Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie
Nieuws

Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie

Een nieuwe generatie spelcomputers is spannend en opwindend, maar ook een beetje lastig. Want als van dezelfde game verschillende versies uitkomen, hoe goed geoptimaliseerd is die game dan? Wat kan jij op jóuw console verwachten? Assassin’s Creed Valhalla scoorde in onze review een 8 en is dus hoe dan ook een uitstekende game, maar de game werd wel gespeeld op ‘oude’ hardware. Op een Xbox One X om precies te zijn. Inmiddels heb ik de game net zo lang op een Xbox Series X gespeeld en dat was een prettige ervaring.

Ubisoft liet eind oktober al weten wat we precies konden verwachten van Valhalla op de nieuwe generatie spelcomputers. De game draait in een 4K resolutie op 60 frames per seconde, en dankzij de snellere SSD’s zijn de laadtijden korter. Heel sec is dat het. Niets meer en niets minder. Maar wat betekenen die technische verbeteringen nou in de praktijk?

©GMRimport

Valhalla in vogelvlucht

Laten we eerst die laadtijden eens bespreken. We hebben het op Gamer.nl al vaker benoemd, maar de snellere laadtijden zijn echt een zegening. Ik heb de stopwatch er even bij gepakt. Vanaf het moment dat ik in het startmenu op ‘continue’ druk, duurt het ruim 2 minuten, 31 seconden en 86 milliseconden voordat Assassin’s Creed Valhalla op een Xbox One X is geladen. Exact dezelfde save is op de Xbox Series X in 17,23 seconden geladen. Zeker in combinatie met Quick Resume is het indrukwekkend om het ene moment nog Gears 5 te spelen en dan in enkele seconden midden in de spelwereld van Assassin’s Creed Valhalla te staan – als Quick Resume werkt tenminste, want die feature van de Xbox Series X is momenteel bij iedere game nog wat onbetrouwbaar.

Snellere laadtijden betekent niet alleen dat je minder lang hoeft te wachten als je de game opstart of bijvoorbeeld de fast travel-functie gebruikt. Ik merkte ook dat ik de game hierdoor echt anders ben gaan spelen. In de game beschik je, net als in Odyssey en Origins, over een vogel waarmee je vanuit de lucht de omgeving kan verkennen. Overschakelen naar die vogel, en vooral terugschakelen naar Eivor als je een stukje verder weg bent gevlogen, zorgt op de oude hardware altijd voor een vertraging. Dat was ook zo het geval bij Origins en Odyssey. Echt hinderlijk wilde ik die vertraging nooit noemen, maar het haalt je wel even uit je flow en dus gebruikte ik de vogel eigenlijk alleen voorafgaand aan een infiltratiestukje, of wanneer het van de game moest.

Op de Xbox Series X wissel je echter naadloos tussen Eivor en zijn vogel Synin. Sinds mijn overstap naar de nieuwe generatie gebruik ik Synin veel vaker om vanuit vogelperspectief even te zien waar vijanden rondlopen, waar een raampje openstaat of waar de volgende struikjes om mijzelf in te verstoppen staan. Zeker tijdens sluipmissies wissel ik voortdurend tussen Eivor en Synin om een goed overzicht te houden. En met voorzichtigheid kunnen we toch ook wel stellen dat dat de bedoeling is geweest van Ubisoft, aangezien vijanden en interessante items niet meer automatisch gemarkeerd worden zoals in Odyssey.

©GMRimport

Minder pop-in, meer speeltijd

De snellere architectuur van de Xbox Series X zorgt ook voor minder pop-in. Als je op je paard door de Engelse heuvellandschappen galoppeert, zie je dat grassen en kleine bosjes enkele meters voor je pas hun details krijgen. Op de Series X is die ‘bubbel’ echter een stukje groter. De grens waar de details worden ingeladen, ligt net wat verder weg. Op een tv van 55-inch-doorsnee is dat over het algemeen net buiten je focuspunt. Het landschap oogt daardoor mooier en levendiger, en ook rustiger voor je ogen.

De hogere framerate op zijn beurt maakt het pareren van aanvallen net wat makkelijker. Je kunt door de dubbele hoeveelheid beeldjes namelijk net wat beter inschatten wanneer je op het knopje moet drukken. Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

-

Veelbelovend voor de toekomst

We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat de next-gen versie de betere versie is. Dat mag voor zich spreken. Bovendien krijg je van Ubisoft op zowel de Xbox als de PlayStation een gratis upgrade zonder gedoe of extra kosten. Niemand hoeft je dus over te halen de game nóg een keer te kopen. Toch is Assassin’s Creed Valhalla vanaf dag één een mooi praktijkvoorbeeld van wat de nieuwe generatie spelcomputers ons in de praktijk brengt. Een hogere resolutie of framerate, of snellere SSD is immers slechts technische prietpraat zolang een game er niet daadwerkelijk profijt van heeft.

Betekent dit dat we het reviewcijfer van Assassin’s Creed Valhalla aanpassen? Nee. Met de hele simpele reden dat de game hetzelfde is (inclusief bugs) en deze technische verbeteringen echt de nieuwe industriestandaard zijn. Dit mogen we van elke game verwachten. Assassin’s Creed Valhalla laat wel zien hoe aangenaam die nieuwe industriestandaard is. We gaan mooie tijden tegemoet.

Meer weten over next-gen versies? Lees dan dit artikel:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!