Xbox laat eindelijk zien wat het in huis heeft
Achtergrond

Xbox laat eindelijk zien wat het in huis heeft

Een fenomenale presentatie

Een gladde Marcus Phoenix, een handdruk met Dom, een ongegeneerde vertraagde pianoversie van Mad World… Microsoft sloot gisteren een historische Xbox Games Showcase af met Gears of War: E-Day. De game doet terugdenken aan de Gears of War waar we in 2006 een Xbox 360 voor kochten. Microsoft liet gisteren zien waarom het bedrijf naast Sony en Nintendo hoort te staan in de consolemarkt – gewoon met goede games.

Er was dit jaar veel gedoe rondom Xbox. Ontslagen, onzekerheid rond exclusiviteit, sluitingen. Het zou journalistiek onverantwoord zijn om het sluiten van onder meer Tango Gameworks en Arkane Austin te negeren, zeker na een presentatie als gisteren. Microsoft is op strategisch vlak zoekende, dat is duidelijk. Zo liet Phil Spencer in een interview met IGN vannacht doorschemeren dat er absoluut nog meer Xbox-titels naar concurrerende platformen komen.

Watch on YouTube

Onzekerheid

Ik heb het daar een paar weken geleden uitgebreid over gehad in een column op Gamer.nl. Daarin zei ik dat het er gewoon echt even niet goed uitzag voor Xbox en dat de gisteren uitgezonden livestream veel onzekerheid rondom het merk niet zou gaan wegnemen. Ik denk dat die voorspelling is uitgekomen. Xbox staat intern onder druk door de acquisities en something’s gotta give, zoals ze dat ongetwijfeld ook in Redmond zeggen. Veel vragen zijn na gisteren nog altijd onbeantwoord.

Verdere ontslagen zijn als gevolg niet uit te sluiten. Ik denk ook dat bijna alle, zo niet álle Xbox-games uiteindelijk naar andere systemen gaan (intern project latitude genoemd). Microsoft wil geld zien na de acquisities. Maar goed, dat betekent niet meteen dat het bedrijf is vergeten hoe goede games worden gemaakt waaraan ze vele miljarden hebben uitgegeven. Wat ik ook zei in die column toen, geldt in mijn optiek na gisteren nog steeds:

“Dit betekent niet het einde van Xbox of van Game Pass. Consolemakers verkopen consoles dankzij games. Ik ben persoonlijk van mening dat Xbox een bijzonder goede line-up heeft voor de komende jaren. Ik denk zelfs dat de aankomende Xbox-presentatie in juni de beste van Xbox wordt tot nu toe.”

Ik zeg dat niet omdat ik gelijk wil halen. Je kunt het hier zelfs mee oneens zijn. Maar het is wel belangrijke context voor de rest van dit artikel: er is nog steeds veel onzekerheid bij Xbox, onzekerheid die de Games Showcase niet wegneemt. Wat de Showcase wel heeft gedaan, is laten zien dat Microsoft een gigantisch portfolio heeft met getalenteerde studio’s. Er komen ontzettend veel Xbox-titels aan. Game Pass-houders zitten dit en volgend jaar gebakken.

En dan komen we bij een meer persoonlijk punt, want ik zie dat gewoon erg graag. Ik heb al sinds kinds af aan een Xbox. Ik houd van Xbox. Deze presentatie raakte op dat front de nostalgische snaar. Ik wil dolgraag geloven in het Xbox-merk vanwege de spellen waarmee ik opgroeide. Ik wil dolgraag Phil Spencer geloven als hij zegt dat Microsoft nog steeds consoles wil blijven maken. De game-industrie en wij als gamers baten bij een goed en gezond Xbox.

Games

‘Gezond’ is bij Xbox op dit moment nog maar de vraag – daar blijf ik bij – maar als we even afgaan op de games die Microsoft heeft getoond, dan lijkt het met ‘goed’ stukken beter te zitten. De Xbox Games Showcase was een historische Xbox-show. Veel games waren al gelekt of zelfs getoond, maar ein-de-lijk liet Microsoft zien waartoe alle acquisities hebben geleid. De Showcase was een tsunami aan games waarvoor je een Xbox met Game Pass wilt kopen.

De presentatie begon en eindigde met Call of Duty: Black Ops 6, die vanaf de eerste dag op Game Pass komt te staan. Dat is in Call of Duty-jargon een gigantische 360 no-scope W voor Phil Spencer, die vervolgens in beeld kwam om de rest van de presentatie in gang te zetten. Doom: The Dark Ages laat ons rippen en tearen in de middeleeuwen. Je schild heeft nu een kettingzaag en je Doom Slayer heeft nu een draak. Oké, we’re in.

In het rpg-blokje kwamen Dragon Age: The Veilguard (zin in!), het grafisch imponerende Starfield: Shatterered Space en Fallout 76: Skyline Valley langs. Die laatste franchise zat er na het succes van de tv-serie natuurlijk wel aan te komen. Opvallender was de stem die we na de Fallout-trailer horen. Is dat Clive uit Final Fantasy 16? Jawel, stemacteur Ben Starr speelt ook de protagonist van het nieuwe Clair Obscur: Expedition 33, een ogenschijnlijk prachtige fantasygame met veel sfeer.

