Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5
Gamer.nl
Achtergrond

Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5

Opeens kwam op dinsdagmiddag het href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/playstation-5-krijgt-backwards-compatibility-ssd-en-8k-ondersteuning/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">nieuws</a> binnen: Sony heeft allerlei details over de PlayStation 5 gedeeld. Dit gebeurde op een manier die in eerste instantie niet heel erg logisch lijkt, zonder poespas of gelikte presentatie, maar het is stiekem wel een slimme manier om Microsoft onder druk te zetten.

Mark Cerny, de man die al jaren het brein is achter de architectuur van PlayStation-consoles (en Knack natuurlijk), dropte bij de langlopende techpublicatie Wired een paar bommetjes. In het artikel stonden een aantal bijzonder interessante feitjes die niet hadden misstaan op een podium tijdens een imposante keynote. Toch is ervoor gekozen om nu al mondjesmaat wat cruciale informatie uit het niets naar buiten te brengen via een droog artikel. Hoewel Sony dus niets op de E3 gaat doen, wil het bedrijf zeker wel informatie met ons delen.

We hebben natuurlijk eerder dit jaar al de Nintendo Direct-achtige videoserie State of Play gezien. De aankondigingen hebben niet bijzonder veel teweeg gebracht, maar het heeft wel bewezen dat Sony serieus bezig is met een alternatieve vorm van communicatie. Het zou dus ook zomaar kunnen dat we voor of tijdens E3 nog een State of Play mogen aanschouwen die meer informatie naar buiten brengt, aangezien we immers nog steeds wachten op releasedata voor een aantal belangrijke PS4-exclusives. Met nu ook deze officiële uitspraken over de PlayStation 5 (die zelfs op sociale kanalen van Sony werden gedeeld), kan 2019 toch interessanter PlayStation-nieuws brengen dan verwacht.

Microsoft staat in ieder geval klaar om goed te profiteren van de afwezigheid van Sony op E3. De gebruikelijke persconferentie staat alweer op de planning en als we Xbox-baas Phil Spencer mogen geloven, gaan ze groots uitpakken met “nieuwe dingen die nog niemand heeft gezien” van hun alsmaar groeiende line-up aan first party-studio’s. Geruchten hinten sterk naar een onthulling van de volgende generatie Xbox-consoles, wat ons niets zou verbazen. Alle signalen wijzen er dus op dat Microsoft flink wil gaan vlammen en genoeg moois heeft om te laten zien. Door goed uit te pakken op de E3 stellen ze zichzelf echter wel kwetsbaar op.

Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni

-

Wat het PS5-nieuws van deze week feitelijk doet is een positief, maar vaag beeld schetsen. De beloftes van backwards compatibility, krachtige specs en 8K-ondersteuning creëren namelijk een goede buzz zonder echt concreet te zijn. Ze hebben het gordijn nog niet weggetrokken, maar enkel een klein hoekje opgetild. Dit zet druk op Microsoft, voor wanneer zij wel al uitgebreid hun plannen uit de doeken doen. Het is immers moeilijk om kritiek te hebben op een mistig idee van de volgende PlayStation, maar makkelijk om minpunten aan te kaarten bij een uitgebreide onthulling. Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni.

Hoe intrigerend de afwijkende communicatiemanier ook is, Sony moet wel indruk blijven maken. De eerste details zijn veelbelovend, met backwards compatibility als belangrijke pijler, maar er is meer - veel meer - nodig om ook bij deze generatie weer als winnaar uit de bus komen. Belangrijk is natuurlijk de prijs – de legendarische prijsaankondiging van de PlayStation 3 is nog niet vergeten. Cerny zegt dat de PS5 een “aantrekkelijke prijs” krijgt in de context van de technische capaciteiten, wat nog alles kan betekenen. Een geavanceerde SSD die laadtijden drastisch moet verbeteren, is al toegezegd en kan vast niet goedkoop zijn. Ook de AMD Navi-GPU, die een bepaalde vorm van 8K moet ondersteunen, drijft het prijskaartje waarschijnlijk behoorlijk omhoog. De PS4 is om meerdere redenen de meest succesvolle console geworden deze generatie, waar de lagere prijs vergeleken met de Xbox One er ongetwijfeld eentje van is geweest.

©GMRimport

We hebben andere factoren die het succes van de PlayStation 5 bepalen nog niet eens genoemd. Zo tasten we nog volledig in het duister als het gaat om welke exclusieve games Sony in de maak heeft, de rol van virtual reality en uiteraard eventuele cloud-gaming-functionaliteiten. We staan nog maar aan de vooravond van de nieuwe generatie waarin alles nog mogelijk is en dat is enorm spannend. Het wordt in ieder geval een feestje om alles de komende maanden en jaren te zien ontplooien. Als Sony lekker onvoorspelbaar blijft, kunnen ze het Microsoft knap lastig gaan maken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!