In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren
Achtergrond

In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren

Astarion approves

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erwin Vogelaar met Baldur's Gate 3.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Het begon allemaal met de beroemde berenseksscène in een stream van Larian Studios. Baldur's Gate 3 stond totaal niet op mijn radar als een game die ik wilde spelen, want de vorige spellen van de studio klikten niet en ‘Baldur's Gate’ kende ik enkel van naam. Mijn interesse werd gewekt toen Larian tijdens die stream een game liet zien die je niet alleen hele bijzondere keuzes laat maken, maar waarin de gevolgen van deze keuzes volledig worden ingevuld, inclusief animaties en stemacteurs.

Baldur's Gate 3 blijkt gigantisch. Denk je na de eerste twee actes naar het einde te gaan, wandel je vervolgens de gigantische derde acte binnen waarin je overweldigd wordt door de mogelijkheden. Een hel voor iedereen die de game gewoon wil uitspelen, maar een genot voor liefhebbers die smullen van elke stap in deze wereld. Ik viel in die tweede categorie, want wat ben ik blij met deze game.

Hoofd van Karlach

Een van de tofste dingen die Larian doet is je enorme delen van de game laten missen. Stukken waar enorm veel tijd en geld in is gestopt kun je overslaan als je andere keuzes maakt. Het is zelfs onmogelijk om alles in één enkele playthrough te zien. Toch krijg je nooit het idee dat je iets mist, want wat je wel ziet is al zo groots en voelt zo compleet aan, dat het makkelijk is om vrede te hebben met de paden die je niet hebt genomen.

Ik maakte bijvoorbeeld al snel een fout waardoor een leuke companion niet mee wilde reizen. Jammer, maar ik maak in een onvermijdelijke tweede run gewoon andere keuzes, waardoor ik wel het verhaal van Karlach kan beleven, maar ook een hoop andere dingen ga zien die ik de eerste keer heb gemist. Hoe Karlachs hoofd in mijn tas terechtkwam laat ik even in het midden.

Door met deze instelling verder te spelen, leerde ik vrede te hebben met mijn keuzes en de uitkomsten van de dobbelstenen. Zolang mijn companions niet dood gingen of er hele domme dingen fout gingen, was het prima. Avonturen en relaties zijn niet perfect, maar gaan zoals ze gaan. Soms is het rommelig en soms heb je spijt, maar dat hoort nu eenmaal bij het leven.

Personages

Vooral dol ben ik op de personages en hun verhalen in deze game. Normaal speel ik in rpg's de ultieme good guy door positieve keuzes te maken en zoveel mogelijk mensen te redden. In Baldur's Gate 3 zorgden de personages ervoor dat ik andere keuzes maakte. Ik had vampier Astarion en bloedlustige krijger Lae'zel in mijn party en ik deed al snel alles om hen te beschermen. Iedereen die mijn murder babies iets wilde aandoen, mocht dood.

In de loop van het verhaal leer je meer over waarom deze personages zo zijn. Het is vervolgens prachtig dat je bij cruciale momenten in hun leven als speler een stap terug kunt nemen. Je mag natuurlijk precies zeggen wat je companions moeten doen, maar je kunt ook je mond houden en vertrouwen dat je avonturen en gesprekken genoeg waren. Wat was ik trots toen bijvoorbeeld Shadowheart de juiste keuze maakte!

<3 Astarion

Ook de relaties in Baldur's Gate 3 voelen echter dan in elke andere game die ik heb gespeeld. Vaak is een relatie in een rpg een soort einddoel. Je moet wat opdrachtjes doen, zoent hier en daar om uiteindelijk met elkaar in bed te belanden. Daarna wordt er niet meer over gesproken. Baldur's Gate 3 gaat verder.

Ik was al snel voor de charme van Astarion gevallen. Grotendeels dankzij het stemwerk van Neil Newbon, maar ook het schrijfwerk, het design en de animaties spelen mee. Pas later leerde ik Astarions kwetsbare kant kennen: een man die weer moet leren om zijn eigen persoon te zijn na vele jaren van misbruik. Als je het goed speelt wil hij dat samen met jou ontdekken.

Ik heb regelmatig keuzes gemaakt waarna in de hoek van het scherm 'Astarion disapproves' stond, want die saaie goedzak in mij blijft hardnekkig. Desondanks koos deze vampier ook voor mij. Onze relatie betekende niet een eindpunt, maar bleek een verrijking voor de rest van ons avontuur te zijn. Als ik het even niet meer wist, kon ik naar Astarion in zijn glitterjurk vol verse bloedvlekken lopen en hem een zoen geven.

Als hij kon lachen om de naam van mijn druïde, dan had hij dat vast gedaan, want voor mijn komende tweede playthrough kan ik waarschijnlijk geen betere naam verzinnen dan Mörning Wœd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!