Review: UFO 50 is zoveel meer dan een verzameling vol nostalgie
Reviews

Review: UFO 50 is zoveel meer dan een verzameling vol nostalgie

Een moderne blik op retrogames

UFO 50 zou oorspronkelijk in 2018 uitkomen, maar die deadline hebben de makers overduidelijk niet gehaald. Dat is niet zo raar, want er moesten vijftig (!) games gemaakt worden. Geen minigames zoals in WarioWare, maar vijftig (!!) volledige games.

Het is een bizar project, met aan het hoofd Derek Yu (die je kent van Spelunky) en nog vijf creatieve indiegamemakers. Ze hebben een spelcomputer bedacht uit de jaren tachtig, van het fictieve bedrijf UFOsoft. Voor deze spelcomputer zouden tussen 1982 en 1989 vijftig games gemaakt zijn die je nu allemaal in één collectie kunt spelen. 

Hoewel alles oogt, klinkt en bestuurt zoals spellen uit de jaren tachtig, zijn dit stuk voor stuk games die voortborduren op de klassiekers van toen. Deze spelcomputer had in de jaren tachtig dus eigenlijk niet kunnen bestaan, omdat de games uit die tijd en de jaren erna nodig waren om tot deze concepten te komen. Dat zorgt ervoor dat UFO 50 ondanks die focus op nostalgie toch vernieuwend aanvoelt.

Highscore

In de ene game ben je voornamelijk bezig om een highscore te krijgen, met dat typische 'nog één poging'-gevoel. Andere spellen bieden complete werelden om te ontdekken. Er zijn Metroid-achtige games en er is een uitgebreide point-and-click-adventure. Er is een Downwell-achtige game van dezelfde maker en er is een complete jrpg met cowboys. UFO 50 biedt een indrukwekkende diversiteit aan games, waardoor er voor iedereen wel wat tussen zit.

Je krijgt direct toegang tot alle vijftig games en je moet dus zelf bepalen op welke volgorde je ze gaat spelen. Dat kan bijvoorbeeld chronologisch, op alfabet of per genre. In de podcast My Perfect Console vergeleek Derek Yu het keuzemenu met een open wereld: je kunt gaan waar je wil. Bevalt iets niet, dan ga je ergens anders heen.

Watch on YouTube

Op die manier naar het menu kijken werkt in de praktijk goed om je vrijheid te geven in wat je speelt. Veel games zullen je waarschijnlijk niet direct liggen en niets dwingt je dan om toch door te zetten. Zeker moeilijke games die je een 'game over'-scherm geven na één keer geraakt te worden zijn ontoegankelijk, omdat we dat tegenwoordig niet meer gewend zijn. Je kunt dan simpelweg wat anders spelen en altijd later weer terugkeren als je daar zin in hebt. Wie weet klikt het dan wel.

Ondergesneeuwd

Toch werkt deze vrijheid de collectie ook tegen. Er wordt wel eens gemopperd dat we games door diensten zoals Game Pass niet meer echt een kans geven. Als iets na tien minuten niet bevalt, dan zetten we het al uit. UFO 50 heeft dit probleem nog veel sterker. Waarschijnlijk raken veel topgames in de collectie compleet ondergesneeuwd, terwijl bij een losse release meer mensen het een kans hadden gegeven.

Toch voegt de metavorm waarin de collectie is gegoten ook echt wat toe. Als je het aanbod op chronologische volgorde speelt, merk je hoe de games met elkaar verbonden zijn. Het design van monsters wordt later nog eens gebruikt, thema's keren terug en er zijn zelfs vervolgen gemaakt.

Als je open staat voor een retro-vibe, is het onwaarschijnlijk dat je in die reis niet een stapel games tegenkomt die helemaal je ding is. Wat mij betreft zijn Warptank, House Party, Bushido Ball en Magic Garden bij elkaar al de aankoopprijs waard, en dan zitten er gewoon nog 46 games bij om te ontdekken. Bij jou klikken andere games mogelijk beter.

Je kunt daarbij zelf je doelen opstellen. Je kunt bijvoorbeeld proberen zo hoog mogelijk in highscorelijsten te komen, je kunt in elke game een collectible verzamelen om in een digitale tuin los te laten, of je kunt proberen om alles daadwerkelijk uit te spelen voor een beloning. De helft van de collectie bevat zelfs multiplayer, waardoor UFO 50 perfect te gebruiken is voor sociale avonden.

