De fijnste next-gen-vernieuwing zit (letterlijk) in een klein hoekje
Niet de mooiere graphics, niet de nieuwe controller en zelfs niet de games hebben me het meest verrast nu de PlayStation 5 bij de eerste golf consumenten is geland. Die eer gaat namelijk naar een al lang bestaande functie, die dankzij een subtiele toevoeging bijna revolutionair genoemd mag worden.
Het is iets meer dan een week geleden dat de PlayStation 5 m’n trouwe PlayStation 4 Pro uit z’n vaste plek in het televisiemeubel verdrong. Een dagje later dan de bedoeling was overigens, dankzij een blunder van bol.com danwel PostNL, al durf ik daarover niet hardop te klagen in de wetenschap dat vele tienduizenden Nederlanders nog altijd zonder next-gen console zitten. Tegelijkertijd wil ik iedereen die het wil horen best vertellen wat Sony’s nieuwste machine nou de moeite waard maakt.
Nu kan ik beginnen over de 4k-resolutie, verversingssnelheid van tot wel 120 Hz, de driedimensionale audio en de indrukwekkende haptische feedback van de DualSense-controller. Maar zeer waarschijnlijk weet je dat allemaal allang, dankzij de uitgebreide beschrijving van collega Ron. Verder heeft Marcel beschreven waarom Demon’s Souls dé PS5-game is die je als liefhebber van enigszins uitdagende actiegames moet halen en ik onderschrijf graag Lars’ woorden dat Assassin’s Creed Valhalla de sprong van de uitgaande naar de nieuwe generatie consoles mooi demonstreert. En toch is het geen van die dingen waarover ik het eerst begin wanneer iemand mij vraagt hoe de PS5 eigenlijk bevalt.
©GMRimport
Sprong in het diepe
Wat dat wél is, bleek nadat ik een handje games had geïnstalleerd en alle instellingen was afgegaan om m’n spelervaringen bij voorbaat zoveel mogelijk te optimaliseren. Ik besloot daarop (aangespoord door Marcels oordeel) een soort hernieuwde sprong in het diepe te wagen met het de remake van Demon’s Souls. Extra gewaagd, want het soulslikegenre liet bij mij tien jaar terug een ietwat zure nasmaak achter, toen een groepje vrienden me pushte Dark Souls te spelen en elke handeling door drie paar kritische ogen werd gefileerd. Jaren later wist ook Bloodborne niet te beklijven. Maar toen een goede vriend op de PS5-lancering opmerkte dat het gevechtssysteem van Demon’s Souls verdraaid veel wegheeft van mijn geliefde schermsport (waarin de ‘parry riposte’ bijvoorbeeld daadwerkelijk regelmatig wordt toegepast), voelde dit als het juiste moment voor verzoening.
Om de herintroductie te veraangenamen, stelde diezelfde vriend voor onze PS5-schermbeelden met elkaar te delen - middels de nog van de PS4 bekende Share Play-functionaliteit. In tegenstelling tot Sony’s uitgaande spelcomputer, kun je er op de PS5 ook voor kiezen om het gedeelde beeld weer te geven als een klein venster in een hoek van je eigen scherm, oftewel picture-in-picture (PiP). Dus terwijl ik voor het eerst in lange tijd weer voorzichtig voortschreed op jacht naar demonen om zielen van de stelen, deed hij hetzelfde in zijn eigen tempo. Twee jagers, één soort spelwereld. Ik had hem vast ook in mijn spel kunnen laten verschijnen om middels online coöperatieve mogelijkheden te laten helpen, maar op deze manier behield ik toch zelf de touwtjes in handen terwijl één paar behulpzame ogen me via spraakchat door penibele situaties kon loodsen. Zo leerde ik al gauw mijn rapier door de torso’s van plotseling opduikende vijanden te rammen alsof het een lieve lust is.
©GMRimport
Samen alleen spelen
De volgende avond deden we dat kunstje nog eens dunnetjes over, ditmaal in een groep met nog twee soulslike-adepten. Ook hier was ieder lekker bezig in zijn eigen spel, maar konden we dankzij elkaars gedeelde schermen op elk moment meekijken naar de uitdagende slachtpartij van een ander, zonder daarvoor de eigen jacht te hoeven staken. Opeens besefte ik dat deze manier van ‘narrow livestreaming’ precies is waar ik nu als gamer behoefte aan heb, juist in tijden waarin we langdurig het nadrukkelijke advies hebben gekregen om elkaar niet fysiek op te zoeken, ook niet om bijvoorbeeld samen te gamen. Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.
Momenteel ondersteunt de PS5 maar één gedeeld beeld in een hoek van je scherm, maar ik stel me voor dat je met voldoende rekenkracht en verbindingssnelheid in de toekomst wel met meerdere spelers tegelijk kan meekijken. Of komt die wens voort uit een stukje ‘communicatiedeformatie’ na een jaar vol Zoom- en Teams-calls? Vast niet per sé, wanneer je in een vergelijkbare categorie ziet dat aan Fortnite in samenwerking met Houseparty in-game videochat wordt toegevoegd.
Want hoe leuk multiplayerpotjes ook zijn, soms wil je liever meekijken met iemand anders, maar zelf ook een beetje actief bezig zijn.
-
Voor mij is daarmee alweer het bewijs geleverd dat de nieuwe generatie videogames (zoals wel vaker) niet alleen bepaald wordt door meer rekenkracht of nieuwe software, maar ook door dit soort aangename nieuwe functies. Sterker nog: gezien het feit dat Share Play allang bestaat, kunnen we wellicht Sony lief aankijken om PiP-ondersteuning nog aan de PlayStation 4 toe te voegen? Dan zouden we misschien toch nu al meer mensen kunnen laten meegenieten van de PlayStation 5.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer colums: