In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren
Achtergrond

In Baldur's Gate 3 leerde ik de gevolgen van mijn keuzes te accepteren

Astarion approves

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erwin Vogelaar met Baldur's Gate 3.

Lees hier alle Favorieten van de redactie.

Het begon allemaal met de beroemde berenseksscène in een stream van Larian Studios. Baldur's Gate 3 stond totaal niet op mijn radar als een game die ik wilde spelen, want de vorige spellen van de studio klikten niet en ‘Baldur's Gate’ kende ik enkel van naam. Mijn interesse werd gewekt toen Larian tijdens die stream een game liet zien die je niet alleen hele bijzondere keuzes laat maken, maar waarin de gevolgen van deze keuzes volledig worden ingevuld, inclusief animaties en stemacteurs.

Baldur's Gate 3 blijkt gigantisch. Denk je na de eerste twee actes naar het einde te gaan, wandel je vervolgens de gigantische derde acte binnen waarin je overweldigd wordt door de mogelijkheden. Een hel voor iedereen die de game gewoon wil uitspelen, maar een genot voor liefhebbers die smullen van elke stap in deze wereld. Ik viel in die tweede categorie, want wat ben ik blij met deze game.

Hoofd van Karlach

Een van de tofste dingen die Larian doet is je enorme delen van de game laten missen. Stukken waar enorm veel tijd en geld in is gestopt kun je overslaan als je andere keuzes maakt. Het is zelfs onmogelijk om alles in één enkele playthrough te zien. Toch krijg je nooit het idee dat je iets mist, want wat je wel ziet is al zo groots en voelt zo compleet aan, dat het makkelijk is om vrede te hebben met de paden die je niet hebt genomen.

Ik maakte bijvoorbeeld al snel een fout waardoor een leuke companion niet mee wilde reizen. Jammer, maar ik maak in een onvermijdelijke tweede run gewoon andere keuzes, waardoor ik wel het verhaal van Karlach kan beleven, maar ook een hoop andere dingen ga zien die ik de eerste keer heb gemist. Hoe Karlachs hoofd in mijn tas terechtkwam laat ik even in het midden.

Door met deze instelling verder te spelen, leerde ik vrede te hebben met mijn keuzes en de uitkomsten van de dobbelstenen. Zolang mijn companions niet dood gingen of er hele domme dingen fout gingen, was het prima. Avonturen en relaties zijn niet perfect, maar gaan zoals ze gaan. Soms is het rommelig en soms heb je spijt, maar dat hoort nu eenmaal bij het leven.

Personages

Vooral dol ben ik op de personages en hun verhalen in deze game. Normaal speel ik in rpg's de ultieme good guy door positieve keuzes te maken en zoveel mogelijk mensen te redden. In Baldur's Gate 3 zorgden de personages ervoor dat ik andere keuzes maakte. Ik had vampier Astarion en bloedlustige krijger Lae'zel in mijn party en ik deed al snel alles om hen te beschermen. Iedereen die mijn murder babies iets wilde aandoen, mocht dood.

In de loop van het verhaal leer je meer over waarom deze personages zo zijn. Het is vervolgens prachtig dat je bij cruciale momenten in hun leven als speler een stap terug kunt nemen. Je mag natuurlijk precies zeggen wat je companions moeten doen, maar je kunt ook je mond houden en vertrouwen dat je avonturen en gesprekken genoeg waren. Wat was ik trots toen bijvoorbeeld Shadowheart de juiste keuze maakte!

<3 Astarion

Ook de relaties in Baldur's Gate 3 voelen echter dan in elke andere game die ik heb gespeeld. Vaak is een relatie in een rpg een soort einddoel. Je moet wat opdrachtjes doen, zoent hier en daar om uiteindelijk met elkaar in bed te belanden. Daarna wordt er niet meer over gesproken. Baldur's Gate 3 gaat verder.

Ik was al snel voor de charme van Astarion gevallen. Grotendeels dankzij het stemwerk van Neil Newbon, maar ook het schrijfwerk, het design en de animaties spelen mee. Pas later leerde ik Astarions kwetsbare kant kennen: een man die weer moet leren om zijn eigen persoon te zijn na vele jaren van misbruik. Als je het goed speelt wil hij dat samen met jou ontdekken.

Ik heb regelmatig keuzes gemaakt waarna in de hoek van het scherm 'Astarion disapproves' stond, want die saaie goedzak in mij blijft hardnekkig. Desondanks koos deze vampier ook voor mij. Onze relatie betekende niet een eindpunt, maar bleek een verrijking voor de rest van ons avontuur te zijn. Als ik het even niet meer wist, kon ik naar Astarion in zijn glitterjurk vol verse bloedvlekken lopen en hem een zoen geven.

