Nog nooit was China zo groot op Gamescom
Gamer.nl
Achtergrond

Nog nooit was China zo groot op Gamescom

GamesCom Impact

"Wil je Assassin's Creed Jade spelen? Dan moet je even naar de booth van Tencent gaan." Bovenstaande hoorden we tijdens een korte afspraak bij Ubisoft op Gamescom in Keulen deze week. Op zichzelf een kleine uitspraak, maar wel één die een bredere trend illustreert: China is dit jaar gigantisch groot aanwezig op de Duitse gamebeurs.

Het valt al op bij binnenkomst. Wie via de noordingang arriveert, stuit op een gigantisch groot standbeeld van een draak uit Genshin Impact. Loop je naar binnen, dan bereik je al snel een fikse stand van Genshin-maker Mihoyo, die daar ook zijn games Honkai Star Rail en het nieuwe Zenless Zone Zero laat zien. De zaal is gevuld met (veelal betaalde) cosplayers als personages van de game en Mihoyo adverteert op grote banners tussen de zalen in. En als je naar de bezoekers kijkt, spot je ook binnen de kortste keren Mihoyo-tassen die worden weggegeven.

Loop je naar de booth van Black Myth Wukong, dan is het net zo'n groot feest. Het is een grote locatie voor Gamescom-begrippen, met aan de voorzijde bovengemiddeld lange rijen van gamers die naar binnen willen om 'm uit te proberen. Het moge duidelijk zijn: Chinese games zijn dit jaar buitengewoon populair op Gamescom.

Het duidt in de eerste plaatst op een flinke investering uit Chinese hoek. Want weet wel: het is niet alsof de grootste games op magische wijze de grootste stands toegewezen krijgen. Mihoyo en Wukong-maker Game Science hebben grof geld betaald om zo opvallend aanwezig te zijn op de beursvloer. In het geval van Mihoyo is dat ook hartstikke logisch: zowel Honkai Star Rail als Genshin Impact zijn commercieel gigantisch grote successen, wat ruimte geeft om te investeren.

Maar de bredere aanwezigheid van Chinese bedrijven laat ook zien dat China's ambities om de westerse gamemarkt te betreden langzaamaan steeds beter lukken. Tencent investeert al jaren in spellen en heeft dit jaar ineens grootse internationale namen in huis dankzij samenwerkingen met onder meer Ubisoft. Daarnaast heeft datzelfde Tencent een aandeel van 40 procent in Epic Games, waarmee het stilletjes deels verantwoordelijk is voor onder andere de Unreal Engine. Op die manier is de Chinese invloed eigenlijk terug te leiden naar het gros van de games die op Gamescom aanwezig is.

Dat mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant helpt China op dit moment de internationale game-industrie op weg. Ze investeren grote bedragen die nodig zijn om de markt nog verder te laten groeien. Zulke investeringen zorgen ervoor dat bedrijven rechtop blijven staan: volgens ingewijden ging het Nederlandse Ronimo Games eerder deze week failliet simpelweg omdat een investering niet doorging. Je kunt dan mopperen over Chinese invloed, maar bij een Chinese geldpot zou een Nederlands bedrijf hebben voortbestaan. Nu zijn ze er simpelweg niet meer.

Steeds meer Chinese invloed

Tegelijkertijd kun je niet ontkennen dat het geopolitieke landschap van de gamesector verandert. Chinese bedrijven krijgen steeds meer invloed. Internationaal wordt al jaren gevreesd dat de Chinese overheid rechtstreeks nationale bedrijven beïnvloedt, wat betekent dat ministeries via bedrijven als Mihoyo en Tencent dat wellicht in de game-industrie doen.

Bovendien is het een land waar wetgeving over games constant een discussiepunt is. Er is een kans dat China straks gevoelige onderwerpen niet meer in games wil zien - wat dan internationaal wordt uitgevoerd omdat zoveel games Chinese steun hebben. Wil China geen geweld en seks meer in games? Dan gebeurt dat sowieso bij games die in het land verschijnen - maar kan dat beleid wellicht ook doorsijpelen bij titels die hier verschijnen, als wetshervormingen negatief uitpakken.

Al kan dit ook andersom uitpakken: zolang het overheidsbeleid zich vooral richt op censuur van games in het binnenland, kunnen Chinese makers voor het westen spellen maken waarin ze dingen kwijt kunnen die anders niet zouden mogen. Het helpt Chinese gameontwerpers om zich vrij te vechten van overheidsbeleid en internationaal door te breken - en zo meer mooie games te maken.

