De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver
Achtergrond

De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver

Switch-gamers worden dit najaar getrakteerd op twee nieuwe, grote Pokémon-games. Ik heb er onwijs veel zin in, ondanks dat ik me al een tijdje niet meer heb verdiept in de serie. Maar die wezens die ze verzinnen voor de nieuwste games, gaan mij wel een beetje ver…

Eigenlijk heb ik relatief weinig ervaring met Pokémon. Toen de tekenfilm eind jaren 90 op Fox Kids verscheen, was ik er een beetje te oud voor. Of liever gezegd: ik had de leeftijd dat ik mezelf te oud vond voor dat soort kleurrijke filmpjes. Toch ken ik de eerste generatie pokémon als mijn broekzak, door de allereerste games op de Game Boy.

Hoewel ik erg genoot van de rpg-elementen waar ik zo van hield en de enorme drang om mijn verzameling vreemde wezens compleet te krijgen, ben ik de franchise daarna een beetje uit het oog verloren. De laatste game die ik speelde was Pokémon Go op mijn smartphone, en ook daarmee ben ik gestopt toen er nieuwe generaties pokémon uitkwamen die mij weinig zeiden.

Maar nu ben ik helemaal klaar voor een legendarisch avontuur op mijn Switch. De mooie graphics die mogelijk zijn op de console, plus het feit dat alles draagbaar is, maakt dit een perfect moment voor mij om weer in te stappen. Bovendien ben ik nu volwassen genoeg om toe te geven dat ik er helemaal niet te oud voor ben. Let’s Go Eevee en Pikachu heb ik vorig jaar links laten liggen, omdat ik het er een beetje simpel uit vond zien (en ik er ook helemaal geen tijd voor had), maar voor het volgende avontuur ga ik absoluut tijd vrijmaken.

Catch ‘em all

Er is wel één ding waar ik een beetje zenuwachtig van word, en dat zijn al die nieuwe pokémon die ze maar aan blijven kondigen. Het lijkt wel alsof de inspiratie van de ontwerpers een beetje op begint te raken en ze steeds vreemdere capriolen moeten uithalen om er nog wat van te maken. De eerste 150 pokémon waren vooral gebaseerd op standaard dieren, maar dan in monstervorm. Een vogel, een schildpad, een vis, een draak, een mimespeler… oké, die was ook al best raar. Maar over het algemeen waren de pokémon nog wel te plaatsen.

In latere games zag ik al een stuk vreemdere creaties voorbij komen. Klefki uit Generation 6 is bijvoorbeeld een sleutelring, waarmee je andere pokémon aan kunt vallen. Trubbish uit Generation 5 is letterlijk een vuilniszak die evolueert in een afvalberg. Palossand uit Generation 7 is potverdorie gewoon een zandkasteel! Ik snap het: op een gegeven moment heb je alle dieren wel gehad en moet je iets creatievers verzinnen, maar poeh zeg.

Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan.

-

Preizwaard en schild

De pokémon die ze voor Sword en Shield hebben verzonnen, slaan wat mij betreft alles. Deze week werd Sirfetch’d onthuld, een evolutie van de klassieke pokémon Farfetch’d. Sirfetch’d is een echte heer, een statige vogel die rechtop staat, met de borst vooruit. In zijn ene hand heeft hij een schild, in de andere een gigantische speer die om de een of andere reden twee keer zo lang is als hij zelf. Dat lijkt me niet echt praktisch. Of nee, pardon, het is geen speer, maar een prei. Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan. Pas als de groente verwelkt, gaat de vogel met pensioen.

Dat is al vreemd, maar het is lang niet het gekste dat onlangs is aangekondigd. Een tijdje geleden viel het hele internet over Polteageist, en niet alleen om die vreselijke (lees: heerlijke) woordgrap in de naam. Het lichaam van deze Pokémon is gemaakt van zwarte thee met een duidelijke aroma en smaak. Alleen een trainer die een vertrouwensband heeft opgebouwd met dit wezen, mag van de thee proeven. Maar pas op: als je teveel drinkt, kun je misselijk worden. Maar wacht, als zijn lichaam is gemaakt van thee, en het mogelijk is om die thee te drinken, betekent dat dan dat je deze pokémon letterlijk opdrinkt? Wat zegt dat over de relatie tussen mensen en Pokémon? Moeten we dit willen?

