Waarom Final Fantasy 7 Rebirth wegkomt met saaie openwereldmissies
Achtergrond

Waarom Final Fantasy 7 Rebirth wegkomt met saaie openwereldmissies

Hoog van de toren blazen

Mijn ogen rolden achterin mijn oogkas toen ik voor het eerst met een toren werd geconfronteerd in Final Fantasy 7 Rebirth. Al lange tijd keek ik uit naar dit tweede deel van het remake-project omdat Cloud en zijn vrienden in dit stuk van het verhaal de wijde wereld in zouden trekken. Maar dit was toch zeker niet hoe Square Enix een open wereld aan zou pakken?

Als je een openwereldgame moet vullen met activiteiten, dan is de welbekende toren die debuteerde in Assassin’s Creed wel het grootste cliché dat je kunt verzinnen. Je moet eerst een grote installatie activeren, om vervolgens allerlei icoontjes op je kaart te ontgrendelen. Die icoontjes ga je dan weer braaf allemaal af, onderweg naar je volgende toren waar het hele verhaal weer opnieuw begint.

100 procent

Het was een van mijn grootste kritiekpunten in de recensie van Rebirth en die kritiek blijft absoluut overeind. Wat ik er in de review niet bij heb verteld, is dat ik in het eerste open stuk van de game ál die activiteiten heb afgewerkt. En vervolgens in het tweede gebied ook. Ik stopte pas met het 100 procent uitspelen van elke omgeving toen de embargodatum angstig dichtbij kwam. Toen moest ik de game toch echt eens uit gaan spelen om een gewogen oordeel te kunnen geven in de recensie.

Objectief gezien was het geen geweldige zijcontent: vind een Mako-bron en druk op een knopje, vind een soort tempel en druk op een paar knopjes, vind een speciaal monster en versla die. Je kunt het gerust hersenloos noemen, maar mijn hersenen gingen er plotseling heel goed op. Hoe kan dat nou?

Nostalgie

Ten eerste is er de leuke wereld die een genot is om te verkennen. Elk open gebied dat je tegenkomt is weer een totaal andere omgeving met allerlei leuke details. Die open gebieden zijn bovendien niet overweldigend groot en worden mondjesmaat aan je gepresenteerd. Na een lineair stukje van het verhaal, krijg je weer een nieuw open gebied voorgeschoteld. Als je je voorneemt om alles te gaan doen, word je dus niet in één klap geconfronteerd met een veel te grote hoeveelheid content, waardoor het behapbaar lijkt.

Natuurlijk speelt nostalgie daar voor mij ook een rol bij. Als groot liefhebber van de originele Final Fantasy 7 is het voor mij heerlijk om de graslanden buiten Kalm, de dorre woestijn die contrasteert met het glanzende pretpark Gold Saucer en de bossen rond Gongaga te doorkruisen. En dat met mijn favoriete personages, die overal braaf achter me aan hobbelen en af en toe een praatje met elkaar aanknopen.

Het helpt daarbij ook enorm dat het vechten zo geweldig en afwisselend is. Het is geen straf om weer een horde monsters aan je zwaard te rijgen als je je ondertussen meer kunt verdiepen in het vechtsysteem en leert om synergie-moves met je teamgenoten uit de knoppen te toveren. Bovendien kun je ook je teamsamenstelling variëren, waarbij elk personage weer heel anders speelt. Heb je even genoeg van Barret en Tifa (onmogelijk!), dan kun je de shuriken van Yuffie, de defensieve speelstijl van Red XIII of de chaos van Cait Sith even proberen.

Tijd voor een pauze

Maar waardoor ik de openwereldcontent echt goed kon slikken is de opzet van de game; een roadtrip met absurdistische kenmerken. Middenin je reis om de wereld te redden, moet je van het hoofdverhaal bijvoorbeeld mini-games spelen in een zonnige badplaats. Ja, je moet met Red XIII een soort Rocket League spelen, anders kun je namelijk geen badkleding verdienen, die je voor het verhaal nodig hebt om op het strand te komen.

De game moedigt je aan om het allemaal niet zo serieus te nemen en vooral om pauzes in te lassen. Natuurlijk zijn we op zoek naar Sephiroth, maar kijk eens om je heen! Je bent in de Gold Saucer, het beroemdste pretpark ter wereld! Nee, je moet nu echt eerst al die mini-games proberen, voordat we in het tragische achtergrondverhaal van een van je vrienden duiken. Het leven is een vakantie.

Die insteek verandert voor mij de manier waarop je de game benadert. Je kunt af en toe best even ontspannen, want dat is wat de game je meegeeft. En dan is het prettig om wat hersenloze taakjes uit te voeren. Geef mij maar wat Chocobo's om te temmen of Cactuar-standbeeldjes om naar te zoeken. Ik heb de tijd.

Alles is optioneel

Dat neemt overigens niet weg dat de openwereldcontent de game naar beneden haalt. Dzat kritiekpunt blijft staan. Het spel was nóg beter geweest als deze activiteiten daadwerkelijk slim of interessant waren geweest, of als er verhalen aan ze gekoppeld waren die je echt geboeid houden. Maar door de gekozen opzet haalt dit minpunt de score voor mij niet heel veel naar beneden. De zijmissies zijn niet per se goed, maar ik erger me ook niet al te veel aan ze.

