Deze E3 was echt een tussenjaar
Achtergrond

Deze E3 was echt een tussenjaar

De doemscenario’s vliegen ons de afgelopen dagen om de oren, ook in de reacties onder berichten op Gamer.nl. ‘E3 heeft zijn beste tijd gehad!’ Mwah, dat is misschien wat overtrokken. Ik volg de beurs inmiddels al bijna twintig jaar op de voet en vond deze editie juist heel herkenbaar. Het was een tussenjaar: de industrie hield zijn adem in voor de volgende generatie consoles.

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik dit jaar niet op de beurs zelf ben geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar na alle persconferenties te hebben gezien vanuit de comfortabele stoel, dunkt me dat deze E3 niet eens zoveel afweek van eerdere edities waarin de toenmalige consoles hun laatste relevante jaar ingingen. Met uitzondering van Sony dan, dat gewoon helemaal niet aanwezig was. De partij werd gemist.

Kijk maar naar de persconferenties van Bethesda en Ubisoft, of de EA Play-uitzending van Electronic Arts. Ja, elke uitgever had één of een paar nieuwe aankondigingen, maar het ging verdacht vaak over het ondersteunen van titels die al lang en breed uit zijn. The Elder Scrolls Online en Fallout 76, Battlefield 5 en Apex Legends, Rainbow Six Siege en The Division 2: voorgaande jaren had een aantal van deze titels – als ze dan al in de winkels lagen – waarschijnlijk niet eens ruimte gekregen in de persconferenties van de uitgevers, of op zijn hoogst enkele minuten. Nu namen ze een aanzienlijk deel van de conferenties in beslag. Gelukkig waren er ook nieuwe titels (Doom Eternal, Star Wars Jedi: Fallen Order, Watch Dogs Legion, Gods & Monsters), maar ondanks dat voelde een groot gedeelte van elke persconferentie vooral als opgewarmde kliekjes aan.

©GMRimport

Microsoft deed niet eens zijn best om te verhullen dat het vooral bezig is met de voorbereidingen van de volgende generatie, want het gaf meer details over de Xbox One-opvolger, Project Scarlett. Het bedrijf kwam eerlijk uit voor wat de rest van de wereld al lang en breed had verwacht: Halo Infinite wordt ook een lanceringsgame voor die console. Toegegeven, het Amerikaanse bedrijf kondigde flink wat nieuwe titels aan, maar een groot gedeelte leek of zo ver weg dat het net zo goed om next-gen games kon gaan, of voelde dusdanig kleinschalig aan dat ze waarschijnlijk als zwanenzang voor de Xbox One dienen. Alleen Square Enix wist de bloeddruk van gamers écht op te voeren met uitgebreide gameplay van Final Fantasy 7 Remake en de onthulling van Marvel’s Avengers. De uitgever lijkt deze generatie dan ook erg sterk te eindigen, maar dat gaat misschien ten koste van diens aanwezigheid in het begin van de volgende generatie.

Er was natuurlijk nog een opvallende uitzondering op de regel. De Switch zit op dit moment in zijn derde levensjaar en hoewel de geruchten over nieuwe modellen blijven aanhouden, is deze generatie voor Nintendo voorlopig nog niet voorbij. Het bedrijf kon dan ook dankbaar gebruikmaken van het feit dat de rest van de industrie zich opmaakt voor de volgende generatie, en presenteerde een goedgevulde Direct-uitzending waarin de ene na de andere interessante Switch-game de revue passeerde. Het zorgde ervoor dat de meeste gamers Nintendo als winnaar van deze E3 zien, maar vergis je niet: het bedrijf gaat het op E3 2020 een stuk moeilijker krijgen.

View post on Instagram
 

Want dat is één ding wat ik heb geleerd van dergelijke tussenjaren: een relatief makke E3 wordt het jaar daarna bijna altijd opgevolgd door een industrie die op volle toeren draait. In juni 2020 zijn Project Scarlett en de nieuwe PlayStation waarschijnlijk al lang en breed onthuld en presenteert elke uitgever, inclusief Microsoft en Sony, de eerste games voor next-gen. Nintendo moet dan met een paar écht indrukwekkende titels komen voor de Switch (Zelda: Breath of the Wild 2 bijvoorbeeld), wil het kunnen opboksen tegen al die ongelooflijke graphics en epische games die achter de schermen natuurlijk al jaren in ontwikkeling zijn. Ik verwacht dan ook dat je volgend jaar niemand meer hoort kraaien over de langzame dood die E3 zogenaamd zou sterven. Deze industrie is als het getij: soms is het eb, soms is het vloed. Gezien de rustige E3 van dit jaar, staat ons in 2020 ongetwijfeld een klapper te wachten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bam Margera schijnbaar niet speelbaar in Tony Hawk's Pro Skater 3+4
Nieuws

