Deze E3 was echt een tussenjaar
Achtergrond

Deze E3 was echt een tussenjaar

De doemscenario’s vliegen ons de afgelopen dagen om de oren, ook in de reacties onder berichten op Gamer.nl. ‘E3 heeft zijn beste tijd gehad!’ Mwah, dat is misschien wat overtrokken. Ik volg de beurs inmiddels al bijna twintig jaar op de voet en vond deze editie juist heel herkenbaar. Het was een tussenjaar: de industrie hield zijn adem in voor de volgende generatie consoles.

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik dit jaar niet op de beurs zelf ben geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar na alle persconferenties te hebben gezien vanuit de comfortabele stoel, dunkt me dat deze E3 niet eens zoveel afweek van eerdere edities waarin de toenmalige consoles hun laatste relevante jaar ingingen. Met uitzondering van Sony dan, dat gewoon helemaal niet aanwezig was. De partij werd gemist.

Kijk maar naar de persconferenties van Bethesda en Ubisoft, of de EA Play-uitzending van Electronic Arts. Ja, elke uitgever had één of een paar nieuwe aankondigingen, maar het ging verdacht vaak over het ondersteunen van titels die al lang en breed uit zijn. The Elder Scrolls Online en Fallout 76, Battlefield 5 en Apex Legends, Rainbow Six Siege en The Division 2: voorgaande jaren had een aantal van deze titels – als ze dan al in de winkels lagen – waarschijnlijk niet eens ruimte gekregen in de persconferenties van de uitgevers, of op zijn hoogst enkele minuten. Nu namen ze een aanzienlijk deel van de conferenties in beslag. Gelukkig waren er ook nieuwe titels (Doom Eternal, Star Wars Jedi: Fallen Order, Watch Dogs Legion, Gods & Monsters), maar ondanks dat voelde een groot gedeelte van elke persconferentie vooral als opgewarmde kliekjes aan.

©GMRimport

Microsoft deed niet eens zijn best om te verhullen dat het vooral bezig is met de voorbereidingen van de volgende generatie, want het gaf meer details over de Xbox One-opvolger, Project Scarlett. Het bedrijf kwam eerlijk uit voor wat de rest van de wereld al lang en breed had verwacht: Halo Infinite wordt ook een lanceringsgame voor die console. Toegegeven, het Amerikaanse bedrijf kondigde flink wat nieuwe titels aan, maar een groot gedeelte leek of zo ver weg dat het net zo goed om next-gen games kon gaan, of voelde dusdanig kleinschalig aan dat ze waarschijnlijk als zwanenzang voor de Xbox One dienen. Alleen Square Enix wist de bloeddruk van gamers écht op te voeren met uitgebreide gameplay van Final Fantasy 7 Remake en de onthulling van Marvel’s Avengers. De uitgever lijkt deze generatie dan ook erg sterk te eindigen, maar dat gaat misschien ten koste van diens aanwezigheid in het begin van de volgende generatie.

Er was natuurlijk nog een opvallende uitzondering op de regel. De Switch zit op dit moment in zijn derde levensjaar en hoewel de geruchten over nieuwe modellen blijven aanhouden, is deze generatie voor Nintendo voorlopig nog niet voorbij. Het bedrijf kon dan ook dankbaar gebruikmaken van het feit dat de rest van de industrie zich opmaakt voor de volgende generatie, en presenteerde een goedgevulde Direct-uitzending waarin de ene na de andere interessante Switch-game de revue passeerde. Het zorgde ervoor dat de meeste gamers Nintendo als winnaar van deze E3 zien, maar vergis je niet: het bedrijf gaat het op E3 2020 een stuk moeilijker krijgen.

