Pokémon Legends: Arceus is vooral mooi van binnen
Achtergrond

Pokémon Legends: Arceus is vooral mooi van binnen

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Cody met Pokémon Legends: Arceus.

“Hoe kun je in hemelsnaam de lelijkste AAA-game van het jaar benoemen als je favoriet?”, is waarschijnlijk de eerste reactie van iedereen die dit stuk leest, zelfs die van Pokémon-fans. Toch is er bij mij geen twijfel over mogelijk. En dat is best bijzonder voor een Platinum Elden Lord met een beeldje van Melania, Blade of Miquella, op zijn nachtkastje en bureau. Ik claim ook niet dat Arceus beter is dan Elden Ring, maar waar laatstgenoemde mij deed verlangen naar FromSoftware-titels van weleer, gaf Pokémon Legends: Arceus mij hoop voor de toekomst. 

©GMRimport

Gotta catch ‘em all

Dat is niet vanwege de graphics. Het bleek ook zeker niet de ‘Pokémon: Breath of the Wild-game’ te zijn waar we al jaren op hoopten. Maar het biedt wel iets anders dan al die andere Pokémon-games van de afgelopen jaren. Voor het eerst ligt de nadruk op het vangen van alle verschillende monstertjes, in plaats van het vermoorden ervan. De magie van de anime heeft ‘m voor mij altijd gezeten in het gevoel van avontuur en het ontdekken van een wonderbaarlijke wereld waarin mens en pokémon vreedzaam samenleven. Natuurlijk wordt er gevochten, maar het is niet zo dat Ash er dagelijks op uitrekt om iedere pokémon in elk grasje van kant te maken.

De slogan is toch echt ‘gotta catch ‘em all’ en niet ‘gotta kill em all’. Laat dat nou precies zijn wat ik heb gedaan: álles gevangen in die gehele game. Meestal stagneert dat na het verslaan van de Pokémon League, maar ditmaal niet. En dat terwijl je in deze game niet eens beloond wordt met een Shiny Charm. Al heb je die in Pokémon Legends: Arceus ook totaal niet nodig, want daarin wordt je doodgegooid met shiny’s. 

©GMRimport

Zinvol geweld

Dat het zwaartepunt wat mij betreft wat meer op het verzamelen mag liggen, betekent overigens niet dat ik toekomst zie in Pokémon-games zonder enige vorm van uitdaging. Want laten we wel wezen, de grootste uitdaging van die hele game is het trouw blijven lezen van doelloze dialogen. In dat opzicht is het nog even zoeken naar de juiste balans voor ontwikkelaar Game Freak. De oude games zijn te moeilijk en de nieuwe te makkelijk, al had Gamer.nl-redacteur Marcel Vroegrijk daar een Van Gaal-achtige verklaring voor tijdens de Bonuslevel-podcast: “Worden de Pokémon-games steeds makkelijker, of worden wij gewoon ouder?”

Want inderdaad, we lopen niet meer om de haverklap tegen een muur aan omdat we geen Engels spreken en begrijpen inmiddels ook dat passieve aanvallen als Sword Dance en Curse daadwerkelijk handig kunnen zijn. Anderzijds kunnen fouten als onomkeerbare HM-aanvallen worden hersteld, hoef je eigenlijk maar één pokémon in je party te trainen vanwege XP-share en lijken gymgevechten (behalve Cynthia in BDSP) toch echt een stuk makkelijker geworden. De waarheid ligt waarschijnlijk ergens in het midden. Het is in ieder geval goed om te zien dat Game Freak iets meer van het bewezen concept durft af te wijken, zonder het direct als spin-off neer te zetten. 

Het is goed dat Game Freak iets meer van het bewezen concept durft af te wijken, zonder het direct als spin-off neer te zetten

-

En niet zonder succes, want de game verkocht prima, ruim 12 miljoen stuks zelfs. Daarnaast zien we veel gameplaymechanieken terug in de nieuwste Pokémon-games, Scarlet en Violet. Denk bijvoorbeeld aan levensgrote 3D-modellen, het voortbewegen op pokémon, het fysiek kunnen spotten van shiny pokémon en misschien wel het allerbelangrijkste: een open spelwereld. 


Droomwereld

Je kunt gerust van een geslaagd experiment spreken, want zonder Pokémon Legends: Arceus hadden Scarlet en Violet er wellicht heel anders uitgezien en waren ze mogelijk weer afgestapt van een ‘open wereld’. Hiermee claim ik trouwens niet dat Scarlet en Violet geweldige games zijn, maar ze zijn tenminste interessant omdat ze anders zijn dan de vorige acht delen, zo vindt ook Jacco in zijn review van de games. Net als Pokémon Legends: Arceus dus. Ja, de spelwereld oogt wat kaal en er is nauwelijks sprake van opvallende vegetatie of levendige steden, maar het voelde voor mij voor het eerst alsof ik in één van mijn kinderdromen aan het rondlopen was. Dat heb ik voorheen alleen in (New) Pokémon Snap ervaren, alleen dan zonder de mogelijkheid om zelf rond te lopen dus. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De kick van het per ongeluk tegen het lijf lopen van een dertig meter hoge Steelix is onbeschrijflijk, en er gaat niets boven het zien gedijen van een wilde familie Ursaring. Je beseft je pas echt hoe indrukwekkend bepaalde pokémon zijn wanneer je bijvoorbeeld geen hand voor ogen ziet op een besneeuwde bergtop en je ineens oog in oog met een Beartic staat. En het mooie is, er zijn inmiddels zoveel pokémon dat je ieder denkbaar hoekje in alle biomen kunt vullen. Het pokémon-ecosysteem is er helemaal klaar voor en daar geeft Game Freak ons een heerlijk voorproefje van in Arceus.

Pokémon Legends: Arceus was misschien een kleine stap voor de fanbase, maar een gigantische sprong voor Game Freak. En aan de verkoopcijfers van Scarlet en Violet te zien, blijven er ongetwijfeld stappen gezet worden. De gewilde Pokémon: Breath of the Wild is voorlopig nog niet in zicht, maar ik heb in ieder geval hoop voor de toekomst. Dat hebben we aan Pokémon Legends: Arceus te danken, het lelijke eendje van 2022.

Pokémon Legends: Arceus is verkrijgbaar voor Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error