Het meest verbaasd was ik echter over Alcremie, die in juli werd onthuld. Dit beestje lijkt op een toefje slagroom. Dat is al tot daar aan toe, maar door de lichtelijk dubbelzinnige omschrijving van de pokémon vraag ik me af wat de ontwerpers allemaal roken. Alchemie kan namelijk room maken, die nog smaakvoller wordt als hij blij is. Als hij wordt aangevallen, gooit hij zijn room op een tegenstander om hem af te leiden of tijdelijk te verblinden. Die room werkt ontzettend kalmerend, en als je het opeet verlies je de wil om nog verder te vechten. Het duurde natuurlijk niet lang voordat het internet een reeks verontrustende memes maakte met deze informatie.

Vergaderkamer

Ik overdrijf natuurlijk een beetje - het is maar een spelletje en het wordt vast hartstikke leuk om met Alcremie een beetje room te spuiten. Toch zou ik graag een keertje willen zien hoe het verzinnen van die nieuwe pokémon in zijn werk gaat. Ik stel me al helemaal voor hoe de ontwikkelaars samen in een vergaderkamer zitten, met een dierenatlas voor hun neus waarin alle gebruikte beesten al zijn doorgestreept.

Wanhopig kijken ze naar buiten: ”Hé kijk, een vuilniszak! Kunnen we daar iets mee?” Ze waaien een dagje uit op het strand om inspiratie op te doen, en maken een zandkasteel-pokémon als souvenir. Als ze samen gaan eten, merkt iemand op dat die prei toch best wel op een zwaard lijkt. En dan komt het toetje op tafel, met een extra klodder slagroom…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'
Nieuws

'Star Citizen-studio voert tijdelijke verplichte werkweek van zeven dagen in'

Dit om deadlines voor Citizencon later deze maand te halen

Cloud Imperium Games, de ontwikkelaar van Star Citizen, zou werknemers op dit moment verplichten zeven dagen per week te werken om deadlines voor de Citizencon-beurs op 19 oktober te halen.

Insider Gaming meldt een interne e-mail onder ogen te hebben gekregen waarin dit wordt gemeld dat werknemers de komende achttien dagen hun beste beentje voor moeten zetten om "er zeker van te zijn dat we wederom een geweldige ervaring voor onze fans neerzetten".

Patch 3.24.2 zou voor die tijd af moeten zijn, alsmede een demo van singleplayercampagne Squadron 42. "Dat betekent dat mensen die aan Citizencon moeten werken verplicht worden om de komende twee weekenden extra te werken."

Daarbij moeten alle werknemers op vrijdag 4 en 11 oktober (normaliter een thuiswerkdag bij het bedrijf), op zaterdag 5 en 12 oktober en op zondag 6 en 13 oktober op kantoor aanwezig zijn. Het bedrijf zou ontbijt en lunch voor de werknemers verzorgen, en werknemers zouden de extra werkdagen op een later moment kunnen inhalen met extra vrije tijd. Daarbij zouden mensen op 21 oktober, de maandag na Citizencon, een vrije dag krijgen.

Insider Gaming noemt deze verplichting "de meest recente in een reeks aan belachelijke vereisten richting de ontwikkelaars vanwege mismanagement, waardoor sommige werknemers het bedrijf hebben verlaten". Eerder bleek uit een interne e-mail al dat werknemers twaalf uur per dag moesten werken om deadlines voor Citizencon te behalen, waarbij de vrije uren die in ruil daarvoor worden uitgedeeld alleen ingewisseld zouden mogen worden wanneer Squadron 42 uitgekomen is. Cloud Imperium Games heeft niet publiekelijk gereageerd op het artikel.