Als hij kon lachen om de naam van mijn druïde, dan had hij dat vast gedaan, want voor mijn komende tweede playthrough kan ik waarschijnlijk geen betere naam verzinnen dan Mörning Wœd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc
Nieuws

Openwereld-actie-rpg Game of Thrones: Kingsroad komt ook naar pc

Nieuwe gameplaytrailer uitgebracht

De tijdens The Game Awards aangekondigde game Game of Thrones: Kingsroad wordt ook voor pc ontwikkeld.

Dat heeft ontwikkelaar Netmarble bevestigd via de inschrijvingen voor een gesloten bèta. Toen de game tijdens The Game Awards eind vorig jaar werd aangekondigd waren alleen iOS en Android als platforms aangekondigd, maar inmiddels is daar nu dus ook pc bijgekomen.

Ook zijn de minimale systeemeisen van de pc-versie van de game bekendgemaakt. Mensen hebben op zijn minst een Intel Core i7-9700 of AMD Ryzen 5 5500 nodig, een Nvidia GeForce RTX 1660 of AMD Radeon RX 7700 XT, 8GB aan geheugen, 30GB aan opslagruimte en Windows 10 of 11.

De hierboven genoemde bèta vindt plaatst van 16 tot en met 22 januari. Mensen die zich hebben ingeschreven en toegang krijgen ontvangen in de uiteindelijke versie van de game die later dit jaar moet uitkomen exclusieve beloningen.

Game of Thrones: Kingsroad wordt ontwikkeld door de Zuid-Koreaanse studio Netmarble en speelt zich af gedurende de gebeurtenissen uit het derde seizoen van de HBO-serie, net na de gebeurtenissen tijdens de 'Red Wedding'. Spelers besturen een bastaard afkomstig van het noordse House Tyre, die na bovengenoemde gebeurtenissen terug naar huis moet keren.

In de game verkennen spelers allerlei bekende locaties, van King's Landing tot het gebied boven de ijsmuur. Daarbij komt men diverse bekende personages tegen, waaronder Jon Snow, Varys en Cersei en Jaime Lannister. Hieronder kan een nieuwe gameplaytrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'
Nieuws

'Halo en Flight Simulator komen naar Switch 2 en PS5'

Ook de Final Fantasy 7 Remake-games zouden naar Switch 2 (en Xbox) komen

Een betrouwbare insider laat weten dat zowel Halo: The Master Chief Collection als Microsoft Flight Simulator dit jaar naar de nog onaangekondigde Nintendo Switch 2 en PlayStation 5 komen.

Dat laat NateTheHate weten in zijn podcast. Hij claimt te hebben gehoord dat Microsoft een "grote supporter" van de Switch 2 wordt en dat het bedrijf ook meer games naar de PS5 wil brengen. Vooral de komst van Halo naar Switch 2 en PS5 zou opvallend zijn, omdat hoofdpersonage Master Chief het boegbeeld van Xbox is.

NateTheHate claimt daarnaast dat Microsoft diverse games die nu al op Switch verkrijgbaar zijn zal patchen voor de Switch 2 om zo 4K-ondersteuning te bieden. Hij laat daarnaast weten dat hij "niet verrast zou zijn als Hi-Fi Rush en Sea of Thieves naar Switch 2 komen". Beide games zijn al wel op PS5 verkrijgbaar.

De bovenstaande geruchten zijn op moment van schrijven nog niet bevestigd, maar Microsoft brengt steeds meer van zijn games naar andere consoles. Vorig jaar kwamen bijvoorbeeld voormalige Xbox-exclusives Pentiment, Sea of Thieves, Hi-Fi Rush en Grounded naar andere platforms, en franchises als Call of Duty en Minecraft blijven ook op meerdere systemen uitkomen. Daarbij zijn games als The Outer Worlds 2, Indiana Jones and the Great Circle en Doom: The Dark Ages ook bevestigd voor PS5.

NateTheHate claimt in zijn podcast ook dat Square Enix Final Fantasy 7 Remake en Rebirth naar Switch 2 en Xbox Series-consoles brengt. Dit jaar zou Remake verschijnen op de platforms, terwijl Rebirth voor 2026 bewaard zou worden. Square Enix liet eerder al weten de focus te verleggen op multiplatformreleases, en eind vorig jaar gaf het bedrijf aan dat Final Fantasy-games niet exclusief op één console uit kunnen blijven komen.

Tot slot speculeert de insider dat de remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion waar geruchten over gaan ook op meerdere platforms beschikbaar komt. Hij geeft echter niet aan dat hij dit specifiek van bronnen heeft gehoord. Het bestaan van de Oblivion-remake is vooralsnog niet officeel bevestigd.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!