EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans
Achtergrond

EA’s perfecte strategie geeft Apex Legends een kans

Als je mij een week geleden had verteld dat ik nu met plezier een free-to-play game van EA zou spelen, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Maar hier zijn we: ik speel Apex Legends en ik vind het leuk. EA had dit niet beter kunnen aanpakken.

De release van de nieuwe battle royale-game Apex Legends kwam voor iedereen uit het niets. Vorige week vrijdag lekte er al wel het een en ander uit, maar op maandag volgde de onthulling en in één klap de release.

Zulke grote verrassingen van grote ontwikkelaars maak je niet vaak mee. Meestal wil een uitgever een beetje hype creëren voordat een spel uitkomt, zodat watertandende gamers niet kunnen wachten om hun portemonnee te trekken. Nu was er niet eens tijd om ons te verheugen op de game, want hij was er gewoon al.

©GMRimport

Gewaagd, of juist niet?

Het lijkt een gewaagde move van EA, maar als je er beter over nadenkt, zie je dat dit eigenlijk de enige juiste keuze was. EA kent haar eigen reputatie: het bedrijf staat er bij gamers niet al te best op. De uitgever werd meerdere malen verkozen tot het slechtste bedrijf van Amerika. Op dit moment liggen ze vaak onder vuur omdat ze in al die tijd maar weinig goeds met de Star Wars-licentie hebben gedaan. En na het debacle rond de lootboxes in Star Wars Battlefront 2 ziet iedereen ze vooral als inhalige geldwolven die zoveel mogelijk geld uit hun klanten wil wringen.

Stel je voor wat er was gebeurd als dat bedrijf Apex Legends van tevoren had aangekondigd. “Hallo, EA hier, we hebben een battle royale-game (ja er zijn er nog niet genoeg, toch?) die je gratis kunt spelen en vol zit met lootboxen! Hebben jullie er al zin in?” Dat was niet helemaal lekker gevallen, denk ik. De game zou al op voorhand zijn afgeschreven als een zwakke Fortnite-kloon en EA als bedrijf dat nog snel op de battle royale-trein wilde springen.

Maar Apex Legends kwam gelijk al uit en dus hadden we geen tijd om al die snedige opmerkingen te tweeten. We waren te druk bezig met het downloaden en spelen van de game, en we kwamen er achter dat het een uitstekende shooter is. Het neemt bekende dingen uit het almaar drukker wordende battle royale-genre en voegt er eigen twists aan toe, zoals herkenbare helden en een gestroomlijnde manier om te communiceren met teamgenoten.

©GMRimport

De toekomst bestaat uit streamers

Daarnaast heeft EA er voor gezorgd dat het die maandag over niks anders dan Apex Legends kon gaan. Het bedrijf werkte samen met meerdere influencers en Twitch-streamers om er voor te zorgen dat iedereen die streams kijkt, weet dat Apex Legends bestaat. Het is een prachtig voorbeeld van modern reclame maken: je neemt gewoon het internet over, of in ieder geval dat deel van het internet waar je publiek zit. Volgende week vindt al het eerste toernooi met 48 bekende streamers plaats.

Tot slot komt Apex Legends op precies het juiste moment uit. Veel streamers, en daarmee hun publiek, raken langzamerhand een beetje uitgekeken op Fortnite. De laatste weken gaat al steeds vaker de voorkeur uit naar bijvoorbeeld Sea of Thieves, een game die zich goed leent voor een Twitch-stream. De game die begin 2018 nog moeizaam op gang kwam, stijgt daardoor ineens in populariteit. Streamers zijn duidelijk op zoek naar iets anders, en Apex Legends past precies in dat gat. Het is het soort game waar ze al goed in zijn, maar dan net even anders.

EA betrok al die streamers dus bij hun lancering en leverde bovendien op precies het juiste moment een nieuwe game. Het gevolg: Twitch staat al dagen in het teken van Apex Legends. Op het moment van schrijven heeft het spel bijna 300.000 kijkers, twee keer zoveel als concurrent Fortnite. Natuurlijk is de game nu nog nieuw en moet nog maar blijken of dat succes ook beklijft, maar de impact die EA zo graag wilde is een feit.