Want laten we niet vergeten: die games van Chinese makelij zijn geen boze overheidsproducten. Ja, de overheid in dat land kan bovengemiddeld veel druk uitoefenen. Maar studio's zelf bestaan veelal uit geame-ontwerpers die - net als westerse tegenhangers - gewoon iets vets willen maken. En dat ze dat kunnen, lieten ze op Gamescom zien.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei
Gamer.nl
Nieuws

Tweede Star Wars Outlaws-dlc gelekt, verschijnt op 15 mei

A Pirate's Fortune speelt zich af in het Khepi-systeem

De trailer van A Pirate's Fortune, de tweede uitbreiding voor Star Wars Outlaws, is gisteren gelekt. Daaruit blijkt dat de dlc op 15 mei verschijnt.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat de dlc in de loop van vandaag onthuld zou worden, maar de trailer verscheen al te vroeg online. Hoewel de video weer zo snel mogelijk offline werd gehaald, blijft hij verspreid worden, bijvoorbeeld op gameforum ResetEra.

"Ga op een mysterieus avontuur met Kay en Nix om het Khepi-systeem te verkennen en kom er achter wat het betekent om een echte leider te zijn", zo luidt de beschrijving van de trailer. "Werk samen met de legendarische piraat Hondo Ohnaka en neem het op tegen Stinger Tash en haar Rokana Raiders terwijl je de Khepi Tomb infiltreert en de geheimen en verborgen schatten aldaar ontdekt. Onderwijl verken je de Miyuki Trade League, waar nieuwe beloningen voor de Trailblazer op je staan te wachten in ruil voor het smokkelen van gevaarlijke goederen."

Alle spelers - niet alleen mensen die bovenstaande dlc aanschaffen - ontvangen tegelijkertijd met de dlc ook cosmetische items gebaseerd op Star Wars: Skeleton Crew, waaronder een outfit voor Nix, een Trophy voor de speeder en een Trinket voor zowel de speeder als de Trailblazer. Ook is er vandaag een nieuwe demo voor de game uitgekomen, waarin spelers drie uur aan gameplay kunnen ervaren.

De onthulling later vandaag maakt deel uit van Star Wars Celebration Japan. Morgen wordt de tactische game Star Wars Zero Company van Respawn en Bit Reactor uit de doeken gedaan.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Het spel is sinds afgelopen zomer verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Dunke van Boekel gaf een 8 aan Star Wars Outlaws in de Gamer.nl-recensie: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Xbox-controllers gebaseerd op Doom: The Dark Ages onthuld

Microsoft heeft een Xbox-controller en Xbox Elite-controller gebaseerd op Doom: The Dark Ages uit de doeken gedaan. Ook komt er een 'consolewrap' voor de Xbox Series X uit.

Dat werd via Xbox Wire aangekondigd. De accessoires zijn in de trailer hieronder te zien. De draadloze Xbox-controller heeft een groene kleur gebaseerd op het hoofdpersonage uit de Doom-games. De controller kost 79,99 euro en kan hier besteld worden. De controller wordt ook geleverd met een downloadcode voor de Slayer Executioner Skin-dlc.

De Xbox Elite-controller heeft een transparante rode bovenkant en alle aanpasbare opties van de reguliere Elite-controller. Deze controller komt op 25 april uit en kan voor 199,99 euro gereserveerd worden. Tot slot is er nog de Xbox Series X-consolewrap die om de console gewikkeld kan worden. Deze kost 54,99 euro en kan hier besteld worden.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens.

Ron Vorstermans woonde begin dit jaar een presentatie bij over de nieuwe Doom en is enthousiast in zijn preview: "Open gebieden, een nieuwe setting, die mech: het ziet er allemaal ontzettend geraffineerd uit. id Software heeft duidelijk de ambitie om hier een nog grootser avontuur van te maken. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat The Dark Ages een Doom-game wil zijn waarin je lekker kan gaan. Het ziet er zó immens bevredigend uit op het laatste moment een kogel terug te kaatsen, om vervolgens je zaagschild in het hoofd van een of ander hondslelijk duivelskind te werpen. Nee, een schild is niet typisch Doom, maar dit schild is dat zeker wel. Zin in."

Doom: The Dark Ages komt op 15 mei naar Xbox Series-consoles, pc en PlayStation 5. Ook zal het spel meteen op Xbox Game Pass komen te staan.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!