Nog nooit was China zo groot op Gamescom
Achtergrond

Nog nooit was China zo groot op Gamescom

GamesCom Impact

"Wil je Assassin's Creed Jade spelen? Dan moet je even naar de booth van Tencent gaan." Bovenstaande hoorden we tijdens een korte afspraak bij Ubisoft op Gamescom in Keulen deze week. Op zichzelf een kleine uitspraak, maar wel één die een bredere trend illustreert: China is dit jaar gigantisch groot aanwezig op de Duitse gamebeurs.

Het valt al op bij binnenkomst. Wie via de noordingang arriveert, stuit op een gigantisch groot standbeeld van een draak uit Genshin Impact. Loop je naar binnen, dan bereik je al snel een fikse stand van Genshin-maker Mihoyo, die daar ook zijn games Honkai Star Rail en het nieuwe Zenless Zone Zero laat zien. De zaal is gevuld met (veelal betaalde) cosplayers als personages van de game en Mihoyo adverteert op grote banners tussen de zalen in. En als je naar de bezoekers kijkt, spot je ook binnen de kortste keren Mihoyo-tassen die worden weggegeven.

Loop je naar de booth van Black Myth Wukong, dan is het net zo'n groot feest. Het is een grote locatie voor Gamescom-begrippen, met aan de voorzijde bovengemiddeld lange rijen van gamers die naar binnen willen om 'm uit te proberen. Het moge duidelijk zijn: Chinese games zijn dit jaar buitengewoon populair op Gamescom.

Het duidt in de eerste plaatst op een flinke investering uit Chinese hoek. Want weet wel: het is niet alsof de grootste games op magische wijze de grootste stands toegewezen krijgen. Mihoyo en Wukong-maker Game Science hebben grof geld betaald om zo opvallend aanwezig te zijn op de beursvloer. In het geval van Mihoyo is dat ook hartstikke logisch: zowel Honkai Star Rail als Genshin Impact zijn commercieel gigantisch grote successen, wat ruimte geeft om te investeren.

Maar de bredere aanwezigheid van Chinese bedrijven laat ook zien dat China's ambities om de westerse gamemarkt te betreden langzaamaan steeds beter lukken. Tencent investeert al jaren in spellen en heeft dit jaar ineens grootse internationale namen in huis dankzij samenwerkingen met onder meer Ubisoft. Daarnaast heeft datzelfde Tencent een aandeel van 40 procent in Epic Games, waarmee het stilletjes deels verantwoordelijk is voor onder andere de Unreal Engine. Op die manier is de Chinese invloed eigenlijk terug te leiden naar het gros van de games die op Gamescom aanwezig is.

Dat mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant helpt China op dit moment de internationale game-industrie op weg. Ze investeren grote bedragen die nodig zijn om de markt nog verder te laten groeien. Zulke investeringen zorgen ervoor dat bedrijven rechtop blijven staan: volgens ingewijden ging het Nederlandse Ronimo Games eerder deze week failliet simpelweg omdat een investering niet doorging. Je kunt dan mopperen over Chinese invloed, maar bij een Chinese geldpot zou een Nederlands bedrijf hebben voortbestaan. Nu zijn ze er simpelweg niet meer.

Steeds meer Chinese invloed

Tegelijkertijd kun je niet ontkennen dat het geopolitieke landschap van de gamesector verandert. Chinese bedrijven krijgen steeds meer invloed. Internationaal wordt al jaren gevreesd dat de Chinese overheid rechtstreeks nationale bedrijven beïnvloedt, wat betekent dat ministeries via bedrijven als Mihoyo en Tencent dat wellicht in de game-industrie doen.

Bovendien is het een land waar wetgeving over games constant een discussiepunt is. Er is een kans dat China straks gevoelige onderwerpen niet meer in games wil zien - wat dan internationaal wordt uitgevoerd omdat zoveel games Chinese steun hebben. Wil China geen geweld en seks meer in games? Dan gebeurt dat sowieso bij games die in het land verschijnen - maar kan dat beleid wellicht ook doorsijpelen bij titels die hier verschijnen, als wetshervormingen negatief uitpakken.

Al kan dit ook andersom uitpakken: zolang het overheidsbeleid zich vooral richt op censuur van games in het binnenland, kunnen Chinese makers voor het westen spellen maken waarin ze dingen kwijt kunnen die anders niet zouden mogen. Het helpt Chinese gameontwerpers om zich vrij te vechten van overheidsbeleid en internationaal door te breken - en zo meer mooie games te maken.

Want laten we niet vergeten: die games van Chinese makelij zijn geen boze overheidsproducten. Ja, de overheid in dat land kan bovengemiddeld veel druk uitoefenen. Maar studio's zelf bestaan veelal uit geame-ontwerpers die - net als westerse tegenhangers - gewoon iets vets willen maken. En dat ze dat kunnen, lieten ze op Gamescom zien.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen
Nieuws

Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen

Nog drie afleveringen te gaan

Netflix heeft een teaser uitgebracht waarin beelden van de aankomende allerlaatste afleveringen van Arcane te zien zijn.

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. De onderstaande trailer is dan ook bedoeld om fans alvast lekker te maken voor aankomend weekend.

Eerder werd bevestigd dat het tweede seizoen tevens het laatste is. Dat betekent echter niet dat er niet meer projecten volgen. Eerder deze week hintte Riot Games al naar het feit dat er "nog veel andere verhalen te vertellen zijn".

Arcane is gebaseerd op de populaire game League of Legends. Onder andere Hailee Steinfeld, Ella Purnell en Kevin Alejandro spelen een rol in de serie, die in samenwerking met Riot Games wordt gemaakt. De serie wordt geprezen door critici en fans en won een Emmy. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!