De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver
Achtergrond

De nieuwe pokémon gaan echt veel te ver

Switch-gamers worden dit najaar getrakteerd op twee nieuwe, grote Pokémon-games. Ik heb er onwijs veel zin in, ondanks dat ik me al een tijdje niet meer heb verdiept in de serie. Maar die wezens die ze verzinnen voor de nieuwste games, gaan mij wel een beetje ver…

Eigenlijk heb ik relatief weinig ervaring met Pokémon. Toen de tekenfilm eind jaren 90 op Fox Kids verscheen, was ik er een beetje te oud voor. Of liever gezegd: ik had de leeftijd dat ik mezelf te oud vond voor dat soort kleurrijke filmpjes. Toch ken ik de eerste generatie pokémon als mijn broekzak, door de allereerste games op de Game Boy.

Hoewel ik erg genoot van de rpg-elementen waar ik zo van hield en de enorme drang om mijn verzameling vreemde wezens compleet te krijgen, ben ik de franchise daarna een beetje uit het oog verloren. De laatste game die ik speelde was Pokémon Go op mijn smartphone, en ook daarmee ben ik gestopt toen er nieuwe generaties pokémon uitkwamen die mij weinig zeiden.

Maar nu ben ik helemaal klaar voor een legendarisch avontuur op mijn Switch. De mooie graphics die mogelijk zijn op de console, plus het feit dat alles draagbaar is, maakt dit een perfect moment voor mij om weer in te stappen. Bovendien ben ik nu volwassen genoeg om toe te geven dat ik er helemaal niet te oud voor ben. Let’s Go Eevee en Pikachu heb ik vorig jaar links laten liggen, omdat ik het er een beetje simpel uit vond zien (en ik er ook helemaal geen tijd voor had), maar voor het volgende avontuur ga ik absoluut tijd vrijmaken.

©GMRimport

Catch ‘em all

Er is wel één ding waar ik een beetje zenuwachtig van word, en dat zijn al die nieuwe pokémon die ze maar aan blijven kondigen. Het lijkt wel alsof de inspiratie van de ontwerpers een beetje op begint te raken en ze steeds vreemdere capriolen moeten uithalen om er nog wat van te maken. De eerste 150 pokémon waren vooral gebaseerd op standaard dieren, maar dan in monstervorm. Een vogel, een schildpad, een vis, een draak, een mimespeler… oké, die was ook al best raar. Maar over het algemeen waren de pokémon nog wel te plaatsen.

In latere games zag ik al een stuk vreemdere creaties voorbij komen. Klefki uit Generation 6 is bijvoorbeeld een sleutelring, waarmee je andere pokémon aan kunt vallen. Trubbish uit Generation 5 is letterlijk een vuilniszak die evolueert in een afvalberg. Palossand uit Generation 7 is potverdorie gewoon een zandkasteel! Ik snap het: op een gegeven moment heb je alle dieren wel gehad en moet je iets creatievers verzinnen, maar poeh zeg.

Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan.

-

©GMRimport

Preizwaard en schild

De pokémon die ze voor Sword en Shield hebben verzonnen, slaan wat mij betreft alles. Deze week werd Sirfetch’d onthuld, een evolutie van de klassieke pokémon Farfetch’d. Sirfetch’d is een echte heer, een statige vogel die rechtop staat, met de borst vooruit. In zijn ene hand heeft hij een schild, in de andere een gigantische speer die om de een of andere reden twee keer zo lang is als hij zelf. Dat lijkt me niet echt praktisch. Of nee, pardon, het is geen speer, maar een prei. Volgens de beschrijving is Sirfetch’d erg trots op zijn prei, die jaren mee kan gaan. Pas als de groente verwelkt, gaat de vogel met pensioen.

Dat is al vreemd, maar het is lang niet het gekste dat onlangs is aangekondigd. Een tijdje geleden viel het hele internet over Polteageist, en niet alleen om die vreselijke (lees: heerlijke) woordgrap in de naam. Het lichaam van deze Pokémon is gemaakt van zwarte thee met een duidelijke aroma en smaak. Alleen een trainer die een vertrouwensband heeft opgebouwd met dit wezen, mag van de thee proeven. Maar pas op: als je teveel drinkt, kun je misselijk worden. Maar wacht, als zijn lichaam is gemaakt van thee, en het mogelijk is om die thee te drinken, betekent dat dan dat je deze pokémon letterlijk opdrinkt? Wat zegt dat over de relatie tussen mensen en Pokémon? Moeten we dit willen?

