De kwaliteit van consolehardware moet dringend omhoog
Achtergrond

De kwaliteit van consolehardware moet dringend omhoog

Gamen is een dure hobby. Wanneer je op een console wil spelen, moet je niet alleen regelmatig een nieuw spel kopen, maar natuurlijk ook de console in kwestie zelf en één of meer controllers. Het is dan extra zuur als je aankoop ook nog eens aan alle kanten rammelt.

Geen zorgen, dit is geen tirade over hoe ‘vroeger alles beter was’: ook decennia geleden waren er al diverse problemen met consolehardware. Ik kan mij nog goed herinneren dat NES-spellen na een aantal jaar de helft van de tijd niet meer opstartten, en dat er werd geadviseerd om in de cartridge te blazen. Ongeveer anderhalf jaar na het kopen van een PlayStation (de allereerste versie), kon ik geen FMV (full motion video)-filmpje fatsoenlijk meer afspelen zonder dat het beeld constant schokte. De lens was namelijk versleten en/of vies.

In al die jaren zijn de problemen met consolehardware er niet minder op geworden. Ook ik heb diverse Xbox 360-consoles moeten kopen omdat op den duur de ‘red ring of death’ om de hoek kwam kijken. Het heeft Microsoft uiteindelijk vele miljoenen dollars gekost, want een rechter besloot dat het alle consoles tot drie jaar na aankoop moest vervangen wanneer zo’n defect zich voordeed. Verder heb ik een van de eerste exemplaren van de PlayStation 4 Pro, en ik kan je vertellen dat het regelmatig klinkt alsof dat ding opstijgt, zelfs wanneer alleen Netflix aanstaat. Dat terwijl iemand die een halfjaar later een geüpdatet exemplaar kocht, bij wijze van een speld kan horen vallen!

©GMRimport

En wat te denken van de DualShock 3- en 4-controllers? Na een jaar of twee stoppen bepaalde knoppen steevast met werken. Een X-knop die ingedrukt blijft, een schoudertrigger die input niet meer goed registreert… het is niet alsof die krengen goedkoop zijn! En ik speel niet eens Fifa, dus de controllers vliegen hier niet regelmatig door de huiskamer.

Ook Nintendo ontkomt er niet aan. Het frappante is echter dat ondanks het blazen in cartridges in het NES-tijdperk, dit Japanse bedrijf sindsdien altijd bekendstond om goed ontwikkelde hardware dat niet zomaar kapotging. De GameBoy die een nucleaire ontploffing overleefde en nog altijd werkt (en tentoon wordt gesteld in de Nintendo Store in New York) is daar een mooi voorbeeld van. Opvallend, omdat het bedrijf de laatste jaren deze zo hard verdiende reputatie aan het weggooien is.

©GMRimport

Ik heb het natuurlijk over de kapotte Joy-Cons. De analoge stick op de Joy-Con zou ‘driften’, wat er bijvoorbeeld voor zorgt dat het personage op je scherm uit zichzelf een richting op loopt. Een beetje irritant wanneer precisiewerk aan de orde is. Of nou ja, eigenlijk is het sowieso irritant. Punt. Rond de lancering van de Switch had ik hier ook last van, maar omdat ik al snel een Pro Controller kocht, vergat ik dit probleem snel, maar ik kan mij voorstellen dat miljoen gamers er wel mee moeten dealen. Daarbij kosten ze zo’n 80 euro per paar!

Nu had ik mijn Joy-Con-controllers sowieso binnen de garantie ingeruild bij de plaatselijke gameboer, maar was de garantie voorbij, dan had ik dikke pech. Daarbij is het natuurlijk de vraag of nieuwe Joy-Cons vervangen de juiste oplossing is, wanneer het probleem zo vaak lijkt voor te komen. Het advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith besloot Nintendo dan ook aan te klagen namens alle gedupeerden. Als reactie besloot het Japanse bedrijf Joy-Cons geheel gratis te repareren, ook wanneer de garantie al verlopen is. En zo hoort het.

©GMRimport

Toch is het ergens zonde dat dit soort problemen – slecht werkende consoles, uit elkaar vallende controllers – nog zo regelmatig voorkomen. Ik zie games en consoles absoluut als luxeproducten – we betalen er genoeg voor – en dan verwacht ik niet dat ik binnen een jaar of twee al met een kapot product zit. Dat een console na tien jaar trouwe dienst niet meer werkt, zou ik nog kunnen accepteren – een televisie vervang je meestal ook wel binnen tien jaar en ik zou een iPhone niet eens tien jaar dúrven te gebruiken – maar iets meer duurzaamheid zou in de gamessector niet misstaan.

