De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077
Gamer.nl
Achtergrond

De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077

De memorabele (zij)missies en gevatte dialogen van The Witcher 3: Wild Hunt waren een belangrijk onderdeel van de geweldige ervaringen die ermee heb beleefd. Maar het was de levendige en sfeervolle spelwereld die mijn tijd met het spel onvergetelijk maakte. En dat is ook precies waar Cyberpunk 2077 in uit lijkt te blinken op basis van de presentatie die op Gamescom werd gegeven.

Het was een vergelijkbare demo als tijdens de E3 2019, al was ik daar toen zelf niet bij. Net als vorig jaar toont ontwikkelaar CD Projekt Red de demo tweemaal achter gesloten deuren –op E3 en daarna nogmaals op Gamescom – om vervolgens de week erna de gameplaybeelden op het internet te delen. Dat gebeurt deze vrijdag. Hier kun je meer lezen over de demo van dit jaar.

Voordat je de demo met eigen ogen gaat aanschouwen wil ik alvast een lans breken voor de spelwereld van Cyberpunk 2077. Ik heb er natuurlijk nog niet zelf in kunnen rondlopen, maar alles wat ik tot nu toe van de actie-rpg heb gezien lijkt in dienst te staan van de totale inleving die je ervaart wanneer je Night City zelf verkent.

©GMRimport

Doorleefd

Night City voelt – in ieder geval in de presentaties die we de afgelopen jaren voorgeschoteld hebben gekregen – aan als een echte stad. Dat mag geen verrassing heten, aangezien men jaren de tijd heeft gehad om de setting van de tabletopgame waar het computerspel op gebaseerd is met detail vorm te geven. Toch is het indrukwekkend hoe tjokvol details de spelwereld zit.

Dat viel mij al op tijdens de demo uit 2018, waarin je in één van de zes districten rondloopt: City Center. Vanaf het moment dat je het hoofdpersonage uit zijn of haar appartement ziet lopen en door het flatgebouw ziet wandelen, was ik verkocht. Overal lopen npc’s rond, druk bezig met hun eigen werkzaamheden of andere plannen. Wanneer je de straat bereikt en de neonverlichte gebouwen van de futuristische binnenstad ziet, worden de hoeveelheid details vertienvoudigd. Wat de setting wat mij betreft zo realistisch maakt is de vernieling en verdorvenheid die in haast elk object of gebouw te zien is. Alles oogt oud en gebruikt en tegelijk futuristisch, wat de spelwereld een doorleefd gevoel geeft. Dat past beter bij hoe wij als mensen voor onze omgeving zorgen (of dat eigenlijk nalaten).

©GMRimport

Verrot Santa Monica

De vele details die van Night City een ademende stad maken bleven mij ook het meeste bij tijdens de demo van dit jaar. Deze demo speelde zich in een ander district af, namelijk Pacifica. Dit district ligt aan de kust en staat vol met verlaten wolkenkrabbers en gefaalde toeristische trekpleisters, zoals een pier inclusief reuzenrad en een verlaten megawinkelcentrum. De bedrijven die geld zagen in het toerisme hebben deze regio allang verlaten en criminaliteit heeft de overhand gekregen.

Die unieke combinatie van een vakantieachtige setting en criminele activiteit zorgt voor een uiterst realistische sfeer. Het resultaat is een soort futuristisch Santa Monica. Terwijl het hoofdpersonage buiten rondloopt, zie je hoe gunships in de verte hele appartementen in wolkenkrabbers aan gort schieten en op de straat vinden shoot-outs plaats en slaan politiewagens op de vlucht voor de bendes die in Pacifica de dienst uitmaken. Het eerder genoemde winkelcentrum is overgenomen door zo’n gang en daardoor niet langer een plek om zomaar te bezoeken.

Ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven

-

©GMRimport

Mijn nieuwe woonplaats

De 2019-demo van Cyberpunk 2077 blinkt vooral uit in het tonen van de talloze kleine en grotere details die je als speler (of in dit geval kijker) in de spelwereld trekken. Bendeleden die aan het boksen en krachttrainen zijn om hun gespierde torso’s zo te houden, een gesprek met een missiegever dat plots wordt onderbroken door een handlanger, een realistische dag- en nachtcyclus die de sfeer op de straten beïnvloedt, de vele verlichte advertenties voor onzinnige, futuristische producten (met een GTA-achtige knipoog richting de huidige maatschappij): ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven.

Het deed mij in ieder geval denken aan die vorige game van CD Projekt Red, The Witcher 3. Ook daarin genoot ik het meest van de ervaring wanneer ik op Roach maar wat aan het galopperen was. Niet per se bezig met een missie maar puur de spelwereld aan het verkennen, waarbij ik me daadwerkelijk Geralt of Rivia voelde en – zoals het in een rollenspel hoort – onderdeel van de spelwereld. Alles wijst er op dat Cyberpunk 2077’s sterkste wapenfeit zo’n soortgelijke ervaring wordt. De shooter-mechanieken zien er niet bijster modern uit en ook het verhaal en de dialogen wankelen tot dusver tussen spannend en (vermakelijk) cliché. Maar die verrekte spelwereld met al zijn details, daar is het mij om te doen. Ik kan niet wachten om mij een paar weken op te sluiten in huis en van Night City mijn nieuwe woonplaats te maken.

Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april 2020 beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One,en pc. De Google Stadia-versie heeft nog geen releasedatum. Aanstaande vrijdag verschijnt een video met daarin de gameplay die op E3 en Gamescom achter gesloten deuren aan de aanwezige pers is getoond.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!