Het faillissement van Game Mania bewijst dat fysieke games op hun retour zijn

Het faillissement van Game Mania bewijst dat fysieke games op hun retour zijn

De toekomst is digitaal

Afgelopen maandag vroeg Game Mania, de grootste gamewinkelketen van de Benelux, officieel faillissement aan. Het lijkt op een symptoom van een jaren geleden ingezette trend in het koopgedrag van de gameconsument. Simpel gezegd kiest men massaal voor digitaal. Zelfs ondergetekende, die al heel zijn leven fanatiek een fysieke gamecollectie cureert, overweegt daarvan af te stappen.

De kogel is dus door de kerk: Game Mania heeft faillissement aangevraagd. Hoewel de webshop voor nu openblijft, hebben vrijwel alle fysieke winkels sinds dinsdag hun deuren gesloten. Van buitenaf geobserveerd lijkt er op dit moment weinig hoop te zijn voor een plotselinge redding. Deze teloorgang is namelijk al eerder ingezet: in juni werd er nog uitstel van betaling aangevraagd vanwege financiële problemen. En anders schetst deze vergelijking wel een grimmig beeld: in 2019 waren er nog zo’n 75 Game Mania-winkels in Nederland en België, terwijl dat er tegenwoordig nog maar 30 zijn. Voor zolang het duurt tenminste.

Game Mania

Ik betreur dit nieuws. Niet alleen omdat ik weet dat er toffe mensen werken (zeker in de Roosendaalse vestiging!), maar ook omdat ik jarenlang met veel plezier redactionele teksten op de officiële Game Mania-website plaatste. Verhalen over E3-aankondigingen, aankomende gamereleases of ludieke voorspellingen: ik leverde op haast wekelijkse basis artikelen aan Game Mania in de hoop zoveel mogelijk gamers te informeren en vermaken. Eigenlijk niet anders dan wat ik hier doe.

Noem me dus gerust partijdig. Toch vind ik ook mijn net genoemde werkzaamheden buiten beschouwing gelaten het verdwijnen van de winkelketen jammer. Ik hecht waarde aan het bezoeken van een fysieke plek waar gelijkgestemden rondlopen, om nog maar te zwijgen over werknemers die klanten met soms minder verstand van zaken kunnen adviseren. Je kunt al je games kopen via de PlayStation of Xbox Store – of zelfs nog fysieke games aanschaffen via een webwinkel naar keuze – maar niets gaat boven het advies dat je face-to-face van iemand achter de toonbank krijgt. Dat het wellicht niet zo verstandig is om de bedrijven achter bovengenoemde digitale consolewinkels de volle macht over je portemonnee te geven, hoef ik denk ik niet eens uit te leggen.

Game Mania

Progressie?

Toch verrast het mij geenszins. Fysieke games zijn op hun retour, dat is zeker. De meest recente PlayStation 5-modellen zijn alleen nog met optionele diskdrive uit te rusten  – de PlayStation 5 Pro waarschijnlijk ook – en ook Xbox brengt steeds minder consoles uit die een schijfje kunnen afspelen. Sony en Microsoft hebben dan ook meermaals benadrukt dat ze het overgrote deel van hun verdiensten uit digitale verkoop halen. Oftewel: de verkoop van fysieke spellen beslaat een steeds maar dalend percentage van de complete taart. Op Nintendo Switch lust de gemiddelde consument zover bekend nog wel graag cartridges. Toch zet ook dat traditionele bedrijf steeds meer in op digitale verkoop, bijvoorbeeld via de digitale vouchers waarmee je korting op games krijgt.

Progressie kun je niet tegenhouden, of het nu in het voordeel van de consument is of niet. We streamen massaal muziek, kijken films en series via Netflix en Amazon Prime en dus downloaden we ook steeds vaker onze games. En waarom ook niet? We kunnen meteen om middernacht aan de slag met een nieuwe release, hoeven niet de deur uit of op de post te wachten, en die schijfjes zijn tegenwoordig stiekem toch niets meer dan veredelde activatiesleutels. We installeren games immers helemaal op onze consoles, en de content op het schijfje zelf voelt halfbakken, aangezien er allerlei updates die de game beter speelbaar maken ontbreken. Als we in de toekomst spijt krijgen van de macht die we als consument hebben weggegeven, dan is het simpelweg te laat. Wanneer we straks terugkijken op deze transitieperiode, zullen we concluderen dat er wel degelijk progressie werd geboekt, alleen misschien niet voor jou en mij.

