Armored Core 6 deed me beseffen hoe pedant ik klink
Achtergrond

Armored Core 6 deed me beseffen hoe pedant ik klink

Oefening baart afgunst

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Marcel met Armored Core 6: Fires of Rubicon.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie.

Binnen de redactie van Gamer.nl sta ik bekend als Fromsoftware-kenner. Een beetje zoals mede-eindredacteur Ron Vorstermans een Call of Duty-expert genoemd wordt. Hoe typisch was het daarom dat hij mij een lesje Armored Core 6 moest leren. 

Ik heb weliswaar sinds Demon’s Souls de meeste Fromsoftware-games voor Gamer.nl gerecenseerd, maar stiekem zegt (of zei) de Armored Core-reeks me helemaal niets. Ik was ook niet bepaald de doelgroep, Ron des te meer. Laat hem de review maar lekker doen, dacht ik daarom afgelopen augustus. Ik speel de game wel gewoon op mijn eigen tempo. Hoe moeilijk kan het zijn?

When the chips are down

‘Acht uur lang op de eerste ‘echte’ baas vastzitten moeilijk’, blijkbaar. Ron had al wel gezegd dat Armored Core 6 aan het eind van Chapter 1 een flinke drempel opwerpt, maar niets kon me voorbereiden op hoe hoog die was. Balteus was een muur, een bunker, een fort, een onneembare veste. Ik dacht dat ik gek werd. En toen werd ik gek.

Ik heb hardop geschreeuwd, maniakaal gelachen en daarna weer geschreeuwd. Er zijn hele dialogen gevoerd met de game. “Oh ja tuurlijk schiet je nu een raket terwijl ik je net heb gestaggered heb. Oh nog een tweede erbij. Ja waarom niet. Tuurlijk mag jij gewoon bewegen terwijl ik na een stagger hulpeloos in de lucht bungel. Let maar niet op mij, ik probeer het nog wel driehonderd keer. Tijd zat joh.”

Wat ik ook probeerde, het wilde niet lukken. Tuurlijk werd ik beter in het lezen van zijn aanvallen, maar zelfs mijn beste pogingen waren hopeloos. Ik kreeg zoveel chip damage dat ik in de tweede fase te weinig repair kits had om alle vlammenwerpers te overleven. Eén keer ging het uitzonderlijk goed, te goed bijna, en dat wist Balteus ook. Hoe anders kun je verklaren dat hij ineens een zieke combo deed zonder me tijd te gunnen om snel nog een repair kit te gebruiken.

Soul searching

Na pakweg vier uur dacht ik ineens aan het advies dat Ron me vooraf had gegeven. Armored Core is een heel ander soort spel dan een Dark Souls of Elden Ring. Dit is geen kwestie van ‘git gud’. Als het niet lukt, moet je waarschijnlijk je build veranderen. Er is een hele garage waar je ieder onderdeel van je mech kunt vervangen. Van top tot teen en van wapen tot accu. Het lag niet aan mij, het lag aan mijn mech. Fjew…

Vol goede moed googelde ik naar ‘best build to beat chapter 1 boss armored core 6’. Ik klikte op een paar links en las de adviezen op deze pagina’s braaf door. Ik noteerde de namen van de onderdelen en wapens die ik moest hebben en ging terug naar de garage. Als ik dat nou allemaal koop en meeneem naar de missie, komt het vanzelf goed.

Terwijl ik het boodschappenlijstje vergeleek met mijn eigen collectie, viel me iets op: ik had alles al. Sterker nog, mijn huidige build wás de ‘best build’. Volgens alle goedbedoelde adviezen op het internet zou ik binnen no-time korte metten maken met zijn energieschild. En mijn lazerzwaard was perfect om hem daarna af te straffen.

Ok, maar, waarom lukte het dan niet? Ik was even bang dat dit alweer het einde betekende van mijn kortstondige carrière als mechpiloot 621? Ron verzekerde me ervan dat het echt wel een keer ging lukken. Op een gegeven moment zou ik zijn aanvallen goed genoeg kunnen lezen, en werd het tijd voor de grote afstraffing. Balteus gaat er sowieso aan. Het stadium ‘vroeg’ was ik al lang en breed voorbij, maar een late overwinning telt evengoed.

Aanmoedigende woorden van Ron, en ongetwijfeld ook goedbedoeld, maar ik kon er helemaal niets mee. Leuk voor hem, dacht ik. ‘Zijn’ Balteus was al dood. Tuurlijk zeg je dat het vanzelf wel een keer lukt als het je al een keer is gelukt. Dat is makkelijk praten. Maar wat moet ik met zulk advies?

Rechtvaardig is niet aardig

Oh god. Is dat hoe ik klink als ik weer eens oreer over hoe eerlijk en rechtvaardig de Souls-games zijn? Over hoe aanvallen altijd netjes van tevoren worden aangegeven en hoe je daarop moet leren anticiperen? En dat je door de juiste middelen in te zetten jezelf ook altijd een bepaald voordeel kunt verschaffen? Blijf het nou maar gewoon proberen, dan leer je vanzelf de patronen lezen.

Heb ik echt zo weinig inlevingsvermogen? De games van Fromsoftware zijn voor mij ook niet makkelijk, maar bazen kosten me zelden meer dan tien pogingen. Tuurlijk voelen ze dan rechtvaardig en eerlijk genoeg. En leuk dat ik andere mensen stimuleer om de aanvallen te leren, maar heb ik dat zelf wel eens gedaan? Het lukte bij mij waarschijnlijk eerder ‘vanzelf’, want ik speel dit soort games al meer dan tien jaar.

Vergis je niet, ik vind Armored Core 6: Fires of Rubicon een geweldige game, maar wat een bullshit was Balteus. Er zijn uiteraard een hoop mensen die stellig beweren dat hij perfect gebalanceerd is, maar ik durf te wedden dat zij niet acht uur hebben vastgezeten. Rechtvaardigheid is subjectief, zo blijkt maar weer. Was er maar een game dit jaar die me dat uit had kunnen leggen aan de hand van een fantastisch verhaal over hoe kapitalisme alles in de as legt.

PS Een van de andere eindredacteuren, collega Arthur van Vliet, had nog een terechte vraag. “Hoe heb je ‘m nou uiteindelijk verslagen? Was er een eurekamoment ofzo? En hoe was het? Nu gaat het leeuwendeel van de tekst over de struggle, en opeens is er een conclusie, is Balteus verslagen en lezen we alleen dat het acht uur heeft gekost. Ik mis net één stap.”

Het erge is: ik weet het niet eens meer. Ik heb het acht uur lang geprobeerd en op een gegeven moment was ‘ie dood. Is het toch vanzelf een keer gelukt.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!