Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen
Gamer.nl
Achtergrond

Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen

Lekker gamen voor je werk

Wat mogen we tegenwoordig toch trots zijn op onze hobby! Eerst struikelen critici, fans en nieuwkomers over elkaar om de tv-serie gebaseerd op The Last of Us te bejubelen. Vervolgens stompt The Super Mario Bros. Movie alle records in elkaar alsof het weerloze Goomba’s zijn. Maar het signaal dat games écht breed geaccepteerd zijn, kwam deze week uit Sliedrecht.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Sliedrecht ook even op de kaart moest opzoeken. Het dorp telt zo’n 26.000 inwoners en ligt meer dan 180 kilometer van mijn eigen woonplaats. Toch keek ik afgelopen maandag met grote belangstelling naar een gemeenteraadsvergadering van het dorp, waar verschillende scenario’s voor het nog te bouwen Sliedrecht-Noord werden besproken. Om die scenario’s uit te beelden werd geen duur designbureau in de arm genomen, maar werd alles gewoon even nagebouwd in Cities: Skylines.

Van je hobby je werk maken

Dat begon allemaal hobbymatig. Silvain Hamar de la Brethonière, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij de Gemeente Sliedrecht, besloot om zijn eigen woonplaats na te maken in Cities. Op zich niet bijzonder - ik heb zelf ook weleens geprobeerd mijn eigen woonplaats of wijk na te bouwen. Waarschijnlijk heeft iedere Cities-speler dat weleens geprobeerd. Silvain, die op YouTube bekend staat als

Watch on YouTube

, is er alleen nét even iets beter in. Hij heeft Sliedrecht perfect op schaal nagebouwd en liet dat aan zijn collega’s zien. Toen ontstond het idee dat Cities misschien ook weleens kon helpen bij het visualiseren van toekomstige projecten.

Er waren wel wat mods voor nodig om dat te bewerkstelligen, want Cities: Skylines is standaard niet helemaal perfect als het gaat om schaal, en veel architectuur is erg Amerikaans. Daar had Silvain gelukkig voldoende oplossingen voor gevonden, waardoor het resultaat ook echt lijkt op een Zuid-Hollands dorp. Wethouder Ton Spek dacht zelfs even dat hij naar live camerabeelden keek.

Hoeveel bomen staan er in de wijk?

Tijdens de raadsvergadering werden zo nauwkeurige representaties van verschillende scenario’s getoond. Er werd een autovrije variant van de wijk getoond, en er werd gespeeld met de verschillen tussen hoog- en laagbouw. Daarbij werd ook rekening gehouden met hoeveel woningen er precies bij zouden komen en of het scenario dan nog wel voldeed aan de gestelde eisen. Er werd ook nog even geïllustreerd hoe een groene strook op verschillende manieren kan worden ingevuld, bijvoorbeeld met een trapveldje. Vervolgens mocht de gemeenteraad stemmen wat zij belangrijk vonden, waarop Silvain als slotakkoord alle uitkomsten van de stemmingen live uitwerkte in het spel tot een soort definitieve versie van Sliedrecht-Noord.

Het resultaat was dat de hele presentatie er als zoete koek in ging bij de toch behoorlijk gemêleerde gemeenteraad. Oudere en jongere raadsleden keken zonder enige kritiek naar de levende maquette en gingen dan ook zonder blikken of blozen over op de inhoud.

Een van de raadsleden sprak bijvoorbeeld zijn bezorgdheid uit over een manege die hij niet terugzag. Want er was toch afgesproken dat die manege zou blijven behouden? En wat betekende dit voor de afspraken rondom andere maneges in de buurt? Een paar tennisvelden werden op aanwijzen van de raadsleden nog snel aangelegd en iemand vroeg ook nog of je kon zien hoeveel bomen er precies in de wijk stonden. Dit soort vragen waren illustrerend voor hoe bloedserieus de demonstratie werd genomen.

Er werd niet gekeken naar een spelletje, maar naar een ‘model’ in het ‘programma’ Cities: Skylines. Als het aan Wethouder Spek ligt wordt deze werkwijze in ieder geval vaker ingezet voor projectontwikkeling. Wie weet woon je dus straks in een wijk die tot stand is gekomen met behulp van Cities: Skylines. 

Games als serieuze zaak

De euforie rondom The Last of Us en The Super Mario Bros. Movie is begrijpelijk, maar is, zoals Michel eerder zo treffend omschreef, ook terug te voeren op het minderwaardigheidscomplex van ‘onze’ industrie. Alsof ‘we’ moeten opboksen tegen het grote Hollywood, voordat games serieus meetellen. Maar met deze verfilmingen worden alleen de verhalen en culturele erfenis achter de games serieus genomen. Dan kan The Super Mario Bros. Movie wel in een week tijd bijna evenveel geld binnenharken als alle inwoners van Sliedrecht in een heel jaar, toch laat de Gemeente Sliedrecht zien hoe je games écht serieus neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!