Palworlds jatwerk van Pokémon is niet oké
Achtergrond

Palworlds jatwerk van Pokémon is niet oké

Laat AI niet afleiden van het echte probleem

Palworld is in korte tijd de grootste game op Steam geworden, maar lijkt ook vol te zitten met ontwerpen gestolen uit Pokémon. Online woedt veel discussie of daar kunstmatige intelligentie voor is gebruikt, maar eigenlijk maakt dat niet uit: gejat is gejat.

Palworld was jarenlang voer voor grapjes: trailers waren duidelijk geïnspireerd op Pokémon, waarna de monsters er ineens volautomatische geweren bij pakten om elkaar onder vuur te nemen. Het zag er gek uit, maar de uiteindelijke game bleek interessant genoeg om de Steam-ranglijsten te beklimmen. In drie dagen werd de game vijf miljoen keer verkocht en tijdens een piek speelden bijna 1,3 miljoen mensen tegelijk op Steam. En dat is nog alleen Steam: ook op Xbox-consoles en Game Pass zal het spel geheid veel worden opgestart. Spelers zijn grotendeels enthousiast: Palworld lijkt een uitstekende mix van een survivalspel, de klassieke Pokémon-formule en titels als Satisfactory te zijn.

Het hierboven beschreven succes lijkt de game niet helemaal eerlijk te hebben verworven. Aantijgingen van jatwerk doken snel op: de ontwerpen van de pokémon-achtige monsters die ‘pals’ worden genoemd lijken wel heel erg op.... pokémon. Hier en daar is een stekel toegevoegd of een element veranderd, maar bij nagenoeg ieder monster is wel een pokémon te vinden die als bron heeft gediend. Onderstaand X-draadje laat het perfect zien.

View post on X

Dit mag niet

Laten we er niet teveel woorden aan vuil maken over of dit mag. Het grotendeels overnemen van andermans ontwerpen lijkt sterk op diefstal. Je kan er op wijzen dat er zoveel pokémon-ontwerpen bestaan dat je geheid iets maakt dat er op lijkt, maar zelfs het exacte lijnwerk van bepaalde ontwerpen is gekopieerd. Zelfs als het ontwikkelaar Pocketpair lukt dit juridisch te verdedigen, is de intentie duidelijk en voelt het ethisch niet in de haak.

Zelfs de grootste voorvechters van de game lijken dat niet te betwisten: het enige tegenargument dat je vooral hoort is dat 'Pokémon-games de laatste tijd slecht zijn', en er dus gestolen mag worden uit de keuken van ontwikkelaar Game Freak om iets beters te bouwen.

AI is perfect voor grootschalig kopieerwerk

Er zijn veel theorieën over hoe Pocketpair dit heeft gedaan. De CEO van de studio is groot voorstander van AI, software die zich hier perfect voor leent. Train een AI-model met bestaande pokémon-ontwerpen en vraag de software nieuwe monsters te bedenken, en hij poept in no-time ontwerpen naar buiten. Revisies van het werk van Game Freak, die er net anders genoeg uitzien om in een game te stoppen.

Wellicht is dat in dit geval ook gebeurd en het is dan ook verleidelijk om daar over te praten: gamemakers zijn al langer kritisch over de opmars van AI, omdat de software het werk van echte ontwikkelaars dreigt over te nemen. Zo kunnen studio’s mensen ontslaan om goedkoper games te bouwen. Die AI wordt dan getraind met de illustraties van de originele ontwerpers, die zo feitelijk hun eigen bezuiniging hebben gevoed.

Jatwerk is jatwerk

Het kan zijn dat dit bij Palworld ook is gebeurd, maar door op die mogelijkheid in te zoomen geven we Pocketpair de ruimte om zich straks te verzetten tegen iedere mogelijke kritiek. Zien we dit jatwerk als een AI-kwestie, dan verzanden we in een discussie over technologische innovatie, over hoe je snel moet bewegen om nieuwe technologie relevant te maken. Dat is de kaart die AI-bedrijven op dit moment spelen: ja, ze gebruiken andermans beschermde materiaal om nieuwe illustraties te maken, maar alleen omdat er nog geen wetgeving is die bepaalt hoe we met AI moeten omgaan.