Star Citizen wordt al jaren gecrowdfund en is nog altijd niet af, wat de makers de nodige kritiek oplevert. Veel mensen claimen dat het geheel - ondanks dat de multiplayermodus speelbaar is - als een zwendel aanvoelt, bijvoorbeeld omdat er al meer dan 700 miljoen dollar via de crowdfunding is opgehaald en vanwege peperdure bundels met in-game schepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel
Nieuws

Nintendo beperkt verkoop van bepaalde items in zijn museumwinkel

Een paar dagen na de opening staat het internet al vol met tweedehands producten

Bezoekers van het pas geopende Nintendo Museum in Japan mogen vanaf nu maar één exemplaar van bepaalde producten in de bijbehorende cadeauwinkel aanschaffen.

Dat heeft Nintendo via social media bekendgemaakt. Het Nintendo Museum opende eerder deze week officieel zijn deuren, maar nu al worden bepaalde producten uit de cadeauwinkel veelvuldig aangeboden in online doorverkoopwinkels.

Om scalpers zoveel mogelijk tegen te gaan, zullen er van bepaalde producten dan ook maar één exemplaar per bezoeker mogen worden verkocht. Dit geldt onder andere voor sleutelhangers gebaseerd op het ontwerp van Nintendo-consoles en grote kussens in de vorm van Nintendo-controllers.

De cadeauwinkel in het Nintendo Museum, genaamd Bonus Stage, kwam afgelopen weken al onder de aandacht bij fans nadat uitgenodigde journalisten en fans er foto's van plaatsten op internet. De winkel bevat allerlei merchandise die voor zover bekend voor het eerst verkocht wordt door het bedrijf.

Het Nintendo Museum is gebouwd in een oude fabriek van het bedrijf, de Ogura Plant in Uji, een stadje nabij Kyoto. Deze is in 1969 gebouwd en werd vooral gebruikt voor het produceren van Hanafuda-kaarten en als klantenservice om kapotte producten te maken.

Het museum vertoont de producten die Nintendo heeft gemaakt, waaronder games en consoles. Logischerwijs komen ook de Mario- en Zelda-franchises uitgebreid voorbij. Ook is er divers speelgoed te zien dat Nintendo vooral in de jaren tachtig maakte. Op de eerste verdieping is zelfs een gigantisch scherm in de vloer gebouwd. Met een apparaat kunnen bezoekers vervolgens een traditioneel kaartspel spelen. Het museum bevat sowieso meerdere interactieve elementen. Bezoekers krijgen een pasje met digitale munten om deze elementen te ervaren. Hieronder kan een eerder getoonde rondleiding van het museum worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd
Nieuws

Japanse pc-gamesmarkt is in vier jaar tijd bijna verdrievoudigd

Marktaandeel van consoles is nagenoeg gelijk gebleven

De hoeveelheid Japanse pc-gamers is tussen 2019 en 2023 bijna verdrievoudigd.

Dat meldt de Japanse gameadviseur Dr. Serkan Toto op zijn website. Hij baseert dit op data van de Japanse Computer Entertainment Supplier's Association (CESA).

Het afgelopen jaar ging er 1,6 miljard dollar in de Japanse pc-gamesmarkt om. Daarbij besloeg pc-gamen ongeveer 13 procent van de totale Japanse gamemarkt, ten opzichte van 5 procent in 2019.

De toename in populariteit van pc-gamen is overigens een wereldwijd fenomeen: ook in westerse landen lijken steeds meer gamers hun spellen op een pc te spelen. Logischerwijs spelen uitgevers hier op in. Microsoft brengt al zijn games tegelijk op Xbox en pc uit, terwijl Sony steeds meer PlayStation-games naar pc brengt.

Uit de data die Toto ter beschikking had, blijkt ook dat het marktaandeel van consoles in Japan sinds 2019 gelijk is gebleven - rond 20 procent. Dat dit niet is gekrompen, is volgens Toto vooral te danken aan het succes van de Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!