De neerwaartse spiraal die Xbox heet

De neerwaartse spiraal die Xbox heet

Het ziet er oprecht even niet goed uit

Microsoft investeerde vele tientallen miljarden in het Xbox-merk en Game Pass, maar sloot onlangs meerdere studio’s die juist Microsofts problemen hadden moeten oplossen. Het sentiment rond Xbox lijkt haast niet slechter te kunnen. Waarom gebeurt dit allemaal, en wat staat er nog te gebeuren?

De studio’s achter onder andere het gerenommeerde Prey en Hi-Fi Rush Zijn niet meer. Microsoft heeft onlangs besloten om vier studio's te sluiten. Het gaat om ontwikkelaars die onder de paraplu van ZeniMax vielen: Arkane Austin van Redfall, Hi-Fi Rush-maker Tango Gameworks en Mighty Doom-studio Alpha Dog Games gaan dicht. Het personeel van Roundhouse Games wordt ondergebracht bij ZeniMax Online Studios. 

Redfall

Vorige week vertelde collega Marcel nog hoe ongeloofwaardig de boodschap van Xbox is geworden. Ik wil in dit artikel wat dieper ingaan op Microsofts verantwoording van die boodschap - of eigenlijk, het gebrek daaraan. Niemand kan de toekomst voorspellen, ook biljoenenbedrijven niet, zo blijkt. Maar in plaats van in barre tijden vast te houden aan de reeds ingeslagen Game Pass-strategie, schakelt Microsoft naar een kapitalistische klassieker: opportunisme.

Daarom komt er geen Hi-Fi Rush 2. Dat is een bittere pil. Xbox-marketinghoofd Aaron Greenberg noemde Hi-Fi Rush vorig jaar een “breakout hit” die “alle metingen en verwachtingen overtrof”. Dat valt niet te rijmen met wat Tango Gameworks nu is overkomen.  Veel gamers vragen zich daarom af wat de toekomst van Xbox is. Als hele goede en populaire games niet goed genoeg meer zijn, wat willen ze dán bij Microsoft?

Microsoft geeft met deze sluitingen ook intern een signaal af: het gaat het bedrijf op dit moment enkel om de bottom line. Stel je voor dat je nu bij Ninja Theory of Double Fine werkt. Zit je dan op je gemak te sleutelen aan gegarandeerde anti-kassuccessen als Hellblade 2 en een nieuwe Psychonauts? Nogmaals, Hi-Fi Rush peilde geweldig onder fans en critici en was meermaals genomineerd op The Game Awards.

Hi-Fi Rush

Er zit onzekerheid in de onderste gelederen van Xbox, daar waar de games worden gemaakt. Ontwikkelaars binnen Xbox zouden zich volgens deze lezing van ‘Xbox-journalist’ Jez Corden afvragen welke maatlat Microsoft gebruikt om het succes van zijn games te meten. Ontwikkelaars missen naar verluidt visie van hogerop. Maar ook in de top rommelt het, met getob en warrige communicatie rond onderwerpen die gamers belangrijk vinden. 

Het voelt zo onbezonnen allemaal. Xbox-hoofd Matt Booty heeft na de studiosluitingen intern verkondigd dat die sluitingen nodig zijn omdat de gamedivisie te uitgesmeerd is – “als pindakaas over een boterham’. Hij zei dat Xbox meer wil inzetten op games waarvan ze weten dat die goed scoren. Zogeheten ‘high impact titles’. Je vraagt je af wat dat precies betekent. Was Hi-Fi Rush niet zo’n titel? Opnieuw is de strategie enorm onduidelijk.

Hi-Fi Rush

Scrutiny

Waarschijnlijk is dat geen toeval, omdat Microsoft een beursgenoteerd bedrijf is, en daarom altijd zoekende is naar de beste boodschap richting investeerders. En die investeerders zien bij Microsoft in AI en cloudservices de voornaamste honingpot. Vrijwel ieder nieuwsbericht over Microsofts earnings afgelopen maand gaat over die twee takken van het bedrijf. Investeerders verwachten dat Microsoft daar het meeste kan groeien. 

De gamedivisie is met de aanschaf van Activision-Blizzard-King (ABK) ook immens gegroeid, maar dan vooral in grootte. ABK is ongeveer drie keer zo groot in personeel als de Xbox-divisie was voorafgaand aan de overname. Omdat Xbox nu zo’n grote tak binnen Microsoft is geworden, staat deze divisie feller onder toezicht. Scrutiny heet dat. Dat is de Xbox-divisie niet komen overvallen. Allicht neemt scrutiny toe na zo’n gigantische overname.

