Gerucht: Sony wil Alan Wake-ontwikkelaar Remedy kopen
Nieuws

Gerucht: Sony wil Alan Wake-ontwikkelaar Remedy kopen

Sony is volgens bronnen van nieuwswebsite Push Square een bod aan het voorbereiden op de Alan Wake-ontwikkelaar Remedy Entertainment. Het bedrijf wil wellicht Alan Wake 2 exclusief naar de PlayStation 5 brengen.

Vorige week werd bekendgemaakt dat Sony meer exclusieve games wil lanceren, wanneer de PlayStation 5 wordt uitgebracht. Om dit te bereiken en te kunnen concurreren met het groeiende aantal studio's van Microsoft, wil Sony volgens geruchten een aantal ontwikkelaars overnemen. Nieuwswebsite Push Square zegt nu dat Sony interesse heeft in het aanschaffen van Remedy Entertainment, de ontwikkelaar achter de Max Payne- en Alan Wake-franchises.

Shuhei Yoshida, de president van Sony Worldwide Studios, heeft recentelijk een bezoek gebracht aan het kantoor van Remedy in Finland. Push Square zegt bovendien van verschillende bronnen gehoord te hebben dat Sony een bod op de studio aan het voorbereiden is.

Of Remedy daadwerkelijk open staat voor een overname door Sony, is onzeker. Ondanks de samenwerking met Microsoft tussen 2006 en 2016, is de ontwikkelaar van Max Payne, Alan Wake, Quantum Break en Control namelijk altijd onafhankelijk geweest. Sinds de laatste paar jaar is de studio bovendien snel aan het uitbreiden. Zo is Remedy in 2017 de beurs opgegaan en is de ontwikkelaar vorig jaar verhuisd naar een groter kantoorgebouw.

Eerder deze week werd nog bekendgemaakt dat de uitgeversrechten van Alan Wake terug zijn bij Remedy, nadat deze hiervoor in het bezit waren van Microsoft. Nu Remedy de rechten heeft tot zowel het intellectueel eigendom van de franchise als het uitgeven hiervan, is de weg vrij voor een potentieel vervolg op de serie. Sony wil hier wellicht op inspelen door Alan Wake 2 exclusief naar de PlayStation 5 te brengen.

Niet alleen Remedy, maar ook Bluepoint Games, Housemarque, Insomniac Games, Kojima Productions en Supermassive Games worden door Push Square genoemd als potentiële kandidaten om overgenomen te worden Sony. Housemarque, de ontwikkelaar bekend van Super Stardust HD, Nex Machina en Resogun, is net zoals Remedy recentelijk bezocht door de Sony-president.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!