De E3 krijgt een flinke schop na
Achtergrond

De E3 krijgt een flinke schop na

Ik trok mijn wenkbrauwen op toen ik las dat game-persoonlijkheid Geoff Keighley dit jaar de E3 overslaat. Dat bijvoorbeeld Sony er dit jaar niet is, in het jaar waarin ze een nieuwe console lanceren, is natuurlijk een veel grotere klap voor de beurs. Maar de afwezigheid van Keighley is op een heel andere manier veelzeggend.

Door het afzeggen van Sony zal er een stuk minder nieuws uit de beurs komen, en de console-strijd tussen PlayStation en Xbox zal niet zoals bij de vorige generatie op de beursvloer worden uitgevochten. Het kost een hoop geld om op E3 aanwezig te zijn, zeker als je daar ook een persconferentie bij organiseert. Kennelijk heeft Sony uitgerekend dat het de moeite niet waard was om op de beurs te verschijnen.

Dat is jammer, maar begrijpelijk. De afwezigheid van Keighley is echter van een heel andere aard. Deze man kreeg betaald om een live-show te produceren tijdens de E3, vol met interviews met ontwikkelaars. Keighley voelde zich “niet comfortabel” bij de manier waarop de beurs dit jaar wordt vormgegeven. De insider, die waarschijnlijk veel weet over hoe de beurs wordt georganiseerd, laat zijn salarisstrookje aan zich voorbij gaan omdat hij zich niet prettig voelt bij de gekozen richting. Dat is een gigantisch teken aan de wand.

©GMRimport

E3 voor wie?

De E3 worstelt al langer met zijn identiteit, ook al voordat Sony besloot om niet meer mee te doen. De beurs is gewoon niet meer zo belangrijk als dat het ooit was. Jaren geleden was het voor uitgevers dé manier om nieuws over een nieuwe game of console naar buiten te brengen, omdat iedereen op dat moment meekeek. Zelfs de mainstream media schreven tijdens E3 over games. Tegenwoordig is echter elk moment een goed moment om je nieuws met de wereld te delen. Gaming is mainstream geworden, en gamers volgen al dat nieuws op de voet. Een Nintendo Direct of State of Play is bijna net zo impactvol als een E3-persconferentie.

De ESA - de organisatie die E3 organiseert - probeert daarom al een tijdje om dit industrie-evenement op consumenten te richten. In 2017 gingen de deuren voor het eerst open voor het publiek, al was de beurs daar totaal niet op ingericht. Bezoekers die een kaartje kochten en soort gamer-walhalla verwachtten, mochten uiteindelijk blij zijn als ze op een hele dag twee demo’s konden spelen. Zonder afspraken of persbadges kom je gewoon niet zo heel ver.

De E3 is bovendien veel te klein om veel impact te hebben als consumentenevenement. De kracht van de beurs kwam juist van al dat nieuws, dat gamers van over de hele wereld via livestreams en previews van journalisten tot zich namen. Daar lag de spanning, en niet zozeer op de beursvloer. Vorig jaar had de E3 zo’n 66.000 bezoekers, waarvan 15.000 van buiten de industrie kwamen. Als je dat vergelijkt met Gamescom (370.000 bezoekers) of Paris Games Week (ruim 300.000), dan is het eigenlijk maar klein bier.

De manier waarop de beurs wordt georganiseerd, is blijven hangen in de jaren dat de E3 nog daadwerkelijk van belang was.

-

Lekker dan

Daarnaast krijg ik toch altijd de indruk dat de ESA helemaal geen kaas gegeten heeft van hoe je gamers op het internet moet aanspreken. De manier waarop de beurs wordt georganiseerd, is blijven hangen in de jaren dat de E3 nog daadwerkelijk van belang was. Dat gevoel komt niet alleen door de gigantische lekken die de afgelopen maanden zijn ontdekt, maar dat heeft er zeker mee te maken. Vorig jaar werd alle informatie van duizenden bezoekers per ongeluk zonder enige beveiliging online gezet. Deze week nog lekte de informatie op de nieuwe website van de E3 zelf een dag te vroeg, waardoor alle onthullingen al op straat lagen. En in september verscheen een pitch deck voor E3 2020 online, waardoor we ongeveer weten wat de ESA van plan is met de beurs.

Het is juist dat pitch deck waardoor ik mijn hart vasthoud voor de editie van dit jaar. De visie voor de beurs staat vol met wazige pr-praat en vunzig commerciële buzzwords. Het wordt een “festival” voor “fans, media en influencers”, met "ervaringshubs” waar beroemdheden games spelen. Er komen exclusieve events voor speciale bezoekers, die “buzz en FOMO” moeten creëren. Bezoekers die in de rij staan te wachten, worden lastiggevallen met reclame. En de ESA wil nauwer samenwerken met de media om de "content en berichtgeving te beheersen”.

©GMRimport

Het laat een zure smaak achter in mijn mond, dezelfde zure smaak als na de reactie van ESA op de afzegging van Sony. In een kort bericht (waar de naam ‘Sony’ niet één keer in werd genoemd), stelde de organisatie dat de beurs “nieuwe ervaringen, partners, booths, activaties en programmering” zou hebben om bezoekers te vermaken. Vooral van het woord “activaties” ging ik welhaast over mijn nek. Het is een woord dat sales-mensen kennelijk gebruiken om bezoekers te omschrijven: potentiële klanten die wachten om ‘geactiveerd’ te worden door een van de vele partners en sponsors. Bah.

Geoff Keighley gaat al 25 jaar naar de E3, een kwart eeuw. Dit jaar slaat hij over. Dat is een groot teken. Al je alarmbellen zouden nu af moeten gaan. Hij blijft niet thuis omdat hij niet zo’n zin heeft, of omdat hij geen tijd heeft, of omdat de onderhandelingen zijn stukgelopen. Hij heeft afgezegd, omdat hij zich “niet comfortabel” genoeg voelt om mee te doen aan de show, met de kennis die hij daar nu over heeft. Als iemand die daar al 25 jaar rondloopt dat voelt, dan zegt dat enorm veel over wat de E3 is geworden. Als ik het pitch deck leest, kan ik mij dat helemaal voorstellen. Het is enorm zonde, maar de gloriedagen van de E3 zijn definitief voorbij.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!