Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen
Achtergrond

Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen

Lekker gamen voor je werk

Wat mogen we tegenwoordig toch trots zijn op onze hobby! Eerst struikelen critici, fans en nieuwkomers over elkaar om de tv-serie gebaseerd op The Last of Us te bejubelen. Vervolgens stompt The Super Mario Bros. Movie alle records in elkaar alsof het weerloze Goomba’s zijn. Maar het signaal dat games écht breed geaccepteerd zijn, kwam deze week uit Sliedrecht.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Sliedrecht ook even op de kaart moest opzoeken. Het dorp telt zo’n 26.000 inwoners en ligt meer dan 180 kilometer van mijn eigen woonplaats. Toch keek ik afgelopen maandag met grote belangstelling naar een gemeenteraadsvergadering van het dorp, waar verschillende scenario’s voor het nog te bouwen Sliedrecht-Noord werden besproken. Om die scenario’s uit te beelden werd geen duur designbureau in de arm genomen, maar werd alles gewoon even nagebouwd in Cities: Skylines.

Van je hobby je werk maken

Dat begon allemaal hobbymatig. Silvain Hamar de la Brethonière, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij de Gemeente Sliedrecht, besloot om zijn eigen woonplaats na te maken in Cities. Op zich niet bijzonder - ik heb zelf ook weleens geprobeerd mijn eigen woonplaats of wijk na te bouwen. Waarschijnlijk heeft iedere Cities-speler dat weleens geprobeerd. Silvain, die op YouTube bekend staat als

Watch on YouTube

, is er alleen nét even iets beter in. Hij heeft Sliedrecht perfect op schaal nagebouwd en liet dat aan zijn collega’s zien. Toen ontstond het idee dat Cities misschien ook weleens kon helpen bij het visualiseren van toekomstige projecten.

Er waren wel wat mods voor nodig om dat te bewerkstelligen, want Cities: Skylines is standaard niet helemaal perfect als het gaat om schaal, en veel architectuur is erg Amerikaans. Daar had Silvain gelukkig voldoende oplossingen voor gevonden, waardoor het resultaat ook echt lijkt op een Zuid-Hollands dorp. Wethouder Ton Spek dacht zelfs even dat hij naar live camerabeelden keek.

Hoeveel bomen staan er in de wijk?

Tijdens de raadsvergadering werden zo nauwkeurige representaties van verschillende scenario’s getoond. Er werd een autovrije variant van de wijk getoond, en er werd gespeeld met de verschillen tussen hoog- en laagbouw. Daarbij werd ook rekening gehouden met hoeveel woningen er precies bij zouden komen en of het scenario dan nog wel voldeed aan de gestelde eisen. Er werd ook nog even geïllustreerd hoe een groene strook op verschillende manieren kan worden ingevuld, bijvoorbeeld met een trapveldje. Vervolgens mocht de gemeenteraad stemmen wat zij belangrijk vonden, waarop Silvain als slotakkoord alle uitkomsten van de stemmingen live uitwerkte in het spel tot een soort definitieve versie van Sliedrecht-Noord.

Het resultaat was dat de hele presentatie er als zoete koek in ging bij de toch behoorlijk gemêleerde gemeenteraad. Oudere en jongere raadsleden keken zonder enige kritiek naar de levende maquette en gingen dan ook zonder blikken of blozen over op de inhoud.

Een van de raadsleden sprak bijvoorbeeld zijn bezorgdheid uit over een manege die hij niet terugzag. Want er was toch afgesproken dat die manege zou blijven behouden? En wat betekende dit voor de afspraken rondom andere maneges in de buurt? Een paar tennisvelden werden op aanwijzen van de raadsleden nog snel aangelegd en iemand vroeg ook nog of je kon zien hoeveel bomen er precies in de wijk stonden. Dit soort vragen waren illustrerend voor hoe bloedserieus de demonstratie werd genomen.

Er werd niet gekeken naar een spelletje, maar naar een ‘model’ in het ‘programma’ Cities: Skylines. Als het aan Wethouder Spek ligt wordt deze werkwijze in ieder geval vaker ingezet voor projectontwikkeling. Wie weet woon je dus straks in een wijk die tot stand is gekomen met behulp van Cities: Skylines. 

Games als serieuze zaak

De euforie rondom The Last of Us en The Super Mario Bros. Movie is begrijpelijk, maar is, zoals Michel eerder zo treffend omschreef, ook terug te voeren op het minderwaardigheidscomplex van ‘onze’ industrie. Alsof ‘we’ moeten opboksen tegen het grote Hollywood, voordat games serieus meetellen. Maar met deze verfilmingen worden alleen de verhalen en culturele erfenis achter de games serieus genomen. Dan kan The Super Mario Bros. Movie wel in een week tijd bijna evenveel geld binnenharken als alle inwoners van Sliedrecht in een heel jaar, toch laat de Gemeente Sliedrecht zien hoe je games écht serieus neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Er bestond een PlayStation 2-versie van de eerste Shenmue
Nieuws

Er bestond een PlayStation 2-versie van de eerste Shenmue

Makers zouden Ryu Ga Gotoku Studio wel op een nieuw deel willen zetten

Sega heeft een PlayStation 2-versie van de allereerste Shenmue gemaakt die nooit is uitgebracht.

Dat blijkt uit een Famitsu-interview met programmeurs Takeshi Hirai en Makoto Wada (via ResetEra). Eerstgenoemde: "Ik heb een PS2-versie van de eerste game gemaakt. Die is nooit uitgekomen, maar intern bestond er een versie die op de PS2 draaide. We hebben ook een Xbox-versie gemaakt, maar alleen Shenmue 2 kwam uit in Noord-Amerika."

De eerste Shenmue verscheen oorspronkelijk op de Dreamcast in 2000. Pas in 2018 kwam de game naar PlayStation, Xbox en pc. Het spel staat bekend om de vrijheid die gamers krijgen in een open spelwereld.

Overigens liet Eigo Kasahara, de planning director van Shenmue, in het interview weten dat hij de makers van de Like a Dragon-reeks wel zou toevertrouwen met het maken van een nieuwe Shenmue-game. "Als Ryu Ga Gotoku Studio het zou maken, zou het volgens mij een erg toffe Shenmue worden." Het meest recente deel in de reeks, Shenmue 3, kwam in 2019 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Two Point Museum-trailer draait om zogeheten expedities
Nieuws

Two Point Museum-trailer draait om zogeheten expedities

Game komt op 4 maart naar pc, PS5 en Xbox Series

Een afgelopen week uitgekomen trailer van het aankomende Two Point Museum draait om de expedities die spelers kunnen organiseren.

Toen de game werd aangekondigd werd al duidelijk gemaakt dat deze expedities worden gehouden om nieuwe stukken te vinden om in het museum tentoon te stellen. Denk bijvoorbeeld aan het opgraven van botten van dinosauriërs.

De trailer toont dat spelers een locatie voor een expeditie moeten kiezen, en er moet ook een werknemer op de klus worden gezet. Het is daarbij belangrijk om deze werknemers te trainen. Daarbij moeten spelers soms keuzes maken tijdens deze - in tekst weergegeven - expedities.

Spelers kunnen in Two Point Museum hun eigen museum bouwen en runnen. Logischerwijs bestaat een museum uit meer dan tentoonstellingen. Er moet ook een cadeauwinkel zijn en gasten moeten de mogelijkheid hebben om naar het toilet te gaan en eten en drinken aan te schaffen. Ook moeten ze kennis op kunnen doen over alle stukken die tentoon worden gesteld, en deze stukken moeten ook goed onderhouden worden.

Two Point Museum verschijnt op 4 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!