Het tweede The Last of Us-seizoen heeft buitengewoon veel potentie
Achtergrond

Het tweede The Last of Us-seizoen heeft buitengewoon veel potentie

Lijden maakt geweldige televisie

In 2025 arriveert het langverwachte tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us, gebaseerd op de gelijknamige games van Naughty Dog. Gezien het ijzersterke bronmateriaal en het talent dat aan de serie verbonden is, zou het aankomende tweede seizoen weleens televisie van uitzonderlijk hoog niveau kunnen worden.

Let op: deze column bevat grote spoilers voor het verhaal van The Last of Us: Part 2

Het eerste The Last of Us-seizoen was goed, maar niet zo sterk als het had kunnen zijn. Ik denk dat het beter was geweest om iets langer stil te staan bij bepaalde situaties en locaties. In de game krijg je op elke nieuwe locatie een flinke dosis gameplay voorgeschoteld zodat je tijd hebt om het verhaal uit de filmpjes te verwerken, maar in een tv-serie zit natuurlijk geen gameplay. Ik begrijp dus wel waarom sommige scènes korter zijn dan in de game, maar dat neemt niet weg dat vooral de tweede helft van het seizoen ietwat gehaast voelt. Maar goed, dat komt dus misschien wel omdat wij als spelers de game gewend zijn.

Watch on YouTube

Daarbij deed de serie ook heel veel wél goed, waardoor het zich met gemak de beste live-action gameverfilming ooit mag noemen. Bella Ramsey en Pedro Pascal zetten uitstekende acteerprestaties neer, alleen maar versterkt door hun uitstekende chemie. Het verhaal is – mede doordat het zo nauwlettend het script van de sterk geschreven eerste game aanhoudt – niets minder dan emotioneel en geeft genoeg voldoening. Ook de productiewaarden zijn torenhoog, waardoor de serie schitterend oogt. En natuurlijk tilt de aflevering rondom Bill en Frank het geheel naar een nog hoger niveau.

Enorme potentie

Het eerste seizoen sleepte geheel terecht acht Emmy’s en een hoop andere prijzen in de wacht, maar ik denk dat het aankomende tweede seizoen nog véél meer kan winnen. Daar raakte ik van overtuigd toen ik vanochtend de eerste beelden van het tweede seizoen zag. Het zijn maar iets meer dan 20 seconden, maar toch spreken ze boekdelen. Alleen al in de korte teaser keren emotioneel geladen scènes uit de tweede game terug, zien we een iets oudere Bella en Pedro en vangen we zelfs een eerste glimp op van nieuwkomer Kaitlyn Dever, die de rol van het controversiële personage Abby vertolkt. En wat te denken van Jeffrey Wright, een acteerkanon van jewelste die zijn rol van Isaac doorzet, of de legendarische Catherine O’Hara wiens rol nog in mysterie gehuld is? De potentie is enorm!

Maar niets maakt mij zo enthousiast als de simpele observatie dat The Last of Us: Part 2 een verhaal heeft dat het medium games ontstijgt. De meningen lopen gigantisch uiteen, maar in mijn optiek doet het verhaal van Part 2 die van het lineair gestructureerde eerste spel verbleken. Het ijzersterke plot van de tweede game begint met de dood van Joel, een geniale zet die het vervolg al zijn bestaansrecht geeft. Het voelbare gemis van het hoofdpersonage uit de eerste game roept meteen intense emoties op – niet alleen bij de hoofdpersonages, maar ook bij de speler.

Ellie’s bloederige tour de force die ze na haar verlies in gang gezet is niets minder dan gruwelijk, in de oorspronkelijke betekenis van het woord. De moordmarathon die de jonge vrouw inzet om Joels dood te wreken – of eigenlijk om haar onkunde om met haar emoties om te gaan te verhullen – mat je als speler helemaal af, totdat je beseft dat de pure liefde die je voor dit ooit zo onschuldige meisje voelde deels plaats heeft moeten maken voor haat. Ik hoop dat de showrunners van de serie een soortgelijke negatieve spiraal weten te creëren waar we in meegesleurd worden.

Oneindige cyclus van geweld

Natuurlijk gaat de game daarna nog een stapje verder. Door je te dwingen de controle te nemen over Abby, de moordenaar van Joel, kun je niet anders dan langzaam maar zeker begrip voor het personage ontwikkelen. Daardoor moet je de gebeurtenissen uit het begin van de game en zelfs die uit de eerste game in een nieuwe context plaatsen, en daarmee ook je gevoelens heroverwegen. De eindstrijd tussen Ellie en Abby laat vervolgens niets meer van je over.

In dit verhaal is er geen winnaar, alleen maar verliezers, en de manier waarop de game de oneindige cyclus van geweld uitbeeldt heeft op mij als speler een onuitwisbare indruk gemaakt. Ik weet niet of de serie dezelfde structuur als de game aanhoudt, maar ik vermoed dat dit laatste aspect van wat The Last of Us: Part 2 zo goed maakt pas in het derde seizoen echt van zich laat zien. Toch bevat de eerste helft van de tweede game al genoeg materiaal om kijkers van het tweede seizoen omver te blazen.

©GMRimport

Terugkijkend op de twee The Last of Us-spellen, die ik begin dit jaar nog eens heb doorlopen, vind ik het origineel een beter tempo aanhouden qua gameplay. Het verhaal van het vervolg is echter vele malen sterker, en dat is het belangrijkste als het op een verfilming aankomt. Met het weergaloze acteerlatent van de cast, de showrunners die het bronmateriaal begrijpen (niet zo gek ook als één van hen de games heeft gemaakt) en dat oh zo indrukwekkende verhaal, moeten de makers wel heel hard hun best doen om de boel te verpesten.

Ik ben er helemaal klaar voor om in 2025 wederom het gevoel te hebben dat mijn hart uit mijn borstkas wordt gescheurd en er vervolgens eindeloos op wordt gestampt tot hij gevoelloos is. The Last of Us is lijden, en lijden maakt geweldige televisie. Kom maar op.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!