Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5
Achtergrond

Sony is heerlijk onvoorspelbaar met de PlayStation 5

Opeens kwam op dinsdagmiddag het href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/playstation-5-krijgt-backwards-compatibility-ssd-en-8k-ondersteuning/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">nieuws</a> binnen: Sony heeft allerlei details over de PlayStation 5 gedeeld. Dit gebeurde op een manier die in eerste instantie niet heel erg logisch lijkt, zonder poespas of gelikte presentatie, maar het is stiekem wel een slimme manier om Microsoft onder druk te zetten.

Mark Cerny, de man die al jaren het brein is achter de architectuur van PlayStation-consoles (en Knack natuurlijk), dropte bij de langlopende techpublicatie Wired een paar bommetjes. In het artikel stonden een aantal bijzonder interessante feitjes die niet hadden misstaan op een podium tijdens een imposante keynote. Toch is ervoor gekozen om nu al mondjesmaat wat cruciale informatie uit het niets naar buiten te brengen via een droog artikel. Hoewel Sony dus niets op de E3 gaat doen, wil het bedrijf zeker wel informatie met ons delen.

We hebben natuurlijk eerder dit jaar al de Nintendo Direct-achtige videoserie State of Play gezien. De aankondigingen hebben niet bijzonder veel teweeg gebracht, maar het heeft wel bewezen dat Sony serieus bezig is met een alternatieve vorm van communicatie. Het zou dus ook zomaar kunnen dat we voor of tijdens E3 nog een State of Play mogen aanschouwen die meer informatie naar buiten brengt, aangezien we immers nog steeds wachten op releasedata voor een aantal belangrijke PS4-exclusives. Met nu ook deze officiële uitspraken over de PlayStation 5 (die zelfs op sociale kanalen van Sony werden gedeeld), kan 2019 toch interessanter PlayStation-nieuws brengen dan verwacht.

Microsoft staat in ieder geval klaar om goed te profiteren van de afwezigheid van Sony op E3. De gebruikelijke persconferentie staat alweer op de planning en als we Xbox-baas Phil Spencer mogen geloven, gaan ze groots uitpakken met “nieuwe dingen die nog niemand heeft gezien” van hun alsmaar groeiende line-up aan first party-studio’s. Geruchten hinten sterk naar een onthulling van de volgende generatie Xbox-consoles, wat ons niets zou verbazen. Alle signalen wijzen er dus op dat Microsoft flink wil gaan vlammen en genoeg moois heeft om te laten zien. Door goed uit te pakken op de E3 stellen ze zichzelf echter wel kwetsbaar op.

Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni

-

Wat het PS5-nieuws van deze week feitelijk doet is een positief, maar vaag beeld schetsen. De beloftes van backwards compatibility, krachtige specs en 8K-ondersteuning creëren namelijk een goede buzz zonder echt concreet te zijn. Ze hebben het gordijn nog niet weggetrokken, maar enkel een klein hoekje opgetild. Dit zet druk op Microsoft, voor wanneer zij wel al uitgebreid hun plannen uit de doeken doen. Het is immers moeilijk om kritiek te hebben op een mistig idee van de volgende PlayStation, maar makkelijk om minpunten aan te kaarten bij een uitgebreide onthulling. Met deze onvoorspelbare communicatie kan Sony prima afwachten en inspelen op de next-gen Xbox-plannen, waar alle ogen op gericht staan komende juni.

Hoe intrigerend de afwijkende communicatiemanier ook is, Sony moet wel indruk blijven maken. De eerste details zijn veelbelovend, met backwards compatibility als belangrijke pijler, maar er is meer - veel meer - nodig om ook bij deze generatie weer als winnaar uit de bus komen. Belangrijk is natuurlijk de prijs – de legendarische prijsaankondiging van de PlayStation 3 is nog niet vergeten. Cerny zegt dat de PS5 een “aantrekkelijke prijs” krijgt in de context van de technische capaciteiten, wat nog alles kan betekenen. Een geavanceerde SSD die laadtijden drastisch moet verbeteren, is al toegezegd en kan vast niet goedkoop zijn. Ook de AMD Navi-GPU, die een bepaalde vorm van 8K moet ondersteunen, drijft het prijskaartje waarschijnlijk behoorlijk omhoog. De PS4 is om meerdere redenen de meest succesvolle console geworden deze generatie, waar de lagere prijs vergeleken met de Xbox One er ongetwijfeld eentje van is geweest.

©GMRimport

We hebben andere factoren die het succes van de PlayStation 5 bepalen nog niet eens genoemd. Zo tasten we nog volledig in het duister als het gaat om welke exclusieve games Sony in de maak heeft, de rol van virtual reality en uiteraard eventuele cloud-gaming-functionaliteiten. We staan nog maar aan de vooravond van de nieuwe generatie waarin alles nog mogelijk is en dat is enorm spannend. Het wordt in ieder geval een feestje om alles de komende maanden en jaren te zien ontplooien. Als Sony lekker onvoorspelbaar blijft, kunnen ze het Microsoft knap lastig gaan maken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!