Michels gamecollectie

Digitale proef

Mocht ik pessimistisch klinken, dan ben ik ook nog eens hypocriet. Sinds mijn allereerste console – de NES – koop ik zowat al mijn games fysiek. Hier en daar zit er een digitaal exemplaar bij als er echt geen hoop is op een fysieke editie, maar daar blijft het bij. Voor mijn werk ontvang ik soms een downloadcode voor een review, maar als ik de game goed blijk te vinden, schaf ik hem zelfs fysiek aan om hem maar in de collectie te hebben. Op mijn kantoor zijn dan ook twee muren van het plafond tot de grond toe gevuld met games, van de PlayStation 2 tot de Dreamcast en de Nintendo 64 tot de Xbox 360. Zó traditioneel ben ik op dit gebied. De Gamer.nl-redactie maakt er vaak genoeg liefkozend grappen over (dit klopt, red.).

Maar de laatste maanden zit ik in dubio. Ook ik begin de gemakken van digitale aankopen te waarderen. Deels omdat die gigantische fysieke collectie de gedachte aan een noodzakelijke verbouwing of verhuizing mij op voorhand al migraine geeft, en deels omdat er steeds minder games fysiek uitkomen en ik daardoor het idee heb dat ik meer en meer digitale toppers mis. De grootste reden is echter geheel psychologisch: sinds ik onlangs als testcase een paar digitale PlayStation-spellen heb aangeschaft, game ik veel meer.

Ik ben eindelijk Tunic en Hi-Fi Rush aan het doorlopen, en besloot nadat ik in 2019 de Switch-versie van Hollow Knight verslond hem ook nog eens op de PS5 te spelen. Ik had steeds minder zin in mijn huidige replay van Red Dead Redemption 2 op disk, tot ik hem ook maar digitaal aanschafte en hem nu af en toe tussen de net genoemde games opstart. Het is erg fijn om geen disk meer hoeven te verwisselen. Blijkbaar was dat met enige regelmaat nét teveel moeite, waardoor ik dan maar iets anders ging doen. Maar mijn brein gaat ook goed op het feit dat al mijn digitale games in een handig overzicht op de console staan en ik ze indien gewenst meteen kan downloaden. Sinds ik voorzichtig mijn teen in het digitale zwembad steek, geniet ik eigenlijk meer van mijn hobby dan ik sinds lange tijd heb gedaan.

Ps5

Natúúrlijk zit ik nog met allerlei vragen en zorgen. Wat doe ik bijvoorbeeld met mijn fysieke collectie? Ga ik die verkopen en de allerbeste games digitaal aanschaffen, of blijf ik een onhandige combinatie van fysiek en digitaal aanhouden? Wat als ik spijt krijg en mijn collectie terug wil? Wat als Sony of Microsoft over twintig of dertig jaar verdwijnen – waar blijft mijn digitale collectie dan? Durf ik het aan om te vertrouwen dat Nintendo voor altijd mijn digitale games beschikbaar stelt? Het zijn allemaal reële zorgen, maar terwijl ik daar over pieker download ik binnenkort waarschijnlijk wel Astro Bot. Gemak dient de mens, en games downloaden is zo verrekte makkelijk.

Als zelfs ik – de grootste voorstander van fysieke games op het westelijk halfrond – overweeg om volledig over te gaan op digitaal, wat voor hoop is er dan nog voor fysieke gamewinkels? De toekomst is hier, en de toekomst is digitaal. Hoe langer het duurt voordat je dit accepteert, des te pijnlijker de omschakeling straks is.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Vind het zelf ook jammer dat GameMania niet meer is. Ik ken de cijfers niet en ga je ook zeker niet tegenspreken maar ik ben zelf ook van fysiek. Een digitale game is even duur en daar krijg je in essentie niks voor. Want als het digitale platform offline gaat... En ja een fysieke game kan zonder updates niet te spelen zijn en er is ook de kans op disc rot. Hetzelfde met DVD/Blu-Ray maar ja ook hier is puur digitaal onmogelijk omdat veel gewoonweg niet digitiaal te krijgen is. Ben zelf ook voorstander van fysiek en ik zal met tot het graf blijven verzetten. Zelfs al is alles digitaal te zien en dat gebeurt nooit.

0
test

Ach, voor sommige mensen is verandering gewoon moeilijk. Prima dat je jezelf blijft verzetten, maar gaming gaat gewoon dezelfde kant op als wat er met film/series en muziek is gebeurd. Uiteindelijk streamen we alles.