Zoveel creativiteit

Niet elke game in de collectie is even goed, maar er is wel over elke game nagedacht. Niets voelt als opvulling om die vijftig maar te halen, want overal zit een leuke twist in. Neem Mortol, een platformer die je alleen kunt doorlopen als jij jezelf opoffert. Door te ontploffen, in steen te veranderen of jezelf een muur in te schieten, kan je volgende kloon verder komen. Of Lords of Diskonia, een Middeleeuwse oorlogsgame waarin de soldaten bestaan uit schijven die je wegschiet. Dat zorgt voor een unieke ervaring en verrassend veel diepgang.

Vainger is een metroidvania, maar gebruikt de zwaartekrachtmechanic uit VVVVVV. Mooncat is een game die het idee van hoe je een platformer bestuurt compleet op z'n kop zet. Campanella 2 lijkt nog het meest op Spelunky, maar dan met een ruimteschip.

Bij de meeste van deze games is direct duidelijk wat de bedoeling is. Bij andere spellen moet je echt even goed kijken wat de makers van je verwachten. Ook de metaschil geeft niet direct alle geheimen vrij. Bij elke game kun je een geheime code intikken, maar hoe kom je achter die codes en wat gebeurt er dan? Online klinken er tevens geruchten over een mogelijke 51ste game, en het zou mij niets verbazen als Derek Yu en zijn vrienden tijdens de lange ontwikkeltijd nog veel meer geheimen hebben verstopt. Dat ontdekken kan alleen op dezelfde manier als waarop je deze hele collectie moet benaderen: gewoon dingen proberen.

UFO 50 is nu verkrijgbaar voor pc, en werd voor deze review gespeeld op een Steam Deck. Een consoleversie is in de maak, maar komt waarschijnlijk niet meer dit jaar uit.

Fantastisch
Conclusie

UFO 50 is niet alleen een geslaagde ode aan games uit de jaren tachtig, maar ook een moderne collectie vol creatieve ideeën. De kans is groot dat een deel van de games je niets doet, maar over de spellen die wel bij je klikken wil je van de daken schreeuwen dat iedereen ze moet spelen.

Plus- en minpunten
  • Vijftig (!!!) games
  • Ode aan games van vroeger
  • Oneindige creativiteit en twists
  • Veel diversiteit in genres
  • Sommige games zijn lastig te begrijpen
  • Topgames raken ondergesneeuwd in de collectie

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn
Nieuws

Wet in Californië verplicht digitale winkels te melden dat games geen eigendom zijn

In plaats daarvan moet duidelijk worden dat consumenten alleen een licentie aanschaffen

Gamebedrijven moeten in de Amerikaanse staat Californië consumenten op de hoogte stellen van het feit dat gekochte games in digitale winkels op elk moment weer voorgoed verwijderd kunnen worden.

Een wet, die door gouverneur Gavin Newsom is goedgekeurd (via The Verge), maakt dit in de loop van volgend jaar verplicht in Californië. Dat geldt overigens niet alleen voor games, maar ook voor andere digitale producten zoals films, muziek en e-boeken.

Wanneer de wet van toepassing wordt, mogen er in digitale winkels zoals Steam en de PlayStation Store geen termen als "kopen" of "aankoop" worden gebruikt, tenzij duidelijk wordt gecommuniceerd dat consumenten geen onvoorwaardelijke toegang tot de game krijgen en houden.

Digitale winkels moeten transparant zijn in het feit dat consumenten met hun geld een licentie kopen waarmee ze de game mogen spelen, en dat bedrijven deze licentie op elk moment weer terug kunnen trekken - waarmee de game dus voorgoed onspeelbaar wordt. Bedrijven die zich niet aan de wet houden, kunnen boetes krijgen voor misleidende marketing.

"Nu winkels steeds minder vaak fysieke media verkopen, is het steeds belangrijker om de digitale media-aankopen van consumenten te beschermen", aldus vergaderingslid Jacqui Irwin. "Ik bedank de gouverneur voor het goedkeuren van deze wet, zodat misleidende marketing van verkopers van digitale marketing zal verdwijnen."

