Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen
Achtergrond

Gemeente Sliedrecht laat pas echt zien dat games ertoe doen

Lekker gamen voor je werk

Wat mogen we tegenwoordig toch trots zijn op onze hobby! Eerst struikelen critici, fans en nieuwkomers over elkaar om de tv-serie gebaseerd op The Last of Us te bejubelen. Vervolgens stompt The Super Mario Bros. Movie alle records in elkaar alsof het weerloze Goomba’s zijn. Maar het signaal dat games écht breed geaccepteerd zijn, kwam deze week uit Sliedrecht.

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Sliedrecht ook even op de kaart moest opzoeken. Het dorp telt zo’n 26.000 inwoners en ligt meer dan 180 kilometer van mijn eigen woonplaats. Toch keek ik afgelopen maandag met grote belangstelling naar een gemeenteraadsvergadering van het dorp, waar verschillende scenario’s voor het nog te bouwen Sliedrecht-Noord werden besproken. Om die scenario’s uit te beelden werd geen duur designbureau in de arm genomen, maar werd alles gewoon even nagebouwd in Cities: Skylines.

Van je hobby je werk maken

Dat begon allemaal hobbymatig. Silvain Hamar de la Brethonière, Beleidsadviseur Duurzaamheid bij de Gemeente Sliedrecht, besloot om zijn eigen woonplaats na te maken in Cities. Op zich niet bijzonder - ik heb zelf ook weleens geprobeerd mijn eigen woonplaats of wijk na te bouwen. Waarschijnlijk heeft iedere Cities-speler dat weleens geprobeerd. Silvain, die op YouTube bekend staat als

Watch on YouTube

, is er alleen nét even iets beter in. Hij heeft Sliedrecht perfect op schaal nagebouwd en liet dat aan zijn collega’s zien. Toen ontstond het idee dat Cities misschien ook weleens kon helpen bij het visualiseren van toekomstige projecten.

Er waren wel wat mods voor nodig om dat te bewerkstelligen, want Cities: Skylines is standaard niet helemaal perfect als het gaat om schaal, en veel architectuur is erg Amerikaans. Daar had Silvain gelukkig voldoende oplossingen voor gevonden, waardoor het resultaat ook echt lijkt op een Zuid-Hollands dorp. Wethouder Ton Spek dacht zelfs even dat hij naar live camerabeelden keek.

Hoeveel bomen staan er in de wijk?

Tijdens de raadsvergadering werden zo nauwkeurige representaties van verschillende scenario’s getoond. Er werd een autovrije variant van de wijk getoond, en er werd gespeeld met de verschillen tussen hoog- en laagbouw. Daarbij werd ook rekening gehouden met hoeveel woningen er precies bij zouden komen en of het scenario dan nog wel voldeed aan de gestelde eisen. Er werd ook nog even geïllustreerd hoe een groene strook op verschillende manieren kan worden ingevuld, bijvoorbeeld met een trapveldje. Vervolgens mocht de gemeenteraad stemmen wat zij belangrijk vonden, waarop Silvain als slotakkoord alle uitkomsten van de stemmingen live uitwerkte in het spel tot een soort definitieve versie van Sliedrecht-Noord.

Het resultaat was dat de hele presentatie er als zoete koek in ging bij de toch behoorlijk gemêleerde gemeenteraad. Oudere en jongere raadsleden keken zonder enige kritiek naar de levende maquette en gingen dan ook zonder blikken of blozen over op de inhoud.

Een van de raadsleden sprak bijvoorbeeld zijn bezorgdheid uit over een manege die hij niet terugzag. Want er was toch afgesproken dat die manege zou blijven behouden? En wat betekende dit voor de afspraken rondom andere maneges in de buurt? Een paar tennisvelden werden op aanwijzen van de raadsleden nog snel aangelegd en iemand vroeg ook nog of je kon zien hoeveel bomen er precies in de wijk stonden. Dit soort vragen waren illustrerend voor hoe bloedserieus de demonstratie werd genomen.