0
test

En zoals ik net al zei, dat kan dus niet. Matroeskja's, Anzac Girls, The Iron Giant, My Way, The Brotherhood Of War. Allemaal films en series die niet te streamen zijn. Kan niet reageren op Ryme dus dan maar zo. Ok, ik had duidelijker moeten zijn, legaal te streamen want een VPN gebruiken gaat tegen de gebruiksvoorwaarden in van de streamingsdiensten. En ja ik kan elke keer 4 Euro betalen aan Pathé elke keer als ik My Wat wil zien maar No Way dat ik dat ga doen.

[Reactie gewijzigd door bigds9fan op 4 september 2024 - 09:02]

0
test

Lol, is allemaal gewoon te streamen op internet hoor. Heb ze allemaal afzonderlijk opgezocht op Google en voor sommige heb je VPN nodig of moet je extra betalen maar het is gewoon te vinden

[Reactie gewijzigd door Ryme op 4 september 2024 - 06:59]

0

Ze hebben zich in hun eigen voeten geschoten door die verandering en winkels te sluiten sinds dan ben ik niet meer gaan kopen in game mania

0

Je bent echt een zakkewasser als je volledig digitaal inzet op consoles. Discs zijn vaak voor 20 tot 30 euro minder te krijgen.

-2

Steam denkt daar anders over. Genoeg mooie aanbiedingen op zijn tijd.

[Reactie gewijzigd door Bobbie op 3 september 2024 - 12:59]

1

Dom argument. Lekker met je Steam account op consoles zeker? Pc games worden al decennialang niet meer fysiek verkocht in gamestores en is een compleet andere markt dan console games.

0
test

Sowieso het idee dat een digitale game even duur is als een fysieke is belachelijk maar digitaal blijft veel langer duur als een fysieke uitgave.

3
test

Dat komt omdat je bij digitale aanschaffen zwaar gelimiteerd wordt. Als je een PS5 game, kan dat eigenlijk alleen in de PS Store. Je kan elders wel digitale codes kopen, maar die staan altijd vast aan de PS Store. Dat betekent een monopolie en is niet een goed idee. Bij Steam werkt dat anders, daar zijn daadwerkelijke derde partijen wel welkom en zijn er ook concurrenten zoals Epic, GoG en uitgever specifieke platformen. Buiten het bovenstaande en de prijs die jij ook al noemt, ben je ook geen eigenaar van de game. Je koopt een licentie om het te mogen spelen. Dat zou eens veranderd moeten worden, zodat je digitale aankopen in principe voor altijd geldig zijn en ook echt van jou. Zolang dat niet gebeurt, zal ik mijn games fysiek aanschaffen.

6

Er zijn meerdere redenen waarom dat zo is. Om de relatie met de retailers goed te houden wordt de prijs hoger ingezet. Retailers zouden bij een lagere digitale prijs ervoor kunnen kiezen om games van een aanbieder niet meer te verkopen waardoor de platformhouder inkomsten misloopt. Voor een digitale zijn er weer andere kosten die een hogere prijs tot stand brengt. Wordt hier mooi uitgelegd: https://www.howtogeek.com/779374/why-arent-digital-games-cheaper-than-physical-ones/

0
test

Allemaal heel logisch maar ik weiger gewoon dezelfde prijs te betalen als ik er veel minder voor terugkrijg. -edit- Ja dat heeft voor mij meerwaarde. Het kost tenslotte ook wat om een cover te ontwerpen, printen en een disc te persen of het op een gamecard te zetten.

[Reactie gewijzigd door bigds9fan op 4 september 2024 - 09:03]

3

wat krijg je er precies minder voor terug dan, dat schijfje in dat plastic hoesje? Vroeger kreeg je er nog een boekje bij, tegenwoordig is dat een velletje papier. Ik zie de meerwaarde er niet van maar ik ben dan ook geen verzamelaar. Ik wil zo weinig mogelijk rommel in mijn huis. Bij een digitale aankoop krijg je er gemak voor terug. Ieder zijn ding.

0

Bij launch is dit zeker waar. Maar digitaal zijn er vaak genoeg goede deals waardoor ze even duur of zelfs goedkoper zijn. Kwestie van geduld. En het gemak wat je er voor terug krijgt is ook wat waard. Fysiek houd de prijzen van digitaal overigens tegen. Als fysiek verdwijnt, kan de prijs omlaag.

0

Aanbevolen voor jou