Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat
Achtergrond

Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat

Deze game ontbeert niets

Ik had niet veel interesse in Baldur's Gate 3, maar toen Larian Studios een seksscène liet zien waarin het hoofdpersonage werd genomen door een grote beer, belandde de game bovenaan mijn wishlist. En niet waarom je denkt.

Ik ben echt trots op het Belgische Larian Studios. Je kunt de veilige route nemen als je tijdens een presentatie laat zien dat spelers relaties kunnen aangaan met NPC's in je game. Je laat dan een man en een vrouw met elkaar flirten via de gespreksopties en toont hoogstens een beetje sideboob. Larian is echter niet zo preuts. Tijdens een livestream toonde de studio hoe twee mannen elkaar ontmoeten in het bos. Er waren piemels in beeld en de seksscène nam een hele onverwachte wending.

De clip die nu massaal via sociale media wordt verspreid om schande te spreken van deze scène, laat maar een klein stukje zien. Je ziet een beer die verleidelijk naar een man kijkt die naakt op de grond ligt met zijn benen gespreid. De hele clip biedt context.

Spelerskeuze

Tijdens de livestream mocht een live publiek kiezen welke keuzes het hoofdpersonage maakte, om te laten zien hoe spelerskeuze invloed heeft op het verhaal en wat je te zien krijgt. Natuurlijk wil zo'n enthousiast publiek testen hoe ver je in de game kunt gaan.

Het hoofdpersonage heeft in het bos een afspraak met een druid, met een hele strakke broek. De spanning tussen de twee spat er direct vanaf met teksten zoals: "Ik ben bijna te bang om je aan te raken, want als ik mij er aan over geef, kan ik misschien pas stoppen als ik je heb verslonden." Het publiek gilt, de druid en vampier trekken hun kleren uit. Als de gespierde druid zijn natuurlijke lust niet kan bedwingen verandert hij eventjes in een beer en daarna weer terug naar zijn menselijke vorm. Hij zegt dat het moeilijk is om het beest te temmen als zijn bloed sneller gaat stromen.

Het publiek en de chat wil daar compleet in meegaan. Het hoofdpersonage zegt dat hij de beer juist leuk vindt. "Laat mij het beest hebben en laat het beest mij hebben." Als de druid waarschuwt dat het dan wel… groot wordt, kiest het publiek voor de optie dat het hoofdpersonage dat wel lekker vindt. De druid verandert in de beer en het hoofdpersonage gaat op de grond liggen met zijn benen wijd. Maar voordat je echt iets te zien krijgt, komt er een eekhoorn in beeld die van schrik zijn eikel (het nootje) laat vallen.

Bears

Hilarisch natuurlijk, maar als ik even een uitstapje mag maken naar mijn artikelenreeks Voorspel, valt er meer in deze scène te lezen. Zo lijkt Larian wat te zeggen over elkaar compleet accepteren zoals je bent. Die beer is onlosmakelijk onderdeel van de druid. Delen van je identiteit verstoppen omdat je bang bent voor reacties van anderen en dan complete acceptatie vinden bij een partner, is iets waar iedereen in de lhbtq+-gemeenschap zich aan kan relateren.

Dat er uiteindelijk niets te zien is, lijkt mij verstandig. Bestialiteit is niet iets wat we moeten normaliseren. Toch voelt het niet goed om daar vervolgens een grap over te maken door dat eekhoorntje in beeld te zetten.

Je kunt de scène namelijk zien als een magische versie van een normaal moment tussen twee mannen. Dat is geen stretch, omdat in de gay community grote, harige mannen 'bears' worden genoemd. Door niet alleen een fade to black te doen, maar dat schrikkende eekhoorntje in beeld te zetten, wordt deze daad gepresenteerd als iets dat verkeerd en walgelijk is. Veel mensen hebben een probleem met het doodnormale idee dat twee mannen seks met elkaar kunnen hebben. Die krijgen hierdoor toch een knipoog mee, dat ze misschien wel gelijk hebben.

Improvisatie

Er is dus veel te zeggen over zo'n kleine scène en het is natuurlijk alsnog uit de context van de complete game en de talloze seksscènes die er waarschijnlijk in zitten. Afgezien daarvan, ben ik voornamelijk heel enthousiast geworden over de ogenschijnlijk onbeperkte mogelijkheden in Baldur's Gate 3. Ik hoef geen beer te neuken, maar dat zoiets kan, zegt veel over hoe uitgebreid deze game is. Je kunt door jouw keuzes echt een uniek avontuur krijgen dat je nooit eerder hebt ervaren.

Games geven je qua personages en verhaal steeds minder vrijheid. De meeste rollenspellen duwen je in een vaste rol die je moet spelen alsof je een acteur bent met een script waar je hier en daar vanaf mag wijken. Baldur's Gate 3 voelt veel meer als pure improvisatie, en daardoor echt als een potje Dungeons & Dragons dat op elk moment uit de hand kan lopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!