View post on Instagram
 

Want dat is één ding wat ik heb geleerd van dergelijke tussenjaren: een relatief makke E3 wordt het jaar daarna bijna altijd opgevolgd door een industrie die op volle toeren draait. In juni 2020 zijn Project Scarlett en de nieuwe PlayStation waarschijnlijk al lang en breed onthuld en presenteert elke uitgever, inclusief Microsoft en Sony, de eerste games voor next-gen. Nintendo moet dan met een paar écht indrukwekkende titels komen voor de Switch (Zelda: Breath of the Wild 2 bijvoorbeeld), wil het kunnen opboksen tegen al die ongelooflijke graphics en epische games die achter de schermen natuurlijk al jaren in ontwikkeling zijn. Ik verwacht dan ook dat je volgend jaar niemand meer hoort kraaien over de langzame dood die E3 zogenaamd zou sterven. Deze industrie is als het getij: soms is het eb, soms is het vloed. Gezien de rustige E3 van dit jaar, staat ons in 2020 ongetwijfeld een klapper te wachten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemupdate voor Playstation 3 uitgekomen
Nieuws

Systeemupdate voor Playstation 3 uitgekomen

Voor verbeterde systeemprestaties en de encryptiesleutel voor het afspelen van blu-ray-disks

Sony heeft opvallend genoeg een nieuwe systeemupdate voor de PlayStation 3 uitgebracht.

Update 4.92 verbetert volgens Sony systeemprestaties. Daarbij is de update ook nodig om de encryptiesleutel voor het afspelen van blu-ray-disks te verlengen. Op die manier kunnen mensen die de console nog als blu-ray-speler gebruiken films en series op deze schijfjes blijven afspelen.

Er is 200 MB aan vrije schijfruimte nodig om de update te downloaden. Op Sony's website valt te lezen hoe men de update op de console krijgt.

De PlayStation 3 kwam in het najaar van 2006 uit in Japan en de Verenigde Staten en in maart 2007 in Europa. De console is dus al bijna twintig jaar oud, maar dat weerhoudt Sony er blijkbaar niet van om nog af en toe een systeemupdate uit te brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo wint een tweetal rechtszaken
Nieuws

Nintendo wint een tweetal rechtszaken

Tegen de verkoop van illegale bestanden om games mee te spelen en neppe amiibo-kaarten

Nintendo heeft deze week een tweetal rechtszaken gewonnen: eentje tegen een bedrijf dat illegale bestanden gebaseerd op Nintendo's games deelde, en eentje tegen een verkopen van neppe amiibo.

Eerder deze week won Nintendo een rechtszaak tegen het Franse bedrijf Dstorage, dat de website 1fichier.com runt. Daarop worden allerlei files waarmee op illegale wijze games van het bedrijf kunnen worden gespeeld gedeeld. De uitspraak is een belangrijke voor Nintendo, want dit zorgt er voor dat Europese bedrijven die dergelijke files delen voortaal illegale bestanden van games moeten verwijderen wanneer ze daarom worden gevraagd.

Dstorage werd in 2021 al door een rechter opgedragen om Nintendo 935.000 euro in schadevergoeding te betalen. Het bedrijf ging in hoger beroep dat in 2023 werd afgewezen, maar Dstorage probeerde via omwegen alsnog er onderuit te komen. Dat is nu dus ook mislukt.

Nintendo liet weten dat de winst niet alleen belangrijk voor het bedrijf is, maar voor de gehele game-industrie. "Nintendo promoot en koestert ontwikkeling en creativiteit en ondersteunt ontwikkelaars die nieuwe en innovatieve software willen creëren. Nintendo wil een bericht naar consumenten sturen om geen illegale kopieën van Nintendo-games te downloaden, omdat dit de kans vergroot dat het de functionaliteit en ervaring van echte Nintendo-games op authentieke Nintendo-hardware beïnvloedt."

De andere rechtszaak spande Nintendo samen aan met Amazon tegen twee verkopers van neppe amiibo-kaartjes via het online winkelplatform. Een rechter in Seattle heeft besloten dat de bedrijven meer dan 7 miljoen dollar aan schadevergoeding verkrijgen. De accounts van de verkopers in kwestie waren al opgeschort door Amazon.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!