Bam Margera schijnbaar niet speelbaar in Tony Hawk's Pro Skater 3+4

Zijn broer Jess Margera is overigens wel van de partij

Het lijkt er op dat voormalige professionele skater en Jackass-ster Bam Margera niet speelbaar wordt in het aankomende Tony Hawk's Pro Skater 3+4.

Activision deelde de skaters die bestuurbaar zijn in de aankomende collectie (via VGC), en Margera stond daar niet bij. Dat is opvallend, want hij debuteerde als speelbare skater in het oorspronkelijke Tony Hawk's Pro Skater 3. Overigens zal zijn broer Jess Margera wel in de game voorkomen - dat is namelijk de drummer van CKY, een band die op de soundtrack van de game voorkomt.

De skaters die wel bevestigd zijn als bestuurbare personages in Tony Hawk's Pro Skater 3+4, zijn Tony Hawk zelf, Bucky Lasek, Steve Caballero, Geoff Rowley, Kareem Campbell, Chad Muska, Eric Koston, Andrew Reynolds, Elissa Steamer, Rodney Mullen, Rune Glifberg, Jamie Thomas en Bob Burnquist. Daarnaast zijn er ook op dit moment actieve professionele skaters toegevoegd in de vorm van Rayssa Leal, Jamie Foy, Chloe Covell, Zion Wright en Yuto Horigome.

Het eerder deze week aangekondigde Tony Hawk’s Pro Skater 3+4 giet Tony Hawk's Pro Skater 3 en Tony Hawk's Pro Skater 4 in een modern jasje, met verbeterde graphics, de oorspronkelijke soundtrack, alle oude levels en nieuwe skateparken, waaronder Waterpark. Ook Create-A-Skater en Create-A-Park keren terug.

Overigens nam de oorspronkelijke versie van Tony Hawk's Pro Skater 4 de structuur van de campagne op de schop. Levels waren groter en de tijdslimiet van 2 minuten kwam te vervallen. In deze collectie zullen er echter nieuwe opdrachten in de levels van Tony Hawk's Pro Skater 4 te vinden zijn die wel bij de timer van 2 minuten passen.

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 verschijnt op 11 juli voor Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5, PlayStation 4, Nintendo Switch en pc (Steam, Windows en Battle.net). Ook staat het spel vanaf de releasedatum op Xbox Game Pass. Hieronder is nogmaals de onthullingstrailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Samsung onthult vouwbare gamehandheld
Nieuws

Samsung onthult vouwbare gamehandheld

De Samsung Flex Gaming betreft een werkend prototype

Samsung heeft een werkend prototype van een vouwbare handheld getoond.

Dat deed het bedrijf deze week op het MWC-evenement te Barcelona. In feite is het apparaat, dat de Samsung Flex Gaming wordt genoemd, vergelijkbaar met smartphones waarvan het scherm gevouwen kan worden om hem bijvoorbeeld in te klappen, maar dan specifiek bedoeld voor het spelen van games.

Het Samsung Flex Gaming-concept heeft aan de zijkanten - op de plekken waar de actieknoppen zitten - twee gaten zitten. Daarin kunnen de analoge sticks vallen wanneer het apparaat dichtgeklapt wordt. Rondom deze gaten zitten de actieknoppen en knoppen die normaal op een vierpuntdruktoets zitten.

Veel andere details - buiten het scherm dan 7,2 inch en dus opvouwbaar is - zijn er nog niet, maar het apparaat wordt wel getoond met games als het aankomende Sims-achtige spel InZoi. Aangezien het om een nieuwe, vrij veeleisende game gaat, lijkt dit te suggereren dat de Samsung Flex Gaming een relatief krachtige handheld wordt. Daarnaast gaan er geruchten dat Samsung en Valve samenwerken aan SteamOS-ondersteuning. In onderstaande video is de Samsung Flex Gaming vanaf 2 minuten en 56 seconden te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!