HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa
Reviews

HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa

Ondanks dat het medium steeds toegankelijker wordt, vormen videogames voor velen nog een behoorlijke drempel. Van The Last of Us zijn maar liefst 27 miljoen exemplaren verkocht, maar de aankomende HBO-serie spreekt in potentie een nog groter publiek aan. De serie is gemaakt voor de massa, maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn, zo ondervonden we na het kijken van het complete eerste seizoen.

Sterker nog, The Last of Us op HBO is een van de beste live action-gameverfilmingen tot nu toe. Dat Naughty Dog-hoofd Neil Druckmann de serie samen met regisseur Craig Mazin schreef doet de productie duidelijk goed. Een gameverfilming moet immers op zichzelf staan, niet alleen de emoties die het interactieve aspect van het medium opwekken proberen te simuleren. Ondanks een aantal toondove opmerkingen van Mazin - over dat de dood van een acteur op het scherm meer indruk maakt dan ‘een aantal pixels’ – begrijpt The Last of Us dat uitstekend. Het is een rauwe, uitgebreide en vooral slimme weergave van het origineel.

©GMRimport

Vaderschap en rouw

De serie bewijst met name dat het verhaal van The Last of Us het waard is om wederom te vertellen, ondanks dat je als kijker dit keer niet achter de knoppen zit. De 85 minuten durende eerste aflevering neemt alle tijd om de spanning op te bouwen en onderbelichte personages als Sarah neer te zetten, om vervolgens tot een ontroerende climax te komen. The Last of Us is een verhaal over vaderschap, de morele dilemma’s die een dodelijke cordyseps-schimmel met zich meebrengt en het verlies van naasten – met een aantal gelaagde personages dat het geheel draagt.

Gelukkig weten ook de acteurs in de serie het verhaal de dragen. Pedro Pascal is duidelijk geknipt voor de rol van Joel, wiens gebroken versie nog liever z’n emoties uit met geweld dan met woorden. Ook springt zijn chemie met broer Tommy (Gabriel Luma) er uit, en keert gameactrice Merle Dandrice terug voor een sympathiekere versie van Marlene die het einde van de première nog meer gewicht geeft.

Ook Bella Ramseys versie van Ellie overtuigt, al zijn haar prestaties soms wat wisselvallig. Het ene moment raken haar recalcitrante opmerkingen jegens Joel en haar verwondering in de vergane wereld de juiste snaar, het andere moment komen specifieke uitspraken nogal geforceerd over. Dat is met name het geval tijdens scènes die rechtstreeks uit de games afkomstig zijn; je ziet duidelijk dat HBO daarmee liefhebbers van de games wil paaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Gedurfd

Na het spelen van de game is het immers onmogelijk om de verschillen tussen en overeenkomsten met de serie onopgemerkt aan je voorbij te laten gaan. Het kleurenpalet, de iconische muziek en kleding van personages ademen Naughty Dogs oorspronkelijke creatie. HBO’s The Last of Us zit vol kleine hints en twists, waaronder verrassend grote rollen voor Troy Baker en Ashley Johnson – die in de games de rollen van Joel en Ellie bekleedden – en voorbodes voor een onvermijdbaar tweede seizoen.

Ook legt het een aantal aspecten explicieter uit dan het bronmateriaal, wellicht uit angst dat een bredere doelgroep de suspension of disbelief verliest. De oorsprong van het schimmelvirus en een uitvoerige uitleg over hoe geïnfecteerden doorhebben dat mensen in de buurt zijn hadden wat ons betreft niet gehoeven, maar helpen nieuwkomers een verklaring te vinden die gamers voor lief nemen.

Tijdens sommige afleveringen durft de serie zelfs behoorlijk van het bronmateriaal af te wijken. In het geval van Bill en zijn partner Frank levert dat bijzonder emotionele scènes op die wellicht zelfs het hoogtepunt van de serie genoemd mogen worden. Druckmann en Mazin nemen wat dat betreft geen blad voor de mond: relaties waar eerder slechts naar werd gehint, worden nu expliciet in beeld gebracht, personages hebben lichamelijke beperkingen en de cast is diverser dan in het bronmateriaal. Wie The last of Us: Part 2 te ‘woke’ vindt, heeft bij deze verfilming niets te zoeken.

©GMRimport

Angstaanjagend

Ook de actie in de serie is vrij expliciet. Geïnfecteerden, voornamelijk de reguliere ‘runners’ en ‘clickers’, vormen een significante bedreiging voor Joel, Ellie en consorten en zijn angstaanjagend vormgegeven dankzij een mix van visuele en praktische effecten (een deel van de effecten in de reviewversie was nog niet final). Dat verklaart wellicht ook waarom ze maar mondjesmaat aanwezig zijn in de serie, en horror vaak plaatsmaakt voor de ontwikkeling die personages meemaken.

Dat is eigenlijk precies waarom deze verfilming zo goed werkt. Joels tragische verlies; Ellie’s volharding; Henry en z’n broertje Sam: The Last of Us zit vol scènes die indruk maken zonder al te veel te leunen op het medium waarop het gebaseerd is. Dat is anders dan geprezen games als The Last of Us: Part 2, Nier: Automata en Undertale, die het medium gebruiken om verhalen op een unieke manier te vertellen – bijvoorbeeld door spelers actief meerdere kanten van een conflict laten spelen of de consequenties van hun daden laten ervaren. Voor de reis van Joel en Ellie is dat niet nodig: die laat ongeacht tijd en medium een onvergetelijke indruk achter.

De eerste aflevering van The Last of Us verschijnt op 16 januari op HBO Max. Daarna volgt elke week een nieuwe aflevering.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!