Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6
Achtergrond

Tijd voor échte innovatie in Grand Theft Auto 6

Rockstar heeft bevestigd aan een nieuwe Grand Theft Auto te werken – hoogstwaarschijnlijk Grand Theft Auto 6. Maar kan deze reeks nog innoveren? De echte vernieuwing ligt voor de hand en is niet eens technisch van aard.

Grand Theft Auto was grensverleggend. Tenminste, sinds deel 3. Dat was voor mij de reden om een PlayStation 2 te kopen. Letterlijk een system seller dus. Deel 3 bood een nieuwe wereld, een waar ik uren doorheen reed zonder eigenlijk verder iets te doen. Gewoon, op verkenning, de verkeersregels volgen, stoppen voor het stoplicht. Een wandelingetje maken. Tot ik zin had in een rampage en even voor de lol vijf wanted-sterren probeerde te halen.

Maar vooral voelde de game op een bepaalde manier aan als ‘echt volwassen’ amusement. Weliswaar vaak plat en met een sterke satirische ondertoon, maar het was overduidelijk niet voor kinderen bedoeld. En dan heb ik het niet over geweld en bloed. Ik bedoel de humor van de radiostations, waar dj Lazlo zijn frustraties in de ether spuide, en ook het toch wel serieuze maffiaverhaal. Het spel nam zichzelf niet serieus, maar mij wel. Soort van, in de tijdsgeest gezien. Een tijdsgeest die in 2022 inmiddels echt totaal veranderd is.

©GMRimport

Dat breng me bij het bericht over de nieuwe GTA. Ik las het en dacht: ‘Ja, natuurlijk is die game in ontwikkeling.’ En daarna dacht ik eigenlijk niks. Ik betrapte mezelf erop dat ik niet begon te fantaseren over wat Rockstar nu weer allemaal zou doen met de game. Want tenzij GTA 6 echt totaal iets anders gaat bieden dan zijn voorgangers, wordt het een openwereld-misdaadgame die zich in en rond één of meerdere steden afspeelt en waar je auto’s steelt, missies vervult en uiteindelijk op tweederde van de game afhaakt, omdat er weer andere openwereldgames zijn uitgekomen.

We zitten op dit moment in de gamegeschiedenis namelijk niet echt verlegen om grote openwereldspellen die je kunt verkennen en waarin je allerhande verhalen kunt beleven. Wat kan GTA 6 dus in vredesnaam doen wat we inmiddels niet al honderd keer eerder hebben gezien? Ik denk dat het antwoord juist in datgene ligt waar de games tot nu toe zoveel controverse mee opriepen.

De wereld waarin we nu leven is heel anders dan die uit 2001. En laten we eerlijk zijn: de manier waarop de GTA-games omgingen met vrouwen, seksualiteit en genderidentiteit, is extreem gedateerd. Hoeveel vrouwelijke personages in de GTA-games kun je noemen die geen enorme borsten hebben? Die niet op een of andere manier geseksualiseerd zijn in hun uiterlijk of gedrag? Oh, en hoeveel mannelijke prostituees lopen er in de GTA-steden op straat die je na het hebben van seks in elkaar kunt slaan om het geld weer af te pakken? En hoeveel vrouwelijke, speelbare personages zijn er eigenlijk in de singleplayergames?

©GMRimport

Het wereldbeeld van de GTA-games, en dan vooral het beeld van wat een man en een vrouw zouden moeten zijn, is grotesk en absoluut niet meer als satire te verkopen. Satire steekt de draak met iets. De GTA-games verheerlijkten seksisme.

Nee, dat hoef je niet te verbieden. Ik zeg niet dat je dat moet censureren. Maar de dingen die Grand Theft Auto ‘edgy’ en ‘stoer’ maakten, zijn dat inmiddels echt niet meer. Het was misschien heel erg gangsta om vrouwen als hoeren en strippers te tonen ten dienste van de mannelijke hoofdpersoon, maar (en ik ga er vanuit dan dit voor de lezer geen nieuws is) dit is walgelijk gedrag wat je niet moet verheerlijken. Gedrag waarmee je de helft van je publiek vertelt dat ze ondergeschikt zijn aan de andere helft.

Als Rockstar écht wil innoveren met deel 6, zou dat niet alleen op technisch gebied moeten gebeuren, maar ook op inhoud. Specifiek door het hoofdpersonage een vrouw te maken. De schrijvers moeten deze vrouw vervolgens met hetzelfde respect behandelen als de andere speelbare personages in voorgaande games. Want welke speelbare personages uit eerdere GTA-games gebruikten hun uiterlijk of seksualiteit om hogerop te komen? Het antwoord is geen enkele. Dan hoeft de vrouwelijke heldin in de nieuwe GTA dat ook niet te doen. Seks hebben? Prima. Een seksobject zijn? Nee. 

©GMRimport

Wellicht is het mogelijk om een satire van de wereld van nu te tonen waarin (ik noem maar wat) mannen niet wegkomen met het denigrerend behandelen van vrouwen? Gewoon, om eens te zien hoe zo’n wereld eruit zou zien, als spiegel van de onze. Waarin (en dit is radicaal, ik geef het toe) er vrouwen in beeld kunnen lopen en in scènes kunnen spelen die op geen enkele manier met seks te maken hebben, ook niet in hun uiterlijk en kleding.

Eén (of liever nog meerdere) vrouwen als speelbare personages zouden van de nieuwe GTA een spraakmakende en spannende game maken. Een game die net zo over de top, gewelddadig, grappig en respectloos kan zijn als eerdere delen, maar waarbij de makers nu ál hun publiek serieus nemen, in plaats van slechts de helft. Dat zou weer ouderwets grensverleggend zijn. 

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!