok voor de grafische stijl van de game. ‘NASA-punk’, zoals Bethesda het zelf zo treffend omschrijft. Van het polycarbonaat van je helm, tot de talloze knopjes in je cockpit, en het ietwat blauwige kleurenpalet; Starfield weet precies de uitstraling van ruimtevaart in de jaren 60 en 70 te vangen. Heerlijk! Als het kon, zou ik mijn hele huis in die stijl inrichten.

Een ontwikkelaar van Halo Wars 2 vertelde mij ooit dat ze bewust geluiden opnamen van oude tanks en voertuigen, want moderne tanks klonken te veel als ruimteschepen. Voor een game als Halo vond ik dat nogal ironisch, maar ik snap wel wat ‘ie bedoelde. SpaceX schiet astronauten tegenwoordig de ruimte in gekleed in een soort klinische, witte trainingspakken. Yuri Gagarin en Neil Armstrong verkenden de ruimte nog in lompe pakken waar je haast het aluminiumfolie tussen de slangetjes ziet zitten. Misschien minder modern, maar het ademt wel veel meer avontuur, pionieren en ontdekking. Een geweldige stijlkeuze dus voor een game als deze.

Heerlijk domme logica

Starfield is heus niet perfect, en ik begrijp de kritiek die de game krijgt ook wel. Grafisch haalt het spel misschien niet het niveau dat je verwacht van een AAA-exclusive in 2023, er zijn allerlei laadschermen, en de gameplay kan repetitief zijn. Maar ondanks, of misschien wel juist door zijn gebreken, raakt Starfield bij mij precies de juiste snaar. Ik hou bijvoorbeeld van die domme logica in Bethesda-games. Zo kon ik een peperdure fles whisky stelen door alleen maar te hurken achter een kamerplant en zo de directe zichtlijn met personages te breken.

Als je het zo leest lijkt dat beschamend slecht spelontwerp, maar dat soort ongein maakt games ook leuk. Het maakt games gamey. Nogmaals, games zijn ervaringen. Voor mij is het belangrijk dat de bijdrage van mij als speler verder gaat dan enkel de knopjes die ik indruk. Zo’n situatie met die whiskyfles nodigt uit tot experimenteren wat wel en niet kan, en om te ontdekken wat de grenzen van de geprogrammeerde logica zijn.

Bovendien zetten dit soort situaties Starfield aan de juiste kant van de uncanney valley. Starfield kruipt juist niet de kant van het extreme realisme op, maar is gek, raar en ronduit dom genoeg dat ik vrijwel alles in deze wereld accepteer. Ik heb net in een uurtje tijd een nieuw ruimteschip in elkaar ge-Lego’t, met ruimtepiraten gevochten, en bedrijfsgeheimen gestolen voor een evil megacorp. Dan wil ik ook best accepteren dat ik onzichtbaar ben achter een kamerplant, want dat is écht niet het raarste dat ik in dat tijdsbestek heb meegemaakt.

“De aarde was blauw en er was geen god”

En dan heeft Starfield natuurlijk nog een heel ander gezicht. Er is veel gezegd en geschreven over de honderden, vaak lege en dorre hemellichamen in de game. Ik heb er velen bezocht, de een nog dorder dan de vorige. Toch bleef ik nieuwsgierig naar bepaalde hemellichamen. Bijvoorbeeld omdat ze net wel of net niet in de Goldilock-zone van een ster liggen, als enige rondom een uitdovende ster draaien, of omdat het de enige maan in een heel zonnestelsel is met organisch leven. Dan vraag ik mij meteen af: wat is daar? Wat maakt die planeet of maan anders dan de rest?

Hoewel ik op een gegeven moment ook wel gestopt ben met het verkennen van planeten, had ik dat deel van Starfield toch niet willen missen. Astronauten benoemen immers vaak hoe nietig ze zich voelden in de ruimte. Als iemand die helaas geen Wubbo Ockels of Andre Kuipers heet, maar wel ’s nachts dromend naar een volle maan kan turen, hoop ik dat Starfield met zijn onherbergzame planeten diezelfde eenzaamheid weet na te bootsen. Al is het maar een héél klein beetje.