Als er hoge piefen over je schouder meekijken, zorg dan op zijn minst dat ze groene cijfertjes zien. Dat is op zijn zachtst gezegd niet het geval. De consolestrijd met de PlayStation 5 lijkt te zijn gestreden. In het eerste kwartaal van 2024 werden er vijf keer zoveel PlayStation 5-consoles verscheept als Xbox Series-consoles. Volgens Microsoft is de winst uit hardware afgelopen kwartaal met 31 procent afgenomen ten opzichte van vorig jaar.

Halo Infinite

The trend is your friend, maar de trend is deprimerend. Dat probleem speelt al langer en stak in algemene zin de kop op na de coronacrisis. We zaten tijdens corona thuis te gamen en staken veel meer tijd en geld in onze hobby. Veel gamebedrijven schroefden hun productie op en begonnen en masse projecten goed te keuren. Na corona stagneerde die groei. Er wordt gesproken over de grootste slowdown in dertig jaar. 

Microsoft had de aanschaf van ABK dan ook niet slechter kunnen timen. ABK kostte Microsoft min of meer zijn gehele geprojecteerde vrije kasstroom - geld dat ‘misbaar’ is en vaak gebruikt wordt om te investeren. De ABK-overname moest de groei van Game Pass stuwen, een groei die tijdens corona was ingezet. In 2022 hing de vlag er heel anders bij. De afgelopen twee jaar zijn diensten als Game Pass en PlayStation Plus volledig en abrupt gestagneerd.

Waar PlayStation Plus nog een vangnet heeft (PlayStation-bezitters vinden het niet erg om games te kopen), lijkt dat op Xbox-consoles veel minder het geval. Alles draait op Xbox-consoles om Game Pass. Het is een publiek geheim dat retailers in Europa amper nog fysieke Xbox-games verkopen. Dat komt door Game Pass, maar dat komt ook door de Series S zonder diskdrive, die gunstig geprijsd is ten opzichte van de Series X. 

 

Xbox is een digitaal platform, maar dat vindt Microsoft niet erg, want Microsoft heeft met Game Pass eigenlijk maar één doel: lifetime value. Het is de bedoeling dat jij in dat ecosysteem wordt gezogen en pas weggaat als je in de kist ligt, gechargeerd gezegd. Microsoft heeft daar games voor nodig, en die heeft Microsoft ook. Het probleem is enkel dat die games momenteel geen nieuwe mensen bereiken. 

Dus hoe nu verder? Ook dat is een probleem, want de opties voor groei op eigen platformen zijn beperkt. Microsoft ziet toekomst in cloudgamen. Uit gelekte documenten blijkt dat Xbox verwacht dat cloudgamen de komende jaren een enorme vlucht gaat nemen, maar ook dat cloudgamen nu nog weinig voorstelt. Game Pass groeit enkel op pc, maar PC Game Pass stelt in absolute getallen niet veel voor. De pc-markt wordt gedomineerd door Steam.

Neerwaartse spiraal

Als veel mensen die geen Game Pass hebben wél een Xbox zouden hebben, zou dat het perspectief veranderen. Voor Microsoft zou het verkopen van consoles de groei van Game Pass kunnen stuwen. Cloudgamen en PC Game Pass zetten immers geen zoden aan de dijk. Bovendien zullen andere consoles nooit Game Pass toelaten op hun eigen hardware. Dat is in de huidige vorm ondenkbaar, gezien er ook thirdpartytitels op Game Pass staan.  

Grounded

En daarmee is een bittere neerwaartse spiraal ingezet waaraan niet makkelijk te ontkomen is. Game Pass op de console groeit niet, want voor groei heb je consoles nodig, maar Microsoft verkoopt geen consoles. Die groei zou je kunnen boosten door te verhuizen naar andere platformen, maar dat is op dit moment niet mogelijk. Dán zou je kunnen wachten tot die groei aanzet (er komen immers goede games aan), maar Microsoft heeft dat geduld niet. 

Het is duidelijk dat Microsoft wil dat Xbox zijn investeringen op de korte termijn gaat terugverdienen. Er doen al geruchten de ronde dat de top van Microsoft het liefst zo’n beetje alle eigen titels wil poorten naar andere platformen. Intern zou Microsoft die rode lijn van exclusiviteit het liefst zien vertroebelen. Tja, Microsoft verkoopt misschien weinig consoles, maar Sony en Nintendo doen dat absoluut wel.

Sea of Thieves doet het hartstikke goed in de PlayStation Store, maar het lag eigenlijk altijd al zeer voor de hand dat er nog veel meer ‘exclusieve Xbox-games’ naar andere digitale winkels zouden komen. Dat is verreweg de makkelijkste manier om te groeien voor Xbox. Als Xbox-bezitter vind je dat misschien stom of snap je de langetermijntactiek niet. Waarom zou je dan nog een Xbox kopen? Tja, dan denk je in games, niet in geld.