Er werd niet gekeken naar een spelletje, maar naar een ‘model’ in het ‘programma’ Cities: Skylines. Als het aan Wethouder Spek ligt wordt deze werkwijze in ieder geval vaker ingezet voor projectontwikkeling. Wie weet woon je dus straks in een wijk die tot stand is gekomen met behulp van Cities: Skylines. 

Games als serieuze zaak

De euforie rondom The Last of Us en The Super Mario Bros. Movie is begrijpelijk, maar is, zoals Michel eerder zo treffend omschreef, ook terug te voeren op het minderwaardigheidscomplex van ‘onze’ industrie. Alsof ‘we’ moeten opboksen tegen het grote Hollywood, voordat games serieus meetellen. Maar met deze verfilmingen worden alleen de verhalen en culturele erfenis achter de games serieus genomen. Dan kan The Super Mario Bros. Movie wel in een week tijd bijna evenveel geld binnenharken als alle inwoners van Sliedrecht in een heel jaar, toch laat de Gemeente Sliedrecht zien hoe je games écht serieus neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Space Marine 2-team werkt aan nieuwe game gebaseerd op Hasbro-IP
Nieuws

Space Marine 2-team werkt aan nieuwe game gebaseerd op Hasbro-IP

Transformers of Dungeons and Dragons?

Het Saber Interactive-team dat aan Warhammer 40,000: Space Marine 2 heeft gewerkt, ontwikkelt een nieuw 'triple-A-spel' gebaseerd op een bekende IP van Hasbro.

Dat meldde Hasbro tijdens het bekendmaken van zijn kwartaalcijfers (via Polygon). CEO Chris Cocks laat weten enthousiast te zijn over de samenwerking, "omdat ik een fan ben van de games van dit team".

Details over het nieuwe spel - waaronder de franchise waarop het gebaseerd is - zijn er nog niet, maar Cocks beschrijft het wel als een combinatie tussen "razendsnelle singleplayeractie en een geweldige multiplayer gemaakt met Sabers Swarm-technologie".

Hasbro is onder andere eigenaar van de Transformers-, Power Rangers- en G.I. Joe-IP's. Ook is Hasbro het moederbedrijf van Wizards of the Coast, bekend van onder andere Dungeon and Dragons en Magic: The Gathering.

Warhammer 40,000: Space Marine 2 werd ontwikkeld door het Sint-Petersburg-team van Saber Interactive. De game was een groot succes en scoorde op gamer ook een 9. Kamal van de Pol schreef: "Warhammer 40,000: Space Marine 2 is een sterk afgewerkte actiegame, zelfs voor wie nooit eerder in aanraking is gekomen met Warhammer. De gelikte gameplay maakt elk gevecht een rush van adrenaline met genoeg manieren om je speelstijl aan te passen. Het diepgaande, op personages gerichte verhaal maakt het zowel voor zowel Warhammer-fans als nieuwkomers boeiend, terwijl de robuuste modi en aanpassingsmogelijkheden je laten terugkeren voor meer."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game uitgesteld naar 29 juli
Nieuws

Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game uitgesteld naar 29 juli

Game zou eigenlijk op 25 maart verschijnen

Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game is uitgesteld; de game komt nu uit op 29 juli.

Dat kondigden uitgever Private Division en ontwikkelaar Weta Workshop aan. "Een goed Hobbit-feest kost tijd, en dat geldt net zozeer voor Tales of the Shire! We hebben iets langer nodig om er voor te zorgen dat alle Hobbits, op alle platforms, dezelfde knusse ervaring kunnen hebben." De game stond eigenlijk gepland voor een release op 25 maart. Vorig jaar werd het spel al uitgesteld naar dit jaar.

In Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game bouwen spelers als Hobbit een leven op in de Gouw. Daarbij lijkt de game elementen uit games als Animal Crossing te bevatten. Zo kunnen spelers hun eigen huis personaliseren en ontspannende activiteiten zoals vissen, koken en tuinieren uitvoeren.

Het spel wordt zoals gezegd ontwikkeld door Weta Workshop, het Nieuw-Zeelandse bedrijf achter de special effects in de The Lord of the Ring-films en series en The Hobbit-films. Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game verschijnt op pc, PlayStation 5, Xbox Series-consoles en Nintendo Switch.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!