De wet geldt niet voor digitale winkels die producten nadat ze gedownload zijn permanent offline beschikbaar stellen, aangezien het daardoor voor consumenten wel mogelijk is het product voor altijd te blijven gebruiken. De wet houdt uitgevers overigens niet tegen om gekochte games voorgoed te verwijderen, maar hierdoor zal de communicatie hierover in ieder geval transparant worden.

De wet geldt alleen voor Californië, maar het is niet ondenkbaar dat andere staten of zelfs landen uiteindelijk volgen. Daarbij zou het voor veel bedrijven die digitale winkels runnen wellicht handiger zijn om de communicatie in hun winkels wereldwijd gelijk te trekken.

De nieuwe wetgeving komt niet uit de lucht vallen: soms worden digitale games voorgoed verwijderd, waardoor ze niet meer speelbaar zijn voor mensen die er hun geld aan hebben uitgegeven. Een voorbeeld hiervan is Ubisofts racegame The Crew. Het bedrijf communiceerde later naar buiten dat de vervolgen op deze game wel voorgoed speelbaar zouden blijven via offline modi. Een ander voorbeeld is dat Sony vorig jaar meldde dat het aangeschafte content van Discovery uit de PlayStation-bibliotheken van gebruikers zou verwijderen, al werd dit besluit na hevige kritiek teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter
Nieuws

Gerucht: Blizzard werkt aan een Starcraft-shooter

Het bedrijf probeerde al tweemaal eerder een shooter binnen de franchise te maken

Blizzard zou aan een shooter gebaseerd op Starcraft werken.

Dat claimt de betrouwbare Bloomberg-journalist Jason Schreier in zijn nieuwe boek, 'Play Nice: The Rise, Fall and Future of Blizzard Entertaint', dat op 8 oktober uitkomt. In de IGN Podcast vertelt hij meer over de shooter.

De game zou ontwikkeld worden door een team binnen Blizzard onder leiding van Dan Hay, de voormalige producent van de Far Cry-games die in 2021 vertrok bij Ubisoft. Schreier meldt in de podcast dat de game zover hij weet nog in ontwikkeling is - of in ieder geval toen hij het boek schreef. "Ze werken aan een Starcraft-shooter. Starcraft is niet dood bij Blizzard."

Het bedrijf heeft al tweemaal eerder geprobeerd een shooter gebaseerd op Starcraft te maken. De geannuleerde games heetten Starcraft Ghost en Ares.

Schreier meldt overigens dat zijn nieuwe boek niet bedoeld is om allerlei scoops de wereld in te helpen, maar dat hij een verhaal probeert te vertellen over Blizzard en dat dit daar onderdeel van uitmaakt.

Over Starcraft gesproken: gisteren werd aangekondigd dat zowel Starcraft: Remastered als de campagne van Starcraft 2 op 5 november naar Game Pass voor pc komen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan
Nieuws

Tien procent van Ubisoft-aandeelhouders zou achter verkoop van bedrijf staan

De waarde van aandelen van Ubisoft is de afgelopen weken gekelderd

Volgens Ubisoft-aandeelhouder AJ Investments zou inmiddels tien procent van alle aandeelhouders van het bedrijf achter de verkoop van Ubisoft aan andere bedrijven of aan een private equity firma staan.

Dat blijkt uit een brief van AJ Investments die door Reuters werd gedeeld. AJ Investments, dat minder dan één procent van Ubisoft bezit, gaf onlangs al aan voorstander te zijn van de verkoop van Ubisoft nadat de waarde van de aandelen van het Franse bedrijf kelderde. De verkoop van Star Wars Outlaws viel tegen en deze week werd daarnaast aangekondigd dat Assassin's Creed Shadows is uitgesteld naar februari 2025.

In de nieuwe brief benadrukt AJ Investments nogmaals dat het voorstander is van de verkoop van Ubisoft aan een ander bedrijf of een private equity firma "voor een eerlijk bedrag". Daarbij benadrukt de brief dat er kosten moeten worden bespaard, het bedrijf eventueel privé moet gaan in plaats van beursgenoteerd en dat de huidige CEO Yves Guillemot moet worden vervangen.

Zo'n tien procent van alle aandeelhouders van Ubisoft zouden hier inmiddels achter staan, al onthult AJ Investments niet om welke aandeelhouders het gaat. De grootste aandeelhouder van Ubisoft is de Guillemot-familie met vijftien procent van het totaal aantal aandelen, gevolgd door het Chinese Tencent, dat iets minder dan tien procent aan aandelen bezit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!