Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5
Achtergrond

Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5

Opeens kwam op dinsdagmiddag het href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/playstation-5-krijgt-backwards-compatibility-ssd-en-8k-ondersteuning/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">nieuws</a> binnen: Sony heeft allerlei details over de PlayStation 5 gedeeld. Dit gebeurde op een manier die in eerste instantie niet heel erg logisch lijkt, zonder poespas of gelikte presentatie, maar het is stiekem wel een slimme manier om Microsoft onder druk te zetten.

Mark Cerny, de man die al jaren het brein is achter de architectuur van PlayStation-consoles (en Knack natuurlijk), dropte bij de langlopende techpublicatie Wired een paar bommetjes. In het artikel stonden een aantal bijzonder interessante feitjes die niet hadden misstaan op een podium tijdens een imposante keynote. Toch is ervoor gekozen om nu al mondjesmaat wat cruciale informatie uit het niets naar buiten te brengen via een droog artikel. Hoewel Sony dus niets op de E3 gaat doen, wil het bedrijf zeker wel informatie met ons delen.

We hebben natuurlijk eerder dit jaar al de Nintendo Direct-achtige videoserie State of Play gezien. De aankondigingen hebben niet bijzonder veel teweeg gebracht, maar het heeft wel bewezen dat Sony serieus bezig is met een alternatieve vorm van communicatie. Het zou dus ook zomaar kunnen dat we voor of tijdens E3 nog een State of Play mogen aanschouwen die meer informatie naar buiten brengt, aangezien we immers nog steeds wachten op releasedata voor een aantal belangrijke PS4-exclusives. Met nu ook deze officiële uitspraken over de PlayStation 5 (die zelfs op sociale kanalen van Sony werden gedeeld), kan 2019 toch interessanter PlayStation-nieuws brengen dan verwacht.

Microsoft staat in ieder geval klaar om goed te profiteren van de afwezigheid van Sony op E3. De gebruikelijke persconferentie staat alweer op de planning en als we Xbox-baas Phil Spencer mogen geloven, gaan ze groots uitpakken met “nieuwe dingen die nog niemand heeft gezien” van hun alsmaar groeiende line-up aan first party-studio’s. Geruchten hinten sterk naar een onthulling van de volgende generatie Xbox-consoles, wat ons niets zou verbazen. Alle signalen wijzen er dus op dat Microsoft flink wil gaan vlammen en genoeg moois heeft om te laten zien. Door goed uit te pakken op de E3 stellen ze zichzelf echter wel kwetsbaar op.

Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni

-

Wat het PS5-nieuws van deze week feitelijk doet is een positief, maar vaag beeld schetsen. De beloftes van backwards compatibility, krachtige specs en 8K-ondersteuning creëren namelijk een goede buzz zonder echt concreet te zijn. Ze hebben het gordijn nog niet weggetrokken, maar enkel een klein hoekje opgetild. Dit zet druk op Microsoft, voor wanneer zij wel al uitgebreid hun plannen uit de doeken doen. Het is immers moeilijk om kritiek te hebben op een mistig idee van de volgende PlayStation, maar makkelijk om minpunten aan te kaarten bij een uitgebreide onthulling. Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni.

Hoe intrigerend de afwijkende communicatiemanier ook is, Sony moet wel indruk blijven maken. De eerste details zijn veelbelovend, met backwards compatibility als belangrijke pijler, maar er is meer - veel meer - nodig om ook bij deze generatie weer als winnaar uit de bus komen. Belangrijk is natuurlijk de prijs – de legendarische prijsaankondiging van de PlayStation 3 is nog niet vergeten. Cerny zegt dat de PS5 een “aantrekkelijke prijs” krijgt in de context van de technische capaciteiten, wat nog alles kan betekenen. Een geavanceerde SSD die laadtijden drastisch moet verbeteren, is al toegezegd en kan vast niet goedkoop zijn. Ook de AMD Navi-GPU, die een bepaalde vorm van 8K moet ondersteunen, drijft het prijskaartje waarschijnlijk behoorlijk omhoog. De PS4 is om meerdere redenen de meest succesvolle console geworden deze generatie, waar de lagere prijs vergeleken met de Xbox One er ongetwijfeld eentje van is geweest.

©GMRimport

We hebben andere factoren die het succes van de PlayStation 5 bepalen nog niet eens genoemd. Zo tasten we nog volledig in het duister als het gaat om welke exclusieve games Sony in de maak heeft, de rol van virtual reality en uiteraard eventuele cloud-gaming-functionaliteiten. We staan nog maar aan de vooravond van de nieuwe generatie waarin alles nog mogelijk is en dat is enorm spannend. Het wordt in ieder geval een feestje om alles de komende maanden en jaren te zien ontplooien. Als Sony lekker onvoorspelbaar blijft, kunnen ze het Microsoft knap lastig gaan maken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error