Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat
Achtergrond

Waarom Baldur's Gate 3 door die seksscène op mijn wishlist staat

Deze game ontbeert niets

Ik had niet veel interesse in Baldur's Gate 3, maar toen Larian Studios een seksscène liet zien waarin het hoofdpersonage werd genomen door een grote beer, belandde de game bovenaan mijn wishlist. En niet waarom je denkt.

Ik ben echt trots op het Belgische Larian Studios. Je kunt de veilige route nemen als je tijdens een presentatie laat zien dat spelers relaties kunnen aangaan met NPC's in je game. Je laat dan een man en een vrouw met elkaar flirten via de gespreksopties en toont hoogstens een beetje sideboob. Larian is echter niet zo preuts. Tijdens een livestream toonde de studio hoe twee mannen elkaar ontmoeten in het bos. Er waren piemels in beeld en de seksscène nam een hele onverwachte wending.

De clip die nu massaal via sociale media wordt verspreid om schande te spreken van deze scène, laat maar een klein stukje zien. Je ziet een beer die verleidelijk naar een man kijkt die naakt op de grond ligt met zijn benen gespreid. De hele clip biedt context.

Spelerskeuze

Tijdens de livestream mocht een live publiek kiezen welke keuzes het hoofdpersonage maakte, om te laten zien hoe spelerskeuze invloed heeft op het verhaal en wat je te zien krijgt. Natuurlijk wil zo'n enthousiast publiek testen hoe ver je in de game kunt gaan.

Het hoofdpersonage heeft in het bos een afspraak met een druid, met een hele strakke broek. De spanning tussen de twee spat er direct vanaf met teksten zoals: "Ik ben bijna te bang om je aan te raken, want als ik mij er aan over geef, kan ik misschien pas stoppen als ik je heb verslonden." Het publiek gilt, de druid en vampier trekken hun kleren uit. Als de gespierde druid zijn natuurlijke lust niet kan bedwingen verandert hij eventjes in een beer en daarna weer terug naar zijn menselijke vorm. Hij zegt dat het moeilijk is om het beest te temmen als zijn bloed sneller gaat stromen.

Het publiek en de chat wil daar compleet in meegaan. Het hoofdpersonage zegt dat hij de beer juist leuk vindt. "Laat mij het beest hebben en laat het beest mij hebben." Als de druid waarschuwt dat het dan wel… groot wordt, kiest het publiek voor de optie dat het hoofdpersonage dat wel lekker vindt. De druid verandert in de beer en het hoofdpersonage gaat op de grond liggen met zijn benen wijd. Maar voordat je echt iets te zien krijgt, komt er een eekhoorn in beeld die van schrik zijn eikel (het nootje) laat vallen.

Bears

Hilarisch natuurlijk, maar als ik even een uitstapje mag maken naar mijn artikelenreeks Voorspel, valt er meer in deze scène te lezen. Zo lijkt Larian wat te zeggen over elkaar compleet accepteren zoals je bent. Die beer is onlosmakelijk onderdeel van de druid. Delen van je identiteit verstoppen omdat je bang bent voor reacties van anderen en dan complete acceptatie vinden bij een partner, is iets waar iedereen in de lhbtq+-gemeenschap zich aan kan relateren.

Dat er uiteindelijk niets te zien is, lijkt mij verstandig. Bestialiteit is niet iets wat we moeten normaliseren. Toch voelt het niet goed om daar vervolgens een grap over te maken door dat eekhoorntje in beeld te zetten.

Je kunt de scène namelijk zien als een magische versie van een normaal moment tussen twee mannen. Dat is geen stretch, omdat in de gay community grote, harige mannen 'bears' worden genoemd. Door niet alleen een fade to black te doen, maar dat schrikkende eekhoorntje in beeld te zetten, wordt deze daad gepresenteerd als iets dat verkeerd en walgelijk is. Veel mensen hebben een probleem met het doodnormale idee dat twee mannen seks met elkaar kunnen hebben. Die krijgen hierdoor toch een knipoog mee, dat ze misschien wel gelijk hebben.

Improvisatie

Er is dus veel te zeggen over zo'n kleine scène en het is natuurlijk alsnog uit de context van de complete game en de talloze seksscènes die er waarschijnlijk in zitten. Afgezien daarvan, ben ik voornamelijk heel enthousiast geworden over de ogenschijnlijk onbeperkte mogelijkheden in Baldur's Gate 3. Ik hoef geen beer te neuken, maar dat zoiets kan, zegt veel over hoe uitgebreid deze game is. Je kunt door jouw keuzes echt een uniek avontuur krijgen dat je nooit eerder hebt ervaren.

Games geven je qua personages en verhaal steeds minder vrijheid. De meeste rollenspellen duwen je in een vaste rol die je moet spelen alsof je een acteur bent met een script waar je hier en daar vanaf mag wijken. Baldur's Gate 3 voelt veel meer als pure improvisatie, en daardoor echt als een potje Dungeons & Dragons dat op elk moment uit de hand kan lopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!