Update: Nintendo gaat defecte Joy-Cons gratis repareren
Update 24 juli: Nintendo Amerika heeft een interne memo gestuurd naar de eigen klantenservice, met de instructie om 'driftende' Joy-Con-controllers href="https://www.vice.com/en_us/article/8xzzva/internal-nintendo-memo-instructs-customer-service-to-fix-joy-con-drift-for-free" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gratis te repareren</a>. Ook Joy-Cons die niet meer binnen de garantie vallen, worden zonder kosten voor de klant gerepareerd.
"Klanten worden niet meer verzocht om een bewijs van aankoop te leveren voor het laten repareren van een Joy-Con-controller. Ook is het niet meer nodig om de garantiestatus te bevestigen", leest de memo die de klantenservice heeft ontvangen. Bovendien krijgen de klanten die eerder hebben betaald voor een Joy-Con-reparatie hun geld terug.
Hierbij moet worden vermeld dat het hier gaat om reparaties in de Verenigde Staten. Of Nintendo Nederland dezelfde maatregelen gaat treffen, is nog niet bekend.
Update 23 juli: Nintendo heeft een officiële reactie gegeven op de rechtszaak die is aangespannen tegen het bedrijf om de defecte Joy-Cons. Nintendo adviseert Switch-eigenaren die het probleem ondervinden om de klantenservice te raadplegen.
Een woordvoerder van Nintendo zegt tegen nieuwswebsite Kotaku dat het bedrijf trots is op het maken van producten van goede kwaliteit en het constant verbeteren hiervan. "We zijn op de hoogte van recente berichten dat sommige Joy-Con-controllers niet naar behoren reageren. We willen dat onze klanten plezier kunnen hebben met de Nintendo Switch en als dit niet lukt, moedigen we ze aan om onze klantenservice te raadplegen", aldus de woordvoerder.
De hoofdpagina van de klantenservice op de Amerikaanse website van Nintendo is inmiddels geüpdatet met een directe link voor klanten die problemen ondervinden met hun Joy-Cons. Hier kan een ticket worden ingediend om de controller te laten repareren. Of ook Nintendo Nederland extra maatregelen gaat nemen, is niet bekend.
©GMRimport
Origineel bericht: Nintendo is officieel aangeklaagd door advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith. Veel spelers ondervinden namelijk problemen met de Joy-Con-controllers.
Sinds de lancering van de Nintendo Switch in 2017, ondervinden veel spelers problemen met hun Joy Con-controllers. De pook van de Joy Con zou snel 'driften', wat betekent dat de controller input registreert zonder dat de speler iets doet. Het advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith heeft om deze reden nu officieel een class action-rechtszaak aangespannen tegen Nintendo.
De class action-rechtszaak tegen Nintendo houdt in dat het advocatenbureau een grote groep mensen representeert die slachtoffer zijn geworden van het probleem met de Joy-Cons. Amerikaanse spelers die hetzelfde probleem ondervinden, kunnen op een speciale pagina op de website van het advocatenbureau een formulier invullen.
In de aanklacht wordt Nintendo ervan beschuldigd dat de pook van de Joy-Con defect is en dat hier niks aan wordt gedaan, ondanks dat het bedrijf van het probleem af weet door middel van de vele klachten van klanten. Ook wordt de pook niet gratis gerepareerd. Nintendo overtreedt volgens het advocatenbureau dan ook de wetten voor consumentenbescherming, valse reclame en garantie. Nintendo heeft zelf nog niet gereageerd op de aanklacht.