Staat de console-industrie op het punt om te kantelen?
Achtergrond

Staat de console-industrie op het punt om te kantelen?

Sony staat met haar PlayStation 4 zo ver voor op concurrent Microsoft, dat de console-strijd deze generatie al lang en breed is beslist. Ze lijken ook de beste papieren te hebben voor de volgende cyclus, of kunnen de kansen toch nog keren?

Ik ken heel veel mensen met een PlayStation 4 en maar weinig mensen die er ontevreden over zijn of een overstap naar Xbox overwegen. Met games als God of War, Marvel’s Spider-Man en Horizon: Zero Dawn heeft Sony volgens velen de beste exclusives, en ook in de toekomst lijkt dat voorlopig zo te blijven met bijvoorbeeld The Last of Us 2. Nou is Europa sowieso meer een PlayStation-minded regio, maar ook wereldwijd is Sony veel succesvoller dan Microsoft. Alle genoemde games krijgen ongetwijfeld ook een vervolg op de volgende generatie, en als je die wilt spelen, moet je toch bij PlayStation blijven.

©GMRimport

De kanteling

En toch denk ik dat de zaken er over anderhalf jaar heel anders voor kunnen staan. Al is het maar omdat dat historisch nou eenmaal zo gaat. Wie de ene generatie nog een grote jongen is, wordt de volgende ronde gedecimeerd. Sony was heer en meester met haar PlayStation 2 en blies de concurrentie weg, al was het maar doordat die console ook nog eens fungeerde als dvd-speler. Voor hun volgende console werd de ontwikkelaar een beetje arrogant en ze hingen het gigantische prijskaartje van 600 euro aan de PlayStation 3. In een interview gaf het bedrijf aan dat je meer uren zou willen werken om de console te kunnen kopen. De PS3 ging daardoor stroef van start en moest zijn meerdere erkennen in de Xbox 360. Uiteindelijk wist de console veel terrein in te halen, maar alleen doordat Sony er enorm hard aan trok en een schier oneindige stroom exclusives uitbracht.

Een paar jaar later onderging Microsoft hetzelfde lot. Na het succes van de 360, kreeg het bedrijf het schijnbaar hoog in de bol en was alleen een console niet meer genoeg. De Xbox One moest een alles-in-een entertainmentsysteem worden, die bovendien altijd online moest zijn om je games af te kunnen spelen en verplicht met Kinect kwam, omdat die cruciaal zou zijn voor de console. Sony zette daar juist een nederige houding tegenover en gaf aan alles te doen voor games en gamers, precies wat klanten wilden horen.

Overigens is het natuurlijk een simplificatie om deze strijd tot twee consoleboeren te beperken. Nintendo speelt zo zijn eigen rol in de industrie, maar volgens mij concurreert de Switch nauwelijks met de andere twee apparaten. Nintendo gooit hoge ogen met de hybride console, maar doet ontzettend zijn eigen ding en spreekt een heel andere doelgroep – of een ander deel van het gamer-brein – aan.

©GMRimport

Verhoudingen van nu

Zo arrogant als na de PlayStation 2 is Sony volgens mij nog niet, maar de openheid en gretigheid is er wel een beetje vanaf. Wie zo ver voor staat op de concurrentie, kan het kennelijk veroorloven om af en toe een consument-onvriendelijke beslissing te nemen. Zo werd PlayStation Plus duurder, terwijl het aantal ‘gratis’ games dat je krijgt terugliep van zes naar twee per maand. Ook stelde Sony zich halsstarrig op rond cross-play, en lijkt de focus op kleinere ontwikkelaars een stuk minder. Waar Sony een aantal jaar geleden nog meerdere onafhankelijke ontwikkelaars op het podium trok tijdens E3-presentaties, is daar nu alleen nog plek voor de blockbusters – al hield het bedrijf dit jaar niet eens een persconferentie op de belangrijkste gamebeurs van het jaar. Maar ze zijn denk ik niet zo ver heen dat ze nog 600 euro gaan vragen voor hun volgende console.

