Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat
Achtergrond

Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat

Deze game ontbeert niets

Ik had niet veel interesse in Baldur's Gate 3, maar toen Larian Studios een seksscène liet zien waarin het hoofdpersonage werd genomen door een grote beer, belandde de game bovenaan mijn wishlist. En niet waarom je denkt.

Ik ben echt trots op het Belgische Larian Studios. Je kunt de veilige route nemen als je tijdens een presentatie laat zien dat spelers relaties kunnen aangaan met NPC's in je game. Je laat dan een man en een vrouw met elkaar flirten via de gespreksopties en toont hoogstens een beetje sideboob. Larian is echter niet zo preuts. Tijdens een livestream toonde de studio hoe twee mannen elkaar ontmoeten in het bos. Er waren piemels in beeld en de seksscène nam een hele onverwachte wending.

De clip die nu massaal via sociale media wordt verspreid om schande te spreken van deze scène, laat maar een klein stukje zien. Je ziet een beer die verleidelijk naar een man kijkt die naakt op de grond ligt met zijn benen gespreid. De hele clip biedt context.

Spelerskeuze

Tijdens de livestream mocht een live publiek kiezen welke keuzes het hoofdpersonage maakte, om te laten zien hoe spelerskeuze invloed heeft op het verhaal en wat je te zien krijgt. Natuurlijk wil zo'n enthousiast publiek testen hoe ver je in de game kunt gaan.

Het hoofdpersonage heeft in het bos een afspraak met een druid, met een hele strakke broek. De spanning tussen de twee spat er direct vanaf met teksten zoals: "Ik ben bijna te bang om je aan te raken, want als ik mij er aan over geef, kan ik misschien pas stoppen als ik je heb verslonden." Het publiek gilt, de druid en vampier trekken hun kleren uit. Als de gespierde druid zijn natuurlijke lust niet kan bedwingen verandert hij eventjes in een beer en daarna weer terug naar zijn menselijke vorm. Hij zegt dat het moeilijk is om het beest te temmen als zijn bloed sneller gaat stromen.

Het publiek en de chat wil daar compleet in meegaan. Het hoofdpersonage zegt dat hij de beer juist leuk vindt. "Laat mij het beest hebben en laat het beest mij hebben." Als de druid waarschuwt dat het dan wel… groot wordt, kiest het publiek voor de optie dat het hoofdpersonage dat wel lekker vindt. De druid verandert in de beer en het hoofdpersonage gaat op de grond liggen met zijn benen wijd. Maar voordat je echt iets te zien krijgt, komt er een eekhoorn in beeld die van schrik zijn eikel (het nootje) laat vallen.

Bears

Hilarisch natuurlijk, maar als ik even een uitstapje mag maken naar mijn artikelenreeks Voorspel, valt er meer in deze scène te lezen. Zo lijkt Larian wat te zeggen over elkaar compleet accepteren zoals je bent. Die beer is onlosmakelijk onderdeel van de druid. Delen van je identiteit verstoppen omdat je bang bent voor reacties van anderen en dan complete acceptatie vinden bij een partner, is iets waar iedereen in de lhbtq+-gemeenschap zich aan kan relateren.

Dat er uiteindelijk niets te zien is, lijkt mij verstandig. Bestialiteit is niet iets wat we moeten normaliseren. Toch voelt het niet goed om daar vervolgens een grap over te maken door dat eekhoorntje in beeld te zetten.

Je kunt de scène namelijk zien als een magische versie van een normaal moment tussen twee mannen. Dat is geen stretch, omdat in de gay community grote, harige mannen 'bears' worden genoemd. Door niet alleen een fade to black te doen, maar dat schrikkende eekhoorntje in beeld te zetten, wordt deze daad gepresenteerd als iets dat verkeerd en walgelijk is. Veel mensen hebben een probleem met het doodnormale idee dat twee mannen seks met elkaar kunnen hebben. Die krijgen hierdoor toch een knipoog mee, dat ze misschien wel gelijk hebben.

Improvisatie

Er is dus veel te zeggen over zo'n kleine scène en het is natuurlijk alsnog uit de context van de complete game en de talloze seksscènes die er waarschijnlijk in zitten. Afgezien daarvan, ben ik voornamelijk heel enthousiast geworden over de ogenschijnlijk onbeperkte mogelijkheden in Baldur's Gate 3. Ik hoef geen beer te neuken, maar dat zoiets kan, zegt veel over hoe uitgebreid deze game is. Je kunt door jouw keuzes echt een uniek avontuur krijgen dat je nooit eerder hebt ervaren.

Games geven je qua personages en verhaal steeds minder vrijheid. De meeste rollenspellen duwen je in een vaste rol die je moet spelen alsof je een acteur bent met een script waar je hier en daar vanaf mag wijken. Baldur's Gate 3 voelt veel meer als pure improvisatie, en daardoor echt als een potje Dungeons & Dragons dat op elk moment uit de hand kan lopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!