Ik begrijp dat bedrijven waar ze maar kunnen kosten willen besparen om de prijs van hun producten zo laag mogelijk te houden én een fijne winstmarge te hebben. Een iets goedkoper onderdeel hier, een fabriek in een land waar je minder loon hoeft te betalen daar, en het kan op de lange termijn zo maar miljoenen dollars schelen. Maar wij als gamers zijn de gedupeerden. En, zoals Microsoft al heeft ondervonden en Nintendo nu ook: uiteindelijk komt de rekening toch bij de bedrijven zelf terecht. Minder besparen en meer kwaliteit leveren dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090
Nieuws

The Witcher 4-trailer voorgerenderd met GeForce RTX 5090

Bevestigd door Nvidia

Nvidia heeft bevestigd dat de eind vorig jaar getoonde trailer van The Witcher 4 is voorgerenderd op Unreal Engine 5 met een GeForce RTX 5090.

Dat meldt de fabrikant op diens officiële website. "Onlangs ging er een prachtige onthullingstrailer van The Witcher 4 in première, waarvan we nu kunnen bevestigen dat deze voorgerenderd is in Unreal Engine 5 op een GeForce RTX 5090." Daarbij laat het bedrijf weten dat de aankomende game gebruik zal maken van de laatste RTX-technologieën.

Eerder deze week kondigde Nvidia de nieuwe GeForce RTX 50-videokaarten en DLSS 4 aan tijdens de Consumer Electronics Show te Las Vegas. De meest krachtige versies van de opvolgers van de RTX 40-lijn zijn de RTX 5090 en RTX 5080, die beiden op 30 januari verschijnen en respectievelijk 2369 euro en 1190 euro gaan kosten. In de loop van februari moeten de kaarten voor het goedkopere segment beschikbaar komen: de RTX 5070 Ti en RTX 5070, die respectievelijk 889 euro en 654 euro gaan kosten. Meer info is hier te vinden.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards afgelopen december werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". De trailer bevestigt dat Ciri de hoofdrol zal spelen.

CD Projekt Red benadrukt dat The Witcher 4 een singleplayer openwereld-rpg wordt en de start van een nieuwe saga is. Het bedrijf noemt het de meest ambitieuze openwereld-Witcher-game tot dusver. Verder liet de ontwikkelaar weten dat het problemen die de release van Cyberpunk 2077 plaagden wil vermijden met The Witcher 4. Ook is inmiddels bevestigd dat Geralt of Rivia - het hoofdpersonage van de vorige The Witcher-games - een rol zal hebben in de game en dat stemacteur Doug Cockle hem weer van stem zal voorzien.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is zo goed als zeker dat het spel naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio
Nieuws

Vermeende mishandelingen bij ondersteunende Assassin's Creed Shadows-studio

De ontwikkelaar bestaat inmiddels niet meer, maar er is wel een nieuwe studio opgericht

Er zou vermeende mentale en fysieke mishandeling hebben plaatsgevonden bij een uit Indonesië afkomstige studio die mee heeft geholpen aan de ontwikkeling van Assassin's Creed Shadows.

YouTube-kanaal People Make Games maakte melding van deze mishandeling in Brandoville, een inmiddels gesloten studio die Ubisoft een tijdlang bijstond tijdens de ontwikkeling van de aankomende Assassin's Creed-game. In de video wordt gemeld dat Kwan Cherry Lai, de vrouw van CEO Ken Lai, werknemer Christa Sydney op fysieke en mentale wijze heeft mishandeld.

In eerste instantie zou Cherry Lai Sydney onder haar hoede hebben genomen na een geschil op de werkvloer, maar de werkrelatie zou al snel zijn uitgemond in mishandeling. Zo werd Sydney dagelijks vernederd tegenover haar collega's, moest ze haar kledingkeuze verantwoorden en mocht ze maar een "handvol minuten" slapen gedurende de vier dagen voordat ze in 2022 een werkgerelateerde beurs bijwoonde. Vervolgens zou Sydney gedwongen zijn om zichzelf te filmen terwijl ze zichzelf honderd keer in het gezicht sloeg. Ook zou ze een hersenschudding hebben opgelopen nadat ze haar hoofd tegen een deur moest stoten.

Inmiddels zijn er meer verhalen over giftig werkgedrag op de werkvloer van Brandoville naar buiten gekomen, waarbij in alle gevallen Cherry Lai als de schuldige wordt aangewezen. Zo weigerde ze schijnbaar een werknemer salaris uit te keren. Een andere werknemer, Syifana Afiati, moest tijdens haar zwangerschap naar eigen zeggen te hard werken van Lai. Tijdens haar zwangerschap werd ze naar het ziekenhuis gebracht. Haar zoon werd twee maanden te vroeg geboren en stierf vier maanden later. Ondanks dat werd Afiait geacht te blijven komen opdagen op werk.

Brandoville sloot in de loop van vorig jaar zijn deuren, maar Ken en Cherry Lai hebben inmiddels een nieuwe ontwikkelstudio opgericht, Lailai Studios. Zij hebben niet publiekelijk gereageerd op de beschuldigingen. Ubisoft heeft wel laten weten "diep geschokt" te zijn door de verhalen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!