Palworlds jatwerk van Pokémon is niet oké
Achtergrond

Palworlds jatwerk van Pokémon is niet oké

Laat AI niet afleiden van het echte probleem

Palworld is in korte tijd de grootste game op Steam geworden, maar lijkt ook vol te zitten met ontwerpen gestolen uit Pokémon. Online woedt veel discussie of daar kunstmatige intelligentie voor is gebruikt, maar eigenlijk maakt dat niet uit: gejat is gejat.

Palworld was jarenlang voer voor grapjes: trailers waren duidelijk geïnspireerd op Pokémon, waarna de monsters er ineens volautomatische geweren bij pakten om elkaar onder vuur te nemen. Het zag er gek uit, maar de uiteindelijke game bleek interessant genoeg om de Steam-ranglijsten te beklimmen. In drie dagen werd de game vijf miljoen keer verkocht en tijdens een piek speelden bijna 1,3 miljoen mensen tegelijk op Steam. En dat is nog alleen Steam: ook op Xbox-consoles en Game Pass zal het spel geheid veel worden opgestart. Spelers zijn grotendeels enthousiast: Palworld lijkt een uitstekende mix van een survivalspel, de klassieke Pokémon-formule en titels als Satisfactory te zijn.

Het hierboven beschreven succes lijkt de game niet helemaal eerlijk te hebben verworven. Aantijgingen van jatwerk doken snel op: de ontwerpen van de pokémon-achtige monsters die ‘pals’ worden genoemd lijken wel heel erg op.... pokémon. Hier en daar is een stekel toegevoegd of een element veranderd, maar bij nagenoeg ieder monster is wel een pokémon te vinden die als bron heeft gediend. Onderstaand X-draadje laat het perfect zien.

View post on X

Dit mag niet

Laten we er niet teveel woorden aan vuil maken over of dit mag. Het grotendeels overnemen van andermans ontwerpen lijkt sterk op diefstal. Je kan er op wijzen dat er zoveel pokémon-ontwerpen bestaan dat je geheid iets maakt dat er op lijkt, maar zelfs het exacte lijnwerk van bepaalde ontwerpen is gekopieerd. Zelfs als het ontwikkelaar Pocketpair lukt dit juridisch te verdedigen, is de intentie duidelijk en voelt het ethisch niet in de haak.

Zelfs de grootste voorvechters van de game lijken dat niet te betwisten: het enige tegenargument dat je vooral hoort is dat 'Pokémon-games de laatste tijd slecht zijn', en er dus gestolen mag worden uit de keuken van ontwikkelaar Game Freak om iets beters te bouwen.

AI is perfect voor grootschalig kopieerwerk

Er zijn veel theorieën over hoe Pocketpair dit heeft gedaan. De CEO van de studio is groot voorstander van AI, software die zich hier perfect voor leent. Train een AI-model met bestaande pokémon-ontwerpen en vraag de software nieuwe monsters te bedenken, en hij poept in no-time ontwerpen naar buiten. Revisies van het werk van Game Freak, die er net anders genoeg uitzien om in een game te stoppen.

Wellicht is dat in dit geval ook gebeurd en het is dan ook verleidelijk om daar over te praten: gamemakers zijn al langer kritisch over de opmars van AI, omdat de software het werk van echte ontwikkelaars dreigt over te nemen. Zo kunnen studio’s mensen ontslaan om goedkoper games te bouwen. Die AI wordt dan getraind met de illustraties van de originele ontwerpers, die zo feitelijk hun eigen bezuiniging hebben gevoed.

Jatwerk is jatwerk

Het kan zijn dat dit bij Palworld ook is gebeurd, maar door op die mogelijkheid in te zoomen geven we Pocketpair de ruimte om zich straks te verzetten tegen iedere mogelijke kritiek. Zien we dit jatwerk als een AI-kwestie, dan verzanden we in een discussie over technologische innovatie, over hoe je snel moet bewegen om nieuwe technologie relevant te maken. Dat is de kaart die AI-bedrijven op dit moment spelen: ja, ze gebruiken andermans beschermde materiaal om nieuwe illustraties te maken, maar alleen omdat er nog geen wetgeving is die bepaalt hoe we met AI moeten omgaan.

Heb je het bij Palworld over AI, dan kom je vanzelf in datzelfde gesprek terecht. En dan hebben we het niet meer over de kern: dat deze ontwerpen overduidelijk gestolen zijn van Game Freak, iets dat we ongeacht de gebruikte methode niet normaal moeten vinden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november
Nieuws

Openwereldbouwgame Towers of Aghasba verschijnt in november

Game komt op PlayStation 5 en pc uit

De openwereldbouwgame Towers of Aghasba is vanaf 19 november verkrijgbaar op PlayStation 5 en Steam. Het gaat daarbij wel om een Early Access-versie van het spel.

Volgens de makers bevat deze vroege versie van de game drie unieke ecosystemen, die soorten stadjes om te bouwen, meer dan veertig wezens om te ontgrendelen, meer dan 120 planten om te kweken en de mogelijkheid om een grote open spelwereld te verkennen.

Towers of Aghasba werd vorig jaar tijdens een PlayStation Showcase onthuld en tijdens de meest recente State of Play nogmaals getoond. Het spel van ontwikkelaar Dreamlit Inc. moet spelers hun creativiteit laten uiten door zelf een eigen eiland te laten ontwerpen. Spelers moeten helpen met het herbouwen van een stam, waardoor een leeg eiland langzaam maar zeker uitgroeit tot een leefbare omgeving voor de groep.

Daarbij moet de game leunen op een "surreële atmosfeer" en interessante lore. De spelwereld moet dan ook vol zitten met vreemde wezens en mysteries om op te lossen. Games als Animal Crossing, Stardew Valley en Zelda: Breath of the Wild dienden ter inspiratie.

Mensen die de game op PlayStation 5 reserveren ontvangen kosteloos vijf unieke decoraties, drie exclusieve maskers en een Harelope Mount-ontwerp. Hieronder kan uitgebreide nieuwe gameplay van het spel worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning
Nieuws

Nieuwe Xbox Wireless Headset heeft Dolby Atmos-ondersteuning

De batterijduur is ook verbeterd, maar de prijs gaat ook omhoog

Microsoft heeft een nieuwe versie van de officiële Xbox Wireless Headset uit de doeken gedaan.

De grootste wijziging is dat de headset nu Dolby Atmos-surround sound biedt. Ook is de batterijduur verbeterd: de headset kan nu maximaal twintig uur mee. De microfoon is volgens Microsoft ook verbeterd met auto-mute en een manier om de stem van de gebruiker van achtergrond te scheiden. De ondersteuning van bluetooth gaat van 4.2 naar 5.3.

Al deze verbeteringen zorgen er wel voor dat het prijskaartje omhoog gaat. De vernieuwde Xbox Wireless Headset is per direct verkrijgbaar voor 109,99 euro. De oude versie van de headset was op release drie jaar geleden nog 99,99 euro, al is er in de tussentijd ook een bedrade variant voor 59,99 euro verschenen. Bestellen kan hier.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!