Sea of Thieves

Zelf denk ik dat het goed is dat Xbox dit doet. Phil Spencer heeft altijd gezegd dat hij wil dat Xbox-games overal te spelen zijn, dus dit past daar prima bij. Er zit iets heel moois in een platformagnostische houding, vind ik. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit ook lelijk kan worden. Er gingen een paar dagen geleden bijvoorbeeld geruchten dat Microsoft overwoog om Call of Duty niet op dag van release op Game Pass uit te brengen.

Niet het einde, maar het stinkt

Inmiddels is duidelijk dat Call of Duty dit jaar wel gewoon vanaf dag één op Game Pass verschijnt. Gelukkig, want anders zou de backlash niet te versmaden zijn. Day One-titels zijn een van de weinige paradepaardjes die Game Pass nog heeft. Daarom laten mensen hun abonnement lopen. Je wilt niet dat ook die belofte opeens vaag wordt. En er is al zoveel onzekerheid. Er is geen Xbox-fan die op dit moment zijn handen voor Microsoft in het vuur durft te steken, op welk front dan ook.

Wel nu, Microsoft gaat Game Pass niet dumpen. Game Pass genereert nog altijd inkomsten. Wel moet Microsoft oppassen dat het Game Pass niet buitenspel zet door het snelle geld op te zoeken. Er zijn al langer geluiden dat de dienst van negatieve invloed is op de verkopen van thirdpartytitels op Xbox. Wanneer wordt het voor uitgevers als EA en Ubisoft niet meer de moeite waard om Xbox-games te ontwikkelen, omdat de omzet zo laag is? Sowieso zijn Game Pass-deals steeds minder lucratief voor uitgevers en ontwikkelaars. Neemt Game Pass niet te veel weg van hun verkoop op andere platformen?

Hi-Fi Rush

Dat betekent allemaal niet het einde van Xbox of van Game Pass. Consolemakers verkopen consoles dankzij games. Ik ben persoonlijk van mening dat Xbox een bijzonder goede line-up heeft voor de komende jaren. Ik denk zelfs dat de aankomende Xbox-presentatie in juni de beste van Xbox wordt tot nu toe. Bovendien is ook Sony ontevreden over de geprojecteerde groei. Ik sluit niet uit dat Helldivers 2 naar Xbox komt.

Dit is een probleem dat iedere uitgever heeft, maar jeetje, zo erg als het bij Xbox stinkt, stinkt het nergens. Die presentatie komende maand gaat wellicht fantastisch worden, maar ik denk niet dat het de onzekerheid wegneemt over Game Pass, exclusieve games en hardware.

 “Maar Microsoft is 3000 miljard waard, die kunnen wel wat lijden en hebben geduld”, zo zou je kunnen counteren. Als dat zo was, dan waren we over een paar jaar wel Hi-Fi Rush 2 aan het spelen. Nee, dat geduld is er juist niet. Daarom hebben zelfs de positieve outcomes nu een donker randje: Microsoft zou op papier met zoveel studio’s een fantastische thirdparty-uitgever zijn bijvoorbeeld. Maar ja, ook daar heeft de praktijk de theorie ingehaald.

Als dat zo was dan waren we over een paar jaar wel Hi-Fi Rush 2 aan het spelen.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Een van de grootste verwijten die de Xbox puristen t.o.v. het verkoopsucces van de PS4 gebruikten, was dat de PS4 vooral een FIFA en een Call of Duty console was. Games zoals The Last of Us, Uncharted, God of War, Knack, Astrobot VR, Dreams, Until Dawn, infamous, Horizon, Ghost of Tsushima en Days Gone verkochten inderdaad slechter, maar hey… die studio’s zijn nu nog aan het werk. Voor alle ‘ja maar’ mensen: Uiteraard is Sony niet de perfectie. Die sluiten ook studio’s. Maar Microsoft… Ziellozer als dit kan je niet worden. Eindelijk heb je de studio’s in handen die de kwaliteit kunnen evenaren of zelfs overtreffen met dat rijtje Sony-exclusives die ik hierboven opnoem, gaan ze juist die kwaliteit op straat zetten. Met andere woorden: Hi-Fi Rush is onweerstaanbaar, fantastisch, een inspiratiebron, een lichtpunt, maar Call of Duty verkoopt beter.

[Reactie gewijzigd door Don Carpaccio op 18 mei 2024 - 06:36]

1

Ben het helemaal met je eens z op 1 punt na ik denk niet dat 1 van de studio’s van Microsoft het in zich heeft om een game als the last of us te overtreffen. Tuurlijk hef is een kwestie van smaak maar qua productie waarde heb ik dat nog niet gezien van Microsoft.

-1
test

Dan heb je het puur/meer over verhaal en de impact daarvan, neem ik aan? Want ik denk dat indertijd de eerste Gears of War op Xbox 360 net zo'n impact had qua productiewaarde, innovatie, technologie etc. had als The Last of Us op PS3 binnen die generatie.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 18 mei 2024 - 09:29]

0

Gear of wat kostte 12 miljoen om te maken en the last of us 200 miljoen. Dus als we het hebben over productiewaarde mag gears of war niet eens in de schaduw staan van de last of us.