Het meest verbaasd was ik echter over Alcremie, die in juli werd onthuld. Dit beestje lijkt op een toefje slagroom. Dat is al tot daar aan toe, maar door de lichtelijk dubbelzinnige omschrijving van de pokémon vraag ik me af wat de ontwerpers allemaal roken. Alchemie kan namelijk room maken, die nog smaakvoller wordt als hij blij is. Als hij wordt aangevallen, gooit hij zijn room op een tegenstander om hem af te leiden of tijdelijk te verblinden. Die room werkt ontzettend kalmerend, en als je het opeet verlies je de wil om nog verder te vechten. Het duurde natuurlijk niet lang voordat het internet een reeks verontrustende memes maakte met deze informatie.

©GMRimport

Vergaderkamer

Ik overdrijf natuurlijk een beetje - het is maar een spelletje en het wordt vast hartstikke leuk om met Alcremie een beetje room te spuiten. Toch zou ik graag een keertje willen zien hoe het verzinnen van die nieuwe pokémon in zijn werk gaat. Ik stel me al helemaal voor hoe de ontwikkelaars samen in een vergaderkamer zitten, met een dierenatlas voor hun neus waarin alle gebruikte beesten al zijn doorgestreept.

Wanhopig kijken ze naar buiten: ”Hé kijk, een vuilniszak! Kunnen we daar iets mee?” Ze waaien een dagje uit op het strand om inspiratie op te doen, en maken een zandkasteel-pokémon als souvenir. Als ze samen gaan eten, merkt iemand op dat die prei toch best wel op een zwaard lijkt. En dan komt het toetje op tafel, met een extra klodder slagroom…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-update richt zich op verbeteringen rondom cloudgaming
Nieuws

Nieuwe Xbox-update richt zich op verbeteringen rondom cloudgaming

Waaronder de mogelijkheid om een link te sturen naar mensen om ze uit te nodigen

Microsoft heeft de Xbox-systeemupdate van februari uitgebracht, waarmee er meer games die spelers al hebben gekocht gestreamd kunnen worden via Xbox Cloud Gaming. Ook is het nu mogelijk om links uit te sturen naar andere abonnees om ze uit te nodigen voor een multiplayerpotje.

Dat heeft het bedrijf via Xbox Wire laten weten. Xbox Game Pass Ultimate-leden - oftewel mensen die toegang hebben tot Xbox Cloud Gaming - kunnen via webbrowsers en ondersteunende televisies nu dus links sturen naar andere leden zodat zij mee kunnen doen aan een gamesessie.

Sinds afgelopen november kunnen Game Pass Ultimate-leden een selectienme, tablet, handhelds en veel apparaten met een webbrowser. Daar zijn nu de volgende games aan toegevoegd: Blasphemous 2, Kingdom Come: Deliverance 2, Slime Rancher 2, Subnautica, Subnautica: Below Zero, The Talos Principle 2 en Tomb Raider 4-6 Remastered.

Volgens Microsoft volgen de volgende games ook snel: Atomic Heart, Cult of the Lamb, Hotline Miami, Killer Frequency, Neva, Overcooked! All You Can Eat, Phanton Breaker: Battle Grounds Ultimate, Serious Sam Collection, Trepang2 en Worms Armageddon: Anniversary Edition.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Metal Gear Solid Delta: Snake Eater bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Metal Gear Solid Delta: Snake Eater bekend

Game komt op 28 augustus uit, ook voor PS5 en Xbox Series

De systeemeisen van de pc-versie van het aankomende Metal Gear Solid Delta: Snake Eater zijn bekendgemaakt.

Dat gebeurde via de Steam-pagina van de game. Daar valt te lezen dat de minimale systeemeisen een RTX 2060 Super GPU vereisen, een Nvidia-GPU uit 2019. Mensen met oudere hardware kunnen de game dus niet spelen. Daarmee is de game qua minimale systeemeisen vergelijkbaar met games als Final Fantasy 7 Rebirth. Ook is er 100GB aan opslagruimte nodig. Een SSD-schijf wordt aangeraden. In de screenshot hieronder kunnen de volledige systeemeisen bekeken worden.

De remake van Metal Gear Solid 3 werd in 2023 voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake verschijnt op 28 augustus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!