Toch lijkt de geschiedenis zich een beetje te herhalen, want het is nu Microsoft die zich nederig opstelt om gamers voor de volgende generatie binnen te halen. Ze kopen links en rechts nieuwe studio’s, met Double Fine als nieuwste aanwinst. Er zijn goede deals als Game Pass, een abonnement waarop je al hun nieuwste games direct kunt spelen. Daar sluiten ze ook heel wat deals voor af met indie-studio’s, zodat je ook die games gelijk op Game Pass kunt proberen. Hun streamingdienst xCloud, waarmee je je eigen games naar elk gewenst apparaat kunt streamen, wordt gratis. En ze werken vriendelijk samen met Nintendo voor bijvoorbeeld cross-play, en gaven de ontwikkelaars van Cuphead zelfs toestemming om de game naar de Switch te brengen.

©GMRimport

Glazen bol

Of dat genoeg is om de strijd om de consument gelijk weer om te draaien, weet ik niet. Microsoft maakt veel beslissingen die mij consument-vriendelijk lijken, maar tot nu toe vind ik dat ze te weinig must-play games hebben. Met de eerder genoemde Sony-exclusives heeft de PlayStation 5 straks alsnog een hele dikke streep voor. Bovendien is Microsoft niet de enige die op nieuwe studio’s aast: deze week ging nog het gerucht dat Sony graag Alan Wake-maker Remedy wil kopen.

Ik weet niet eens of Microsoft de strijd om meest verkochte consoles wel per se wíl winnen. Met diensten als Play Anywhere en Game Pass lijkt het erop dat ze vooral willen dat je in het Xbox-ecosysteem terecht komt, of dat nou op een Xbox-console is of op een ander apparaat.

Uiteindelijk ben ik ook maar een enthousiasteling met een glazen bol, dus wie weet wat er gaat gebeuren. Maar het lijkt mij wel duidelijk dat de volgende generatie een spannende strijd zal opleveren. Niet alleen omdat Sony en Microsoft elkaar het leven zuur gaan maken, maar ook omdat Google als nieuwe speler de boel komt opschudden. De maanden in aanloop naar de nieuwe consoles worden ongelooflijk belangrijk, wanneer de uitgevers hun visie voor de toekomst uitleggen en gamers beslissen welke console hun geld verdient. Ik kan in elk geval niet wachten: wie er ook wint, dit soort concurrentie zorgt altijd voor mooie momenten en spannende nieuwe technologie.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop
Nieuws

Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop

Eigenaren kunnen nu gratis Super Mario Bros.-wekscènes downloaden

Nintendo's vorig jaar uitgebrachte wekker kan nu door iedereen gekocht worden.

De Alarmo werd vorig jaar aangekondigd en ging in oktober in de verkoop via de officiële Nintendo Store. Om Alarmo aan te schaffen via de Nintendo Store, was echter wel een betaald Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Inmiddels is die vereiste komen te vervallen en kan dus iedereen de wekker aanschaffen via de Nintendo Store of deelnemende winkels. De wekker kost 99,99 euro.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

Alarmo heeft motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kunnen gebruikers de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door op te staan. Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over de slaap van de gebruiker bij, zodat men kunt zien hoeveel men beweegt in hun slaap. Ook kunnen er rustgevende geluiden worden aangezet om bij in slaap te vallen.

Overigens heeft Nintendo omdat het vandaag Mario Dag is wekscènes van Super Mario Bros. beschikbaar gesteld om te downloaden voor Alarmo. Dit kan via een gratis update.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Complete SXSW-panel rondom The Last of Us SXSW te zien
Nieuws

Complete SXSW-panel rondom The Last of Us SXSW te zien

Met showrunners Mazin en Druckmann en diverse acteurs, waaronder Ramsey en Pascal

Afgelopen weekend werd er op SXSW te Austin, Texas een panel gehouden over het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us. Dit panel is nu in zijn geheel te zien.

Het panel werd live uitgezonden via internet, en kan hieronder terug worden bekeken. Niet alleen showrunners Craig Mazin en Neil Druckmann zijn aanwezig, ook acteurs als Bella Ramsey, Pedro Pascal en Kaitlyn Dever zijn van de partij. Hoewel er niet veel details over het aankomende tweede seizoen gegeven kunnen geven, zijn er hier en daar toch wat details te horen en praten de acteurs vooral over de samenwerking met hun collega's tijdens de opnames.

Tijdens het panel werd ook een nieuwe trailer voor het tweede seizoen getoond, die onlangs al te bekijken was. Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zijn er vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen verstreken. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!