Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen
Achtergrond

Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen

Lekker gamen voor je werk

Wat mogen we tegenwoordig toch trots zijn op onze hobby! Eerst struikelen critici, fans en nieuwkomers over elkaar om de tv-serie gebaseerd op The Last of Us te bejubelen. Vervolgens stompt The Super Mario Bros. Movie alle records in elkaar alsof het weerloze Goomba’s zijn. Maar het signaal dat games écht breed geaccepteerd zijn, kwam deze week uit Sliedrecht.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Sliedrecht ook even op de kaart moest opzoeken. Het dorp telt zo’n 26.000 inwoners en ligt meer dan 180 kilometer van mijn eigen woonplaats. Toch keek ik afgelopen maandag met grote belangstelling naar een gemeenteraadsvergadering van het dorp, waar verschillende scenario’s voor het nog te bouwen Sliedrecht-Noord werden besproken. Om die scenario’s uit te beelden werd geen duur designbureau in de arm genomen, maar werd alles gewoon even nagebouwd in Cities: Skylines.

Van je hobby je werk maken

Dat begon allemaal hobbymatig. Silvain Hamar de la Brethonière, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij de Gemeente Sliedrecht, besloot om zijn eigen woonplaats na te maken in Cities. Op zich niet bijzonder - ik heb zelf ook weleens geprobeerd mijn eigen woonplaats of wijk na te bouwen. Waarschijnlijk heeft iedere Cities-speler dat weleens geprobeerd. Silvain, die op YouTube bekend staat als

Watch on YouTube

, is er alleen nét even iets beter in. Hij heeft Sliedrecht perfect op schaal nagebouwd en liet dat aan zijn collega’s zien. Toen ontstond het idee dat Cities misschien ook weleens kon helpen bij het visualiseren van toekomstige projecten.

Er waren wel wat mods voor nodig om dat te bewerkstelligen, want Cities: Skylines is standaard niet helemaal perfect als het gaat om schaal, en veel architectuur is erg Amerikaans. Daar had Silvain gelukkig voldoende oplossingen voor gevonden, waardoor het resultaat ook echt lijkt op een Zuid-Hollands dorp. Wethouder Ton Spek dacht zelfs even dat hij naar live camerabeelden keek.

Hoeveel bomen staan er in de wijk?

Tijdens de raadsvergadering werden zo nauwkeurige representaties van verschillende scenario’s getoond. Er werd een autovrije variant van de wijk getoond, en er werd gespeeld met de verschillen tussen hoog- en laagbouw. Daarbij werd ook rekening gehouden met hoeveel woningen er precies bij zouden komen en of het scenario dan nog wel voldeed aan de gestelde eisen. Er werd ook nog even geïllustreerd hoe een groene strook op verschillende manieren kan worden ingevuld, bijvoorbeeld met een trapveldje. Vervolgens mocht de gemeenteraad stemmen wat zij belangrijk vonden, waarop Silvain als slotakkoord alle uitkomsten van de stemmingen live uitwerkte in het spel tot een soort definitieve versie van Sliedrecht-Noord.

Het resultaat was dat de hele presentatie er als zoete koek in ging bij de toch behoorlijk gemêleerde gemeenteraad. Oudere en jongere raadsleden keken zonder enige kritiek naar de levende maquette en gingen dan ook zonder blikken of blozen over op de inhoud.

Een van de raadsleden sprak bijvoorbeeld zijn bezorgdheid uit over een manege die hij niet terugzag. Want er was toch afgesproken dat die manege zou blijven behouden? En wat betekende dit voor de afspraken rondom andere maneges in de buurt? Een paar tennisvelden werden op aanwijzen van de raadsleden nog snel aangelegd en iemand vroeg ook nog of je kon zien hoeveel bomen er precies in de wijk stonden. Dit soort vragen waren illustrerend voor hoe bloedserieus de demonstratie werd genomen.

Er werd niet gekeken naar een spelletje, maar naar een ‘model’ in het ‘programma’ Cities: Skylines. Als het aan Wethouder Spek ligt wordt deze werkwijze in ieder geval vaker ingezet voor projectontwikkeling. Wie weet woon je dus straks in een wijk die tot stand is gekomen met behulp van Cities: Skylines. 

Games als serieuze zaak

De euforie rondom The Last of Us en The Super Mario Bros. Movie is begrijpelijk, maar is, zoals Michel eerder zo treffend omschreef, ook terug te voeren op het minderwaardigheidscomplex van ‘onze’ industrie. Alsof ‘we’ moeten opboksen tegen het grote Hollywood, voordat games serieus meetellen. Maar met deze verfilmingen worden alleen de verhalen en culturele erfenis achter de games serieus genomen. Dan kan The Super Mario Bros. Movie wel in een week tijd bijna evenveel geld binnenharken als alle inwoners van Sliedrecht in een heel jaar, toch laat de Gemeente Sliedrecht zien hoe je games écht serieus neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!