Mijn ervaring

Ook die ‘saaie’ kant van Starfield is dus een essentieel onderdeel van mijn totale ervaring. Die dorre planeten vormen immers samen met het kleurrijke Neon, de tot in de kleinste details vormgegeven piratenbasis, je eigen ruimteschip, en die peperdure fles whisky op Mars met daarnaast een kamerplant, een universum. Een universum waar ik eindelijk weer eens uit haal wat ik er zelf in stop.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-baas: 'Balans tussen ai en menselijke touch cruciaal bij gameontwikkeling'
Nieuws

PlayStation-baas: 'Balans tussen ai en menselijke touch cruciaal bij gameontwikkeling'

Er komt volgens Hermen Hulst mogelijk vraag naar beide soorten ervaringen

Hermen Hulst, de mede-ceo van Sony Interactive Entertainment, heeft zich uitgesproken over het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling. Volgens hem is het belangrijk om de balans te houden tussen het gebruik van ai en een menselijke touch.

Dat meldt hij in een interview met de BBC. Hij geeft daarbij aan dat ai inderdaad een steeds grotere rol krijgt binnen ontwikkeling, maar dat het menselijke aspect onvervangbaar blijft. "Ik verwacht dat er een tweedelige vraag komt in gaming: de vraag naar ai-gedreven innovatieve ervaringen, en naar met de hand gemaakte, uitgedachte content. De juiste balans vinden tussen ai gebruiken de menselijke touch behouden wordt cruciaal."

Het gebruik van artificiële intelligentie bij gameontwikkeling komt steeds vaker voor. Eerder dit jaar kwam er een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat bijna twee derde van alle gameontwikkelaars ai gebruiken in meer of mindere mate. Onlangs gaf SpaceX- en Tesla-oprichter Elon Musk nog aan dat hij met zijn ai-bedrijf xAI een gamebedrijf op wil richten om games "weer geweldig te maken".

In een uitgebreid artikel van Gamer.nl over het gebruik van ai bij gameontwikkeling blijkt dat Nederlandse ontwikkelaars ai nog niet zien als een simpele 'genereer-een-game-knop', maar wordt wel toegegeven dat het voor steeds meer toepassingen binnen gameontwikkeling wordt gebruikt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online
Nieuws

NES-versie Tetris komt volgende week naar Nintendo Switch Online

Het is voor het eerst dat de NES-versie opnieuw uitkomt

De NES-versie van Tetris is vanaf 12 december verkrijgbaar via de NES-app op Nintendo Switch.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Het is daarbij voor het eerst sinds release dat de NES-versie van de game opnieuw wordt uitgebracht.

De game is gebaseerd op een officiële licentie van Elorg, de Russische eigenaar van de Tetris-IP, en bevat twee modi: A-Type en B-Type. In eerstgenoemde modus beginnen spelers met een leeg scherm en moeten ze zo lang mogelijk zien vol te houden tot de blokken de top van het scherm bereiken.

In B-Type zijn blokjes al tot een bepaalde hoogte opgestapeld en bepaalt de game hoe snel nieuwe blokken naar beneden vallen. Het is daarbij de bedoeling om 25 lijnen te clearen. Ook bevat deze modus een aantal cameo's van bekende Nintendo-personages, waaronder Mario en Luigi.

De NES-app op Nintendo Switch is beschikbaar voor alle Nintendo Siwtch Online-leden. Men kan een jaarabonnement voor 19,99 euro afsluiten. Daarbij ontvangt men ook toegang tot SNES-, Game Boy- en Game Boy Color-apps. Mensen die extra betalen voor het zogeheten Expansion Pack ontvangen ook Nintendo 64-, Game Boy Advance- en Mega Drive-apps.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!