-1
test

Productiewaarde is iets anders dan puur budget imo. Het wat is wat je als gamer als eindresultaat er ook van af ziet. Bovendien ik weet niet waar je zonder bronvermelding aan die getallen komt, maar ik durf te vermoeden dat bij The Last of Us de ontwikkeling van de engine en technologie daar in meegenomen zit. Bij Epic is dat een aparte kost, de ontwikkeling van de techniek en Unreal Engine 3, dus die zal je daar mijn inziens, toch in ieder geval deels bij moeten tellen.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 18 mei 2024 - 09:33]

1

staat gewoon op het internet. Als je intikt wat elke game kost om te maken.

0
test

Ook een uitsplitsing van de kosten, hoeveel jaren in ontwikkeling, hoeveel werknemers, efficiency rates, etc. Als aandeelhouder van Sony weet ik dat daar al vanaf het PS3 tijdperk marketingkosten onder het ontwikkelbudget vallen en ongeveer de helft van het totaalbudget zijn. Bij Gears of War kan ik me voorstellen dat marketingbudget een andere kostenpost is omdat Microsoft daar de marketing verzorgde en niet Epic en dat kan niet binnen de twaalf miljoen, dat kan ik je verzekeren. Bovendien is de productiewaarde meer dan enkel en puur het budget, maar ook dingen zoals hoeveel zorg en detail zie je terug op het uiteindelijke scherm. Anders zou bijv. een Duke Nukem Forever een game met astronomische productiewaarden zijn en dat is natuurlijk verre van zo.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 18 mei 2024 - 10:10]

0
test

Ik vraag me wel af waar je die budgetten vandaan haalt, na redelijk wat zoeken kom ik eropuit dat het ontwikkelbudget van Gears of War 1 op Xbox 360 30 miljoen dollar was en die van The Last of Us op PS3 rond de 20 miljoen dollar maar dat is geschat, want dat is nooit door Sony of Naughty Dog bevestigd. The Last of Us 2 had wel een budget van ruim 220 miljoen dollar, maar het is niet eerlijk om die game met Gears of War 1 en zijn productiewaarden te vergelijken, dan zou je het budget van Gears of War ook een inflatiecorrectie moeten geven. Kan je jouw bronnen geven van die budgetten, wat anders kan ik er niet echt verder op reageren?

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 18 mei 2024 - 15:32]

0
test

Deze gebruiker is verwijderd

1
test

Ik wil hier geen consolewarartikel van maken maar ik denk dat beide Xbox en PlayStation in een spiraal naar beneden zitten. Xbox vanwege hierboven genoemd, maar PlayStation omdat de budgetten voor singleplayer verhaal gedreven games astronomisch zijn en nog groter worden en gezien dat het aantal totale gamers op consoles niet groeit dit ook begrensd is en dus de bottom line aantast op de middellange termijn. Nintendo doet het wat betreft slimmer ze hebben de race om graphics en productiewaarde losgelaten en kunnen daardoor meer focussen op gameplay en beter hun releases plannen. Ze kunnen al games in de pijplijn hebben die ze niet meteen uitbrengen. In een persconferentie die deze week weer oppopte bleek dat die strategie al 20 jaar geleden is ingezet toen de codenaam van de Wii bekendgemaakt werd. Wat dat betreft heeft Nintendo veel meer een langetermijnvisie waar ze ook aan vasthouden. Dat zouden Xbox en vooral Sony, omdat ik van die laatste aandeelhouder ben, ook moeten doen.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 18 mei 2024 - 15:08]

2
test

Ik kan me wel een beetje vinden in jouw reactie. Bij mij is het meer op gevoel dan op echte feiten, maar ik vind Sony ook niet meer ‘Playstation’ bieden zoals het ooit was. Dat gevoel ben ik eigenlijk sinds einde PS3 kwijt. Dat komt met name omdat de exclusieve titels me tot die tijd veel beter aanspraken: Uncharted, Resistance, Killzone etc. Eigenlijk vond ik TLOU 2 en Bloodborne de enige echte toffe exclusives voor de PS4 (remasters etc) niet meegerekend). Bij de PS5 heb ik nog steeds zoiets van: wanneer begint het nou echt? Heb enorm veel genoten van een aantal games, maar dat waren allemaal geen exclusieve games. Laatst begonnen ze bij GK al over de PS6. 2026 of 2027? Voor mij gevoel is de vijf pas 2 jaar uit. Maargoed. Vooral kwestie van smaak. Vind de stap naar elke nieuwe generatie sowieso steeds kleiner worden.

2

Aanbevolen voor jou