Grand Theft Auto 6 kan zowel ‘woke’ als typisch GTA zijn
Achtergrond

Grand Theft Auto 6 kan zowel ‘woke’ als typisch GTA zijn

De geruchten van vorige week rondom Grand Theft Auto 6 deden flink wat stof opwaaien. Rockstar zou erop willen toezien dat er binnen het nieuwe deel geen gemarginaliseerde groepen op de hak genomen worden. Ook zou een van de speelbare hoofdpersonages een Latijns-Amerikaanse vrouw zijn. Wordt het GTA zoals we dat kennen daarmee definitief de nek omgedraaid? Nee, integendeel: indien goed uitgewerkt zou GTA 6 juist een betere karikatuur van onze maatschappij kunnen schetsen.

Grand Theft Auto 5, nog altijd de meest recente game in de reeks, verscheen oorspronkelijk in 2013. We zijn inmiddels bijna tien jaar verder – wanneer GTA 6 uitkomt zijn we er al ruim voorbij – en de wereld is sindsdien onherroepelijk veranderd. Langzaam maar zeker worden we bewuster van maatschappelijke kwesties als seksisme en racisme en hoe de vertegenwoordiging van mensen in media hierin een grote rol speelt, en dus ook in videogames.

Dat begint al bij de ontwikkelaars van die spellen. De afgelopen jaren werd de ene na de andere giftige werkomgeving aan het licht gebracht. Diverse bedrijven lijken gelukkig de intentie te hebben om in de toekomst een gezondere werksfeer te creëren voor hun werknemers. Volgens een Bloomberg-artikel van vorige week is ook Rockstar daarmee bezig. Zo zou het managers die verantwoordelijk waren voor de ongezonde of zelfs giftige cultuur hebben ontslagen. Het is niet meer dan logisch dat we deze aanpassingen terug gaan zien in toekomstige games van het bedrijf.

©GMRimport

Een nieuw inzicht

Hoewel het louter geruchten bevat, prikkelt het artikel van gamejournalist Jason Schreier direct. Een van de hoofdpersonages in GTA 6 zou namelijk vrouwelijk zijn. Nu kon je in de allereerste Grand Theft Auto al vrouwelijk personages besturen en is het in GTA Online ook mogelijk om een vrouwelijke avatar aan te maken, maar dat voelt toch anders. Het moderne GTA is immers meer verhaalgedreven en realistischer dan het GTA dat we eind jaren ‘90 speelden.

Een vrouw als speelbaar personage zou niet alleen een vanzelfsprekende toevoeging zijn gezien de enorme hoeveelheid vrouwen die gamen, met de juiste karakterontwikkeling kan het iedereen nieuwe inzichten bieden. Hoe het prototype mannelijke crimineel op de situaties uit de GTA-franchise reageert, weten we inmiddels wel. Laat nu maar eens zo’n crimineel avontuur zien vanuit het perspectief van een vrouw. Het is nu al een verfrissend uitgangspunt ten opzichte van de gedachte aan een zoveelste herhalingsoefening, zo zei collega Harry eerder dit jaar al.

©GMRimport

Een spiegel voorhouden

Rockstar zou er daarnaast voor willen waken dat de grappen in het spel niet neerkomen op punching down, het aanvallen van mensen die minder macht hebben dan degene die de grap maakt. Een voorbeeld van hiervan is het op de hak nemen van gemarginaliseerde groepen, iets wat in voorgaande GTA-games vaak het geval was. Daar is Rockstar natuurlijk lang niet de enige in: stereotypering is nog altijd een veelvoorkomend probleem in films, games, boeken, op televisie, noem het maar op. Er is tegenwoordig echter een beweging gaande om dit soort representatie waarheidsgetrouw te doen, op een manier die eer doet aan de diversiteit van de mensheid.

Tegelijkertijd zijn de GTA-games voor een groot deel zo sterk en succesvol omdat ze onze samenleving een spiegel voorhouden. Ze pakken elementen uit onze maatschappij, vergroten die uit en maken ze belachelijk, met alle hilariteit van dien. Bij sommige fans bestaat de angst dat de weg die Grand Theft Auto 6 mogelijk inslaat, dit niet meer toelaat.

Onzin natuurlijk, want er is nog zoveel waar Rockstar uit kan putten om problemen binnen de samenleving aan de kaak te stellen. Dit kan prima zonder terug te hoeven vallen op een van de laagste vormen van humor, het belachelijk maken van mensen die het al moeilijk genoeg hebben. Nota bene een onlangs uitgekomen gratis update voor GTA Online is hier een geweldig voorbeeld van. In The Criminal Enterprises neemt de ontwikkelaar de torenhoge gasprijzen en klimaatverandering, en de manier waarop grote bedrijven daar een slaatje uit slaan, op de hak. 

©GMRimport

Nu is GTA Online natuurlijk lang niet zo verhaalgedreven als een GTA-singleplayercampagne, maar dergelijke onderwerpen zouden prima persiflagevoer zijn voor een Grand Theft Auto 6. Daarbij kan een crimineel ook gewoon een crimineel zijn; het personage hoeft echt niet per se onderdeel uit te maken van een clichéversie van een cultuur die al tot in oneindigheid het mikpunt van een grap is geweest. Sterker nog: deze nieuwe benadering dwingt Rockstar om meer na te denken over originele invalshoeken en gevatte kritiek op onze maatschappij. Het kan GTA 6 misschien nog wel meer dan voorgaande delen een unieke reflectie van de zeitgeist maken.

Modern maar ouderwets leuk  

En dan laten we de vele andere elementen waar Grand Theft Auto in uitblinkt voor het gemak nog buiten beschouwing. De geweldig vormgegeven spelwerelden, de even toegankelijke als diepgaande gameplay, de variatie in missies, het slap geouwehoer en de vele herkenbare nummers op de radiostations: er blijft nog meer dan genoeg over om van GTA 6 een échte GTA te maken zoals we die kennen en liefhebben. Daar hebben we echt geen compleet mannelijke cast of een persiflage op een gemarginaliseerde cultuur voor nodig. Grand Theft Auto 6 kan prima modern zijn én toch ouderwets leuk.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!