Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie
Nieuws

Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie

Een nieuwe generatie spelcomputers is spannend en opwindend, maar ook een beetje lastig. Want als van dezelfde game verschillende versies uitkomen, hoe goed geoptimaliseerd is die game dan? Wat kan jij op jóuw console verwachten? Assassin’s Creed Valhalla scoorde in onze review een 8 en is dus hoe dan ook een uitstekende game, maar de game werd wel gespeeld op ‘oude’ hardware. Op een Xbox One X om precies te zijn. Inmiddels heb ik de game net zo lang op een Xbox Series X gespeeld en dat was een prettige ervaring.

Ubisoft liet eind oktober al weten wat we precies konden verwachten van Valhalla op de nieuwe generatie spelcomputers. De game draait in een 4K resolutie op 60 frames per seconde, en dankzij de snellere SSD’s zijn de laadtijden korter. Heel sec is dat het. Niets meer en niets minder. Maar wat betekenen die technische verbeteringen nou in de praktijk?

©GMRimport

Valhalla in vogelvlucht

Laten we eerst die laadtijden eens bespreken. We hebben het op Gamer.nl al vaker benoemd, maar de snellere laadtijden zijn echt een zegening. Ik heb de stopwatch er even bij gepakt. Vanaf het moment dat ik in het startmenu op ‘continue’ druk, duurt het ruim 2 minuten, 31 seconden en 86 milliseconden voordat Assassin’s Creed Valhalla op een Xbox One X is geladen. Exact dezelfde save is op de Xbox Series X in 17,23 seconden geladen. Zeker in combinatie met Quick Resume is het indrukwekkend om het ene moment nog Gears 5 te spelen en dan in enkele seconden midden in de spelwereld van Assassin’s Creed Valhalla te staan – als Quick Resume werkt tenminste, want die feature van de Xbox Series X is momenteel bij iedere game nog wat onbetrouwbaar.

Snellere laadtijden betekent niet alleen dat je minder lang hoeft te wachten als je de game opstart of bijvoorbeeld de fast travel-functie gebruikt. Ik merkte ook dat ik de game hierdoor echt anders ben gaan spelen. In de game beschik je, net als in Odyssey en Origins, over een vogel waarmee je vanuit de lucht de omgeving kan verkennen. Overschakelen naar die vogel, en vooral terugschakelen naar Eivor als je een stukje verder weg bent gevlogen, zorgt op de oude hardware altijd voor een vertraging. Dat was ook zo het geval bij Origins en Odyssey. Echt hinderlijk wilde ik die vertraging nooit noemen, maar het haalt je wel even uit je flow en dus gebruikte ik de vogel eigenlijk alleen voorafgaand aan een infiltratiestukje, of wanneer het van de game moest.

Op de Xbox Series X wissel je echter naadloos tussen Eivor en zijn vogel Synin. Sinds mijn overstap naar de nieuwe generatie gebruik ik Synin veel vaker om vanuit vogelperspectief even te zien waar vijanden rondlopen, waar een raampje openstaat of waar de volgende struikjes om mijzelf in te verstoppen staan. Zeker tijdens sluipmissies wissel ik voortdurend tussen Eivor en Synin om een goed overzicht te houden. En met voorzichtigheid kunnen we toch ook wel stellen dat dat de bedoeling is geweest van Ubisoft, aangezien vijanden en interessante items niet meer automatisch gemarkeerd worden zoals in Odyssey.

©GMRimport

Minder pop-in, meer speeltijd

De snellere architectuur van de Xbox Series X zorgt ook voor minder pop-in. Als je op je paard door de Engelse heuvellandschappen galoppeert, zie je dat grassen en kleine bosjes enkele meters voor je pas hun details krijgen. Op de Series X is die ‘bubbel’ echter een stukje groter. De grens waar de details worden ingeladen, ligt net wat verder weg. Op een tv van 55-inch-doorsnee is dat over het algemeen net buiten je focuspunt. Het landschap oogt daardoor mooier en levendiger, en ook rustiger voor je ogen.

