HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa
Reviews

HBO’s The Last of Us is gemaakt voor de massa

Ondanks dat het medium steeds toegankelijker wordt, vormen videogames voor velen nog een behoorlijke drempel. Van The Last of Us zijn maar liefst 27 miljoen exemplaren verkocht, maar de aankomende HBO-serie spreekt in potentie een nog groter publiek aan. De serie is gemaakt voor de massa, maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn, zo ondervonden we na het kijken van het complete eerste seizoen.

Sterker nog, The Last of Us op HBO is een van de beste live action-gameverfilmingen tot nu toe. Dat Naughty Dog-hoofd Neil Druckmann de serie samen met regisseur Craig Mazin schreef doet de productie duidelijk goed. Een gameverfilming moet immers op zichzelf staan, niet alleen de emoties die het interactieve aspect van het medium opwekken proberen te simuleren. Ondanks een aantal toondove opmerkingen van Mazin - over dat de dood van een acteur op het scherm meer indruk maakt dan ‘een aantal pixels’ – begrijpt The Last of Us dat uitstekend. Het is een rauwe, uitgebreide en vooral slimme weergave van het origineel.

©GMRimport

Vaderschap en rouw

De serie bewijst met name dat het verhaal van The Last of Us het waard is om wederom te vertellen, ondanks dat je als kijker dit keer niet achter de knoppen zit. De 85 minuten durende eerste aflevering neemt alle tijd om de spanning op te bouwen en onderbelichte personages als Sarah neer te zetten, om vervolgens tot een ontroerende climax te komen. The Last of Us is een verhaal over vaderschap, de morele dilemma’s die een dodelijke cordyseps-schimmel met zich meebrengt en het verlies van naasten – met een aantal gelaagde personages dat het geheel draagt.

Gelukkig weten ook de acteurs in de serie het verhaal de dragen. Pedro Pascal is duidelijk geknipt voor de rol van Joel, wiens gebroken versie nog liever z’n emoties uit met geweld dan met woorden. Ook springt zijn chemie met broer Tommy (Gabriel Luma) er uit, en keert gameactrice Merle Dandrice terug voor een sympathiekere versie van Marlene die het einde van de première nog meer gewicht geeft.

Ook Bella Ramseys versie van Ellie overtuigt, al zijn haar prestaties soms wat wisselvallig. Het ene moment raken haar recalcitrante opmerkingen jegens Joel en haar verwondering in de vergane wereld de juiste snaar, het andere moment komen specifieke uitspraken nogal geforceerd over. Dat is met name het geval tijdens scènes die rechtstreeks uit de games afkomstig zijn; je ziet duidelijk dat HBO daarmee liefhebbers van de games wil paaien.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Gedurfd

Na het spelen van de game is het immers onmogelijk om de verschillen tussen en overeenkomsten met de serie onopgemerkt aan je voorbij te laten gaan. Het kleurenpalet, de iconische muziek en kleding van personages ademen Naughty Dogs oorspronkelijke creatie. HBO’s The Last of Us zit vol kleine hints en twists, waaronder verrassend grote rollen voor Troy Baker en Ashley Johnson – die in de games de rollen van Joel en Ellie bekleedden – en voorbodes voor een onvermijdbaar tweede seizoen.

Ook legt het een aantal aspecten explicieter uit dan het bronmateriaal, wellicht uit angst dat een bredere doelgroep de suspension of disbelief verliest. De oorsprong van het schimmelvirus en een uitvoerige uitleg over hoe geïnfecteerden doorhebben dat mensen in de buurt zijn hadden wat ons betreft niet gehoeven, maar helpen nieuwkomers een verklaring te vinden die gamers voor lief nemen.

Tijdens sommige afleveringen durft de serie zelfs behoorlijk van het bronmateriaal af te wijken. In het geval van Bill en zijn partner Frank levert dat bijzonder emotionele scènes op die wellicht zelfs het hoogtepunt van de serie genoemd mogen worden. Druckmann en Mazin nemen wat dat betreft geen blad voor de mond: relaties waar eerder slechts naar werd gehint, worden nu expliciet in beeld gebracht, personages hebben lichamelijke beperkingen en de cast is diverser dan in het bronmateriaal. Wie The last of Us: Part 2 te ‘woke’ vindt, heeft bij deze verfilming niets te zoeken.

©GMRimport

Angstaanjagend

Ook de actie in de serie is vrij expliciet. Geïnfecteerden, voornamelijk de reguliere ‘runners’ en ‘clickers’, vormen een significante bedreiging voor Joel, Ellie en consorten en zijn angstaanjagend vormgegeven dankzij een mix van visuele en praktische effecten (een deel van de effecten in de reviewversie was nog niet final). Dat verklaart wellicht ook waarom ze maar mondjesmaat aanwezig zijn in de serie, en horror vaak plaatsmaakt voor de ontwikkeling die personages meemaken.

Dat is eigenlijk precies waarom deze verfilming zo goed werkt. Joels tragische verlies; Ellie’s volharding; Henry en z’n broertje Sam: The Last of Us zit vol scènes die indruk maken zonder al te veel te leunen op het medium waarop het gebaseerd is. Dat is anders dan geprezen games als The Last of Us: Part 2, Nier: Automata en Undertale, die het medium gebruiken om verhalen op een unieke manier te vertellen – bijvoorbeeld door spelers actief meerdere kanten van een conflict laten spelen of de consequenties van hun daden laten ervaren. Voor de reis van Joel en Ellie is dat niet nodig: die laat ongeacht tijd en medium een onvergetelijke indruk achter.

De eerste aflevering van The Last of Us verschijnt op 16 januari op HBO Max. Daarna volgt elke week een nieuwe aflevering.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!