©GMRimport

Goed nieuws is goed nieuws

Het gevolg is dat er een heel positieve sfeer rondom Apex Legends hangt. Je leest bijna alleen maar goed nieuws over de game. Binnen acht uur waren er al een miljoen spelers, binnen 24 uur waren dat er 2,5 miljoen. EA kijkt ondertussen naar cross-play en mobiele versies, om ook daarmee Fortnite naar de kroon te steken. Het enige slechte nieuws dat ik kon vinden, is dat de game op Nederlandse Xbox One-consoles in het Duits wordt afgespeeld. Nou, als dat nou het ergste is…

En dus start ik nog maar een potje op (al weet de trouwe Gamer.nl Podcast-luisteraar dat ik extreem slecht ben in online shooters). Misschien word ik meegevoerd door de hype en laat ik me gewillig leiden door die perfecte strategie van EA, als het makke schaapje dat ze zo graag zien. Maar ja, de game is leuk en ik vermaak me, dus ik kan alleen maar zeggen: petje af, EA.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Groot lek bevat nooit eerder verschenen Halo-content
Nieuws

Groot lek bevat nooit eerder verschenen Halo-content

Waaronder een demo van de eerste Halo toen de game nog in third-person was

Er is deze week voor meer dan 25 jaar aan nooit uitgekomen Halo-content op internet verschenen.

De gelekte content lijkt voort te komen uit een samenwerking tussen het modteam van Digsite en huidige Halo-ontwikkelaar Halo Studios (voorheen 343 Industries). Het bedrijf werkt al enige tijd samen met modders om oude, nooit eerder aangeboden Halo-content speelbaar te maken, zoals een E3-demo van Halo 2 in The Master Chie

Met Digsite werkte Halo Studios ook aan het beschikbaar stellen van een uit 1998 afkomstige Macworld-demo van de eerste Halo, dat op dat moment nog een third-person shooter was. Deze demo is dankzij het lek nu volledig speelbaar op pc, naast in totaal 90 GB aan bestanden gerelateerd aan nooit afgemaakte en verwijderde content uit andere Halo-games.

Volgens een voormalig lid van het Digsite-modteam is niemand van de huidige of voormalige leden van het team verantwoordelijk voor het lek, maar het is op moment van schrijven niet bekend waar het dan precies vandaan komt. Wel laat een ander voormalig Digsite-lid weten dat er niet uitbetaald wordt en dat de werkdruk hoog ligt, waardoor een aanzienlijk gedeelte van het team zou zijn opgestapt. Mogelijk heeft dat dus toch te maken met het lek.

Afgelopen oktober werd zoals hierboven al gemeld aangekondigd dat 343 Industries voortaan door het leven gaat als Halo Studios. Ook werd daarbij gemeld dat de Halo-franchise overstapt op de Unreal Engine. Er zijn volgens de studio meerdere Halo-games in ontwikkeling.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rare toont nieuwe illustratie van Everwild om feestdagen te vieren
Nieuws

Rare toont nieuwe illustratie van Everwild om feestdagen te vieren

Het leeft!

Om de feestdagen in te luiden heeft Rare een nieuwe illustratie van hun langverwachte game Everwild gedeeld.

Everwild werd in 2019 onthuld. De laatste trailer van de game werd vier jaar geleden vertoond. Sindsdien is het stil rondom het spel en fans wachten dan ook met smart op een teken van leven.

Die kwam er tijdens de kerstdagen. Rare deelde een illustratie om de feestdagen mee in te luiden, en die illustratie is duidelijk in de grafische stijl van Everwild. Te zien is een boom met paarse bladeren, een wezen met een geeloranje gewei en verschillende personages.

Het is nog niet bekend wat spelers precies doen in Everwild, al zou het volgens geruchten iets weghebben van Viva Piñata, een andere game van Rare waarin spelers hun eigen tuintje hebben en daarin dieren van papier-maché fokken. Verder is Rare bekend van spellen als Sea of Thieves, Banjo-Kazooie, Donkey Kong Country, GoldenEye 007 en Perfect Dark.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!