De hogere framerate op zijn beurt maakt het pareren van aanvallen net wat makkelijker. Je kunt door de dubbele hoeveelheid beeldjes namelijk net wat beter inschatten wanneer je op het knopje moet drukken. Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

-

Veelbelovend voor de toekomst

We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat de next-gen versie de betere versie is. Dat mag voor zich spreken. Bovendien krijg je van Ubisoft op zowel de Xbox als de PlayStation een gratis upgrade zonder gedoe of extra kosten. Niemand hoeft je dus over te halen de game nóg een keer te kopen. Toch is Assassin’s Creed Valhalla vanaf dag één een mooi praktijkvoorbeeld van wat de nieuwe generatie spelcomputers ons in de praktijk brengt. Een hogere resolutie of framerate, of snellere SSD is immers slechts technische prietpraat zolang een game er niet daadwerkelijk profijt van heeft.

Betekent dit dat we het reviewcijfer van Assassin’s Creed Valhalla aanpassen? Nee. Met de hele simpele reden dat de game hetzelfde is (inclusief bugs) en deze technische verbeteringen echt de nieuwe industriestandaard zijn. Dit mogen we van elke game verwachten. Assassin’s Creed Valhalla laat wel zien hoe aangenaam die nieuwe industriestandaard is. We gaan mooie tijden tegemoet.

Meer weten over next-gen versies? Lees dan dit artikel:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Betrouwbare insider: PlayStation bereidt zich voor op aankondigingen
Nieuws

Betrouwbare insider: PlayStation bereidt zich voor op aankondigingen

De betrouwbare game-industrie-insider Billbil-kun lijkt ervan overtuigd te zijn dat PlayStation binnenkort met nieuws komt. "Er worden achter de schermen veel PlayStation-dingen voorbereid."

Dat zegt hij op X. Hoewel de insider - die eerder bijvoorbeeld de komst van nieuwe Nintendo Switch-bundels voorspelde - nog niet duidelijk maakt of Sony ook met een eigen evenement komt, is het volgens hem zeker dat er nieuws in aantocht is.

View post on X

De kans is aanwezig dat Billbil-kun in de loop van de dag al het een en ander verklapt. Zo beweerde hij vanmiddag al dat PlayStation onder andere PS5-accessoires in nieuwe kleuren gaat uitbrengen.

Gamejournalist Jeff Grubb, die ook regelmatig insider-updates geeft, zei eerder deze maand dat mensen nog geen PlayStation Showcase of State of Play hoeven te verwachten. De meest voor de hand liggende andere optie voor Sony om aankondigingen te doen zijn The Game Awards, die in de nacht van 12 op 13 december (Nederlandse tijd) plaatsvinden.

Volgende week dinsdag bestaat PlayStation overigens dertig jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
God of War-acteur ontkent te hebben gehint naar aankomend nieuws
Nieuws

God of War-acteur ontkent te hebben gehint naar aankomend nieuws

Christopher Judge, de stemacteur achter God of War-hoofdfiguur Kratos, ontkent dat hij gehint zou hebben naar aankomend nieuws rondom de franchise. Eerder deed hij allerlei teasende uitspraken over God of War in een TikTok-livestream.

In die livestream zei Judge dat "de komende twee weken volzitten met aankondigingen en allerlei toffe dingen". Hij sloot die aankondiging af met het woordje "boy", een veelgebruikte uitdrukking van Kratos.

Vanzelfsprekend begonnen veel God of War-fans meteen te speculeren over eventuele nieuwe aankondigingen. Zo valt de dertigste verjaardag van PlayStation binnen de tijdspanne van twee weken, en komen ook The Game Awards eraan, waar doorgaans veel aankondigingen worden gedaan. Er werd vooral gespeculeerd over de komst van een remaster-bundel van de eerste drie God of War-games.

Judge beklemtoont nu dat hij absoluut niet aan het hinten was naar God of War-nieuws. "Je kan niet hinten naar iets waar je niks van afweet", zegt hij op X. "Ik ga een aankondiging doen in de nabije toekomst, maar ik kan verzekeren dat niets daarvan te maken heeft met onze geliefde God of War." De stemacteur zegt dat hij net zoveel weet als de fans.

View post on X

Er bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat Judge terug moest komen op zijn woorden van PlayStation, die een bepaalde aankondiging willen verhullen. Maar het is de vraag of je daar als fan op moet gaan rekenen.

De God of War-serie bestaat al sinds 2005. Sinds 2018 hebben de games een behoorlijke vernieuwing in stijl gekregen. Zowel God of War (2018) als God of War: Ragnarök (2022) spelen meer in op Noorse mythologie dan Griekse mythologie, wat voorheen het geval was.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!