State of Decay 3 liet ook nog even van zich zien. We maakten ons een beetje zorgen om de zombiegame omdat we er jaren niets van hadden vernomen. Dit was een welkom teken van leven. Wel is het opvallend dat er nog steeds geen releasedatum wordt genoemd: een trend die de gehele Xbox-conferentie aanhield. Er werden amper concrete verschijningsdata genoemd in de presentatie. Dat is natuurlijk jammer voor nieuwsgierige gamers, maar tegelijkertijd erg prettig voor ontwikkelaars en de werkdruk in studio’s.

Watch on YouTube

Nog meer games

Een andere trend die tijdens de presentatie aanhield, was die van imponerende games. Microsoft had er zin in. South of Midnight leunt op de stop-motion-animatie en oogt supervloeiend en uniek. World of Warcraft grijpt met The War Within terug naar eerdere trailers uit de franchise, waardoor de nostalgie in ons gamershart toch weer een beetje oplaaide. Konami toonde uit het niets Metal Gear Solid Delta. De remake van Metal Gear Solid 3 oogt fantastisch, dus hopelijk stelt Konami ons niet teleur.

Flintlock: The Siege of Dawn, de actiegame met een vosje als compagnon, oogde stukken beter dan in de eerste trailer. Er werden harde gevechten getoond met vloeiende traversal en zelfs teleportatie. Cool. In Winter Burrow speel je een muisje dat de winter moet overleven. Dat oogt ontzettend schattig. In Mixtape reizen we terug naar een tijd waarin MTV nog relevant was en zomers langer duurden dan ze nu doen. Dit lijkt een magisch-realistisch avontuur te worden door de ogen van boze tieners in de jaren negentig. Kom maar door.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Dus laten we even doorgaan. In Microsoft Flight Simulator 2024 ga je aan het werk in een videogame, maar dan mooier dan het echte leven. Diablo 4: Vessel of Hatred bewijst opnieuw dat Blizzard beter is in cinematics dan de rest. Perfect Dark werd opeens getoond en blies ons van onze stoel met vloeiende sluip-actie en nog vloeiendere bewegingsvrijheid – wat hebben wij daar achterlijk veel zin in. Age of Mythology: Retold is een remake van een van onze favoriete strategiegames.

Fable is Fable en dat is oprecht goed nieuws. Die game oogt fantastisch en belooft de sfeer en toon van de eerste delen goed te vatten. Life is Strange: Double Exposure toont de terugkeer van Max en dat wordt vast en zeker weer janken, waarschijnlijk zonder pet op. Indiana Jones and the Great Circle klinkt en oogt fantastisch en lijkt een blockbuster van een game te worden - het type game dat het portfolio van Xbox nogal eens wordt verweten te ontbreken.

Avowed stelde ons een beetje teleur met de eerste trailer een paar maanden terug. De Obsidian-game oogde traag en een beetje simpel. Deze nieuwe trailer barstte daarentegen van spektakel, dus wij zitten er weer klaar voor. Dat geldt ook voor Assassin’s Creed Shadows; wij zijn wel weer in voor een nieuwe ‘grote’ Assassin’s Creed, zeker als die zich in Japan afspeelt. Waar Stalker 2: Heart of Chornobyl zich afspeelt moge duidelijk zijn. De trailer liet goed zien waarom we deze donkere en verhalende firstpersonshooter in september willen spelen.

Nadat Microsoft nog een hardwareverversing aankondigde, sloot Xbox af met Gears of War: E-Day. Nee, geen Gears 6 of Gears of War 6, maar een prequel die zich afspeelt op de dag waarop het allemaal misging op de planeet Sera. Mede dankzij een pianoversie van Mad World (een referentie naar die geweldige trailer uit 2006), rolde er nog net geen klein traantje over onze wangen. Wat een trailer! En wat gaat die game mooi worden in Unreal Engine 5.

Let Phil cook

Welke van de bovengenoemde games komen alleen naar Xbox en pc? Welke komen uiteindelijk alsnog naar andere consoles, of juist direct naar andere consoles, zoals Doom: The Dark Ages direct op de PlayStation 5 zal verschijnen? Dat zijn goede vragen waarop deze conferentie geen antwoord geeft. Microsoft vindt het niet zo erg dat het beeld van exclusives een beetje is vertroebeld, lijkt het. Ik denk zelf dat al die games gewoon naar andere platformen komen. De deur is al op een kier gezet.

Het is meestal geen goed teken als je na zo’n presentatie veel vragen hebt, maar nogmaals, dit lag in de lijn der verwachtingen. Die onzekerheid zal ook nog wel even blijven. Sec genomen is er over één ding gelukkig wel duidelijkheid. Over de videogames. Microsoft heeft ons echt weggeblazen zoals ze dat nooit eerder hebben gedaan met een presentatie. We hebben ontzettend veel games gezien die ontzettend veelbelovend zijn. We hebben gezien waarom je een Xbox met Game Pass wilt hebben.

Deze presentatie gaat op dat front echt de geschiedenisboeken in en kan een keerpunt zijn voor het overwegend negatieve sentiment rondom het Xbox-merk. Of in jongere taal, voor als je gister enkel bent ingeschakeld voor Call of Duty: laat Phil koken. Xbox-bezitters eten goed de komende jaren. En PlayStation- en Switch-bezitters misschien ook wel.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!