EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans
Gamer.nl
Achtergrond

EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans

Als je mij een week geleden had verteld dat ik nu met plezier een free-to-play game van EA zou spelen, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Maar hier zijn we: ik speel Apex Legends en ik vind het leuk. EA had dit niet beter kunnen aanpakken.

De release van de nieuwe battle royale-game Apex Legends kwam voor iedereen uit het niets. Vorige week vrijdag lekte er al wel het een en ander uit, maar op maandag volgde de onthulling en in één klap de release.

Zulke grote verrassingen van grote ontwikkelaars maak je niet vaak mee. Meestal wil een uitgever een beetje hype creëren voordat een spel uitkomt, zodat watertandende gamers niet kunnen wachten om hun portemonnee te trekken. Nu was er niet eens tijd om ons te verheugen op de game, want hij was er gewoon al.

©GMRimport

Gewaagd, of juist niet?

Het lijkt een gewaagde move van EA, maar als je er beter over nadenkt, zie je dat dit eigenlijk de enige juiste keuze was. EA kent haar eigen reputatie: het bedrijf staat er bij gamers niet al te best op. De uitgever werd meerdere malen verkozen tot het slechtste bedrijf van Amerika. Op dit moment liggen ze vaak onder vuur omdat ze in al die tijd maar weinig goeds met de Star Wars-licentie hebben gedaan. En na het debacle rond de lootboxes in Star Wars Battlefront 2 ziet iedereen ze vooral als inhalige geldwolven die zoveel mogelijk geld uit hun klanten wil wringen.

Stel je voor wat er was gebeurd als dat bedrijf Apex Legends van tevoren had aangekondigd. “Hallo, EA hier, we hebben een battle royale-game (ja er zijn er nog niet genoeg, toch?) die je gratis kunt spelen en vol zit met lootboxen! Hebben jullie er al zin in?” Dat was niet helemaal lekker gevallen, denk ik. De game zou al op voorhand zijn afgeschreven als een zwakke Fortnite-kloon en EA als bedrijf dat nog snel op de battle royale-trein wilde springen.

Maar Apex Legends kwam gelijk al uit en dus hadden we geen tijd om al die snedige opmerkingen te tweeten. We waren te druk bezig met het downloaden en spelen van de game, en we kwamen er achter dat het een uitstekende shooter is. Het neemt bekende dingen uit het almaar drukker wordende battle royale-genre en voegt er eigen twists aan toe, zoals herkenbare helden en een gestroomlijnde manier om te communiceren met teamgenoten.

©GMRimport

De toekomst bestaat uit streamers

Daarnaast heeft EA er voor gezorgd dat het die maandag over niks anders dan Apex Legends kon gaan. Het bedrijf werkte samen met meerdere influencers en Twitch-streamers om er voor te zorgen dat iedereen die streams kijkt, weet dat Apex Legends bestaat. Het is een prachtig voorbeeld van modern reclame maken: je neemt gewoon het internet over, of in ieder geval dat deel van het internet waar je publiek zit. Volgende week vindt al het eerste toernooi met 48 bekende streamers plaats.

Tot slot komt Apex Legends op precies het juiste moment uit. Veel streamers, en daarmee hun publiek, raken langzamerhand een beetje uitgekeken op Fortnite. De laatste weken gaat al steeds vaker de voorkeur uit naar bijvoorbeeld Sea of Thieves, een game die zich goed leent voor een Twitch-stream. De game die begin 2018 nog moeizaam op gang kwam, stijgt daardoor ineens in populariteit. Streamers zijn duidelijk op zoek naar iets anders, en Apex Legends past precies in dat gat. Het is het soort game waar ze al goed in zijn, maar dan net even anders.

EA betrok al die streamers dus bij hun lancering en leverde bovendien op precies het juiste moment een nieuwe game. Het gevolg: Twitch staat al dagen in het teken van Apex Legends. Op het moment van schrijven heeft het spel bijna 300.000 kijkers, twee keer zoveel als concurrent Fortnite. Natuurlijk is de game nu nog nieuw en moet nog maar blijken of dat succes ook beklijft, maar de impact die EA zo graag wilde is een feit.

©GMRimport

Goed nieuws is goed nieuws

Het gevolg is dat er een heel positieve sfeer rondom Apex Legends hangt. Je leest bijna alleen maar goed nieuws over de game. Binnen acht uur waren er al een miljoen spelers, binnen 24 uur waren dat er 2,5 miljoen. EA kijkt ondertussen naar cross-play en mobiele versies, om ook daarmee Fortnite naar de kroon te steken. Het enige slechte nieuws dat ik kon vinden, is dat de game op Nederlandse Xbox One-consoles in het Duits wordt afgespeeld. Nou, als dat nou het ergste is…

En dus start ik nog maar een potje op (al weet de trouwe Gamer.nl Podcast-luisteraar dat ik extreem slecht ben in online shooters). Misschien word ik meegevoerd door de hype en laat ik me gewillig leiden door die perfecte strategie van EA, als het makke schaapje dat ze zo graag zien. Maar ja, de game is leuk en ik vermaak me, dus ik kan alleen maar zeggen: petje af, EA.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!