Waarom Final Fantasy 7 Rebirth wegkomt met saaie openwereldmissies
Gamer.nl
Achtergrond

Waarom Final Fantasy 7 Rebirth wegkomt met saaie openwereldmissies

Hoog van de toren blazen

Mijn ogen rolden achterin mijn oogkas toen ik voor het eerst met een toren werd geconfronteerd in Final Fantasy 7 Rebirth. Al lange tijd keek ik uit naar dit tweede deel van het remake-project omdat Cloud en zijn vrienden in dit stuk van het verhaal de wijde wereld in zouden trekken. Maar dit was toch zeker niet hoe Square Enix een open wereld aan zou pakken?

Als je een openwereldgame moet vullen met activiteiten, dan is de welbekende toren die debuteerde in Assassin’s Creed wel het grootste cliché dat je kunt verzinnen. Je moet eerst een grote installatie activeren, om vervolgens allerlei icoontjes op je kaart te ontgrendelen. Die icoontjes ga je dan weer braaf allemaal af, onderweg naar je volgende toren waar het hele verhaal weer opnieuw begint.

100 procent

Het was een van mijn grootste kritiekpunten in de recensie van Rebirth en die kritiek blijft absoluut overeind. Wat ik er in de review niet bij heb verteld, is dat ik in het eerste open stuk van de game ál die activiteiten heb afgewerkt. En vervolgens in het tweede gebied ook. Ik stopte pas met het 100 procent uitspelen van elke omgeving toen de embargodatum angstig dichtbij kwam. Toen moest ik de game toch echt eens uit gaan spelen om een gewogen oordeel te kunnen geven in de recensie.

Objectief gezien was het geen geweldige zijcontent: vind een Mako-bron en druk op een knopje, vind een soort tempel en druk op een paar knopjes, vind een speciaal monster en versla die. Je kunt het gerust hersenloos noemen, maar mijn hersenen gingen er plotseling heel goed op. Hoe kan dat nou?

Nostalgie

Ten eerste is er de leuke wereld die een genot is om te verkennen. Elk open gebied dat je tegenkomt is weer een totaal andere omgeving met allerlei leuke details. Die open gebieden zijn bovendien niet overweldigend groot en worden mondjesmaat aan je gepresenteerd. Na een lineair stukje van het verhaal, krijg je weer een nieuw open gebied voorgeschoteld. Als je je voorneemt om alles te gaan doen, word je dus niet in één klap geconfronteerd met een veel te grote hoeveelheid content, waardoor het behapbaar lijkt.

Natuurlijk speelt nostalgie daar voor mij ook een rol bij. Als groot liefhebber van de originele Final Fantasy 7 is het voor mij heerlijk om de graslanden buiten Kalm, de dorre woestijn die contrasteert met het glanzende pretpark Gold Saucer en de bossen rond Gongaga te doorkruisen. En dat met mijn favoriete personages, die overal braaf achter me aan hobbelen en af en toe een praatje met elkaar aanknopen.

Het helpt daarbij ook enorm dat het vechten zo geweldig en afwisselend is. Het is geen straf om weer een horde monsters aan je zwaard te rijgen als je je ondertussen meer kunt verdiepen in het vechtsysteem en leert om synergie-moves met je teamgenoten uit de knoppen te toveren. Bovendien kun je ook je teamsamenstelling variëren, waarbij elk personage weer heel anders speelt. Heb je even genoeg van Barret en Tifa (onmogelijk!), dan kun je de shuriken van Yuffie, de defensieve speelstijl van Red XIII of de chaos van Cait Sith even proberen.

Tijd voor een pauze

Maar waardoor ik de openwereldcontent echt goed kon slikken is de opzet van de game; een roadtrip met absurdistische kenmerken. Middenin je reis om de wereld te redden, moet je van het hoofdverhaal bijvoorbeeld mini-games spelen in een zonnige badplaats. Ja, je moet met Red XIII een soort Rocket League spelen, anders kun je namelijk geen badkleding verdienen, die je voor het verhaal nodig hebt om op het strand te komen.

De game moedigt je aan om het allemaal niet zo serieus te nemen en vooral om pauzes in te lassen. Natuurlijk zijn we op zoek naar Sephiroth, maar kijk eens om je heen! Je bent in de Gold Saucer, het beroemdste pretpark ter wereld! Nee, je moet nu echt eerst al die mini-games proberen, voordat we in het tragische achtergrondverhaal van een van je vrienden duiken. Het leven is een vakantie.

Die insteek verandert voor mij de manier waarop je de game benadert. Je kunt af en toe best even ontspannen, want dat is wat de game je meegeeft. En dan is het prettig om wat hersenloze taakjes uit te voeren. Geef mij maar wat Chocobo's om te temmen of Cactuar-standbeeldjes om naar te zoeken. Ik heb de tijd.

Alles is optioneel

Dat neemt overigens niet weg dat de openwereldcontent de game naar beneden haalt. Dzat kritiekpunt blijft staan. Het spel was nóg beter geweest als deze activiteiten daadwerkelijk slim of interessant waren geweest, of als er verhalen aan ze gekoppeld waren die je echt geboeid houden. Maar door de gekozen opzet haalt dit minpunt de score voor mij niet heel veel naar beneden. De zijmissies zijn niet per se goed, maar ik erger me ook niet al te veel aan ze.

Mocht dat voor jou anders liggen, dan is er gelukkig nog één belangrijk argument over. Al die optionele zijcontent is ontzettend optioneel. Als jij geen zin hebt om je tijd te verdoen met nonsens, dan kun je gewoon op je verhaaldoel aflopen en de rest links laten liggen. De open wereld is meestal een afslag, soms zelfs letterlijk: als je uit de grotten het Junon-gebied inloopt, kun je rechtdoor naar de grote stad doorlopen, of linksaf slaan om de open speeltuin te betreden. Het kan, maar het hoeft niet.

Je hebt immers geen Chocobo nodig om bij je bestemming te komen, je hoeft niet alle summons te hebben om de eindbaas te verslaan en Chadley komt er echt wel overheen als je niet alle torens voor hem hebt geactiveerd. Soms is het goed om even pauze te nemen, maar we begrijpen het ook als je daar geen zin in hebt. Wat dat betreft heeft deze veel te grote, volgestouwde en uitgerekte jrpg best respect voor je tijd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!