Heb je het bij Palworld over AI, dan kom je vanzelf in datzelfde gesprek terecht. En dan hebben we het niet meer over de kern: dat deze ontwerpen overduidelijk gestolen zijn van Game Freak, iets dat we ongeacht de gebruikte methode niet normaal moeten vinden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd
Nieuws

Split Fiction is twee miljoen keer verkocht in week tijd

Een groot succes voor Hazelight Studios

Split Fiction is wereldwijd in een week tijd twee miljoen keer verkocht.

Dat kondigde ontwikkelaar Hazelight Studios aan via social media. "Holy crap, we staan versteld! Simpelweg ongelooflijk... Bedankt aan alle nieuwe en oude fans - we vinden het geweldig hoe jullie van onze game genieten!"

Eerder deze week bleek al dat Split Fiction in de eerste 48 uur sinds release een miljoen keer was verkocht. Aangezien iedereen die de game koopt het spel gratis met iemand anders kan doorlopen, is het aannemelijk dat zo'n vier miljoen mensen de game inmiddels hebben gespeeld. Ter vergelijking: voorganger It Takes Two had bijna een maand nodig om een miljoen keer te verkopen.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Net als met It Takes Two ontvangen mensen die Split Fiction aanschaffen een 'Friend Pass' zodat ze de game met iemand anders kunnen doorlopen. De andere speler kan op deze manier kosteloos meespelen. Het maakt daarbij niet uit op welk systeem men speelt - cross-play is beschikbaar - en mensen kunnen zo vaak als ze willen van medespeler wisselen.

Split Fiction is beschikbaar voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Ron Vorstermans beloonde de game met een 10 in zijn review: "Split Fiction is van begin tot eind een feest. Je doorloopt prachtige en volstrekt unieke spelwerelden die iedere keer op andere manieren weten te verrassen met nieuwe spelmechanieken, puzzels en manieren om samen te spelen. Sommige games zijn een achtbaanrit, maar Split Fiction is het hele pretpark."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning
Nieuws

Grote Kingdom Come: Deliverance 2-update uit, inclusief modondersteuning

Ook kan Henry zijn kapsel en baardgroei aanpassen

Warhorse Studios heeft update 1.2 voor Kingdom Come: Deliverance 2 uitgebracht. Naast meer dan duizend bugfixes en verbeteringen is ook officiële modondersteuning voor de pc-versie toegevoegd.

In de patch notes wordt gesproken van "het resultaat van vijf maanden werken aan het verbeteren van de game-ervaring". De patch past van alles aan, van het gedrag van NPC's en het uiterlijk van de omgeving tot de manier waarop uitrusting werkt.

Zoals eerder aangekondigd voegt de update ook de mogelijkheid toe voor hoofdpersonage om naar een kapper te gaan om zijn haar en baardgroei aan te passen. Zoals gezegd ontvangt de game ook integratie met Steam Workshop voor mods. Met de tools kunnen spelers meer dan driehonderd elementen aanpassen, van de user interface en gevechten tot rpg-elementen en het gedrag van personages. Op 20 maart wordt er een livestream gehouden waar Warhorse meer informatie geeft over de uitgekomen update.

Kingdom Come: Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come: Deliverance 2 is verkrijgbaar via pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Marvin Toepoel beloonde de game met een 9: "Kingdom Come: Deliverance 2 is ontroerend, hilarisch en een indrukwekkende onderdompeling in het leven van de middeleeuwse mens. De spelwereld is adembenemend, haar personages zijn stuk voor stuk memorabel, de game zit vol fantastische details en biedt daarbovenop een geweldig gevoel van progressie. Waar Kingdom Come 1 nog een ruwe culthit was, blijkt het vervolg een van de beste rpg’s van deze consolegeneratie."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!