Experts gezocht, of waarom ik Dark Souls en Elden Ring nooit in mijn eentje speel
Achtergrond

Experts gezocht, of waarom ik Dark Souls en Elden Ring nooit in mijn eentje speel

Bijna al mijn kennis over Dark Souls en Elden Ring komt van sociale media en wetenschappelijke artikelen. Als ik de games zelf speel, omarm ik de prachtige vormgeving en talloze mysteries. Maar buiten wat oppervlakkige interpretaties maak ik geen kaas van de folklore en plot. En dat is oké: ik leer veel liever iets van experts.

In 2016 verscheen You Died: The Dark Souls Companion van gamejournalisten Keza MacDonald en Jason Killingsworth. In de verschillende essays proberen de auteurs te achterhalen waarom deze serie zo resoneert met gamers. Ligt het enkel aan de onvergeeflijke moeilijkheidsgraad? Zit het ‘m in de ondoorgrondelijke mythologie? Of is het toch de ongebruikelijke multiplayer?

You Died duidt hoe en waarom zoveel gamers in de greep zijn van Dark Souls: de games van ontwikkelaar Fromsoftware verbinden complexe onderwerpen aan particuliere ervaringen. En juist door de vaak impliciete thematiek zijn de interpretaties en analyses legio. Draait Dark Souls om een hopeloos nihilisme, een hedendaagse vertaling van Dante’s Inferno, de

Watch on YouTube

? Of is het allemaal wat minder beroerd en kenmerkt de wereld van Dark Souls zich door genereuze bewoners, behulpzame bezoekers en

Watch on YouTube

?

©GMRimport

MacDonald en Killingsworth zijn niet de enige in hun analyse. Hamish Black van het YouTube-kanaal Writing on Games maakte

Watch on YouTube

over Fromsoftware-games en mentale gezondheid. Gamer.nl-eindredacteur Marcel Vroegrijk schreef vorig jaar over Elden Ring, obsessies en autisme. Tom van Nuenen, onderzoeker aan Berkeley, publiceerde een wetenschappelijk artikel over surveillance en moraliteit in de eerste Dark Souls. En schrijver Allison Stalberg onderzocht de relatie tussen tragedie en genderrepresentatie in Elden Ring.

Neem me mee

Ik beschouw deze schrijvers, onderzoekers en videomakers als mijn reisleiders. Als experts en ervaringsdeskundigen belichten ze aspecten van de games die voor mij onbereikbaar zijn. Zonder gids valt me wel degelijk op dat Fromsoftware-games meer zijn dan uitdagende actiespellen in een spannende setting: de indringende motieven, gelaagde verhaalvertelling en mystieke context springen er ook voor mij uit. Maar na een uurtje op eigen houtje gamen heb ik vooral behoefte aan duiding en context. Waar komen al die halfgoden uit Elden Ring nu echt vandaan? Waar staan ze voor? En welke mythologie of cultuur ligt aan de basis van deze figuren?

Elden Ring slaagt er uitstekend in om de antwoorden op die vragen verborgen te houden. Mijn reisleiders – veelal streamers, onderzoekers en journalisten in de ban van Fromsoftware – helpen me om mezelf alsnog wegwijs te maken in de spelwereld. En, wellicht belangrijker, ze delen waarom de games zo betekenisvol zijn voor hen. Elden Ring werkt als een katalysator of interface om te begrijpen hoe een aanzienlijke groep gamers met persoonlijke en maatschappelijke vraagstukken omgaan. Voor Marcel Vroegrijk is het een manier om zijn ervaring met neurodiversiteit te delen; voor Hamish Black biedt de thematiek van Dark Souls een kader om de

Watch on YouTube

te doorbreken. 

©GMRimport

Deze interpretaties en ervaringen benadrukken dat games meer kunnen zijn dan plat escapisme of tijdverdrijf – van een spirituele ervaring en een oefening in discipline tot persoonlijke ontwikkeling en zelfexpressie. Fromsoftware slaagt er keer op keer in om dit soort ervaringen onder gamers los te weken. Om die reden speel ik deze titels niet langer als op zichzelf staande producten. Ik laat mijn ervaring graag kleuren door het brede scala aan artikelen, video’s, podcasts en livestreams: de verhalen van Elden Ring-spelers zijn minstens zo boeiend als de game zelf. 

Expert gezocht!

Ik speel soulslikes het liefst met dit soort verhalen in mijn achterhoofd. Deze speelstijl viel me op toen ik een week of twee geleden aan de slag ging met Wo Long: Fallen Dynasty. De actiegame van ontwikkelaar Team Ninja bevat zo’n beetje alle elementen die mij aanspreken: uitdagende gameplay, markante cinematografie, een spelwereld gebaseerd op mythologie en folklore en verhaallijnen over de invloed van macht op sociale verhoudingen. De 61 internationale reviews op Metacritic onderstrepen de kwaliteit van de game: critici beschouwen Wo Long als een spirituele opvolger van het eveneens uitstekende Nioh.

Mijn eerste indruk van Wo Long was top. De vormgeving van de spelwereld spreekt gelijk aan, terwijl de dialogen over corruptie en machtslust de toon zetten. Daarnaast stuit je binnen een uur op een eindbaas die gelijk het uiterste van je kunnen vraagt. Alle ingrediënten zijn aanwezig om van Wo Long een game te maken die me net als Elden Ring wekenlang bezighoudt.    

©GMRimport

Maar na een dag of drie merkte ik dat mijn interesse afvlakte. Ik had behoefte aan media waarin andere gamers uitlichten wat Wo Long voor hen betekent, maar ook aan kritiek die verder gaat dan de vraag of dit een goede game is. En die is er simpelweg nog niet. De beste analyse is vooralsnog de technische uiteenzetting van Digital Foundry: hier gaat het niet om betekenis, maar om de resolutie, framerate en audiovisuele foutjes. Cultuurkritiek over Wo Long schittert nog door afwezigheid.

Oftewel: ik mis mijn reisleiders. Zonder hun expertise en inzichten kan ik me vast een weg banen door de wonderlijke wereld van Wo Long. Maar dan mis ik de verhalen, anekdotes en analyses die de game voor mij de intersubjectieve betekenis geven die ik zoek.

Ik heb Wo Long inmiddels van mijn harde schijf gemikt. In mijn kalender staat wel een reminder: op 1 december is het de bedoeling dat ik daadwerkelijk met de game aan de slag ga. In de tussentijd struin ik het wereldwijde web af naar sympathieke reflecties, kritische analyses en persoonlijke observaties over Team Ninja’s vertolking van de Han-dynastie.

Wo Long: Fallen Dynasty verscheen op 3 maart 2023 voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!