De fijnste next-gen-vernieuwing zit (letterlijk) in een klein hoekje
Achtergrond

De fijnste next-gen-vernieuwing zit (letterlijk) in een klein hoekje

Niet de mooiere graphics, niet de nieuwe controller en zelfs niet de games hebben me het meest verrast nu de PlayStation 5 bij de eerste golf consumenten is geland. Die eer gaat namelijk naar een al lang bestaande functie, die dankzij een subtiele toevoeging bijna revolutionair genoemd mag worden.

Het is iets meer dan een week geleden dat de PlayStation 5 m’n trouwe PlayStation 4 Pro uit z’n vaste plek in het televisiemeubel verdrong. Een dagje later dan de bedoeling was overigens, dankzij een blunder van bol.com danwel PostNL, al durf ik daarover niet hardop te klagen in de wetenschap dat vele tienduizenden Nederlanders nog altijd zonder next-gen console zitten. Tegelijkertijd wil ik iedereen die het wil horen best vertellen wat Sony’s nieuwste machine nou de moeite waard maakt.

Nu kan ik beginnen over de 4k-resolutie, verversingssnelheid van tot wel 120 Hz, de driedimensionale audio en de indrukwekkende haptische feedback van de DualSense-controller. Maar zeer waarschijnlijk weet je dat allemaal allang, dankzij de uitgebreide beschrijving van collega Ron. Verder heeft Marcel beschreven waarom Demon’s Souls dé PS5-game is die je als liefhebber van enigszins uitdagende actiegames moet halen en ik onderschrijf graag Lars’ woorden dat Assassin’s Creed Valhalla de sprong van de uitgaande naar de nieuwe generatie consoles mooi demonstreert. En toch is het geen van die dingen waarover ik het eerst begin wanneer iemand mij vraagt hoe de PS5 eigenlijk bevalt.

©GMRimport

Sprong in het diepe

Wat dat wél is, bleek nadat ik een handje games had geïnstalleerd en alle instellingen was afgegaan om m’n spelervaringen bij voorbaat zoveel mogelijk te optimaliseren. Ik besloot daarop (aangespoord door Marcels oordeel) een soort hernieuwde sprong in het diepe te wagen met het de remake van Demon’s Souls. Extra gewaagd, want het soulslikegenre liet bij mij tien jaar terug een ietwat zure nasmaak achter, toen een groepje vrienden me pushte Dark Souls te spelen en elke handeling door drie paar kritische ogen werd gefileerd. Jaren later wist ook Bloodborne niet te beklijven. Maar toen een goede vriend op de PS5-lancering opmerkte dat het gevechtssysteem van Demon’s Souls verdraaid veel wegheeft van mijn geliefde schermsport (waarin de ‘parry riposte’ bijvoorbeeld daadwerkelijk regelmatig wordt toegepast), voelde dit als het juiste moment voor verzoening.

Om de herintroductie te veraangenamen, stelde diezelfde vriend voor onze PS5-schermbeelden met elkaar te delen - middels de nog van de PS4 bekende Share Play-functionaliteit. In tegenstelling tot Sony’s uitgaande spelcomputer, kun je er op de PS5 ook voor kiezen om het gedeelde beeld weer te geven als een klein venster in een hoek van je eigen scherm, oftewel picture-in-picture (PiP). Dus terwijl ik voor het eerst in lange tijd weer voorzichtig voortschreed op jacht naar demonen om zielen van de stelen, deed hij hetzelfde in zijn eigen tempo. Twee jagers, één soort spelwereld. Ik had hem vast ook in mijn spel kunnen laten verschijnen om middels online coöperatieve mogelijkheden te laten helpen, maar op deze manier behield ik toch zelf de touwtjes in handen terwijl één paar behulpzame ogen me via spraakchat door penibele situaties kon loodsen. Zo leerde ik al gauw mijn rapier door de torso’s van plotseling opduikende vijanden te rammen alsof het een lieve lust is.

©GMRimport

Samen alleen spelen

De volgende avond deden we dat kunstje nog eens dunnetjes over, ditmaal in een groep met nog twee soulslike-adepten. Ook hier was ieder lekker bezig in zijn eigen spel, maar konden we dankzij elkaars gedeelde schermen op elk moment meekijken naar de uitdagende slachtpartij van een ander, zonder daarvoor de eigen jacht te hoeven staken. Opeens besefte ik dat deze manier van ‘narrow livestreaming’ precies is waar ik nu als gamer behoefte aan heb, juist in tijden waarin we langdurig het nadrukkelijke advies hebben gekregen om elkaar niet fysiek op te zoeken, ook niet om bijvoorbeeld samen te gamen. Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.

Momenteel ondersteunt de PS5 maar één gedeeld beeld in een hoek van je scherm, maar ik stel me voor dat je met voldoende rekenkracht en verbindingssnelheid in de toekomst wel met meerdere spelers tegelijk kan meekijken. Of komt die wens voort uit een stukje ‘communicatiedeformatie’ na een jaar vol Zoom- en Teams-calls? Vast niet per sé, wanneer je in een vergelijkbare categorie ziet dat aan Fortnite in samenwerking met Houseparty in-game videochat wordt toegevoegd.

Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.

-

Voor mij is daarmee alweer het bewijs geleverd dat de nieuwe generatie videogames (zoals wel vaker) niet alleen bepaald wordt door meer rekenkracht of nieuwe software, maar ook door dit soort aangename nieuwe functies. Sterker nog: gezien het feit dat Share Play allang bestaat, kunnen we wellicht Sony lief aankijken om PiP-ondersteuning nog aan de PlayStation 4 toe te voegen? Dan zouden we misschien toch nu al meer mensen kunnen laten meegenieten van de PlayStation 5.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer colums:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!