Deze E3 was echt een tussenjaar
Achtergrond

Deze E3 was echt een tussenjaar

De doemscenario’s vliegen ons de afgelopen dagen om de oren, ook in de reacties onder berichten op Gamer.nl. ‘E3 heeft zijn beste tijd gehad!’ Mwah, dat is misschien wat overtrokken. Ik volg de beurs inmiddels al bijna twintig jaar op de voet en vond deze editie juist heel herkenbaar. Het was een tussenjaar: de industrie hield zijn adem in voor de volgende generatie consoles.

Ik moet hier wel bij zeggen dat ik dit jaar niet op de beurs zelf ben geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar na alle persconferenties te hebben gezien vanuit de comfortabele stoel, dunkt me dat deze E3 niet eens zoveel afweek van eerdere edities waarin de toenmalige consoles hun laatste relevante jaar ingingen. Met uitzondering van Sony dan, dat gewoon helemaal niet aanwezig was. De partij werd gemist.

Kijk maar naar de persconferenties van Bethesda en Ubisoft, of de EA Play-uitzending van Electronic Arts. Ja, elke uitgever had één of een paar nieuwe aankondigingen, maar het ging verdacht vaak over het ondersteunen van titels die al lang en breed uit zijn. The Elder Scrolls Online en Fallout 76, Battlefield 5 en Apex Legends, Rainbow Six Siege en The Division 2: voorgaande jaren had een aantal van deze titels – als ze dan al in de winkels lagen – waarschijnlijk niet eens ruimte gekregen in de persconferenties van de uitgevers, of op zijn hoogst enkele minuten. Nu namen ze een aanzienlijk deel van de conferenties in beslag. Gelukkig waren er ook nieuwe titels (Doom Eternal, Star Wars Jedi: Fallen Order, Watch Dogs Legion, Gods & Monsters), maar ondanks dat voelde een groot gedeelte van elke persconferentie vooral als opgewarmde kliekjes aan.

©GMRimport

Microsoft deed niet eens zijn best om te verhullen dat het vooral bezig is met de voorbereidingen van de volgende generatie, want het gaf meer details over de Xbox One-opvolger, Project Scarlett. Het bedrijf kwam eerlijk uit voor wat de rest van de wereld al lang en breed had verwacht: Halo Infinite wordt ook een lanceringsgame voor die console. Toegegeven, het Amerikaanse bedrijf kondigde flink wat nieuwe titels aan, maar een groot gedeelte leek of zo ver weg dat het net zo goed om next-gen games kon gaan, of voelde dusdanig kleinschalig aan dat ze waarschijnlijk als zwanenzang voor de Xbox One dienen. Alleen Square Enix wist de bloeddruk van gamers écht op te voeren met uitgebreide gameplay van Final Fantasy 7 Remake en de onthulling van Marvel’s Avengers. De uitgever lijkt deze generatie dan ook erg sterk te eindigen, maar dat gaat misschien ten koste van diens aanwezigheid in het begin van de volgende generatie.

Er was natuurlijk nog een opvallende uitzondering op de regel. De Switch zit op dit moment in zijn derde levensjaar en hoewel de geruchten over nieuwe modellen blijven aanhouden, is deze generatie voor Nintendo voorlopig nog niet voorbij. Het bedrijf kon dan ook dankbaar gebruikmaken van het feit dat de rest van de industrie zich opmaakt voor de volgende generatie, en presenteerde een goedgevulde Direct-uitzending waarin de ene na de andere interessante Switch-game de revue passeerde. Het zorgde ervoor dat de meeste gamers Nintendo als winnaar van deze E3 zien, maar vergis je niet: het bedrijf gaat het op E3 2020 een stuk moeilijker krijgen.

View post on Instagram
 

Want dat is één ding wat ik heb geleerd van dergelijke tussenjaren: een relatief makke E3 wordt het jaar daarna bijna altijd opgevolgd door een industrie die op volle toeren draait. In juni 2020 zijn Project Scarlett en de nieuwe PlayStation waarschijnlijk al lang en breed onthuld en presenteert elke uitgever, inclusief Microsoft en Sony, de eerste games voor next-gen. Nintendo moet dan met een paar écht indrukwekkende titels komen voor de Switch (Zelda: Breath of the Wild 2 bijvoorbeeld), wil het kunnen opboksen tegen al die ongelooflijke graphics en epische games die achter de schermen natuurlijk al jaren in ontwikkeling zijn. Ik verwacht dan ook dat je volgend jaar niemand meer hoort kraaien over de langzame dood die E3 zogenaamd zou sterven. Deze industrie is als het getij: soms is het eb, soms is het vloed. Gezien de rustige E3 van dit jaar, staat ons in 2020 ongetwijfeld een klapper te wachten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Accessoiremaker zegt volgende week Switch 2-informatie te delen
Nieuws

Accessoiremaker zegt volgende week Switch 2-informatie te delen

Komende week wordt CES in Las Vegas gehouden

Het accessoirebedrijf Genki claimt volgende week op de Consumer Electronics Show (CES) meer informatie over de opvolger van de Nintendo Switch te delen.

Dat werd via een planning voor de aankomende beurs aangekondigd. Het bedrijf is aanwezig bij de ingang van Eureka Park, waar mensen het team kunnen ontmoeten. "We zijn ook blij om alle Switch 2-informatie die we mogelijk hebben te kunnen delen, alsmede info over de accessoires die we er voor maken."

Dat is een opvallende uitspraak, want de Switch 2 is op moment van schrijven nog helemaal niet aangekondigd. Dit gebeurt echter wel ergens voor april 2025, en veel fans hopen dat de onthulling zelfs deze maand plaatsvindt. Sommige fans hopen zelfs dat de beschrijving van Genki betekent dat de nieuwe console nog voor de start van CES - oftewel 7 januari - wordt onthuld.

Hoewel de Switch 2 nog niet officieel is onthuld, gaan er al geruime tijd veel geruchten over de console. Eerder vandaag werd al een patent van Nintendo gespot dat lijkt te hinten naar DLSS-achtige upscaletechnologie, en eind vorig jaar claimde iemand de Switch 2 al te hebben gezien. Ook bracht een andere accessoiremaker al renders uit van wat mogelijk een draagtas voor de Switch 2 is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tango Gameworks kondigt 'hergeboorte' met kleine naamswijziging aan
Nieuws

Tango Gameworks kondigt 'hergeboorte' met kleine naamswijziging aan

De studio werd afgelopen jaar van sluiting gered door Krafton

Hi-Fi Rush-ontwikkelaar Tango Gameworks heeft begin dit jaar een zogenoemde "hergeboorte" aangekondigd waar ook een kleine naamswijziging bij komt kijken.

Tango Gameworks werd vorig jaar gesloten door Microsoft nadat de studio als onderdeel van de Bethesda-overname enkele jaren geleden werd overgenomen door het bedrijf achter Xbox. Krafton onthulde afgelopen najaar echter de ontwikkelaar te hebben overgenomen, waardoor de studio toch weer geopend kon worden. Daarbij zijn de rechten op Hi-Fi Rush meegenomen.

Via social media laat de ontwikkelaar nu weten dat voortaan door het leven gaat als 'Tango Gameworks Inc.'. Het bedrijf spreekt over een "hergeboorte" nu het onder Krafton functioneert. "We zijn blij dat we games kunnen blijven creëren die spelers wereldwijd plezier brengen."

Om welke games het precies gaat, is op moment van schrijven niet bekend. Onlangs werd nog gemeld dat zowel een vervolg op Hi-Fi Rush als andere games worden overwogen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!