Sorry, maar ik ga de PlayStation 5 Pro toch pre-orderen
Achtergrond

Sorry, maar ik ga de PlayStation 5 Pro toch pre-orderen

Baat het niet, dan schaadt het niet

Toen de prijs en prestaties van de PlayStation 5 Pro bekend werden gemaakt, schreven collega’s Lars en Tom daar volledig terecht vernietigende stukken over. Van weerskanten werd Sony’s Pro-positie vakkundig van tafel geveegd. Eigenlijk kan ik het er alleen maar mee eens zijn. En toch zit ik deze donderdag klaar om een pre-order te plaatsen. Ben ik onderdeel van het probleem, of biedt de PS5 Pro wel degelijk een bepaalde uitkomst?

Eerlijk gezegd ben ik daar nog niet helemaal over uit. En als ik nog eerlijker ben boeit het niet eens of dat forse prijskaartje ’t nou helemaal waard is. Wel weet ik zeker dat gamen mijn primaire hobby is. Een hobby die ik beoefen vanuit een redelijk comfortabele stoel op pakweg twee meter van een tv die dubbel zo duur is als de PS5 Pro. Om over het geluidssysteem dat ik momenteel te leen heb nog maar niet te spreken. Het mag wat kosten en dat doet het ook.

Ik vind het doorgaans niet heel erg om de portemonnee te trekken voor mijn favoriete bezigheid. In het oplaadstation dat op mijn tv-meubel staat, rusten een DualSense Edge en die speciale Astro Bot-controller. En voordat jullie me beschuldigen van voorkeursgedrag: ik heb de andere consoles ook gewoon in huis, want ik speel graag alles, ongeacht wie het gemaakt of opgekocht heeft.

Van je werk je hobby maken

Met één grote uitzondering: ik heb geen game-pc en die gaat er ook niet komen. Ik zit overdag al vaak en lang genoeg achter mijn bureau. Voor mij voelt die (thuiswerk)plek als het tegenovergestelde van ontspanning. Ik mis dan misschien de oorspronkelijke release van een UFO 50, of de early access van Hades 2, maar dat neem ik graag voor lief. Die paar spellen die ik dan ook nog eens had kunnen spelen, wegen niet op tegen de stress die ik krijg bij het idee van zo’n pc.

Een veelgehoord argument tegen de PS5 Pro is dat je dan net zo goed voor een paarhonderd euro meer zo’n bakbeest kunt (laten) bouwen. Los van hoe raar dat advies is –  ‘Dat is veel te veel te veel geld, wat als je nog meer geld uitgeeft?’ – is het voor mij ook geen oplossing. Ja, ik wil games het liefst op hun mooist en/of best spelen, maar niet ten koste van mijn geestelijke gesteldheid.

Stel dat ik een game-pc in elkaar zet, dan begint vanaf dat moment een denkbeeldige klok af te tellen totdat mijn gekozen specificaties alweer achterhaald zijn. En dan ga ik voor het gemak even uit van het scenario dat ik voor de nieuwste en beste onderdelen ben gegaan, wat me eerder het vierdubbele van een PS5 Pro zou kosten. Maar zelfs dan nog zou ik na verloop van tijd toch weer een van de grafische opties niet langer op ‘Highest’, ‘Max’ of ‘Ultra’ kunnen zetten. En dat zou al mijn gameplezier vergallen.

Frameratio

Is dat rationeel? Nee, totaal niet. Integendeel zelfs. Het slaat ook nergens op, want bij de PS5 (en straks bij de Pro) ga ik ook moeten kiezen tussen resolutie en prestatie. En omdat ik altijd voor de hoogste framerate ga, mag ik weer tegen suboptimale graphics aankijken. Maar de wetenschap dat er geen andere PS5 Pro verkrijgbaar is die nog mooiere of scherpere plaatjes op mijn televisie tovert, is genoeg om die irrationele stem tot stilte te manen.

Ga ik de games die een gratis update voor de PS5 Pro krijgen nog een keer spelen? Waarschijnlijk niet. Heel misschien Demon’s Souls, maar ik betwijfel het. Heb ik enig idee welke toekomstige titels er baat bij hebben? Ook niet eigenlijk. Maar ik ken mezelf. En voor hoe antikapitalistisch ik soms kan zijn, ben ik ook maar een consument.

En dus plaats ik straks braaf mijn pre-order. Misschien geef ik daarmee een verkeerd signaal af. Namelijk dat ik niet voor één gat in mijn hand te vangen ben en je me zonder al te veel gemor een paarhonderd euro extra afhandig kan maken. Maar wat nou als ze door mijn ongevoelige consumentengedrag de PS6 ook zo duur gaan maken? Nou, dat zal ik je eens vertellen: die haal ik dan ook weer gewoon in huis. 

Nogmaals: ja, van al dat geld had ik ook een game-pc kunnen kopen. Of zo’n zieke draadloze Dyson-stofzuiger die je aan de wand kunt hangen. Misschien zelfs wel een vliegticket naar Japan. Maar goed, daar is iedereen en z’n moeder al naartoe momenteel. Straks gaan ze de Japanse yen nog duurder maken. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan
Nieuws

Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan

De waarde van aandelen van Ubisoft is de afgelopen weken gekelderd

Volgens Ubisoft-aandeelhouder AJ Investments zou inmiddels tien procent van alle aandeelhouders van het bedrijf achter de verkoop van Ubisoft aan andere bedrijven of aan een private equity firma staan.

Dat blijkt uit een brief van AJ Investments die door Reuters werd gedeeld. AJ Investments, dat minder dan één procent van Ubisoft bezit, gaf onlangs al aan voorstander te zijn van de verkoop van Ubisoft nadat de waarde van de aandelen van het Franse bedrijf kelderde. De verkoop van Star Wars Outlaws viel tegen en deze week werd daarnaast aangekondigd dat Assassin's Creed Shadows is uitgesteld naar februari 2025.

In de nieuwe brief benadrukt AJ Investments nogmaals dat het voorstander is van de verkoop van Ubisoft aan een ander bedrijf of een private equity firma "voor een eerlijk bedrag". Daarbij benadrukt de brief dat er kosten moeten worden bespaard, het bedrijf eventueel privé moet gaan in plaats van beursgenoteerd en dat de huidige CEO Yves Guillemot moet worden vervangen.

Zo'n tien procent van alle aandeelhouders van Ubisoft zouden hier inmiddels achter staan, al onthult AJ Investments niet om welke aandeelhouders het gaat. De grootste aandeelhouder van Ubisoft is de Guillemot-familie met vijftien procent van het totaal aantal aandelen, gevolgd door het Chinese Tencent, dat iets minder dan tien procent aan aandelen bezit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!