Mocht dat voor jou anders liggen, dan is er gelukkig nog één belangrijk argument over. Al die optionele zijcontent is ontzettend optioneel. Als jij geen zin hebt om je tijd te verdoen met nonsens, dan kun je gewoon op je verhaaldoel aflopen en de rest links laten liggen. De open wereld is meestal een afslag, soms zelfs letterlijk: als je uit de grotten het Junon-gebied inloopt, kun je rechtdoor naar de grote stad doorlopen, of linksaf slaan om de open speeltuin te betreden. Het kan, maar het hoeft niet.

Je hebt immers geen Chocobo nodig om bij je bestemming te komen, je hoeft niet alle summons te hebben om de eindbaas te verslaan en Chadley komt er echt wel overheen als je niet alle torens voor hem hebt geactiveerd. Soms is het goed om even pauze te nemen, maar we begrijpen het ook als je daar geen zin in hebt. Wat dat betreft heeft deze veel te grote, volgestouwde en uitgerekte jrpg best respect voor je tijd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gedeelte van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack bekend
Nieuws

Gedeelte van Tony Hawk's Pro Skater 3+4-soundtrack bekend

Met o.a. CKY, Motörhead en Wavves

Activision heeft een gedeelte van de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4 onthuld.

Toen de game eerder deze maand werd aangekondigd, werd beloofd dat de collectie niet alleen muziek uit de oorspronkelijke versies van de game zou bevatten, maar ook nieuwe muziek. Dit werd ook al gedaan bij Tony Hawk's Pro Skater 1+2.

Activision heeft nu een speellijst op Spotify geplaatst met een gedeelte van de soundtrack van het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4. We weten dat het om een gedeelte gaat, omdat het 'Wave One' wordt genoemd. Dichterbij de release worden er dus waarschijnlijk nog meer nummers van de soundtrack bekendgemaakt.

Het gaat tot nu toe om de volgende nummers van de volgende bands:

  • Ace of Spades van Motörhead

  • Them Bones van Alice in Chains

  • Ultimate van Denzel Curry

  • Damaged Goods van Gang of Four

  • 96 Quite Bitter Beings van CKY

  • Yankee and the Brave (Ep. 4) van Run the Jewels

  • King of the Beach van Wavves

  • Real Thing van Turnstile

  • Not the Same van Bodyjar

  • New Wage Salary van End It

  • Head van Jeff Rosenstock

  • Collard Greens van Schoolboy Q en Kendrick Lamar

  • Outta Here van KRS-One

  • Result van TCMF

  • Dog Years van Urethane

  • Charlotte van Kittie

  • Mass Appeal van Gang Starr

  • Faster than the World van H20

  • Roadkill van Starcrawler

  • Amoeba van Adolescents

Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update
Nieuws

Rainbow Six Siege gaat ‘free-to-access’ met de X-update

Onder andere Dual Front en visuele verbeteringen worden

Ubisoft heeft uitgelicht wat de eerder aangekondigde Rainbow Six Siege X-update betekent voor de tactische shooter. Onder andere de nieuwe gamemodus Dual Front en het feit dat de game free-to-access wordt komen aan bod.

Dat deed het bedrijf middels een presentatie die werd uitgezonden, al konden fans ook een evenement in Atlanta bijwonen om de onthulling samen met medespelers mee te maken. 

De update, genaamd Rainbow Six Siege X, voegt meer content toe aan de shooter in de vorm van een nieuwe gamemodus genaamd Dual Front. Daarin nemen - zoals eerder was gelekt - twee teams van zes spelers het tegen elkaar op in een grotere speelomgeving waarin ze dieper in het territorium van de tegenstander moeten gaan. Iedereen blijft in Dual Front overigens respawnen, waar doodgaan in Rainbow Six Siege doorgaans betekent dat je jouw teammates moet spectaten.

Verder verbetert de update het uiterlijk van de maps met dank aan een nieuw belichtingssysteem, wordt audio nauwkeuriger en kunnen onder andere gasbuizen in de omgeving gebruikt worden voor een tactisch voordeel. 

Misschien wel de meest opvallende keuze die samengaat met de update is dat Rainbow Six Siege gedeeltelijk free-to-play wordt. Spelers kunnen gratis beginnen met spelen in de unranked modi van het spel, en maximaal 26 van de 76 beschikbare operators vrijspelen. 

Wie de betaalde versie van het spel aanschaft krijgt ook toegang tot de competitieve modi als Ranked en Siege Cup, en kan 50 operators bemachtigen. Spelers die Rainbow Six Siege al bezitten behouden al hun content. Ubisoft gaat ook harder inzetten op eSports door een aparte tab in het menu toe te voegen.

De beta-versie van Rainbow Six Siege X is nu beschikbaar tot en met 19 maart, op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Toegang tot de beta wordt verleend middels Twitch Drops, dus spelers moeten op Twitch Rainbow Six Siege livestreams kijken om toegang te krijgen. De update wordt op 10 juni volledig uitgerold voor spelers op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc.

Gamer.nl kreeg een previewbuild van de Dual Front-modus voorgeschoteld, en kreeg al meer te horen over de veranderingen die in Rainbow Six Siege X worden doorgevoerd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!